Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Steeds op rust met 1 been met halthouden.

 
Profiel   

Ik vond alleen een oud topic dus eigen topic open gemaakt.

Ik ben mijn jonge haf aan het inrijden hij is nu 5 en zijn klein jaartje bezig. Waarvan hij regelmatig vrij had en zelf 2 maanden van dec tot begin feb ivm maagzweer.

De maagzweer is over. De Chiropractor is pas nog geweest en daar zat Max wat vast in z’n bekken/heupen. Dit heeft ze los gemaakt.

Maar het valt me op dat hij met rijden met halthouden steeds z’n linker achter been op rust zet. Nu is hij daar 2 jaar geleden aan geopereerd. Hebben ze griffelbeen weg gehaald. Toen compenseerde hij ook in rug/heupen maar hij is daarna paar keer goed behandeld. Controle foto’s zien er goed uit.

Hij heeft nog moeite met goed over de rug lopen. En is nog scheef/niet in balans.

Ik rij hooguit 2x per week en doe ik wat grondwerk. Hij is beetje type van ik wil alleen maar leuke dingen doen wat hem makkelijk af gaat.

Voordat hij z’n griffelbeen breuk had, deed ik ook grondwerk maar nog zo weinig dat ik niet kan zeggen of dat het toen beter ging.

Hij ontwikkeld zich goed in spieren, heeft geen slappe achterhand.

Komt dit vaker voor bij paarden die nog niet in balans zijn? Of is toch meer aan de hand?

Galop springt hij altijd goed aan, is niet stijf, als ik de symptomen van SI problemen bekijkt herken ik hem niet echt, op t niet kunnen los laten in rug na dan.

Chiropractor zegt door trainen lekker rechtuit en wat galop training doen. Ik heb haar al jaren en ik weet dat als echt mis is, dat ze dat zou zeggen. Ze kent hem ook vanuit de periode van z’n breuk.

Zit het nu in mijn hoofd? Is het gewoon een jong paard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 17:29 



 
Profiel   

Tja, wanneer hij dit echt altijd doet, belast of onbelast zou ik dat toch eens verder onderzoeken .

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:00 



 
Profiel   

Hmmm, soms blijft een herinnering aan een blessure lang hangen.
... dan is het gewoon een kwestie van zachtjes en vriendelijk, maar wel met enige vasthoudendheid trainen.

Wat mij betreft is goed over de rug lopen een basiskwestie - en er zijn 'honderd' manieren om het te trainen.
Naast het werken aan de verticale balans zijn er allerlei spelletjes: doe van alles en nog wat met balken, onbelast stap - galop overgang,
heuveltjes, correct achterwaarts hetzij aan de hand hetzij onder het zadel, enzovoorts.

En wat ook een leuke is: speel met je eigen zwaartepunt (je doet je navel naar binnen) in stap - het spelletje is dat je niets met de teugels doet, maar je dier wel 'terugvraagt' en daarbij mik je telkens op één enkel been.
Dwz: je spreekt met jezelf een been af, zet je dier dit bijna op de grond, ga je met je navel naar binnen,
je beloont als je dier bijna halt houdt (of helemaal, mag ook), en dan weer aan/doorstappen.
Uiteraard mik je niet te vaak op een voorbeen, en op deze manier kun je een dier er zachtjes aan wennen dat linksachter heus wel gewicht kan dragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:21 



 
Profiel   

BigOne schreef
Tja, wanneer hij dit echt altijd doet, belast of onbelast zou ik dat toch eens verder onderzoeken .


Onbelast doet hij dit niet. Alleen als hij staat te rusten en wisselt hij ook gerust met z’n andere been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 05:42 



 
Profiel   

Mijne doet dit ook regelmatig, niet altijd. Ook 5 jaar en nu iets meer dan een jaar onder het zadel.

Ik laat het elke keer checken door de chiropractor en ze maakt hem dan los (minimaal nodig) maar hij blijft het doen. Lijkt een soort gewoonte te zijn geworden?

Hij is anderhalf jaar geleden geopereerd aan een chip rechtsachter. Die van mij doet het met beide achterbenen overigens.

Hij loopt super over de rug, met neusje over de grond in draf zowel onder het zadel als onbelast.

Hij is verder niet gevoelig ergens, is sterk in de achterhand.. de chiropractor maakt er niet zo'n punt van en zegt ook dat het een gewoonte kan zijn geworden van na z'n operatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:04 



 
Profiel   

Mijn jonge paardje doet dit ook vaak. Zal eens op gaan letten of het altijd hetzelfde been is. Ik zocht er niet gelijk iets achter, hij is heel relaxed met in / door rijden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:07 



 
Profiel   

Overigens met longeren kan hij wel goed z’n bovenlijn los laten. Zelf beter nadat hij behandeld is bij de Chiropractor maar dat is logisch. Dan met halthouden zet hij niet op rust.

Captain ‘fijn’ om te lezen dat het wel vaker voorkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:09 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Mijn jonge paardje doet dit ook vaak. Zal eens op gaan letten of het altijd hetzelfde been is. Ik zocht er niet gelijk iets achter, hij is heel relaxed met in / door rijden..


Normaal zou ik ook niet snel wat achter zoeken maar omdat hij er aan geopereerd is kreeg ik m’n twijfels.

Fijn om te lezen dat meerdere jonge paarden het doen. Uiteraard blijf ik het in gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:11 



 
Profiel   

Mijn paard deed dit ook.

Voor ik afstapte eiste ik altijn dat hij echt vierkant stond. Uiteindelijk kon hij dat prima ... als hij aanvoelde dat de training gedaan was.
Het was een slecht idee van mij. Want als ik dan halt vroeg, ging hij hier nog een voetje verzetten, daar nog een voetje verzetten. Het was heel moeilijk om het er weer uit te krijgen.

Nu focus ik gewoon op halt is halt.
En door het vele dressuur rijden is hij rechter en krachtiger geworden. Als ik nu verzamel en gesloten halt hou, staat hij ( bijna altijd) correct.

Ik volg dus je chiropractor en zou er niet te veel op letten.
Maar ik zou het paardje wel veel meer aan het werk zetten. Zo te horen heeft hij een luizenleven bij jou. Een 5jarige mag gerust 5 x per week een klein uurtje werken, en dan bedoel ik ook fysiek werk: dressuurtraining, lijntjes springen, buitenritjes, longeren ( 20 min.)

Grondwerk voor een gezonde 5jarige valt voor mij eerder onder stretchen, training van de geest & opbouwen van de relatie mens/paard. Dat is zeker een positieve extra.
(Behalve longeren, dat is weer meer echt fysiek)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:39 



 
Profiel   

Heel veel (jonge) paarden doen dit als ze niet actief genoeg lopen met beide achterbenen. Met 1 achterbeen maken ze meestal een kortere pas. Halthouden is altijd een goede check om dit te controleren. Vaak lopen ze dan ook nog scheef.

Ik denk dus aan, meer activeren van achter uit..en dan niet harder maar actiever. Het beste is het om dit natuurlijk op te pakken met je instructrice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:41 



 
Profiel   

Mijn jonge Fjord doet dit ook , het wordt nu wel wat minder dan voorheen.

Ene kant denk ik fijn dat je je zo ontspannen voelt onder het zadel dat je snel op rust gaat staan.

Ik probeer haar ook wat actiever te rijden met meer overgangen maken en tempowisselingen. Ik weet niet of het perse helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:46 



 
Profiel   

:j
koend schreef
Mijn paard deed dit ook.

Voor ik afstapte eiste ik altijn dat hij echt vierkant stond. Uiteindelijk kon hij dat prima ... als hij aanvoelde dat de training gedaan was.
Het was een slecht idee van mij. Want als ik dan halt vroeg, ging hij hier nog een voetje verzetten, daar nog een voetje verzetten. Het was heel moeilijk om het er weer uit te krijgen.

Nu focus ik gewoon op halt is halt.
En door het vele dressuur rijden is hij rechter en krachtiger geworden. Als ik nu verzamel en gesloten halt hou, staat hij ( bijna altijd) correct.

Ik volg dus je chiropractor en zou er niet te veel op letten.
Maar ik zou het paardje wel veel meer aan het werk zetten. Zo te horen heeft hij een luizenleven bij jou. Een 5jarige mag gerust 5 x per week een klein uurtje werken, en dan bedoel ik ook fysiek werk: dressuurtraining, lijntjes springen, buitenritjes, longeren ( 20 min.)

Grondwerk voor een gezonde 5jarige valt voor mij eerder onder stretchen, training van de geest & opbouwen van de relatie mens/paard. Dat is zeker een positieve extra.
(Behalve longeren, dat is weer meer echt fysiek)



Klopt hij heeft ook een luizenleven. Ik ben snel bang dat ik hem over belast, maar mag hem zeker meer gaan trainen.

Longeren doen we ook. Soms ontbreek het mij in de tijd omdat ik nog een 25 jarige heb staan die echt ook moet bewegen. Ze staan 24/7 buiten.

Miss moet ik vaker denken ik laat m’n oudere aard extra dagje staan dan m’n jongere als ik minder tijd heb,

Gelukkig nu ook langer ligt dat ik Savonds kan gaan.

Z’n training bestaat nu uit 2-3x half uur rijden. Langer houdt hij nog niet vol. En dan 1x longeren en 1x grondwerk maar wisseld wel per week.

Ik wil wel met hem de groeps les in dat is een uur om te leren dat hij met meerdere in de bak kan en conditie

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:11 



 
Profiel   

Ik vind 5x per week een uur werken best heel erg veel voor een jong paard. Ik ben graag wat zuiniger. :) Als ze gewoon lekker buiten komen met vriendjes bewegen ze genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:15 



 
Profiel   

Is ook niet nodig voor een 5 jarige vind ik, gewoon max 4 keer een half uur/ 3 kwartier en gewoon op een goede manier trainen.

Als hij het nu al niet vol houdt betekent het ook dat hij nog erg slap is, paard heeft wat krachttraining nodig. Ga je ook weleens het bos in TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:23 



 
Profiel   

Mijn paard deed dit ook. Er was geen medische aanleiding. De oplossing was actief halthouden. Dus niet je been eraf wanneer je halt houdt maar eraan houden. Dan blijft de activiteit bewaard. Een goede oefening hiervoor is een aantal keren halthouden en wegstappen. Paar pasjes achterwaarts en wegstappen of draven. En overgangen halt -> draf en draf -> halt. Rustig opbouwen natuurlijk adhv het trainingsniveau en leeftijd van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:45 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de fijne tips! Ook fijn om te lezen dat niet perse medisch hoeft te zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 13:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen