Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pelham bit voor buiten rijden?

 
Profiel   

Hoi,
Een tijdje geleden heb ik advies gevraagd aan wat vrienden voor het volgende.
Mijn paard word heel heet op buitenrit en is niet goed te remmen, waardoor we dan bijna tegen een boom aanvliegen!

Sommige zijden : “Gebruik een sterker bit, is veiliger voor jou en t paard”

En andere weer : “Ga aan de slag met grondwerk en trainingen, een bit is nooit de oplossing”

Ik was aan het denken om een pelham te proberen, als het wat is om die dan alleen voor buitenritten te gebruiken.
Maar aan de andere kant denk ik ja het zou toch ook wel op te lossen moeten zijn?

Nu is mijn vraag wat is jullie mening hier over en hebben jullie ervaring/ adviezen voor te sterke paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 19:56 



 
Profiel   

Wat voor bit gebruik je nu?
Je kan ook een subtielere bitwissel proberen, van bustrens naar watertrens kan al helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 20:06 



 
Profiel   

Je zou ook twee teugels kunnen proberen. Dus eentje op de gewone ring, voor normale inwerking en eentje op een lagere ring. Die laatste gebruik je dan alleen als nodig is. Heb een paard gereden die dit ook had. De tweede teugel heb ik zelf nooit hoeven gebruiken, de eigenaren geloof ik maar 1x.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 20:14 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor de middenweg. Een scherper bit is nooit de oplossing, maar ik kan ook begrijpen dat je op dit moment wel wat meer controle wilt. Ik zou een scherper bit zien als een tijdelijke oplossing tot je door middel van training het probleem het opgelost en je weer terug kunt naar een ander bit. Zodra je afhankelijk wordt van een scherp bit, ben je verkeerd bezig.

Maar ik zou wel beginnen met eerst eens je instructeur mee nemen op buitenrit om eventuele grote fouten bij jezelf er uit te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 20:15 



 
Profiel   

Als fan en langdurige beoefenaar van natural Horsemanship voel ik uiteraard wel voor de optie 'ga grondwerk doen'.
En trouwens: misschien ook juist ontspanningsoefeningen in/onder ;) het zadel.

Mijn Knollie gaat doorgaans met de balansteugel naar buiten (op stal bekend als 'Jan haar touwtje om de hals').
Je werkt dan in op de plek waar veulens van mama leren 'dit is HO', zonder dat het pijn doet.
In mijn ervaring zeer effectief.

... en binnen bepaalde grenzen kan de pelham goede diensten bewijzen.
Niet om fikse druk te zetten :o
oefen eerst in de bak, rijd op de trensteugel van de pelham en als je dier hetzij de neus in de wind steekt, hetzij op je hand gaat hangen breng je je handen naar voor en iets omhoog: de stang werkt dan in op de kingroeve en daar schijnt een reflex te zitten dat je dier ontspant.
Tip: de 'gebruikelijke' s&t voering vind ik maar ingewikkeld.
Ik heb de trensteugel 'gewoon' vast,
(mond, ringvinger, vast tussen duim en wijsvinger)
de stangteugel komt tussen duim en wijsvinger binnen, direct vanaf de mond en 'loopt binnen mijn hand de andere kant op'.
Als ik dan mijn hand iets kantel, weet ik dat ik met de stangteugel bezig ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 20:15 



 
Profiel   

Als je met dubbele teugels kunt rijden kan een pelham prima werken, maar dan wel de ongebroken versie. Gebroken vind ik het een onding. En ik ga ook mee met de mensen die zeggen dat je een bit niet als rem moet gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 23:42 



 
Profiel   

een strenger bit moet je zien als een pleister. Je merkt minder van die snee in je vinger, maar die zorgt er niet voor dat de wond sneller gaat genezen.

In dit geval zou ik een combi adviseren. Lekker gaan grondwerken en ook veel met je paard gaan wandelen.
Als jij en je paard echt genieten van buiten rijden zou ik dit wel met een strenger bit, zoals bijvoorbeeld een ongebroken pelham, doen.
nee ik vind niet dat je het bit standaard als rem moet gebruiken. Maar liever een noodrem dan dat jullie samen onder een auto liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 23:52 



 
Profiel   

Ik denk dat je je eerst af moet vragen waarom je paard zo heet is. Als hij zo hard en ongecontroleerd gaat dat je bijna tegen een boom vliegt, denk ik niet dat welk bit dan ook een oplossing is. Misschien is het beter om iemand met veel ervaring op dit gebied om hulp te vragen (misschien je eigen instructrice?). Het kan zijn dat je zelf iets verkeerd doet, het kan zijn dat je paard nog het één en ander moet leren. En, hoe vervelend dit ook mag klinken, niet alle paarden zijn geschikte paarden voor buitenritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 02:57 



 
Profiel   

Naast het feit dat grondwerk altijd een idee is, kun je ook een Stübben Easy Control overwegen.
Onze halve Haf kochten we ook gereden met een Pelham. Bij ons loopt hij op het bovengenoemde bit of eentje van Fager.
De Stübben is flexibel tot je het nodig hebt, dan wordt het een stangetje. Rijdt erg fijn met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 05:52 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Ik denk dat je je eerst af moet vragen waarom je paard zo heet is. Als hij zo hard en ongecontroleerd gaat dat je bijna tegen een boom vliegt, denk ik niet dat welk bit dan ook een oplossing is. Misschien is het beter om iemand met veel ervaring op dit gebied om hulp te vragen (misschien je eigen instructrice?). Het kan zijn dat je zelf iets verkeerd doet, het kan zijn dat je paard nog het één en ander moet leren. En, hoe vervelend dit ook mag klinken, niet alle paarden zijn geschikte paarden voor buitenritten.

Dat denk ik ook. Het kan simpelweg zo zijn dat je paard niet heet is, maar angstig en het gewoon niet leuk vindt buiten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 08:45 



 
Profiel   

Ga eerst maar eens in de bak rijden met een pelham bit.
Schrik niet van de sterke inwerking. Ook je paard moet daar aan wennen. Meteen ermee in het bos in zou ik iig zeer zeker niet aanraden. Ja, je kunt een fikse noodstop maken ermee. Maar vraag niet hoe je daarna verder moet, want je paard zal overstuur zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 08:47 



 
Profiel   

Noodstop kan ook met de balansteugel, en daarna kan een paard nog natrillen van de schrik, maar de balansteugel doet geen pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 08:55 



 
Profiel   

als je de oorzaak van het heet worden niet kent moet je denk ik niet met een pelham gaan rijden,

probeer eerst de oorzaak te vinden, zoek met een goede instructie op waar het probleem zit,
anders blijft het symptoom bestrijden en daar wordt niemand blij van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 09:19 



 
Profiel   

Hoe oud is je paard, heb je ‘m al lang en ga je alleen naar buiten of samen met een ander paard? Hoe vaak wordt het paard bereden en hoe wordt deze gehouden (staat deze grootste deel van de dag binnen of ook veel buiten), hebben jullie les? Wat gebeurd er in je hoofd met jou als je op buitenrit gaat, vindt jij het spannend, dan kan het ook zijn dat je dat op je paard overbrengt.
Dat zijn allemaal dingen die hier een rol bij kunnen spelen. Kun je daar iets mee info over geven? Dat maakt het geven van tips wat makkelijker.
Voor een harder bit heb je wat mij betreft echt een ervaren ruiterhand nodig met een stabiele zit. Want het kan ook geheel averechts werken als jij je balans verliest.
Dmv grondwerk kun je paard onder andere leren omgaan met druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 09:27 



 
Profiel   

Ik wil nog even aanvullen dat mijn persoonlijke mening is dat je niet met pelham moet gaan rijden voor je heel goed kunt doseren met een trens. Een pelham is qua inwerking vergelijkbaar met stang en trens, en kan, mits zeer gedoseerd, een heel prettig bit zijn, maar als rem vind ik hem niet aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 09:30 



 
Profiel   

Ik heb mijn vrolijke, onstuimige en sterke Groninger met een rechte (uiteraard ongebroken) pelham gereden. Hij had sowieso moeite met gebroken bitten (trenzen) en liep veel beter op een ongebroken trens of stang. De overstap naar een pelham was daarom niet zo groot. Ik reed met dubbele teugels, en de 'stangteugel' altijd zonder druk. Hij liep echt prima op de pelham. Heb eenmaal de 'stangteugel' gebruikt toen hij op het punt stond de autoweg op te rennen nadat hij van een woeste hond was geschrokken. Ik trok niet eens hard, maar merkte dat hij zou zijn gaan steigeren als ik door was gegaan. Hij stond gelukkig wel direct stil. Je ziet dan hoe groot de inwerking is van zo'n bit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 09:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen