"De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:16

Het is een beetje een woord salade wat mij betreft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:18

"Marginal" is ook gewoon een Engels woord. Dus niet zozeer uit het Frans.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:20

Als iemand denkt dat een punt een leesteken is, en een ander komt vertellen dat je er ook mee kunt vermenigvuldigen, is dat toch alleen maar leuk om te weten?

Ontopic dan maar:

Ik begrijp de boodschap van TS wel, het is alleen niet op een gewone manier gebracht. Er zitten veel goede punten in, maar het is ook heel rechtlijnig. Zeker, en gelukkig, niet van toepassing op elk paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:21

Reactie op het beginstuk van TS. Nu heb ik wat meer tijd.

Mijn reactie over Hercule heb ik natuurlijk niet voor niets geschreven. Dit kleine simpele verhaaltje vanuit Hercule zo was het gewoon die 20 jaar dat hij bij ons was met dat verschil dat hij in zijn jonge jaren veel deed (ponyclub, buitenritten, lessen met moeder en ook de dochter, shows rijden met het stamboek, voor de wagen mennen , springen, wedstrijden voor de wagen en onder het kind en andere zaken) en tijdens zijn pensioen nog maar 3x per week een rondje deed van 2 uurtjes, lekker relaxed. Maar altijd is de basis geweest de liefde voor elkaar (wij voor Hercule en Hercule voor ons) en elkaar ontwikkelen op zo'n manier dat we elkaar steeds ginger begrijpen waardoor de band steeds intenser werd.

Ik denk dat mensen over het algemeen goed bezig zijn met kinderen, met paarden, honden ea dieren. Helaas is er ook een groep die vanuit onkunde, onwetendheid niet goed bezig is en helaas krijgt dat vooral heel erg veel negatieve aandacht. Zelfs zoveel dat het lijkt alsof DAT de norm is.

Als ik kijk naar de topsport hebben velen het prima voor elkaar en die paarden worden dan ook oud veelal. Pech kan iedereen hebben.

Als je kijkt bij de amateurs en je kijkt hier bv op Bokt, dan kun je vaststellen dat mijn paarden, maar bv ook Rêve, Joy, Monster, Latino en vele vele anderen gewoon een heel leuk leven hebben met mensen om hun heen die proberen ze goed te begrijpen en ze met respect benaderen.
De een wellicht wat professioneler als de ander, met meer kennis, maar goed is ook goed.
Als ik om mij heen kijk, heb ik vooral amateurs ontmoet, die gewoon van hun paarden houden en dat zielsveel , die net als wij gewoon vanuit kennis en kunde en liefde proberen hun "vriend" het beste te geven.

Expres heb ik dus het verhaaltje vanuit Hercule laten vertellen, omdat het vaak niet zo ingewikkeld of moeilijk is. Het gaat vaak om de kleine dingetjes die het contact ook voor de paarden zo leuk maakt. De kleine gewoontes, de kroel tussen de oren, etc etc.

BV onlangs was ik bij een vriendin die een heel schuw nieuw dartmoor pony'tje had. Dat beestje poepte letterlijk 3 kleuren stront van de stress. Die was dag er voor aangekomen. Ik ging op de grond zitten, gewoon tussen de kudde, en heel langzaam kwam het beestje naar me toe (ze had de borstels zien liggen en het paardenkoekje). Eind van het verhaaltje is dat ik het beestje wel een half uur heel voorzichtig heb gepoetst en die kleine kwam steeds dichter bij en leunde op een gegeven ogenblik tegen mij en haar nieuwe baasje aan <3 . Zoiets kleins schrijf je normaal niet op. Maar zo simpel is het dus vaak. En dat zie ik dus veel om mij heen. Gewoon hele lieve lieve mensen die leuke eenvoudige dingen met hun paard(je) doen waarvan beiden genieten. En ja daar hoort dus ook rijden bij.

En ja ik heb ook gezien dat het niet goed gaat in het leven met kinderen, paarden, honden en andere dieren. Maar de meeste mensen deugen gewoon. Dus hikte ik even op dit topic toen ik het allemaal las.

Iedereen die zorgt voor een ander heeft de verantwoordelijkheid om zich er in te verdiepen en het met liefde en beleid te doen. En de meeste doen dat ook. De excessen krijgen het meeste aandacht, alleen is dat (gelukkig) niet de norm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:24

Robin_S schreef:
"Marginal" is ook gewoon een Engels woord. Dus niet zozeer uit het Frans.
Je weet dat het gros van de woorden in het Engels afkomstig is uit het Frans? :+ Engels is vrijwel alleen nog in de kern Germaans; het lexicon is grotendeels Romaans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:29

Ik bedoelde de referentie.

Les marginaux = de marginalen zoal in Vlaanderen gebruikt.

Marginal (Engels) wordt gebruikt in hoe het bedoeld is : naar de grens refererend.

Dus ook 'les marginaux' zoals bokker zei komt van 'marginal' en betekent wat ik probeer uit te leggen.. (edit: marginal in het Frans)

Geen idee wat jullie zo triggert als ik eerlijk mag zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:33

Robin_S schreef:
Ik bedoelde de referentie.

Les marginaux = de marginalen zoal in Vlaanderen gebruikt.

Marginal (Engels) wordt gebruikt in hoe het bedoeld is : naar de grens refererend.

Dus ook 'les marginaux' zoals bokker zei komt van 'marginal' en betekent wat ik probeer uit te leggen.. (edit: marginal in het Frans)

Geen idee wat jullie zo triggert als ik eerlijk mag zijn :(
Geen idee waaruit je opmaakt dat ik getriggerd ben. :') Ik praat gewoon graag over taalkunde. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:34

Dan willen we hetzelfde :*

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:47

Robin_S schreef:
Ik bedoelde de referentie.

Les marginaux = de marginalen zoal in Vlaanderen gebruikt.

Marginal (Engels) wordt gebruikt in hoe het bedoeld is : naar de grens refererend.

Dus ook 'les marginaux' zoals bokker zei komt van 'marginal' en betekent wat ik probeer uit te leggen.. (edit: marginal in het Frans)

Geen idee wat jullie zo triggert als ik eerlijk mag zijn :(


Het is gewoon flauw gedoe van mensen die graag rellen. :+

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:52

Ik denk dat ik de intentie begrijp, maar het is erg menselijk geschreven met een diep triest paardenleven als uitgangspunt en het leest ook niet heel lekker. Ik vraag me af of je hiermee je doel of publiek goed bereikt.

Verder hoop ik van harte dat mijn paarden het niet zo ervaren. Al zijn er zeker momenten waarop ik baal dat ik ze niet beter kan helpen of iets uit kan leggen. Bijvoorbeeld wondverzorging. Of een vieze wormkuur. Want ze vinden het echt niet tof als ik eerst 100x een spuit met appelmoes of een wortel geef om ze vervolgens super gooi spul achterin de mond te spuiten. Toch doe ik dat alleen in hun belang, niet voor mijn plezier.
Staan ze 's winters in de paddock met 2 graden, gure wind en regen, dan zijn ze niet op hun gelukkigst en dan baal ik ook. Ik ben de hele dag weg en ik weet dat ze veel liever in de wei staan met 15 graden, droog en een zonnetje. Maar ze staan buiten, als groepje, in een paddock waarin ze goed een sprint kunnen trekken en waarvan een deel voorzien is van roosters, met een grote schuilstal en onbeperkt hooi. Het blijft nat, vies, donker en saai. En hooi is géén gras. Ik gun ze het beste, maar kan niet toveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:55

_Lorette_ schreef:
Ik denk dat ik de intentie begrijp, maar het is erg menselijk geschreven met een diep triest paardenleven als uitgangspunt en het leest ook niet heel lekker. Ik vraag me af of je hiermee je doel of publiek goed bereikt.

Verder hoop ik van harte dat mijn paarden het niet zo ervaren. Al zijn er zeker momenten waarop ik baal dat ik ze niet beter kan helpen of iets uit kan leggen. Bijvoorbeeld wondverzorging. Of een vieze wormkuur. Want ze vinden het echt niet tof als ik eerst 100x een spuit met appelmoes of een wortel geef om ze vervolgens super gooi spul achterin de mond te spuiten. Toch doe ik dat alleen in hun belang, niet voor mijn plezier.
Staan ze 's winters in de paddock met 2 graden, gure wind en regen, dan zijn ze niet op hun gelukkigst en dan baal ik ook. Ik ben de hele dag weg en ik weet dat ze veel liever in de wei staan met 15 graden, droog en een zonnetje. Maar ze staan buiten, als groepje, in een paddock waarin ze goed een sprint kunnen trekken en waarvan een deel voorzien is van roosters, met een grote schuilstal en onbeperkt hooi. Het blijft nat, vies, donker en saai. En hooi is géén gras. Ik gun ze het beste, maar kan niet toveren.
Ik denk dat jij je er geen zorgen over hoeft te maken dat jouw paarden hun leven zo ervaren als het paard dat in de OP bedoeld wordt. Die kunnen wat mij betreft in het rijtje namen dat Pien eerder al noemde. :D

Ook ik begrijp de intentie wel, maar met de hautaine manier waarop het geschreven is, open je echt niemand de ogen en schiet het dus volledig z'n doel voorbij.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:08

Mkango schreef:
Ook ik begrijp de intentie wel, maar met de hautaine manier waarop het geschreven is, open je echt niemand de ogen en schiet het dus volledig z'n doel voorbij.

Dat denk ik ook.

Ik denk ook dat heel veel paarden het gewoon niet zo slecht hebben. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar de meeste mensen zijn daar ook altijd naar op zoek. Hoeveel topics lopen er wel niet over beter passende zadels, beter passende singels, beter passende bitten....... persoonlijk mis ik het rijtechnische deel weleens, en denk ik dat heel veel kan worden opgelost met beter rijden, maar dat ben ik. En het doet niets af van het feit dat de meeste mensen gewoon hun best doen en deugen :)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:13

Het is bovenal een generalisatie die niet terecht is. Niet ieder paard (integendeel) heeft een zoutzak als baas die zelf fysiek niet in conditie is, met zwepen en sporen tekeer gaat, en z'n paard in een te kleine niet uitgemest stal zet, om over de rest van de (voor-) oordelen maar te zwijgen.

Dus tja, geen idee wat TS nou eigenlijk wil met het verhaal.
Dat dit soort misstanden bestaan, weten we ook wel. En gelukkig is het niet de regel maar de uitzondering.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:30

Robin_S schreef:
Wat een onvriendelijke reactie -O-


Ik vind het eerder duidelijk... niet onvriendelijk.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:49

Ik was begonnen te lezen maar snel afgehaakt.

Wat een gezeik weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:52

Ik vermoed dat het ooit wel een vraagstuk zal worden in hoeverre rijden met een paard eigenlijk oké is.

Heb heel wat jaren geleden een volledige 'rij-stop' gehouden, omdat ik het allemaal niet meer wist en bleef afvragen of rijden wel eerlijk is. In die tijd beperkte ik me tot enkel grondwerk en ging ik observeren. Ik stond op een stal met ongeveer 100 pensionklanten waarvan 90% dressuurruiter was.

Ik vond het schrijnend wat ik allemaal zag. Mensen die in het Z zitten maar niet eens een mooie balans hebben, sporen die compleet verkeerd worden gebruikt, S&T die echt vreselijk strak getrokken wordt, het hogere werk uitvoeren met een valse knik, enzovoort. Ik kan nog even door.. het was om te huilen.

Een handelaar / trainer die daar een deel van de stal huurde en sportpaarden in het betere segment trainde, kon uiteraard ontzettend goed rijden, maar als het zo uitkwam werd het paard gewoon met touw ingebonden om toch maar "goed" te lopen. Een touw, niet eens een slofteugel.

Voor mij was de lol er echt af toen.

Ik ging verder zoeken en kwam bij western terecht. Daar leerde ik dat dat niet zozeer vriendelijker was dan Engels rijden.

Dan een uitstapje naar NH gemaakt, mijn dressuurpaard verhuisd naar een destijds bekende en grote paddock paradise. En oké, iedereen reed er met een touwhalster, en er werd heel véél in grondwerk geïnvesteerd, maar ik zag dezelfde dingen als op de dressuurstal: mensen met een slechte balans, die zo hard aan hun bitloze tuig trokken dat het gewoon pijnlijk was voor het paard. Weggedrukte ruggen en een hoop scheefheid.

Na 3 maanden stond ik weer op de dressuurstal.
En daar zag ik plots waar het allemaal om ging:

Er kwam een nieuw paard binnen voor de manegelessen.
Liep helemaal slecht door z'n lijf, echt een blok hout. Er was destijds een heel getalenteerde jongen op stal. Toen ik de transformatie zag, hoe dit paard ging veranderen door dressuurmatig door deze jongen gereden te worden, dat was de eye-opener. En dan heb ik het niet over spectaculaire dingen, maar echt gewoon hoe het paard fysisch sterker en mentaal beter werd gemaakt door het rijden van deze jongen.

Dus begon ik weer te rijden, met dat nieuwe beeld en doel voor ogen.

Er zijn in elke sector (van dressuur tot NH) fantastische ruiters, dit zijn vaak ook de mensen die het van nature in zich hebben. Maar in mijn ogen is het gros toch niet helemaal kundig, zelfs na jarenlang oefenen, wat dat betreft kan ik me vinden in het verhaal van TS. Ik begrijp de boodschap en ze is niet geheel van de pot gerukt.

Anderzijds: de meeste paardeneigenaren zijn zó lief <3 zo begaan met hun paard, op het fanatieke af. Net als Pien10 zegt. Veel paarden krijgen betere verzorging dan de eigenaar zelf ;-)
En ik geloof ook echt dat veel paarden genieten van het rijden, het getut, de wedstrijdjes, de lange buitenritten, het maken van een sprongetje of het op cross gaan. En dat ze daarbij de kleine onhandigheden van de ruiter vergeven.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:55

Mooi genuanceerde post Robin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:56

c_alsemgeest schreef:
Robin_S schreef:
Wat een onvriendelijke reactie -O-


Ik vind het eerder duidelijk... niet onvriendelijk.


Nee, het is niet duidelijk - want het slaat gewoon nergens op.
Het is een reactie gegeven door een vreemde die mij totaal niet kent, die mijn uitleg zelf niet begrijpt, en desondanks toch - heel onsportief - op de man zelf reageert.

Het zou kunnen dat ik me niet duidelijk of compleet genoeg heb verwoord, of het verkeerd uitleg, maar dan nog hoef je niet persoonlijk te worden.

Maar meningen over online gedrag kunnen verschillen dus wat dat betreft laat ik het bij deze graag rusten :)

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:02

Mkango schreef:
Robin_S schreef:
"Marginal" is ook gewoon een Engels woord. Dus niet zozeer uit het Frans.
Je weet dat het gros van de woorden in het Engels afkomstig is uit het Frans? :+ Engels is vrijwel alleen nog in de kern Germaans; het lexicon is grotendeels Romaans.


En ook in het engels is het geen zelfstandig naamwoord .

Mooie post Robin_S en erg waar.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:10

Robin_S schreef:
Er zijn in elke sector (van dressuur tot NH) fantastische ruiters, dit zijn vaak ook de mensen die het van nature in zich hebben. Maar in mijn ogen is het gros toch niet helemaal kundig, zelfs na jarenlang oefenen, wat dat betreft kan ik me vinden in het verhaal van TS. Ik begrijp de boodschap en ze is niet geheel van de pot gerukt.

Anderzijds: de meeste paardeneigenaren zijn zó lief <3 zo begaan met hun paard, op het fanatieke af. Net als Pien10 zegt. Veel paarden krijgen betere verzorging dan de eigenaar zelf ;-)
En ik geloof ook echt dat veel paarden genieten van het rijden, het getut, de wedstrijdjes, de lange buitenritten, het maken van een sprongetje of het op cross gaan. En dat ze daarbij de kleine onhandigheden van de ruiter vergeven.

Je kunt hier een hele eenvoudige conclusie aan verbinden en dat is dat slecht paardrijden niet leuk is en slechte verzorging ook niet. Maar paardrijden is niet makkelijk en daarom zullen er altijd mensen zijn die het minder goed kunnen. Dus waar trek je de grens? Waar 'we' voor moeten oppassen is dat niet de hele sector wordt afgerekend op slechte voorbeelden en dat wordt nu wel altijd gedaan.

hannelot
Berichten: 974
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:13

pien_2010 schreef:
Uit de ogen van een paard geschreven. Hercule

Het is ochtend en altijd komt Pien ons dan halen. We staan al ongeduldig aan het hek te wachten bij het stalletje. We zijn mijn vrouw Polie en ik Hercule. Lekker in de schaduw wachten we.
Ik hoor de stem met een lach erin. Elke ochtend spelen we het zelfde spelletje. Pien " Polie, is Hercule er niet?".
Polie zegt nooit iets, staat altijd als een blij ei vooraan. Ik praat terug, altijd, "huhuhuhuh". Dat vindt Pien leuk, en blij "verrast" zegt ze "gelukkig heb ik je gevonden". Met zijn drieën staan we bij elkaar, altijd, ons moment, voordat Pien de halsters pakt en we naar huis lopen.
De ene dag liggen de spullen klaar en gaan we met zijn vieren rijden. Als Polie en ik dat zien als we de hoek om gaan, dan gaan we sneller naar huis. "Leuk, gezellig erop uit met zijn vieren".
We zijn alle vier allang niet meer de jongsten, dus het is altijd leuk en relaxed.

Vaak geniet ik er zo van, dat ik gezellig loop te hummen. Pien, die op Polie rijdt vindt dat leuk en houdt dan in en kroelt me zachtjes tussen mijn oren en babbelt terug. Dat vind ik fijn, dat weet ze. Pien is mijn vriendin, Polie mijn vrouw, J mijn vriend.

Als we thuis zijn, worden we heerlijk schoongemaakt, vaak wordt Polie volledig gesopt want dan kreunt ze van plezier. Mijn benen worden alleen gedaan, ik hou niet van soppen, dat weten Pien en J. ♥
Zo blijft het voor iedereen leuk. We hebben retraite, alles mag niets moet!

Daarna, blijven we nog even thuis, lekker in de schaduw en kunnen we rollen om later weer naar onze grote wei gebracht te worden. Pien komt nog paar keer kijken elke dag, en gelukkig roept ze ons dan, zodat we naar haar toe kunnen galopperen in volle sjas. Daar houdt zij van en wij ook.
Het leven is eenvoudig en goed hier zo. Wij leven als God in Frankrijk!

Geschreven 2020 door Hercule.

(Inmiddels is Hercule overleden, dus ik was blij met zijn verhaal toen ik dit vond!). <3 voor altijď in mijn hart.

Sterk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:16

Veronica2 schreef:
Robin_S schreef:
Er zijn in elke sector (van dressuur tot NH) fantastische ruiters, dit zijn vaak ook de mensen die het van nature in zich hebben. Maar in mijn ogen is het gros toch niet helemaal kundig, zelfs na jarenlang oefenen, wat dat betreft kan ik me vinden in het verhaal van TS. Ik begrijp de boodschap en ze is niet geheel van de pot gerukt.

Anderzijds: de meeste paardeneigenaren zijn zó lief <3 zo begaan met hun paard, op het fanatieke af. Net als Pien10 zegt. Veel paarden krijgen betere verzorging dan de eigenaar zelf ;-)
En ik geloof ook echt dat veel paarden genieten van het rijden, het getut, de wedstrijdjes, de lange buitenritten, het maken van een sprongetje of het op cross gaan. En dat ze daarbij de kleine onhandigheden van de ruiter vergeven.

Je kunt hier een hele eenvoudige conclusie aan verbinden en dat is dat slecht paardrijden niet leuk is en slechte verzorging ook niet. Maar paardrijden is niet makkelijk en daarom zullen er altijd mensen zijn die het minder goed kunnen. Dus waar trek je de grens? Waar 'we' voor moeten oppassen is dat niet de hele sector wordt afgerekend op slechte voorbeelden en dat wordt nu wel altijd gedaan.
En dat we er ook voor waken dat we niet doen alsof we allemaal meteen de vaardigheden hadden die we nu hebben. Het is makkelijk afgeven op beginners of minder ervaren of handige ruiters als je zelf al 10/20/30/40 jaar of langer rijdt. :=

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:17

Robin_S schreef:
Ik vermoed dat het ooit wel een vraagstuk zal worden in hoeverre rijden met een paard eigenlijk oké is.

Heb heel wat jaren geleden een volledige 'rij-stop' gehouden, omdat ik het allemaal niet meer wist en bleef afvragen of rijden wel eerlijk is. In die tijd beperkte ik me tot enkel grondwerk en ging ik observeren. Ik stond op een stal met ongeveer 100 pensionklanten waarvan 90% dressuurruiter was.

Ik vond het schrijnend wat ik allemaal zag. Mensen die in het Z zitten maar niet eens een mooie balans hebben, sporen die compleet verkeerd worden gebruikt, S&T die echt vreselijk strak getrokken wordt, het hogere werk uitvoeren met een valse knik, enzovoort. Ik kan nog even door.. het was om te huilen.

Een handelaar / trainer die daar een deel van de stal huurde en sportpaarden in het betere segment trainde, kon uiteraard ontzettend goed rijden, maar als het zo uitkwam werd het paard gewoon met touw ingebonden om toch maar "goed" te lopen. Een touw, niet eens een slofteugel.

Voor mij was de lol er echt af toen.

Ik ging verder zoeken en kwam bij western terecht. Daar leerde ik dat dat niet zozeer vriendelijker was dan Engels rijden.

Dan een uitstapje naar NH gemaakt, mijn dressuurpaard verhuisd naar een destijds bekende en grote paddock paradise. En oké, iedereen reed er met een touwhalster, en er werd heel véél in grondwerk geïnvesteerd, maar ik zag dezelfde dingen als op de dressuurstal: mensen met een slechte balans, die zo hard aan hun bitloze tuig trokken dat het gewoon pijnlijk was voor het paard. Weggedrukte ruggen en een hoop scheefheid.

Na 3 maanden stond ik weer op de dressuurstal.
En daar zag ik plots waar het allemaal om ging:

Er kwam een nieuw paard binnen voor de manegelessen.
Liep helemaal slecht door z'n lijf, echt een blok hout. Er was destijds een heel getalenteerde jongen op stal. Toen ik de transformatie zag, hoe dit paard ging veranderen door dressuurmatig door deze jongen gereden te worden, dat was de eye-opener. En dan heb ik het niet over spectaculaire dingen, maar echt gewoon hoe het paard fysisch sterker en mentaal beter werd gemaakt door het rijden van deze jongen.

Dus begon ik weer te rijden, met dat nieuwe beeld en doel voor ogen.

Er zijn in elke sector (van dressuur tot NH) fantastische ruiters, dit zijn vaak ook de mensen die het van nature in zich hebben. Maar in mijn ogen is het gros toch niet helemaal kundig, zelfs na jarenlang oefenen, wat dat betreft kan ik me vinden in het verhaal van TS. Ik begrijp de boodschap en ze is niet geheel van de pot gerukt.

Anderzijds: de meeste paardeneigenaren zijn zó lief <3 zo begaan met hun paard, op het fanatieke af. Net als Pien10 zegt. Veel paarden krijgen betere verzorging dan de eigenaar zelf ;-)
En ik geloof ook echt dat veel paarden genieten van het rijden, het getut, de wedstrijdjes, de lange buitenritten, het maken van een sprongetje of het op cross gaan. En dat ze daarbij de kleine onhandigheden van de ruiter vergeven.



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mooie post en ook precies waar het in mijn ogen om gaat. Een paard moet beter worden van het werk en er lol in hebben. :)
Vaak is het allemaal een kwestie van basis, basis, basis...

Het is alleen nog niet zo makkelijk om te bereiken allemaal en stap 1 begint met bewustwording en dat is ook de boodschap van de TS volgens mij.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:20

Nah, volgens mij is de boodschap van TS gewoon rel schoppen, en hautain doen over mensen die niet in zijn straatje passen. Beetje zielig vind ik het.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:28

Robin_S schreef:
Ik vermoed dat het ooit wel een vraagstuk zal worden in hoeverre rijden met een paard eigenlijk oké is.

Heb heel wat jaren geleden een volledige 'rij-stop' gehouden, omdat ik het allemaal niet meer wist en bleef afvragen of rijden wel eerlijk is. In die tijd beperkte ik me tot enkel grondwerk en ging ik observeren. Ik stond op een stal met ongeveer 100 pensionklanten waarvan 90% dressuurruiter was.

Ik vond het schrijnend wat ik allemaal zag. Mensen die in het Z zitten maar niet eens een mooie balans hebben, sporen die compleet verkeerd worden gebruikt, S&T die echt vreselijk strak getrokken wordt, het hogere werk uitvoeren met een valse knik, enzovoort. Ik kan nog even door.. het was om te huilen.

Een handelaar / trainer die daar een deel van de stal huurde en sportpaarden in het betere segment trainde, kon uiteraard ontzettend goed rijden, maar als het zo uitkwam werd het paard gewoon met touw ingebonden om toch maar "goed" te lopen. Een touw, niet eens een slofteugel.

Voor mij was de lol er echt af toen.

Ik ging verder zoeken en kwam bij western terecht. Daar leerde ik dat dat niet zozeer vriendelijker was dan Engels rijden.

Dan een uitstapje naar NH gemaakt, mijn dressuurpaard verhuisd naar een destijds bekende en grote paddock paradise. En oké, iedereen reed er met een touwhalster, en er werd heel véél in grondwerk geïnvesteerd, maar ik zag dezelfde dingen als op de dressuurstal: mensen met een slechte balans, die zo hard aan hun bitloze tuig trokken dat het gewoon pijnlijk was voor het paard. Weggedrukte ruggen en een hoop scheefheid.

Na 3 maanden stond ik weer op de dressuurstal.
En daar zag ik plots waar het allemaal om ging:

Er kwam een nieuw paard binnen voor de manegelessen.
Liep helemaal slecht door z'n lijf, echt een blok hout. Er was destijds een heel getalenteerde jongen op stal. Toen ik de transformatie zag, hoe dit paard ging veranderen door dressuurmatig door deze jongen gereden te worden, dat was de eye-opener. En dan heb ik het niet over spectaculaire dingen, maar echt gewoon hoe het paard fysisch sterker en mentaal beter werd gemaakt door het rijden van deze jongen.

Dus begon ik weer te rijden, met dat nieuwe beeld en doel voor ogen.

Er zijn in elke sector (van dressuur tot NH) fantastische ruiters, dit zijn vaak ook de mensen die het van nature in zich hebben. Maar in mijn ogen is het gros toch niet helemaal kundig, zelfs na jarenlang oefenen, wat dat betreft kan ik me vinden in het verhaal van TS. Ik begrijp de boodschap en ze is niet geheel van de pot gerukt.

Anderzijds: de meeste paardeneigenaren zijn zó lief <3 zo begaan met hun paard, op het fanatieke af. Net als Pien10 zegt. Veel paarden krijgen betere verzorging dan de eigenaar zelf ;-)
En ik geloof ook echt dat veel paarden genieten van het rijden, het getut, de wedstrijdjes, de lange buitenritten, het maken van een sprongetje of het op cross gaan. En dat ze daarbij de kleine onhandigheden van de ruiter vergeven.


Dit dus. Mijn man kan niet paardrijden. Hij kon Hercule rijden. Ik heb hem geleerd om Hercule niet in de weg te zitten, puur basis en dat ging goed. Als J hem reed, was Hercule blij, wel super voorzichtig met zijn oude vriend (75++). Hij wist dat hij tustig moest stappen, voorzichtig draven en niet galopperen en zeker niet bokken.

Die enkele keer dat ik hem nog reed, dan piaffeerde hij het erf af, zo vreselijk gaaf vond hij dat, en dan was hij zo veilig maar echt pittig. Echt gaaf. Hij wist precies bij ons beiden hoe ver hij kon gaan.

Mennen kon ik niet. Hercule was beleerd door de beste en het was zijn lust en zijn leven. Dus menles genomen. Gezins marathon wagen gekocht en iedere week gemend. Dat vond hij zo vreselijk gaaf. Hij wist dat ik niet kon mennen en nooit heeft hij een stap verkeerd gedaan. Mijn instructeur reed marathon wedstrijd met hem, wouw wat een pittige bink. Gelukkig was hij zo niet bij mij. Hij heeft alles gedaan opdat ik hem maar bleef mennen.


Robin verwoordt het goed.