Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Merrie gedrag" of internalised misogony?

 
Profiel   

Ik loop de laatste tijd veelal tegen hetzelfde aan. Ik zie vele posts op sm (het zij: tiktok, insta of facebook). Hierin wordt vaak merrie gedrag erbij gehaald. Ze zijn "dramatisch".

Hier gaan mijn nek haren van overeind staan. Imo zijn merries geen haar dramatischer dan hengsten of ruinen. Het zijn individuen met verschillende karakters en dat heeft niks met sexe te maken. De een is wat sensitiever dan de ander.

Nu zie ik hier ook een duidelijk verband met internalised misogony. Vrouwen worden sinds jongs af aan opgevoed met dat ze dramatisch zijn en mannen zijn zo simpel en zonder drama. Ik heb zelf hele andere ervaringen. Even los gezien van hormonale redenen. Dat vrouwen altijd gemeen tegen elkaar doen komt imo ook door opgroeien met druk en zoveel onzekerheid omdat je het als vrouw nooit goed kunt doen. ( Dan met name uiterlijke standaarden bedoeld). Dan krijg je onzekerheid en afgunst en jaloezie gevoelens. Dan gaan mensen roddelen en teams creëeren. Terwijl er niks zo sterk kan zijn als een groep vrouwen die elkaar support.

Hoe denken jullie hierover? Probeer het netjes te houden. Iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben uiteraard. Dit is mijn visie en ik ben heel erg benieuwd naar die van jullie. En dan met name over merries.

Even voorbeeld foto

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:40 



 
Profiel   

Je bent nu paarden met mensen aan het vergelijken dat moet je vooral niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:41 



 
Profiel   

Ik vergelijk ze niet. Ik vergelijk de visie die wij hedendaagse mensen op zo wel vrouwen als op paarden toepassen. Niet hoe paarden verschillend zijn van mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:43 



 
Profiel   

Als ik mijn paard een merrie noem omdat ze tijdens haar hengstigheid nukkig is, dan heeft dat echt niks te maken met een visie die we toepassen op vrouwen. Dat is gewoon merrie gedrag, wat een hengst of ruin niet heeft, omdat die fysiek niet hengstig kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:45 



 
Profiel   

Oja mannen kunnen ook echte dramaqueens zijn, en ruinen ook.

Ik denk wel dat je ergens een punt hebt. Ik ken verschillende merries en net zoals bij vrouwen verschilt het heel erg hoe last ze hebben van hun hormonen. Dramatisch vind ik ze dan ook niet over het algemeen op een paar uitzonderingen na. Maar dat slaat dan meer op gepiep en gegil tijdens hengstigheid.

Denk ook wel dat je een punt hebt wbt vrouwen en nooit goed genoeg kunnen zijn naar de geldende standaarden en daaruit voortkomend vervelend gedrag naar andere vrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:47 



 
Profiel   

Nee ze is niet paarden met mensen aan het vergelijken. Misogynie is een ding, en dat wordt idd helaas heel vaak op paarden geprojecteerd, en niet alleen daarop.

En het heeft meetbare effecten. Bij merries wordt zuur gedrag normaal gevonden, waardoor zaken als maagzweren niet behandeld worden, bijvoorbeeld. Of cystes, of erger. We normaliseren gedrag wat een uiting van pijn en ongemak is, en kijken niet naar de oorzaak van het gedrag.

Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.
Ruinen en hengsten kunnen wat luier zijn in het werk.

Maar het blijft belangrijk om naar het individuele paard te kijken en gedragingen serieus te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:50 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Als ik mijn paard een merrie noem omdat ze tijdens haar hengstigheid nukkig is, dan heeft dat echt niks te maken met een visie die we toepassen op vrouwen. Dat is gewoon merrie gedrag, wat een hengst of ruin niet heeft, omdat die fysiek niet hengstig kunnen worden.

Maar waarom is ze nukkig? Heeft ze pijn?

Ik heb een aantal merries gehad die tijdens de hengstigheid hooguit knuffeliger waren. Een werd er wel nukkig en bozig, en die had een cyste die op een gevoelige plek zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:52 



 
Profiel   

Ik heb altijd merries gehad en geen een had dramatisch gedrag. Ze waren juist heel fijn. Ruinen vind ik dan weer sulletjes en hengsten vervelend met hun enorme aanwezigheid en te blèren :o Uitzonderingen daar gelaten

Zelfde met honden. Geef mij maar een teef. Die zijn duidelijk, recht door zee en ik kan er alles mee. Een reu moet weer alles markeren en dekt toch meer dan een teef. Ook Uitzonderingen daar gelaten.

Qua mensen, vrouwen. Pff... Geef mij dan maar een man. Al mijn vrienden zijn ook zo goed als man. Nou kan je mij ook niet scharen onder een "vrouwelijke vrouw" of een 'meisje meisje'. Maar ik vind vergeleken met vrouwen mannen echt een verademing. Ook recht door zee, zeggen waar het op slaat, geen schijnheilig achterbaks gedrag, geen tot weinig jaloezie en een mooie dosis humor. En vooral geen drama. Niet de mannen waar ik mee om ga, want dan ga ik er niet mee om :+ Hetzelfde als mijn vriendinnen. Die delen mijn mening en we staan er hetzelfde in. Ook echt geen "meisje meisjes" , maar eerder iemand die onder de olie onder een auto ligt. Net als ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:54 



 
Profiel   

Ik zie de link met vrouwen niet zo. Wel dat het makkelijk is om iets af te schuiven op 'merriegedrag' als iets niet helemaal volgens plan gaat. :P Als mensen aangeven dat ze absoluut niet met merries kunnen, dan vind ik dat zo bijzonder klinken, omdat de ene merrie de andere niet is en zo geldt dat voor elk paard.
Feit blijft wel dat een merrie lastig kán zijn in de omgang en/of onder het zadel als ze hengstig zijn. Een enkel exemplaar heeft er last van en laat dat merken. Wij maken het heel weinig mee. Zelfs als ze mega hengstig zijn, wat dan weer fijn is als je fokplannen hebt, merk ik bij de meeste merries geen verschil in omgang met mensen of in het werk. Ik heb er geen last van als ze een keer plassen als je door de stalgang loopt. Een zogenaamde pismerrie hebben we nog nooit gehad. En de ruinen konden minstens zo goed een drama queen zijn. Alleen die worden dan weer niet hengstig, dat is gewoon zo.
Toevallig hebben we nu een zeer eigenzinnige merrie staan die de oren al plat in de nek heeft als je naar haar kijkt, maar dat had ze al vanaf de geboorte en dat heeft dus helemaal niets te maken met hormonen. Zo is gewoon haar karakter. Als hengst/ruin was het ook geen knuffel geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:54 



 
Profiel   

Ik zeg maar niks meer, want als ik mn merrie nukkig noem word er gelijk geinsinueerd dat ik niet naar haar gezondheid kijk of naar haar signalen luister.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:58 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nee ze is niet paarden met mensen aan het vergelijken. Misogynie is een ding, en dat wordt idd helaas heel vaak op paarden geprojecteerd, en niet alleen daarop.

En het heeft meetbare effecten. Bij merries wordt zuur gedrag normaal gevonden, waardoor zaken als maagzweren niet behandeld worden, bijvoorbeeld. Of cystes, of erger. We normaliseren gedrag wat een uiting van pijn en ongemak is, en kijken niet naar de oorzaak van het gedrag.

Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.
Ruinen en hengsten kunnen wat luier zijn in het werk.

Maar het blijft belangrijk om naar het individuele paard te kijken en gedragingen serieus te nemen.


Ik vind dit een enorm interessante post, ts. Ik denk ook dat je een punt hebt. En ben het met Avalanche eens dat misogynie onwijs duidelijk aanwezig is in onze samenleving, dus dat zal ongetwijfeld doorsijpelen in de paardenwereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:00 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Ik zeg maar niks meer, want als ik mn merrie nukkig noem word er gelijk geinsinueerd dat ik niet naar haar gezondheid kijk of naar haar signalen luister.

Dat is de makkelijkste weg eruit :+

Maar het was geen insinuatie van mij, maar gewoon een open vraag, zonder daar een oordeel in. Dat jij daar een oordeel in ziet, is niet mijn probleem natuurlijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:02 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Ik zie de link met vrouwen niet zo. Wel dat het makkelijk is om iets af te schuiven op 'merriegedrag' als iets niet helemaal volgens plan gaat. :P Als mensen aangeven dat ze absoluut niet met merries kunnen, dan vind ik dat zo bijzonder klinken, omdat de ene merrie de andere niet is en zo geldt dat voor elk paard.
Feit blijft wel dat een merrie lastig kán zijn in de omgang en/of onder het zadel als ze hengstig zijn. Een enkel exemplaar heeft er last van en laat dat merken. Wij maken het heel weinig mee. Zelfs als ze mega hengstig zijn, wat dan weer fijn is als je fokplannen hebt, merk ik bij de meeste merries geen verschil in omgang met mensen of in het werk. Ik heb er geen last van als ze een keer plassen als je door de stalgang loopt. Een zogenaamde pismerrie hebben we nog nooit gehad. En de ruinen konden minstens zo goed een drama queen zijn. Alleen die worden dan weer niet hengstig, dat is gewoon zo.
Toevallig hebben we nu een zeer eigenzinnige merrie staan die de oren al plat in de nek heeft als je naar haar kijkt, maar dat had ze al vanaf de geboorte en dat heeft dus helemaal niets te maken met hormonen. Zo is gewoon haar karakter. Als hengst/ruin was het ook geen knuffel geweest.


Wij hebben wel een zogenaamde "pismerrie" gehad, eerlijk gezegd vond ik het best hilarisch. (alleen sneu voor het paard zelf, kreeg wel hormonale ondersteuning)

1 week was ze normaal, 1 week was ze verschrikkelijk humeurig, 1 week was ze zo hengstig dat ze mensen aanrande. :+

En ja merries kunnen een gevoelige buik hebben als ze hengstig zijn, of wat vastzitten bij de lendenen. Ik vind dat heel normaal en gewoon iets om rekening mee te houden. Als vrouwen ongesteld zijn voelen ze zich ook niet tof, en zeker niet als iemand in hun buik gaat zitten prikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:04 



 
Profiel   

Internalised Mysogony (is er ook een nederlandse vertaling voor?)

Internet zegt: "Misogynie of vrouwenhaat is haat tegen en/of een ziekelijke afkeer van vrouwen"
Zou je dan het noemen van een gedraging als 'merriegedrag' een haat tegen of een ziekelijke afkeer van vrouwen noemen? Of hoe moet ik dit lezen?
Hoe noem je de uitdrukking 'rooien en valen zijn donderstralen'?

Ik denk dat alle paarden (en dieren, en mensen ook) individuen zijn.. en met internalised misogony als term in deze kan ik zelf niet zoveel..
Echte misogynie is best complex denk ik, daar kan ik niks over zeggen, dat gaat een gebied in waar heel erg sensitief over gedaan kan worden en waar dingen erg verkeerd kunnen vallen..

Ik herken gedrag benoemen als 'merriestreken' ook niet..
Een vriendin die loopt te jengelen noem ik gekscherend 'dramaqueen', maar een vriend net zo goed.
En een merrie ook, maar een ruin eigenlijk ook ..
Dan kan je eerder gaan onderzoeken of de term 'drama' in combinatie met 'queen' misschien niet meer moet, als dat stigmatiserend zou zijn, denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:09 



 
Profiel   

Ik ben 62 en loop dus al een tijdje mee in de paardenwereld en nog nooit heeft men het zo over merries gehad als tegenwoordig, tot het punt dat men niet eens merries wil kopen. Ik bemiddel in paarden uit Portugal en ik merk dus dat mensen persee een hengst of ruin willen en echt geen merrie en als ik vraag waarom niet dan scheren ze alle vrouwelijke paarden voor het gemak maar over één kam en beginnen over gedrag.

Paarden, van welk geslacht dan ook, reageren op hun mensen en vanuit emoties die beïnvloed kunnen worden/zijn door ervaringen. En het ook nog eens zo dat paarden zich gedragen naar verwachtingen, omdat jij dan al alle signalen daarvan geeft. Dit is de reden waarom een "onmogelijk" paard soms totaal geen problemen geeft bij iemand die geen idee heeft van de problemen. Dat is natuurlijk alleen zo als het gaat om signalen vanuit de mens en niet als het gaat om lichamelijke en/of geestelijke problemen. Maar als je een paard benadert met "rotknol" in je hoofd dan zal een paard geen enkele moeite gaan doen om het tegendeel te bewijzen natuurlijk.

Ik zeg bv ook altijd dat verkeersmakheid in de ruiter zit, niet in het paard. Als je zelf als een koele kikker op je paard zit zal de reactie op iets engs maar heel klein zijn of zelfs afwezig.
Als je van te voren al de teugels strakker gaat nemen en verstijven op eht paard denkt het paard dat er iets ergs te gebeuren staat en het enge voorwerp bevestigt dat dan en dan krijg je dus een grote reactie. (Dat dan bij de ruiter bevestigd van zie je wel paard is bang voor groot verkeer of wat dan ook, terwijl dat niet zo is, jij hebt het paard bang gemaakt).
Dit werkt door tot in de kleinste dingetjes, vaak zonder dat we ons daar bewust van zijn.


En ja, ik vind het tijd dat we afmoeten van labels voor meries. Het zijn gewoon vrouwelijke paarden. En ja de cyclus of darcht of het hebben van een veulen kan gedrag iets beïnvloeden, maar dat is lang niet altijd zo en zeker niet in alle merries hetzelfde.
Het is al genoemd, paarden zijn individuen en die moet je dus individueel beoordelen en ook een kans geven en niet van te voren op verwachtingen afschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:12 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.


Vroegah (begin deze eeuw en daarvoor), werd zo'n merrie gewoon een pismerrie genoemd. Momenteel hoor ik niemand meer daarover en wordt er gezocht naar een reden. Dus op die manier merriestreken, herken ik niet (meer).

Overigens apart, als je merrie nukkiger wordt onder invloed van haar hormonen, wordt de vraag gesteld waarom ze nukkig wordt (want er zou eens iets mis kunnen zijn). Als ze in je aura gaat zitten om te knuffelen, dan worden daar geen vragen over gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:12 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Avalanche schreef
Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.


Vroegah (begin deze eeuw en daarvoor), werd zo'n merrie gewoon een pismerrie genoemd. Momenteel hoor ik niemand meer daarover en wordt er gezocht naar een reden. Dus op die manier merriestreken, herken ik niet (meer).

Overigens apart, als je merrie nukkiger wordt onder invloed van haar hormonen, wordt de vraag gesteld waarom ze nukkig wordt (want er zou eens iets mis kunnen zijn). Als ze in je aura gaat zitten om te knuffelen, dan worden daar geen vragen over gesteld.

Daar lijkt idd wel een verandering in te zijn, en ik vind dat echt positief :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:14 



 
Profiel   

Over die "meer mening" dat is logisch en komt voort uit hun rol als (toekomstige) moeder. Ze moeten hun kinderen beschermen en van alles bijbrengen en dat gaat niet als ze zelf niks in te brengen hebben of te meegaand zijn.
Hoewel er in die gevallen ook nog merries zijn die dan het veulen gewoon wegstelen. Zo niet dan wordt dit veulen dus ook weer grootgebracht als onderdanig, ongeacht het geslacht.
De leidermerrie heeft daarbij nog wat verantwoordelijkheden en zal dus baziger zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen makkelijke, volgzame merries zijn. In de natuur zijn dat die onderaan van rang belanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:25 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Avalanche schreef
Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.


Vroegah (begin deze eeuw en daarvoor), werd zo'n merrie gewoon een pismerrie genoemd. Momenteel hoor ik niemand meer daarover en wordt er gezocht naar een reden. Dus op die manier merriestreken, herken ik niet (meer).

Overigens apart, als je merrie nukkiger wordt onder invloed van haar hormonen, wordt de vraag gesteld waarom ze nukkig wordt (want er zou eens iets mis kunnen zijn). Als ze in je aura gaat zitten om te knuffelen, dan worden daar geen vragen over gesteld.


Nee, mensen weten niet meer wat echte pismerries zijn volgens mij.

Overigens grotendeels eens met Lusitana. Ik wist alleen niet dat het zo ver gaat dat men geen merries meer wil kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:29 



 
Profiel   

IMO vind ik het ontkennen van het verschil tussen merrie's, hengsten en ruinen erger dan een merrie "merriegedrag" toe kennen met een glimlach. Ik heb met alle drie gewerkt en er zijn gewoon over de gehele lijn, verschillen. Hengsten zijn veelal meer "in your face". Merrie's lijken een soort wrok te kunnen koesteren en ruinen zijn over het algemeen vrij gemoedelijk. (ze sulletjes noemen vind ik dan eerlijk gezegd oneerbiediger dan een merrie humeurig noemen maar goed.)

Ik heb hier een hele vrolijke merrie die wel een erg uitgesproken mening heeft en daar ook eigenlijk gewoon niet van af te krijgen is eens ze hem duidelijk maakt. Dat is voor mij echt merrie gedag. Daar koppel ik verder niks negatief aan. Hoort bij haar, maakt haar wie ze is. :+ Dat ze zorgzaam en meer beschermend is dan de ruin koppel ik ook aan haar merrie zijn. Op wedstrijd brult ze harder dan de hengsten dus daarin wijkt ze dan weer af. _O- (of de hengsten die mee lopen wijken af. Maar ik heb dan weer niet de ervaring dat hengsten brullers zijn dus misschien ligt het daar aan. )

IMO kan je het ook te ver door drijven en is dit topic daar een voorbeeld van. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:31 



 
Profiel   

Een pismerrie "pist" en is niet "pissig" als in boos.
Ik heb een pismerrie gekend, dat was echt drama. Verder zie ik niet zo heel veel merries die vreselijke merrie streken hebben. Wel een beetje, met de hengstigheid, maar niet heel veel. Toch wil ik geen merrie, heb liever een ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:33 



 
Profiel   

Tja, ik herken wel ruinen en merrie gedrag.

Als ik naar de ruinenwei loop zijn er elk moment van de dag wel aantal met elkaar aan het klieren, rennen/spelen.
De merries kennelijk geen zin in.

We hoeven niemand uit te leggen denk ik dat die hengst zo brult en zich gedraagt zoals ie doet onder invloed van testosteron. Dat maakt ook dat ze een stuk makker zijn na castratie.

Bij merries is oestrogeen van invloed op gedrag en ook dat zorgt voor de uiterlijke kenmerken die je waarneemt in gedrag.

Iedereen kent wel de uitzonderingen (hier vroeger een Friese hengst die liever gras at dan dekte :Y) ) en merries die enorm nuchter zijn.
Maar over het algemeen zijn de uitspraken over merries gewoon een generalisatie die de oorsprong vind in bovenstaande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:39 



 
Profiel   

De merries zijn absoluut minder speels. Dat vind ik eigenlijk nog het grootste verschil tussen de geslachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:41 



 
Profiel   

Als het stigma is merrie = lastig, vind ik dat je daar een dier mee tekort doet. Want het zou je bijna kunnen ontslaan van je plicht om gewoon te blijven luisteren, kijken en aanpassen op je dier.

verschillen tussen merries en hengsten vielen mij op de shetlander fokkerij al op. Liepen tientallen veulentjes rond in het seizoen en binnen een paar dagen na geboorte kon je aan het gedrag al met redelijke zekerheid gokken welke wat was.
Ik heb wat dat betreft ook redelijk 'in het vakje passende' dieren staan.

Maar 1 van de 2 geslachten als vervelender/lastiger bestempelen helpt helemaal niemand vooruit. Jezelf niet. Het dier niet.

In beide geslachten herken ik wel de kwaliteiten en verschillen. Ergens in de basislijn. Ruin=gemoedelijk, ruiger spelen. merrie=duidelijker (en baziger :o )
Maar verder zijn het duidelijk allemaal individuen met hun eigen mix van kwaliteiten en valkuilen.


Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-06-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:47 



 
Profiel   

Emotional Horsemanship heeft hier een hele fijne video essay over gemaakt: The mare “problem”

Mijn ruin is een grote drama queen dan mijn merrie.

Vroeger was ik ook echt een meisje die alleen maar met jongens omging, want die waren makkelijker en minder drama etc. Het tegendeel heeft zich hier ook bewezen want een aantal van deze mannen waren echt onzekere en emotioneel ongeregelde zeurkousen.

Ik heb gemerkt dat als ik zelf als vrouw me niet veel aantrek van anderen en zeker ben over mezelf die hele drama die stereotypisch met vrouwen meekomt eigenlijk niet gebeurd. Zowel bij klasgenoten, collega’s en vriendinnen van thuis heb ik echt al jaren nooit geen gezeik meer meegemaakt. Als we met z’n alle die middelbare school manier van met elkaar omgaan achter ons laten dan is het altijd gezellig met iedereen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen