Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

 
Profiel   

Lenteklokje schreef
mce schreef
TS,
hoop dat je uit alle info oplossingen kunt halen die je helpen een goede volte te rijden,
dat per paard heel verschillend kan zijn.

dank je, mooi om te lezen al die reacties. Er zit zeker een rode draad in, kijkend naar de adviezen voor zit, lijf, indraaien, en navel "intrekken" dat heb ik nooit geleerd :9

En dan de scheefheid, op links de voltes gaat makkelijker, dus rechts neemt hij makkelijker aan. Op de rechterlijnen zijn hier ook oefeningen voor, heb ik ook gezien op filmpjes. Binnenhoefslag pakken. Rechts loslaten en proberen dat hij linkerteugel meer aan neemt.


Wat vooral belangrijk is, is dat het paard even actief met beide achterbenen gaat lopen. Vaak zetten ze het ene achterbeen er niet even ver onder als de andere. Zolang dat niet is kun je aan de voorkant doen wat je wilt maar gaat het paard nooit de teugel op de holle kant aannemen. Lukt dat wel, dan komt het paard "vanzelf" op twee teugels. En pas dan is echte lengtebuiging en rechtrichten mogelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:56 



 
Profiel   

Elisa, en wat is dan een fijne oefening om ook dat achterbeen verder onder te laten treden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:54 



 
Profiel   

Beetje afhankelijk van hoe jouw paard gebouwd is, maar zorgen dat het goed/ scherp aan het been komt, heel veel schakelen. Zelf voelen wanneer je paard z'n been laat staan en welk been. Vaak helpt het om voor de bochten als de holle kant aan de binnenkant is het achterbeen even extra te activeren.

En dan zonder dat het paard loperig wordt he, actief is niet hetzelfde als hard. Actief is meer buiging, onderbrengen en afdruk. Stuwen en dragen moet in balans blijven. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Beetje afhankelijk van hoe jouw paard gebouwd is, maar zorgen dat het goed/ scherp aan het been komt, heel veel schakelen. Zelf voelen wanneer je paard z'n been laat staan en welk been. Vaak helpt het om voor de bochten als de holle kant aan de binnenkant is het achterbeen even extra te activeren.

En dan zonder dat het paard loperig wordt he, actief is niet hetzelfde als hard. Actief is meer buiging, onderbrengen en afdruk. Stuwen en dragen moet in balans blijven. :-)


dus in mijn geval (linksom is voorkeurskant) op de linkerhand, in de bochten, dan heeft ie de holle kant aan de binnenkant, het linkerachterbeen er verder onder zien te krijgen (?) zeg ik het zo juist

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:18 



 
Profiel   

Nee want dan rij je hem scheef. Je moet je paard eerst gewoon sowieso aan de hulpen maken en door je wendingen correct te rijden krijg je hem recht. Je wilt je wendingen links en rechtsom gewoon gelijk hebben, maar rechtsom zul je de buitenschouder en achterhand iets meer moeten begrenzen. Dan komt automatisch dat been er meer onder, maar het been eronder schoppen gaat je niet lukken.

Nogmaals, maak het niet zo ingewikkeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:38 



 
Profiel   

De functies van de psoas (major en minor met de iliacus) zijn:
Ondersteunen van de wervelkolom;
Ondersteunen van het bekken gewricht (SI);
Het ondertreden van de achterbenen;
Het buigen van de heup;
Het naar buiten draaien van de heup;
Het bollen van de rug en het zakken van het bekken;
Vooral niet onbelangrijk: de bijdrage aan impuls.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:43 



 
Profiel   

Ja, ingewikkeld verhaal maar het achterbeen aan de bolle zijde wordt vaak onder de massa geplaatst en niet ver genoeg naar voren gebracht. Het achterbeen aan de holle zijde maakt een snellere beweging omdat het minder draagt en wordt vaak naast de massa geplaatst. Die snellere beweging is te voelen aan dat het paard als ware het been laat staan in de bochten, het draagt niet maar gaat zowat recht (plat) door de bocht en valt dan op de binnenschouder en dan neemt het dus ook niet de teugel aan op de holle kant. Door het achterbeen te activeren en er voor te zorgen dat het meer gaat dragen creeer je lengte in de spieren aan de holle kant waardoor het paard die teugel wel gaat aannemen en zo rijdt je het op twee teugels.

Hopelijk heb ik het zo een beetje begrijpelijk uitgelegd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:43 



 
Profiel   

hier staan wat oefeningen om de onzichbare maar o zo belangrike spieren te trainen, en de functie van een van deze: de spoas

ze beschrijven ook waarom
https://horseconnect.nl/psoas-deel-2-ruiter-paard-2/

mogelijk maakt dat wat duidelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:53 



 
Profiel   

Jonge paarden leren hier vanaf de grond al wijken voor druk dus ook voor het binnenbeen al vrij snel. Op een volt heb je "raakpunten" die grofweg een paar m achter de 1e hoekletter, de X en een paar meter voor de 2e hoekletter liggen.
als ik met jonge paarden een volte wil rijden rijd ik naar mijn raak punten met het paard op gelijke aanleuning. Een soort "ruit" dus. Ik leg echter wel mijn binnenbeen "wakend" tegen de flank zoals wanneer je zou wijken voor het been. Op die manier krijg ik buiging zonder dat mijn paard balans verliest, de achterhand niet correct blijft inzetten of over de schouder weg loopt zonder dat ik veel hulpen moet geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:56 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Jonge paarden leren hier vanaf de grond al wijken voor druk dus ook voor het binnenbeen al vrij snel. Op een volt heb je "raakpunten" die grofweg een paar m achter de 1e hoekletter, de X en een paar meter voor de 2e hoekletter liggen.
als ik met jonge paarden een volte wil rijden rijd ik naar mijn raak punten met het paard op gelijke aanleuning. Een soort "ruit" dus. Ik leg echter wel mijn binnenbeen "wakend" tegen de flank zoals wanneer je zou wijken voor het been. Op die manier krijg ik buiging zonder dat mijn paard balans verliest, de achterhand niet correct blijft inzetten of over de schouder weg loopt zonder dat ik veel hulpen moet geven.

goede tip om zo'n ruit te rijden! en wordt de ruit dan in de loop van de maanden steeds meer een volte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:17 



 
Profiel   

he hallo!!~~vandaag eerst in de rijbak gereden, voltes, overgangen en ook op de lange lijnen recht richten. Ik heb toch het idee dat de scheefheid op de rechte lijnen mee valt, de stelling / buiging op de volte blijft nog last, maar het draaien van mijn lijf werkt mee! Na het rijden in de bak naar buiten (dat is een van mijn doelen, ontspannen buiten rijden) beetje oefenen met linkerteugel aannemen en rechtrichten ook. Toen ik weer terug kwam nog een paar rondjes in de bak en wat dacht je het ging gewoon beter, ik denk ook omdat het paard na het rijden buiten nog losser / ontspannen / attenter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:22 



 
Profiel   

mce schreef
hier staan wat oefeningen om de onzichbare maar o zo belangrike spieren te trainen, en de functie van een van deze: de spoas

ze beschrijven ook waarom
https://horseconnect.nl/psoas-deel-2-ruiter-paard-2/

mogelijk maakt dat wat duidelijk

wat goed, dank MCE, en ook oefeningen voor de ruiter, want dat wordt vaak vergeten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:24 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
Ayasha schreef
Jonge paarden leren hier vanaf de grond al wijken voor druk dus ook voor het binnenbeen al vrij snel. Op een volt heb je "raakpunten" die grofweg een paar m achter de 1e hoekletter, de X en een paar meter voor de 2e hoekletter liggen.
als ik met jonge paarden een volte wil rijden rijd ik naar mijn raak punten met het paard op gelijke aanleuning. Een soort "ruit" dus. Ik leg echter wel mijn binnenbeen "wakend" tegen de flank zoals wanneer je zou wijken voor het been. Op die manier krijg ik buiging zonder dat mijn paard balans verliest, de achterhand niet correct blijft inzetten of over de schouder weg loopt zonder dat ik veel hulpen moet geven.

goede tip om zo'n ruit te rijden! en wordt de ruit dan in de loop van de maanden steeds meer een volte?

Jep. Al vrij snel, het doel is eigenlijk om jezelf aan te leren om als je een volte rijdt, uit de hoeken te blijven, heel weinig mensen maken in het rijden van hun hoeken onderscheid tussen ‘de hoek doorrijden’ en een volte (waarbij je uit de hoek moet blijven.) waardoor veel paarden dus ook nooit leren om op hun eigen benen te lopen in de bochten want ze mogen toch tegen de bakrand aan leunen voor elke bocht. :) die bakrand maakt ook meteen dat de ruiter niet echt actief het paard tussen de hulpen houdt en veelal onbewust geen correcte buiging vraagt/aan leert want het paard volgt de bakrand en wend dan gewoon af naar de overkant.

En dan gaan ze zijgangen aanleren en vragen ze zich af waarom het paard niet van de bakrand weg te krijgen is… Simpel: omdat hen dat aangeleerd wordt. Neem je dit meteen mee in je basis heb je veel sneller een paard dat los komt van die hoefslag en gaat waar jij wil op je hulpen en niet omdat de bakrand hem begrenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 23:23 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
mce schreef
hier staan wat oefeningen om de onzichbare maar o zo belangrike spieren te trainen, en de functie van een van deze: de spoas

ze beschrijven ook waarom
https://horseconnect.nl/psoas-deel-2-ruiter-paard-2/

mogelijk maakt dat wat duidelijk

wat goed, dank MCE, en ook oefeningen voor de ruiter, want dat wordt vaak vergeten :j


win win dus, voor beide en leuk dat je merkt dat buitenruiden ontspanning geeft bij je paard,

veel succes, met het ontwikkelen van de "rijkunst", al doende leert men zowel paard als ruiters, niets is ineens goed
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 06:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen