"Merrie gedrag" of internalised misogony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:50

Helemaal eens met Suzanne F. :j

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:22

En plus een :D

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:44

Ik ben het weer niet mee eens := veel verschillen tussen beide geslachten die uitgangspunt vormen voor de heersende "mannen en vrouwen zijn maar anders en we moeten het omarmen" overtuiging valt namelijk nauwelijks of niet te onderbouwen behalve vanuit bias en historische gender roles die wetenschappelijk gezien nergens op slaan. Zijn de vrouwen dan daadwerkelijk zo anders dan mannen omdat ze nou eenmaal zo zijn of omdat ze opgevoed worden om in bepaald hokje te passen?

En m.b.t. dramatische vrouwen, een man die heel stellig is in zijn mening en deze en koste van alles en iedereen probeert door te drukken wordt meestal gezien als iemand die dan wel gelijk zou hebben, een vrouw die hetzelfde doet is maar een dramaqueen en veel te eigenwijs :+ Ik merk op de werkvloer in de Randstad A.D. 2023 nog belachelijk veel van dit type seksisme en word er echt niet gelukkig van.

Maar goed terug naar paarden. Een ruin die zuur doet met aansingelen doet mensen toch vaker denken dat die maagzweren of slecht passend zadel zou hebben, een merrie die hetzelfde gedrag vertoont zou toch maar een zuurpruim zijn omdat merrie. Idem met verzet onder het zadel, het wordt vaker op merrie-zijn afgeschoven maar ik moet nog eerste persoon horen zeggen dat een ruin is gaan bokken omdat die mannelijk is.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:54

Fly_high schreef:
Ik merk op de werkvloer in de Randstad A.D. 2023 nog belachelijk veel van dit type seksisme en word er echt niet gelukkig van.

Ik ook niet .. ik heb dat ook met een manager, maar ja, hij is ook weer een minderheid of hoe zeg je dat dus sja..
ik trek me er maar gewoon niks van aan..

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:04

Suzanne F. schreef:
Het topic is al een paar pagina’s verder maar misogynie is vrouwenhaat en dat is wel iets anders dan vooroordelen of stereotypen.
Dus dat vind ik wel erg overtrokken eigenlijk.
Verder heb ik er geen probleem mee dat vrouwen meer gevoelig en dramatisch worden gezien. Een vrouw is ook anders dan een man en ik hoef ook niet als gelijk gezien te worden. Ik ben anders dan een man en embrace dat ook. Helemaal prima. Merries zijn ook gewoon anders in de omgang dan ruinen of hengsten. So what? Helemaal prima. En bij mensen bestaan er ook mannelijke dramaqueens en bij paarden bestaan er ook gevoelige ruinen. En ja, er zijn vrouwen die mannen er sportief zo uitrennen/gooien whatever.
Maar om nou zo’n probleem te maken van het feit dat mannen en vrouwen gewoon anders zijn, nee gaat me wel wat ver. Ik ben blij dat ik een vrouw ben. Ik hoef niet gelijk aan een man te worden gesteld, want ik ben anders en heb mijn eigen kwaliteiten die de man niet of minder heeft.


Dan ben ik benieuwd welke kwaliteiten van vrouwen in de maatschappij nu heel erg gewaardeerd worden die niet op uiterlijk zijn gericht?

Wordt er dan tegen een jongetje die deze kwaliteiten laat zien gezegd, goedzo! je doet het net als een vrouw en wat dan complimenteus is bedoeld?

Want serieus, als het over vrouwen gaat zie ik meestal alleen de nadelen/ mindere kwaliteiten die benoemd worden en dat is volgens mij precies ook wat TS bedoelt wat geprojecteerd wordt op merries.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:22

Fly_high schreef:
Ik ben het weer niet mee eens := veel verschillen tussen beide geslachten die uitgangspunt vormen voor de heersende "mannen en vrouwen zijn maar anders en we moeten het omarmen" overtuiging valt namelijk nauwelijks of niet te onderbouwen behalve vanuit bias en historische gender roles die wetenschappelijk gezien nergens op slaan. Zijn de vrouwen dan daadwerkelijk zo anders dan mannen omdat ze nou eenmaal zo zijn of omdat ze opgevoed worden om in bepaald hokje te passen?

En m.b.t. dramatische vrouwen, een man die heel stellig is in zijn mening en deze en koste van alles en iedereen probeert door te drukken wordt meestal gezien als iemand die dan wel gelijk zou hebben, een vrouw die hetzelfde doet is maar een dramaqueen en veel te eigenwijs :+ Ik merk op de werkvloer in de Randstad A.D. 2023 nog belachelijk veel van dit type seksisme en word er echt niet gelukkig van.

Maar goed terug naar paarden. Een ruin die zuur doet met aansingelen doet mensen toch vaker denken dat die maagzweren of slecht passend zadel zou hebben, een merrie die hetzelfde gedrag vertoont zou toch maar een zuurpruim zijn omdat merrie. Idem met verzet onder het zadel, het wordt vaker op merrie-zijn afgeschoven maar ik moet nog eerste persoon horen zeggen dat een ruin is gaan bokken omdat die mannelijk is.

Je weet dat op scans mannen hersenen en vrouwen hersenen daadwerkelijk van elkaar verschillen?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:25

Er wordt geen probleem gemaakt over het feit dat er verschillen zijn, maar hoe die benaderd worden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:29

Elisa2 schreef:
Dan ben ik benieuwd welke kwaliteiten van vrouwen in de maatschappij nu heel erg gewaardeerd worden die niet op uiterlijk zijn gericht?

Wordt er dan tegen een jongetje die deze kwaliteiten laat zien gezegd, goedzo! je doet het net als een vrouw en wat dan complimenteus is bedoeld?

Want serieus, als het over vrouwen gaat zie ik meestal alleen de nadelen/ mindere kwaliteiten die benoemd worden en dat is volgens mij precies ook wat TS bedoelt wat geprojecteerd wordt op merries.


Hm interessant. Vrouwen worden vaak meer invoelend gezien en preciezer, nauwkeuriger. Meer verbindend en niet te vergeten de vrouwelijk intuïtie. Voelen vaak meer dingen aan.
Maar dit is eigenlijk niet echt wat ik bedoelde. Want als iemand tegen mij zegt dat ik dit als een man heb aangepakt dan is dat voor mij geen compliment. Mannen zijn fysiek sterker (over het algemeen). Is dat dan erg? Voor mij niet hoor, ik zit er totaal niet mee. En waarom zou je zeggen dat iemand iets als een man of vrouw hebt aangepakt? Je pakt iets goed of niet goed aan en dan hoef je er geen sekse aan te verbinden toch?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:35

ja precies, de man als standaard gebruiken is absurd.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:36

Maar in alle eerlijkheid, ik zou dus niet wat de fundamentele verschillen in de omgang zijn tussen ruinen en merries. Op groepsniveau herken ik sommige kenmerken (spelen/stoeien/klooien is echt iets wat vooral in de ruinenkudde speelt) maar op individueel niveau of in de omgang met mensen kan ik echt niks bedenken wat anders is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:52

Ja maar dat gebeurd nu dus wel met dat "Throw like a girl".

Het is wordt trouwens niet alleen slecht/ verkeerd gebruikt tov meisjes..maar ook tegenover jongens. Denk maar aan: "stel je niet aan, je lijkt wel een meisje! Waarmee dus geimpliceerd wordt dat meisjes zich altijd aanstellen en jongens hun emoties niet mogen tonen.

Dus de vrouwen/ meisjes worden daarmee naar beneden gehaald. De man wordt nog wel gewoon als standaard gebruikt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:29

Elisa2 schreef:
Ja maar dat gebeurd nu dus wel met dat "Throw like a girl".

Het is wordt trouwens niet alleen slecht/ verkeerd gebruikt tov meisjes..maar ook tegenover jongens. Denk maar aan: "stel je niet aan, je lijkt wel een meisje! Waarmee dus geimpliceerd wordt dat meisjes zich altijd aanstellen en jongens hun emoties niet mogen tonen.

Dus de vrouwen/ meisjes worden daarmee naar beneden gehaald. De man wordt nog wel gewoon als standaard gebruikt.


Hm dat voel ik eigenlijk niet zo. Ik vind dat we wel heel overgevoelig zijn geworden in onze huidige maatschappij. Ik zie zo’n opmerking totaal niet als een belediging namelijk. Wat zou het uitmaken als vrouwen wat emotioneler zouden zijn? En waarom dat zien als negatief? Emoties tonen is ook niet aanstellen. Het is net welke lading je eraan geeft. We leven echt in een supersensitieve maatschappij vind ik. Je kan echt weinig meer zeggen tegenwoordig want er is altijd wel iemand die het verkeerd opvat. Of het nou man/vrouw is of zwart/wit of dik/dun etc.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:36

Een concreet voorbeeld. Ik heb in april een strandrit gereden op een paard dat vertaald "Volbloed" heet. Gewoon nooit een naam gegeven, je weet hoe dat gaat bij grote stallen, dan heb je het al gauw over "die schimmel" "die arabier" ipv de naam van betreffende paard te noemen en bij deze is het gebleven en de naam geworden. Enfin, ik had een fantastische ervaring, ik vond het een heel fijn paard en heb daarna zelfs voor eergisteren een privé rit met haar geboekt. Pas toen ik op de foto´s keek dacht ik, hm, het kon wel eens een merrie zijn en ik heb daadwerkelijk even delen vergroot waar ik tussen de benen kon kijken om het te bevestigen. en inderdaad een merrie.
Enfin, eergisteren reed ik dus weer op haar met een gids erbij die me vertelde dat hij nog nooit op haar gereden had. En de reden? "Ik houd niet van merries" . Ik heb hem verteld dat hij haar eens moest proberen omdat ze echt fijn gereden is, maar hij bleef er bij, maar gooide toen ook haar ras in de mix. Daar heb ik haar ook verdedigd, want Engelse Volbloeds zijn heel fijne paarden, ja geen vergelijk met Lusitanos, maar toch. En toen kwam hij wel met het enige compliment dat hij kon bedenken en dat is dat ze een springpaard is geweest.
Hij heeft trouwens wel een merrie, maar om mee te fokken. Wat hij over haar te vertellen had, was dat ze "gek" was.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:45

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar dat gebeurd nu dus wel met dat "Throw like a girl".

Het is wordt trouwens niet alleen slecht/ verkeerd gebruikt tov meisjes..maar ook tegenover jongens. Denk maar aan: "stel je niet aan, je lijkt wel een meisje! Waarmee dus geimpliceerd wordt dat meisjes zich altijd aanstellen en jongens hun emoties niet mogen tonen.

Dus de vrouwen/ meisjes worden daarmee naar beneden gehaald. De man wordt nog wel gewoon als standaard gebruikt.


Hm dat voel ik eigenlijk niet zo. Ik vind dat we wel heel overgevoelig zijn geworden in onze huidige maatschappij. Ik zie zo’n opmerking totaal niet als een belediging namelijk. Wat zou het uitmaken als vrouwen wat emotioneler zouden zijn? En waarom dat zien als negatief? Emoties tonen is ook niet aanstellen. Het is net welke lading je eraan geeft. We leven echt in een supersensitieve maatschappij vind ik. Je kan echt weinig meer zeggen tegenwoordig want er is altijd wel iemand die het verkeerd opvat. Of het nou man/vrouw is of zwart/wit of dik/dun etc.


Ja maar het is niet zo dat vrouwen per definitie emotioneler zijn. Er zijn ook hele emotionele mannen en hele nuchtere vrouwen. Dat is wat er schort aan zo'n opmerking.

Een man mag niet huilen en wordt zich geacht op een bepaalde manier te gedragen waardoor ze ook nog weleens vervreemd raken van hun eigen emoties.

En bij vrouwen wordt het al heel snel als argument gebruikt dat ze emotioneler zijn om maar vooral die emoties niet serieus te hoeven nemen.

Het gaat om de ladingen die er achter zitten, bepaalde patronen..niet zo zeer om beledigd voelen. Maar te zien hoe alles en iedereen zo in die bepaalde patronen gestuurd worden en dat soms niet eens door hebben.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:46

Suzanne F. schreef:
Hm dat voel ik eigenlijk niet zo. Ik vind dat we wel heel overgevoelig zijn geworden in onze huidige maatschappij. Ik zie zo’n opmerking totaal niet als een belediging namelijk. Wat zou het uitmaken als vrouwen wat emotioneler zouden zijn? En waarom dat zien als negatief?


Geen idee waarom het gezien wordt als negatief, maar het is onderzocht en bewezen dat het als negatief wordt opgevat, en dat het samenhangt met het minder vaak aanstellen op hogere posities van vrouwen, of ze promoties geven, of hun kennis, ervaring en besluitvorming te aanvaarden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:46

Lusitana schreef:
Een concreet voorbeeld. Ik heb in april een strandrit gereden op een paard dat vertaald "Volbloed" heet. Gewoon nooit een naam gegeven, je weet hoe dat gaat bij grote stallen, dan heb je het al gauw over "die schimmel" "die arabier" ipv de naam van betreffende paard te noemen en bij deze is het gebleven en de naam geworden. Enfin, ik had een fantastische ervaring, ik vond het een heel fijn paard en heb daarna zelfs voor eergisteren een privé rit met haar geboekt. Pas toen ik op de foto´s keek dacht ik, hm, het kon wel eens een merrie zijn en ik heb daadwerkelijk even delen vergroot waar ik tussen de benen kon kijken om het te bevestigen. en inderdaad een merrie.
Enfin, eergisteren reed ik dus weer op haar met een gids erbij die me vertelde dat hij nog nooit op haar gereden had. En de reden? "Ik houd niet van merries" . Ik heb hem verteld dat hij haar eens moest proberen omdat ze echt fijn gereden is, maar hij bleef er bij, maar gooide toen ook haar ras in de mix. Daar heb ik haar ook verdedigd, want Engelse Volbloeds zijn heel fijne paarden, ja geen vergelijk met Lusitanos, maar toch. En toen kwam hij wel met het enige compliment dat hij kon bedenken en dat is dat ze een springpaard is geweest.
Hij heeft trouwens wel een merrie, maar om mee te fokken. Wat hij over haar te vertellen had, was dat ze "gek" was.


Lekker kort door de bocht, maar in Spanje en Portugal rijden ze toch sowieso niet of minder op merries dacht ik? Hoort ook een beetje bij de macho cultuur daar dacht ik.

*edit* aanvulling cultuur.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 02-06-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:57

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar dat gebeurd nu dus wel met dat "Throw like a girl".

Het is wordt trouwens niet alleen slecht/ verkeerd gebruikt tov meisjes..maar ook tegenover jongens. Denk maar aan: "stel je niet aan, je lijkt wel een meisje! Waarmee dus geimpliceerd wordt dat meisjes zich altijd aanstellen en jongens hun emoties niet mogen tonen.

Dus de vrouwen/ meisjes worden daarmee naar beneden gehaald. De man wordt nog wel gewoon als standaard gebruikt.


Hm dat voel ik eigenlijk niet zo. Ik vind dat we wel heel overgevoelig zijn geworden in onze huidige maatschappij. Ik zie zo’n opmerking totaal niet als een belediging namelijk. Wat zou het uitmaken als vrouwen wat emotioneler zouden zijn? En waarom dat zien als negatief? Emoties tonen is ook niet aanstellen. Het is net welke lading je eraan geeft. We leven echt in een supersensitieve maatschappij vind ik. Je kan echt weinig meer zeggen tegenwoordig want er is altijd wel iemand die het verkeerd opvat. Of het nou man/vrouw is of zwart/wit of dik/dun etc.

Dat is het hem, de eigenschap in combinatie met geslacht wordt als negatief gezien, gebruikt om een negatieve eigenschap/gedraging te duiden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-06-23 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:59

Lusitana schreef:
Een concreet voorbeeld. Ik heb in april een strandrit gereden op een paard dat vertaald "Volbloed" heet. Gewoon nooit een naam gegeven, je weet hoe dat gaat bij grote stallen, dan heb je het al gauw over "die schimmel" "die arabier" ipv de naam van betreffende paard te noemen en bij deze is het gebleven en de naam geworden. Enfin, ik had een fantastische ervaring, ik vond het een heel fijn paard en heb daarna zelfs voor eergisteren een privé rit met haar geboekt. Pas toen ik op de foto´s keek dacht ik, hm, het kon wel eens een merrie zijn en ik heb daadwerkelijk even delen vergroot waar ik tussen de benen kon kijken om het te bevestigen. en inderdaad een merrie.
Enfin, eergisteren reed ik dus weer op haar met een gids erbij die me vertelde dat hij nog nooit op haar gereden had. En de reden? "Ik houd niet van merries" . Ik heb hem verteld dat hij haar eens moest proberen omdat ze echt fijn gereden is, maar hij bleef er bij, maar gooide toen ook haar ras in de mix. Daar heb ik haar ook verdedigd, want Engelse Volbloeds zijn heel fijne paarden, ja geen vergelijk met Lusitanos, maar toch. En toen kwam hij wel met het enige compliment dat hij kon bedenken en dat is dat ze een springpaard is geweest.
Hij heeft trouwens wel een merrie, maar om mee te fokken. Wat hij over haar te vertellen had, was dat ze "gek" was.


Ieder zijn smaak toch, waarom moet je het willen veranderen. Hij wil niet op een merrie rijden en heeft zijn gedachten er over, waarom moet je zo iemand van iets anders overtuigen, wat heb je er aan? Zijn mening en die mag hij hebben.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:15

Wintu Het gaat erom dat zijn oordeel niet kwam uit ervaring met dat paard, maar zuiver om het feit dat het een merrie was. Hij zou hetzelfde paard wél rijden als het een ruin of hengst was. Dát vind ik niet okee.
Wat rassen betreft, dat soort voorkeuren begrijp ik wel, en ik heb ook alleen maar gezegd dat Engels Volbloeds ook heel fijne paarden zijn, niet beter dan Lusitanos. Sterker nog, ik heb gezged, en dat meen ik, dat er geen paard boven de Lusitano gaat. Maar ook dat het als lievelingsras bij mij pas op de derde plek staat omdat mijn voorkeur gaat naar rankere rassen, maar dit is gebaseerd op mijn fysieke mogelijkheden, en inderdaad ook smaak, niet op hun karakter ofzo. Maar dat staat los van het hele ik wil geen merrie rijden.
Ik vind het niet okee om te discrimineren op geslacht als het werkelijk nergens op gebaseerd is. Dat is geen kwestie van smaak.
En als hij er niet op wil, prima hoor, maar als hij het paard zou proberen, kan hij ervaren wat een fijn paard het is, dat was de enige gedachtengang erachter. Sterker nog, ik heb gezegd dat ik snap dat hij liever een stoer paard rijdt. Ik was op dat moment echt niet in discussie. Ik vond het alleen raar dat hij zo stellig kon zijn dat hij er niet op wilde omdat het een merrie was.

Elisa2 Ja, hengsten en ruinen zijn de rijpaarden.
Ik denk dat dit deels komt vanuit het machismo (vooral in Spanje) maar ook deels uit het feit dát merries gebruikt worden voor fokken en dat gaat hier meer op stoeterijen, dus die leven gewoon op het land en worden dan niet ingereden want daar zijn ze niet voor bestemd. Maar merries bij particulieren worden wel gewoon ingereden, hoor. (En er zijn ook fokkers die merries inrijden en verkopen, hoor, maar over het algemeen is op een stoeterij hun enige taak de productie)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-06-23 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:18

Wintu schreef:
Lusitana schreef:
Een concreet voorbeeld. Ik heb in april een strandrit gereden op een paard dat vertaald "Volbloed" heet. Gewoon nooit een naam gegeven, je weet hoe dat gaat bij grote stallen, dan heb je het al gauw over "die schimmel" "die arabier" ipv de naam van betreffende paard te noemen en bij deze is het gebleven en de naam geworden. Enfin, ik had een fantastische ervaring, ik vond het een heel fijn paard en heb daarna zelfs voor eergisteren een privé rit met haar geboekt. Pas toen ik op de foto´s keek dacht ik, hm, het kon wel eens een merrie zijn en ik heb daadwerkelijk even delen vergroot waar ik tussen de benen kon kijken om het te bevestigen. en inderdaad een merrie.
Enfin, eergisteren reed ik dus weer op haar met een gids erbij die me vertelde dat hij nog nooit op haar gereden had. En de reden? "Ik houd niet van merries" . Ik heb hem verteld dat hij haar eens moest proberen omdat ze echt fijn gereden is, maar hij bleef er bij, maar gooide toen ook haar ras in de mix. Daar heb ik haar ook verdedigd, want Engelse Volbloeds zijn heel fijne paarden, ja geen vergelijk met Lusitanos, maar toch. En toen kwam hij wel met het enige compliment dat hij kon bedenken en dat is dat ze een springpaard is geweest.
Hij heeft trouwens wel een merrie, maar om mee te fokken. Wat hij over haar te vertellen had, was dat ze "gek" was.


Ieder zijn smaak toch, waarom moet je het willen veranderen. Hij wil niet op een merrie rijden en heeft zijn gedachten er over, waarom moet je zo iemand van iets anders overtuigen, wat heb je er aan? Zijn mening en die mag hij hebben.

Ik heb eigenlijk dezelfde vragen. Waarom zou die man op dat paard "moeten" rijden? Als hij dat niet wil en het belemmerd hem niet in het doen van zijn job zie ik niet in waarom je zo zou drammen. Ik heb geen enkel probleem met eender welk geslacht en ik zou opstandig worden van iemand die zo dramt. :+

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:32

Zie mijn edit. Hij moet nergens op. Waar het om gaat is dat hij bij voorbaat niet op een merrie wil.
Ik was niet drammerig, we hadden een gesprek, geen discussie. We hadden het ook gewoon over lievelingsrassen en bepaalde ervaringen enzo.
En ik wilde dat hij erop ging omdat het zo´n fijn paard was, om dat te ervaren. Dat zeg je ook tegen vrienden dat ze eens een bepaald restaurant zouden moeten proberen of een bepaald drankje, sport, paard omdat jij er goede ervaringen mee hebt? Dat is een voorstel. En dat was dit ook.
Jullie vallen altijd zo over het woord moeten. Dat heb ik in het Portugees niet eens gebruikt.
En de kern is dat hij niet van merries houdt, zonder enkele onderbouwing. Dat staat los van dat paard.

En ik vind discriminatie raar, met name omdat ik zelf dus pas achteraf wist dat het om een merrie ging, dus het is zeker niet zo dat je het ergens aan kon zien of merken.

En voor alle duidelijkheid, daar (discriminatie op sekse) heb ik het dus totaal niet over gehad met hem, alleen hier, omdat toevallig het topic erover gaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-06-23 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:35

Ayasha schreef:
Fly_high schreef:
Ik ben het weer niet mee eens := veel verschillen tussen beide geslachten die uitgangspunt vormen voor de heersende "mannen en vrouwen zijn maar anders en we moeten het omarmen" overtuiging valt namelijk nauwelijks of niet te onderbouwen behalve vanuit bias en historische gender roles die wetenschappelijk gezien nergens op slaan. Zijn de vrouwen dan daadwerkelijk zo anders dan mannen omdat ze nou eenmaal zo zijn of omdat ze opgevoed worden om in bepaald hokje te passen?

En m.b.t. dramatische vrouwen, een man die heel stellig is in zijn mening en deze en koste van alles en iedereen probeert door te drukken wordt meestal gezien als iemand die dan wel gelijk zou hebben, een vrouw die hetzelfde doet is maar een dramaqueen en veel te eigenwijs :+ Ik merk op de werkvloer in de Randstad A.D. 2023 nog belachelijk veel van dit type seksisme en word er echt niet gelukkig van.

Maar goed terug naar paarden. Een ruin die zuur doet met aansingelen doet mensen toch vaker denken dat die maagzweren of slecht passend zadel zou hebben, een merrie die hetzelfde gedrag vertoont zou toch maar een zuurpruim zijn omdat merrie. Idem met verzet onder het zadel, het wordt vaker op merrie-zijn afgeschoven maar ik moet nog eerste persoon horen zeggen dat een ruin is gaan bokken omdat die mannelijk is.

Je weet dat op scans mannen hersenen en vrouwen hersenen daadwerkelijk van elkaar verschillen?


En je weet dat bestaande biologische verschillen in veel gevallen geen aantoonbaar causaal verband hebben met stereotypen over mannen en vrouwen en dat niet alles zomaar op biologie valt af te schuiven puur doordat er enig verschil wel bestaat? :)

Ofwel, ik hoor graag over scans waaruit op te maken valt dat vrouwen overdramatisch, aanstellerig, schijnheilig en achterbaks zijn, geen verstand hebben van o.a. wiskunde, computers en financiële markten, geen leiding kunnen geven, niet goed kunnen autorijden of klussen, van zoete drankjes en willekeurig bepaalde "vrouwelijke" kleuren houden en ga zo maar door. En als merkbare verschillen tussen mannen en vrouwen zo inherent zijn aan onze biologie waarom moeten we kinderen nog steeds eerst hun hokjes in pesten zodat jongens toch niet per ongeluk als een meisje gaan huilen en meisjes zich niet als een vent gaan gedragen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:37

Maar het heeft wél invloed op de kwaliteit van leven van de merries. Zeker in Spanje en Portugal.

Maar ook medisch, ook bij mensen. Er worden procedures zonder verdoving uitgevoerd bij vrouwen die echt ontzettend pijnlijk zijn, waar een man wel verdoofd zou worden. En nu valt dat hier nog mee, maar in America sla je echt steil achterover van de dingen die zonder verdoving worden gedaan.

Klachten worden minder of niet serieus genomen, want het idee dat vrouwen vooral heel emotioneel zijn en zich aanstellen heeft concrete, meetbare gevolgen. Dat dat voor sommigen geen issue is, is fijn voor die persoon, maar betekent niet dat anderen daar geen last van hebben.
Er zijn echt heel serieuze dingen gemist, bij vrouwen, maar ook bij merries, die grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:40

Lusitana schreef:
Zie mijn edit. Hij moet nergens op. Waar het om gaat is dat hij bij voorbaat niet op een merrie wil.
Ik was niet drammerig, we hadden een gesprek, geen discussie. We hadden het ook gewoon over lievelingsrassen en bepaalde ervaringen enzo.
En ik wilde dat hij erop ging omdat het zo´n fijn paard was, om dat te ervaren. Dat zeg je ook tegen vrienden dat ze eens een bepaald restaurant zouden moeten proberen of een bepaald drankje, sport, paard omdat jij er goede ervaringen mee hebt? Dat is een voorstel. En dat was dit ook.
Jullie vallen altijd zo over het woord moeten. Dat heb ik in het Portugees niet eens gebruikt.
En de kern is dat hij niet van merries houdt, zonder enkele onderbouwing. Dat staat los van dat paard.

En ik vind discriminatie raar, met name omdat ik zelf dus pas achteraf wist dat het om een merrie ging, dus het is zeker niet zo dat je het ergens aan kon zien of merken.

En voor alle duidelijkheid, daar (discriminatie op sekse) heb ik het dus totaal niet over gehad met hem, alleen hier, omdat toevallig het topic erover gaat.

Ik zou zo zeggen, laat de beste man, als het dier verder gewoon netjes verzorgd wordt, klaar toch. Ik snap eigenlijk het punt hier niet zo. Misschien heeft de man in het verleden geen goede klik gehad met merries en zijn zijn redenen misschien helemaal niet ongegrond. Als er verschil was in hoe de verzorging er aan toe gaat ala. Maar als dat voor alle paarden hetzelfde is, discrimineert hij verder niet toch, hij heeft alleen voorkeur.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:44

Fly_high schreef:
En je weet dat bestaande biologische verschillen in veel gevallen geen aantoonbaar causaal verband hebben met stereotypen over mannen en vrouwen en dat niet alles zomaar op biologie valt af te schuiven puur doordat er enig verschil wel bestaat? :)

Ofwel, ik hoor graag over scans waaruit op te maken valt dat vrouwen overdramatisch, aanstellerig, schijnheilig en achterbaks zijn, geen verstand hebben van o.a. wiskunde, computers en financiële markten, geen leiding kunnen geven, niet goed kunnen autorijden of klussen, van zoete drankjes en willekeurig bepaalde "vrouwelijke" kleuren houden en ga zo maar door. En als merkbare verschillen tussen mannen en vrouwen zo inherent zijn aan onze biologie waarom moeten we kinderen nog steeds eerst hun hokjes in pesten zodat jongens toch niet per ongeluk als een meisje gaan huilen en meisjes zich niet als een vent gaan gedragen.


Waarom raakt dit jou zo enorm? Ik ken namelijk maar bar weinig vrouwen die het boeit, omdat men wel weet dat het nergens over gaat. Is het iets van de huidige generatie dat het zo een ding wordt ineens?