Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Merrie gedrag" of internalised misogony?

 

_Lorette_ schreef
Ja, nou sorry, als ze hier ab-so-luut niet naar de stal durven te komen, de ogen bijna uit hun kassen rollen (gepaard met heftig gesnuif) en ze twee uur, 50 aanloopjes + weigering, 27 sprintjes + idiote bokkensprongen nodig hebben om de moed te verzamelen om langs de mestbult te lopen die een beetje is aangedrukt/opgehoogd, dan noem ik ze wel dramatisch of grote aanstellers. :P Maar dat staat dan weer los van merrie/hengst/ruin. :+
Ik gebruik ook echt weleens de term "drama queen," maar met een knipoog. Net als dat ik haar nu ook een jankerd noem omdat ze denkt dat haar been eraf valt als ik haar bandage vervangen heb, alleen ik lach er hoofdschuddend om en laat haar even drie passen miepen, daarna heeft ze zelf ook wel door dat het echt zo erg niet is.

En daar zit hem het verschil in. Je hebt mensen die hun paard onder het mom van "ze stellen zich aan", "ze doen gewoon dramatisch" vervolgens een pak rammel geven, of in ieder geval een flinke schop in hun ribben, en mensen die ze hoofdschuddend aanstellers noemen, maar snappen dat het voor het paard écht een heel groot ding is en nog net zo vriendelijk blijven tot het dier zelf ervaart dat het echt niet zo erg is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:14 



 
Profiel   

Mkango schreef
En daar zit hem het verschil in. Je hebt mensen die hun paard onder het mom van "ze stellen zich aan", "ze doen gewoon dramatisch" vervolgens een pak rammel geven, of in ieder geval een flinke schop in hun ribben en mensen die ze hoofdschuddend aanstellers noemen, maar snappen dat het voor het paard écht een heel groot ding is en nog net zo vriendelijk blijven tot het dier zelf ervaart dat het echt niet zo erg is....

Mij is niet helemaal duidelijk welke van de twee TS bedoelt..

De pak rammel en de schop is denk niet voorbehouden voor merries, ik denk dat mensen die dat doen, dat ook bij ruinen/hengsten doen? (maar dat weet ik niet zeker)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:17 



 
Profiel   

Ik denk dat er merries zijn met een uitgesproken gedrag wat wij bij een merrie verwachten, maar er zijn ook merries die makkelijk voor een ruin door kunnen gaan en totaal geen last hebben van het verwachtte merriegedrag. Maar dat geldt ook voor bij de ruinen, de meeste ruinen die ik heb gehad waren ongecompliceerd op 1 na dat was echt een aansteller. Maar goed die moeten er dan ook weer zijn denk ik dan. Maar over het algemeen vind ik een ruin prettiger in de omgang dan een merrie. Bij een ruin heb je natuurlijk niet dat ze last hebben van de hormonen wat betreft hengstigheid en dat kan bij de ene merrie enorm aanwezig zijn en bij een ander merk je daar weer weinig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:19 



 
Profiel   

Merrie gedrag, puber gedrag, ooh een pony, die zijn ook lasteriger dan een paard.... er is vast meer te verzinnen.

En even medisch buiten beschouwing gelaten is het meestal toch gewoon de opvoeding die de ruiter niet doet.

Door de jaren heen diverse paarden gereden. Met diverse karakters.

Mijn eigen ruin was een paard waar je alles mee kon als je samenwerkte. Echt niet denken dat je de schuld bij hem moest leggen als je zelf zat te prutsen. Was het een merrie geweest zal het daar door een ondeskundige vast op gegooid zijn; want die heeft een eigen mening!
Nee hij was goud eerlijk.

Mijn merrie die ik nu heb is veel vergevingsgezinder. Grote knuffel en vergeeft veel meer.

Mijn ruin is wel meer stereotype.
Vind alles oke als hij maar eten krijgt, liefde van de man gaat door de maag toch }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:23 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Ja, nou sorry, als ze hier ab-so-luut niet naar de stal durven te komen, de ogen bijna uit hun kassen rollen (gepaard met heftig gesnuif) en ze twee uur, 50 aanloopjes + weigering, 27 sprintjes + idiote bokkensprongen nodig hebben om de moed te verzamelen om langs de mestbult te lopen die een beetje is aangedrukt/opgehoogd, dan noem ik ze wel dramatisch of grote aanstellers. :P Maar dat staat dan weer los van merrie/hengst/ruin. :+


Nee! Voor je paard is dat écht eng, want er verandert iets in de omgeving en dat kan oprecht gevaar voor ze opleveren in hun beleving. Zo vaak dat mensen ze dan inderdaad maar een pak rammel geven dat ze door moeten lopen, een harde ruk aan het touw geven etc... Dat is gewoon écht niet eerlijk naar het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:24 



 
Profiel   

Ik ben juist zon vrouw die de voorkeur aan merries heeft bij de paarden. Echt hoor geef mij maar een merrie ipv van een ruin of een hengst, die twee laatste vind ik vaak grotere pruttelkutjes dan een merrie.

Terwijl ik in de mensenwereld weer makkelijker met mannen omga dan met vrouwen over het algemeen. Men noemt mij vaak ook wat mannelijk in mijn gedrag, klopt ook hoor, maar ik ben en voel mij op en top vrouw.

En ik begrijp ook al nooit zo waarom wij ons niet met dieren mogen vergelijken? Wij zijn niets meer dan rechtop lopende apen tenslotte, met andere woorden, ook gewoon een diersoort. En dan is het ook nog eens dat we met bijvoorbeeld ziektes paarden heel prima met mensen kunnen vergelijken (het snel maagzweren kunnen hebben vind ik bv heel treffend om over de rest nog maar te zwijgen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:49 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
_Lorette_ schreef
Ja, nou sorry, als ze hier ab-so-luut niet naar de stal durven te komen, de ogen bijna uit hun kassen rollen (gepaard met heftig gesnuif) en ze twee uur, 50 aanloopjes + weigering, 27 sprintjes + idiote bokkensprongen nodig hebben om de moed te verzamelen om langs de mestbult te lopen die een beetje is aangedrukt/opgehoogd, dan noem ik ze wel dramatisch of grote aanstellers. :P Maar dat staat dan weer los van merrie/hengst/ruin. :+


Nee! Voor je paard is dat écht eng, want er verandert iets in de omgeving en dat kan oprecht gevaar voor ze opleveren in hun beleving. Zo vaak dat mensen ze dan inderdaad maar een pak rammel geven dat ze door moeten lopen, een harde ruk aan het touw geven etc... Dat is gewoon écht niet eerlijk naar het paard.


O, nou goed om te weten. Sla ik het pak rammel de volgende keer toch maar over. :P

Maar zonder gekheid, ik vermoed wel dat ze sommige spannende situaties een beetje uitbuiten. In mijn voorbeeld, met de mestbult, daar lagen ze eerder die dag gewoon naast te slapen. Alleen toen het 's avonds fris werd en ik de stallen aan het klaarmaken was, werd het ineens een dingetje. En als ze er toch langs liepen naar stal, dan sprintten ze net zo hard weer terug (ze lopen los, niet aan een touw). Want oei, wat was het spannend. Een prachtige aanleiding om samen idioot te gaan rennen en bokken. Het schoot alleen niet zo op voor mij. :+

Mijn ruin was mega kijkerig. Ook bodemschuw. Ik moet wel wat moeite doen om me voor te stellen hoe je een levensbedreigende situatie kunt zien in je eigen hoefafdruk of een groter klontje zand aan de bakrand, maar blijkbaar is dat een valide dreiging. Die kreeg daar echt geen pak rammel voor, hoor. Hij had zo zijn eigenaardigheden. En dat terwijl hij uit de meest brave, onverstoorbare, dappere merrie kwam die geschikt was voor para-dressuur. Hij hing wel veel meer aan mij, wat net zo goed een nadeel was als een voordeel.

We hebben een merrie die meteen na het insemineren een tijdje anders is dan normaal. Dat zal hormoon gerelateerd zijn. Ze is verder heel braaf, stabiel en zachtaardig, maar is dan aan het begin van de dracht stoerder naar soortgenoten en heet/loperig in het werk. Iets wat niet bij haar past. Het stabiliseert wel weer. En nu ik zelf zwanger ben, vind ik het echt bijzonder dat merries zo normaal kunnen zijn tijdens de dracht. Ik functioneer zelf namelijk voor geen ene meter. Niet mentaal, niet fysiek. En het stabiliseert niet na enkele weken. :7 Wat dat betreft ben ik als mens lang niet zo knap als een paard. Nu kan ik met mijn verstand mijn hormonen proberen te negeren in een poging enigszins normaal mee te doen in de samenleving, maar paarden zijn wat veel meer écht/puur zonder filter in hun reactie. Dat er nog gewoon gereden kan worden met drachtige merries, vind ik inmiddels bijna een wonder. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:00 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
_Lorette_ schreef
Ja, nou sorry, als ze hier ab-so-luut niet naar de stal durven te komen, de ogen bijna uit hun kassen rollen (gepaard met heftig gesnuif) en ze twee uur, 50 aanloopjes + weigering, 27 sprintjes + idiote bokkensprongen nodig hebben om de moed te verzamelen om langs de mestbult te lopen die een beetje is aangedrukt/opgehoogd, dan noem ik ze wel dramatisch of grote aanstellers. :P Maar dat staat dan weer los van merrie/hengst/ruin. :+


Nee! Voor je paard is dat écht eng, want er verandert iets in de omgeving en dat kan oprecht gevaar voor ze opleveren in hun beleving. Zo vaak dat mensen ze dan inderdaad maar een pak rammel geven dat ze door moeten lopen, een harde ruk aan het touw geven etc... Dat is gewoon écht niet eerlijk naar het paard.

Ik zou dat ook aanstellen noemen maar daarom krijgen ze nog geen pak rammel. Ik snap dat het voor mijn drama-wannabier écht een issue is als hij dwaas doet en hij wordt dan ook met veel begrip behandeld maar ik blijf hem een drama-wannabier noemen. :+

Zolang je begripvol en eerlijk met ze om gaat zal het ze een zorg zijn hoe je het gedrag noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:02 



 
Profiel   

Ayasha, eigenlijk maakt het niet uit hoe je het noemt. Ik zeg altijd liefdevol tegen Polie dat ze een dramaqueen is. Als ik mijn stem al een beetje verhef, dan is ze nl al volkomen van de leg en dat vind ik sneu en niet nodig. Waarmee ik wil zeggen, dat je gewoon de aanpak kiest waar je paard het goed op doet. Hercule en Chico was een resoluut niets aan de hand ": kom op Cuul of Chic, we gaan doorrrrrrrrrrrr" waarop ze gelijk doorgingen. En bij langer elkaar kennen, ging Hercule al door bij het zinnetje "niets aan de hand" (ik keek ook altijd voor ik dat ze)i, want dat begreep hij.
Polie altijd liefdevol en handje.
Het gaat gewoon om het gedrag te accepteren, ik denk dat we daar het zelfde over denken en je gedrag bij het individu paard aanpassen.
Joy vraagt een andere benadering als Rêve of Sam denk ik zomaar (hahaha).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:18 



 
Profiel   

Jeetje wat een reacties!! Erg tof om iedereen zijn visie hierop mee te krijgen. En om te zien dat toch een hoop mensen mijn mening enigzins delen.

Fly high om op jou in te haken dit filmpje van youtube. Hoe de betekenis van "like a girl" veranderd voor een vrouw met de leeftijd.
https://youtu.be/dxrPeFKtUwQ

Met dramatisch bedoel ik eigenlijk alles wat onder "merrie gedrag" gestopt wordt. Gillen, oren in de nek, dreigen, fel zijn. Terwijl dit ALLEMAAL kenmerken zijn die ruinen en hengsten ook vertonen maar dan wordt het onder andere terms geplakt. Ik vind dat onderscheid maken niet meer van deze tijd. Net zoals paarden die iets eng vinden aanstellers vinden en daarop reageren. Ik geloof niet zo snel in die "ondeugendheid" maar dat is natuurlijk een andere discussie. Vermoeiend is het natuurlijk maar dat is nou eenmaal deel van partnerschap tussen dier en mens. Zo zie ik het dan.

Ik vind het juist goed om over dit soort topics in gesprek te gaan. Dan blijven we leren en communiceren. Zeker om oude stereotypen weg te krijgen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:27 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Ayasha, eigenlijk maakt het niet uit hoe je het noemt. Ik zeg altijd liefdevol tegen Polie dat ze een dramaqueen is. Als ik mijn stem al een beetje verhef, dan is ze nl al volkomen van de leg en dat vind ik sneu en niet nodig. Waarmee ik wil zeggen, dat je gewoon de aanpak kiest waar je paard het goed op doet. Hercule en Chico was een resoluut niets aan de hand ": kom op Cuul of Chic, we gaan doorrrrrrrrrrrr" waarop ze gelijk doorgingen. En bij langer elkaar kennen, ging Hercule al door bij het zinnetje "niets aan de hand" (ik keek ook altijd voor ik dat ze)i, want dat begreep hij.
Polie altijd liefdevol en handje.
Het gaat gewoon om het gedrag te accepteren, ik denk dat we daar het zelfde over denken en je gedrag bij het individu paard aanpassen.
Joy vraagt een andere benadering als Rêve of Sam denk ik zomaar (hahaha).

:j ik heb drie totaal verschillende paarden. Waar je Sam echt moet gerust stellen en vooral je stem niet mag verheffen moet ik bij Rêve tegen wil en dank toch wel eens groter reageren dan me eigenlijk lief is. Joy is nog volop in ontwikkeling. Hij is veel zachter dan zijn moeder maar af en toe een kordate ‘JOY!!’ Ontkom ik toch niet aan. _O-
Áls ik dat bij Sam zou doen zou hij letterlijk staan bibberen. :(:)

Maar toen Joy voor het eerst liet horen dat ie hengst is heb ik hem ook een dramaqueen genoemd. _O- het is hier meer een liefdevol ‘verzuchten’ dan een belediging. Net zoals Rêve zowel ‘Terror’ als ‘poppemie’ genoemd wordt. En iedereen die Rêve ziet zegt ‘das niet wat ik me voorstel bij een ‘poppeke’ eigenlijk.’
Nee uiterlijk niet maar vanbinnen soms wel. :+:
Ze worden behandeld naar wat ze me geven om op te reageren. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet om iedereen, ook hen zelf, veilig te houden. Als ik ongewenst gedrag veilig kan negeren om gewenst gedrag te belonen is dat altijd mijn 1e keuze maar zeker met jonge of verpeste paarden de huisregels leren heb je die luxe niet altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:32 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nee ze is niet paarden met mensen aan het vergelijken. Misogynie is een ding, en dat wordt idd helaas heel vaak op paarden geprojecteerd, en niet alleen daarop.

En het heeft meetbare effecten. Bij merries wordt zuur gedrag normaal gevonden, waardoor zaken als maagzweren niet behandeld worden, bijvoorbeeld. Of cystes, of erger. We normaliseren gedrag wat een uiting van pijn en ongemak is, en kijken niet naar de oorzaak van het gedrag.

Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.
Ruinen en hengsten kunnen wat luier zijn in het werk.

Maar het blijft belangrijk om naar het individuele paard te kijken en gedragingen serieus te nemen.


Dit kan je ook op andere manieren doorvoeren, bij oude paarden wordt ook makkelijk gedaan over klachten, want het zal wel artrose zijn en een koudbloed met jeuk wordt gelijk zomereczeem en mijten toegedicht zonder enig vorm van onderzoek. Zo zijn vele zaken aan stereotypering onderhevig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:42 



 
Profiel   

Mijn aanstellerige ruin was dan wel zo 1 waar je prima zonder zweep kon rijden, sporen waar ook niet nodig, liet hem altijd zien zo van kijk hier ligt de zweep (op de bakrand) en dat was voor hem voldoende. Eigenlijk alle paarden zonder zweep kunnen rijden, buiten nam ik hem mee om lastige dazen weg te vegen of een hond die niet luisterde naar zijn baas een mep te verkopen zodat ik wel de afstand kreeg die ik wilde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:44 



 
Profiel   

Wintu schreef
Avalanche schreef
Nee ze is niet paarden met mensen aan het vergelijken. Misogynie is een ding, en dat wordt idd helaas heel vaak op paarden geprojecteerd, en niet alleen daarop.

En het heeft meetbare effecten. Bij merries wordt zuur gedrag normaal gevonden, waardoor zaken als maagzweren niet behandeld worden, bijvoorbeeld. Of cystes, of erger. We normaliseren gedrag wat een uiting van pijn en ongemak is, en kijken niet naar de oorzaak van het gedrag.

Bokken, steigeren, boos met opstijgen, mensen roepen: "merriestreken". Maar bij een ruin wordt er wel gezocht naar de oorzaak van het probleem. Overigens vind ik wel dat er iets een verschil zit tussen merries, ruinen en hengsten. Over het algemeen merries wat afstandelijker, meer op 1 persoon gericht, en meer mening.
Ruinen en hengsten kunnen wat luier zijn in het werk.

Maar het blijft belangrijk om naar het individuele paard te kijken en gedragingen serieus te nemen.


Dit kan je ook op andere manieren doorvoeren, bij oude paarden wordt ook makkelijk gedaan over klachten, want het zal wel artrose zijn en een koudbloed met jeuk wordt gelijk zomereczeem en mijten toegedicht zonder enig vorm van onderzoek. Zo zijn vele zaken aan stereotypering onderhevig.

Klopt hoor. De mens is een gemakzuchtig dier en als we ergens met minimale moeite mee weg kunnen komen, doen we dat. Stereotypen helpen daar goed bij.

Maar eerlijk is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:08 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Ik loop de laatste tijd veelal tegen hetzelfde aan. Ik zie vele posts op sm (het zij: tiktok, insta of facebook). Hierin wordt vaak merrie gedrag erbij gehaald. Ze zijn "dramatisch".

Hier gaan mijn nek haren van overeind staan. Imo zijn merries geen haar dramatischer dan hengsten of ruinen. Het zijn individuen met verschillende karakters en dat heeft niks met sexe te maken. De een is wat sensitiever dan de ander.

Nu zie ik hier ook een duidelijk verband met internalised misogony. Vrouwen worden sinds jongs af aan opgevoed met dat ze dramatisch zijn en mannen zijn zo simpel en zonder drama. Ik heb zelf hele andere ervaringen. Even los gezien van hormonale redenen. Dat vrouwen altijd gemeen tegen elkaar doen komt imo ook door opgroeien met druk en zoveel onzekerheid omdat je het als vrouw nooit goed kunt doen. ( Dan met name uiterlijke standaarden bedoeld). Dan krijg je onzekerheid en afgunst en jaloezie gevoelens. Dan gaan mensen roddelen en teams creëeren. Terwijl er niks zo sterk kan zijn als een groep vrouwen die elkaar support.

Hoe denken jullie hierover? Probeer het netjes te houden. Iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben uiteraard. Dit is mijn visie en ik ben heel erg benieuwd naar die van jullie. En dan met name over merries.

Even voorbeeld foto

[ [url=m/fmDHAz.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zie het meer van het scharen van een hele sexe onder een noemer. En dat doen mensen nogal graag dat stereotyperen. Niet alleen met vrouwen en mannen, maar idd ook met dieren. Zo zijn alle pittbuls per definitie vechthonden, koudbloedpaarden koppig en oma's beelden we af met grijs haar en een knot, zijn Marokkanen criminelen en mannen met tattoos en een motor vast lid van een motorbende.
Het is idd niet eerlijk, maar zou me er persoonlijk niet druk om maken of me er gekwetst door voelen. Ik zie het meer als een anders beperking om alleen in stereotypes te denken.

Ik denk en doe anders dan een man en ook dan andere vrouwen. Mijn teven verschillen niet enkel van elkaar maar ook van mijn reuen, mijn ruinen verschillen van de merries. En ja, de een is 'typisch' ruin of merrie de ander weer helemaal niet. Laten we alles en iedereen gewoon als individu zien, met allerhande trekjes en her en der stereotype gewoontes en laten we niet de uitzonderingen de hele groep laten bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:52 



 
Profiel   

Ik denk dat het belangrijk is om je er wel druk om te maken. Ons brein gaat namelijk ook ontzettend goed op kaderen en stereotyperen. Onbewust doen we heel snel mee met discrimineren, labelen en oordelen. Oftewel, het is een algemene beperking van mens zijn. Daarom is het belangrijk om het erover te hebben, erkennen dat het gebeurd en dat iedereen daar een aandeel in heeft. Zodra we er bewust van zijn kunnen we pas kiezen anders te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:56 



 
Profiel   

Suliko schreef
Ik denk dat het belangrijk is om je er wel druk om te maken. Ons brein gaat namelijk ook ontzettend goed op kaderen en stereotyperen. Onbewust doen we heel snel mee met discrimineren, labelen en oordelen. Oftewel, het is een algemene beperking van mens zijn. Daarom is het belangrijk om het erover te hebben, erkennen dat het gebeurd en dat iedereen daar een aandeel in heeft. Zodra we er bewust van zijn kunnen we pas kiezen anders te denken.


Tuurlijk kan je het er over hebben.Maar ik zou me er persoonlijk niet druk over maken, ik dan he, ik zeg niet dat een ander dat ook niet moet doen. Ik zelf doe het niet. Het kost veel energie met weinig resultaat in mijn beleving en polariseert vaak dan nog meer. Maar goed, das mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:03 



 
Profiel   

Ik heb even het filmpje gekeken, maar kan me er persoonlijk niet in vinden, ik werd niet onzeker van de stereotype van meisjes. Misschien ook, omdat ik nog nooit meisjes zich 'like a girl' heb zien gedragen vroeger en het dus meer als karikatuur zie dan als echt meisjes gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:12 



 
Profiel   

Ooh ik ken het zeker wel. Zeker onder de mannen "je lijkt wel een wijf". Of "gedraag je eens als een man". En "rennen like a girl" heb ik vaak zat voorbij horen komen. Wel overigens fijn dat je er niet bekend mee bent. Lijkt mij een goed teken.

Ik sluit mij aan bij suliko. Ik denk...en nou klinkt dat weer heel cliché, maar ik gelood dat verandering begint bij jezelf. En als ik dit soort stereotypen tegen kan gaan door mensen bewust te maken, dan heb ik al een doel bereikt. Misschien is het maar 1 iemand die ik aan het denken zet. Maar je blijft in verbinding op die manier en zo word imo, de wereld een iets betere plek. Wanneer wij meer open en verbonden gaan zijn met de mensen om ons heen, zeker zonder oordeel, heeft dat een aanstekelijke werking. Ik merk bijv. Dat ik mij snel laat meeslepen door zo wel positiviteit als negativiteit. Dus probeer ik dagelijks meer ook een positief persoon te worden voor mezelf en anderen. Klinkt nu heel erg "wereldverbeteraar" allemaal. Maar is niet zo mooi en makkelijk als ik het nu omschrijf natuurlijk. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:21 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Ooh ik ken het zeker wel. Zeker onder de mannen "je lijkt wel een wijf". Of "gedraag je eens als een man". En "rennen like a girl" heb ik vaak zat voorbij horen komen. Wel overigens fijn dat je er niet bekend mee bent. Lijkt mij een goed teken.

Ik sluit mij aan bij suliko. Ik denk...en nou klinkt dat weer heel cliché, maar ik gelood dat verandering begint bij jezelf. En als ik dit soort stereotypen tegen kan gaan door mensen bewust te maken, dan heb ik al een doel bereikt. Misschien is het maar 1 iemand die ik aan het denken zet. Maar je blijft in verbinding op die manier en zo word imo, de wereld een iets betere plek. Wanneer wij meer open en verbonden gaan zijn met de mensen om ons heen, zeker zonder oordeel, heeft dat een aanstekelijke werking. Ik merk bijv. Dat ik mij snel laat meeslepen door zo wel positiviteit als negativiteit. Dus probeer ik dagelijks meer ook een positief persoon te worden voor mezelf en anderen. Klinkt nu heel erg "wereldverbeteraar" allemaal. Maar is niet zo mooi en makkelijk als ik het nu omschrijf natuurlijk. :+


Ik ben wel bekend met de uitspraken, ken alleen geen vrouwen die zich gedragen zoals in die uitspraken. Dus vandaar dat ik het ook niet serieus neem, tuurlijk zijn er uitzonderingen die zich wel zo gedragen, maar volgens mij is dat een minderheid.
Ik heb me nooit aangesproken gevoeld door dat soort stereotypen of dat dat mijn eigenwaarde heeft aangetast, ik vind het zo ridicuul dat ik het ook lastig vind, dat vrouwen zich in hun eigenwaarde aangetast voelen door dat soort idiote stereotypes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:25 



 
Profiel   

Ik krijg her en der ook het idee dat een subgroep vrouwen het ook prima vindt het 'zwakkere geslacht' te zijn (spelen). Zo was er laatst iemand echt verbaasd dat ik met verhuizen kwam helpen om dingen te slepen, niet om te poetsen. 'Dat laat je toch aan de mannen over?'... eh, nee. Ik sleur liever met meubels dan dat ik ga ramen lappen hoor :evaw:

Of toen m'n zus ging verhuizen werd ik gevraagd even een wandlamp op te hangen. Dus ik sta die draadjes in dat boxje te prutsen, staan mijn zus en een vriendin verbaasd te kijken 'dat je dat kunt zeg, ik kan dat niet'
Waarop ik droog antwoordde, 'je kunt het wel, het is heel makkelijk. Je weet alleen niet hoe het moet'

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:35 



 
Profiel   

Maar op zich mogen die dat toch zelf weten?
Ik ga ook niet onder een auto liggen.. ik weet niet hoe dat werkt en ik ga dat niet uitzoeken ook..
ik hou van schoonmaken, ik vind dat oprecht leuk, opruimen, stofzuigen enzo.. dat mag ik ook vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:40 



 
Profiel   

Ja tuurlijk mag dat :D Gelukkig zijn er ook mensen die van schoonmaken houden (bij ons is dat toevallig mijn man :') )
Maar ik bedoel meer te zeggen dat stereotypen niet voor niets overeind blijven. Stereotypen zijn vrijwel altijd gebaseerd op observaties waarbij een bepaalde bevolkingsgroep over 1 kam wordt geschoren. Alleen zijn er binnen zo'n groep individuen die het weer net even anders doen en het zou fijn zijn als dat net zo normaal was als het stereotyp gedrag.
(Dat wanneer ik gebeld wordt over een reserveonderdeel van de auto, de meneer van de automaterialenzaak niet per direct naar mijn man vraagt, maar bijvoorbeeld even vraagt of hij de juiste persoon aan de lijn heeft betreffende het onderwerp. Ik heb toch niet perongeluk mijn nummer doorgegeven zeg maar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:47 



 
Profiel   

Over 1 kam worden geschoren of doet de meerderheid van die groep toevallig gewoon een beetje t zelfde (en misschien is dat aan t veranderen)
Clichés zijn ook niet voor niks clichés denk ik dan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:51 



 
Profiel   

Ik ben ook niet echt tegen clichés of zelfs stereotypen. Die bestaan niet helemaal voor niets. Maar het is daarbij wel heel belangrijk om dat niet als absolute waarheid in te zetten, en lekker open minded te blijven.
Natuurlijk kunnen vrouwen vrijwel hetzelfde als mannen (en andersom) maar niet iedereen wil dat. Allemaal prima wat mij betreft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen