Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Problemen met vliegende wissel

 
Profiel   

dresjoepie schreef
https://youtu.be/2zFSvEtYbWs

De kwaliteit is door het uploaden helaas erg achteruit gegaan

We springen weleens op bixie nivo dit vind hij ook leuk. Ik ga alle ideen mee nemen bedankt :D

Ik had eerst een trainer die zei alleen maar niet goed opnieuw ( zover was ik zelf ook al dus daarmee gestopt) Toen een trainer die idd alleen maar vanuit verzameling dat voelde niet goed dus ook mee gestopt.Nu een juf die super mee denkt en ook andere dingen probeert en ik rij regelmatig een clinic


Ook hier zou ik hem voorwaartser en meer gedragen willen zien. En hij is ook gewoon stout vind ik, ik zou zo n bok toch wel corrigeren. Anders snapt hij ook niet dat het niet mag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:08 



 
Profiel   

Naast alle rijtechnische tips hierboven,
Ik geloof erg in voorspelbaarheid en spelenderwijs voor een paard om iets aan te lerenl
Ik zet pion neer en spring elke keer om bij de pion, daarmee is het paard voorspelbaar wanneer er wat van hem verwacht wordt.
Je zal zien dat je paard dan mee gaat denken en eerder gaat reageren met meer voorwaartse sprong. En voor jou is het ook gemakkelijker om het juiste moment aan te leren en te timen. Uiteindelijk is het de afstemming samen

En als het een maal bevestigd is, kan je meer een reactie gaan trainen op het COMMANDO. En dan steeds beter van de pion het commando te geven en de reactie te vragen.


Laatst bijgewerkt door janouk op 04-06-23 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:09 



 
Profiel   

Hij wil alleen naar voren als hij lang mag worden anders wil hij niet hoe komt dat omdat die ... heeft aan mijn been en ik dan maar mijn hand naar voor doe om toch reactie te krijgen ik moet hier idd strenger in zijn opvangen doet hij gemakkelijk de eenvoudige wissel ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:11 



 
Profiel   

Ook dat heb ik geprobeerd Sorbetje maar boeit hem niet haha

Ga ik ook eens mee nemen met die pion goede tip Maar eerst aan de galop werken zo te horen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:13 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Hij wil alleen naar voren als hij lang mag worden anders wil hij niet hoe komt dat omdat die ... heeft aan mijn been en ik dan maar mijn hand naar voor doe om toch reactie te krijgen ik moet hier idd strenger in zijn opvangen doet hij gemakkelijk de eenvoudige wissel ook

Dan zou ik daar maar eens mee beginnen. Dat is toch wel echt basis naar voren op je been en dan niet lang worden. Ik zou daar de komende weken eerst maar eens mee bezig gaan niet je hand naar vorien gewoon zacht zoals in de verzameling en hup naar voren want hij denkt niet naar voren maar terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:14 



 
Profiel   

Complimenten hoe jij met tips en kritiek omgaat +:)+
Ik weet dat ik erg direct ben in m'n communicatie .
Ala ik het filmpje zie van je training blijf ik erbij , hij galloppeert gewoon nog niet goed genoeg- Hij moet actiever- zet 'm een keer naar voren hij pakt amper bodem vanuit achter .
Op het moment van schakelen een voorwaartse energie houden, ga je naar voren en hij stopt uitzichzelf- er vol overheen schakel je terug en hij komt meer terug dan je wilde hup weg, hoj moet veel meer aan je been komen - dan zal hjj ook fijner in je hand aan het bit komen . Ga brutaler galloperen , zal ie eerst s protesteren- of sterker in je hand worden - niet teveel aan willen corrigeren dat wordt vanzelf beter ,als jij maar kan ontspannen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:17 



 
Profiel   

Nog actiever ik vond ons daar keigoed bezig zijn haha Het is gwn moeilijk omdat ik er echt wel aan zit met mijn been maar hij gwn denkt boeiend nog duidelijker zijn dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:21 



 
Profiel   

Nog tip,
Visualiseer de galop wissel eens een paar dagen achter elkaar zonder paard, gewoon op de bank. En denk aan ritme houden en ontspanning in je lijf en dan vooral je bekken en je knieën en enkels. Voel waar jij blokkeert en meer moet ontspannen

Gewoon op de bank, visualiseer je galop sprong 1, 2, 3, en spring voorwaarts om, 2, 3, 4.......
Vooral het gevoel en je timing trainen zonder je paard....... Leer het voelen zonder je paard in de weg te zitten hahaha

En dan dat gevoel meenemen in je training te paard.


Succes, komt goed.....


Laatst bijgewerkt door janouk op 04-06-23 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:26 



 
Profiel   

Daar zit dus duidelijk het pijnpunt. Je bent nu een compromis aan het sluiten: "Dus maar hand naar voren". "Ach ja, dan denkt hij maar boeiend, ik heb het geprobeerd".

Je paard weet dondersgoed waar hij de grens kan trekken, je laat hem er mee weg komen, dus waarom zou hij meer gaan proberen?

Consequenter en duidelijker daarin zijn gaat zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:27 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nog actiever ik vond ons daar keigoed bezig zijn haha Het is gwn moeilijk omdat ik er echt wel aan zit met mijn been maar hij gwn denkt boeiend nog duidelijker zijn dus :D


:') ja echt echt echt meer reactie en dan geeft ie maar een bok of een huppel, hij moet véél meer reactie gaan geven op minder hulp, ga die discussie maar eens aan, let er op dat je klein en snel blijft met je hulp em dat je niet sterk blijft duwen - daar gaan ze op terug duwen .
Gebruik eens een ander spoortje, verander dingen - de tip van zadel checken vind ik ook een goede en reële. Je paard moet het wel kunnen ook natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:31 



 
Profiel   

different1 schreef
Naast meer impuls zou ik hem ook wat langer, lager en ronder maken aan de voorkant, dat hij echt meer over de rug gaat galopperen.
Rijd je weleens in het bos, of op een galopbaan? Daar zou je, in verlichte zit, lekker gas kunnen geven.


Dat zou ik dus niet doen. Niet lager en ronder.
Hij moet eerst echt naar voren willen. Onvoorwaardelijk. Maakt niet uit waar zn hoofd is. Desnoods met iemand met een zweep erachteraan echt. Hij moet eerst van de rem af. Hij moet aan je willen "trekken".

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:35 



 
Profiel   

Nu jij dit zegt Babootje ik heb een hele poos terug met iemand met lange zweep draf galop overgangen gedaan (niet geslagen) En dan aangalopperen echt naar voren en toen deed hij wel een goede wissel. 1 van de weinige keren dat hij AAN was Hij kan het wel hij wil alleen niet. Het is niet dat hij het niet kan hij heeft in onze carriere al wel 5 of 6 keer een goede wissel gesprongen. Zadel rug is allemaal in orde pas nagekeken ostheo accpuntuur alles voor het kind he

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:38 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nu jij dit zegt Babootje ik heb een hele poos terug met iemand met lange zweep draf galop overgangen gedaan (niet geslagen) En dan aangalopperen echt naar voren en toen deed hij wel een goede wissel. 1 van de weinige keren dat hij AAN was Hij kan het wel hij wil alleen niet. Het is niet dat hij het niet kan hij heeft in onze carriere al wel 5 of 6 keer een goede wissel gesprongen. Zadel rug is allemaal in orde pas nagekeken ostheo accpuntuur alles voor het kind he


Tadaaaaa, dus je hebt de oplossing al eens gehad!
Niet lager en ronder willen instellen zoals different aanraadt in een van m'n eerdere posts gaf ik aan dat hij eerst meer van achteren en met de schoft en romp opwaarts moet, pas dan , vanuit die voorwaardes kan hij zelf de hals laten vallen, en mag hij nog steeds niet terug vallen maar moet hij voorwaarts eraan blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 18:43 



 
Profiel   

als ik dit filmpje zie denk ik dat je te lang op het zelfde oefend, paard weet wat er gaat komen en doet braaf zijn ding, vergeet even de wissels en zorg dat hij weer interesse krijgt en mee gaat werken door hem even ander werk voor te zetten,
probeer zijn interesse weer terug te krijgen, iets nieuws inspireert vaak ook de ruiter even terug te gaan naar de basis

niet iets af willen leren maar iets nieuws/anders aanbieden werkt vaak beter
mogelijk zit er toch in de vooropleiding iets niet juist en loop je daar nu tegen aan

even de zweep er weer bij, hand naar voor zodat hij weet dat hj het voorwaarts op moet lossen, even terug de basis opfrisen


Laatst bijgewerkt door mce op 04-06-23 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:01 



 
Profiel   

different1 schreef
Naast meer impuls zou ik hem ook wat langer, lager en ronder maken aan de voorkant, dat hij echt meer over de rug gaat galopperen.
Rijd je weleens in het bos, of op een galopbaan? Daar zou je, in verlichte zit, lekker gas kunnen geven.


Oeps.

Accoord, ik heb verstand van klassieke dressuur - en niet van moderne dressuur.

... ik vind persoonlijk dat dit paard op de voorhand is (wat niet onlogisch is voor een paard dat 'traag van voor' is).
Nog lager en ronder dan dit wil zeggen nog meer op de voorhand.

@TS: mijn tip zou zijn het ouderwetse 'van de hand af rijden': streven naar een licht contact, de hals/ hoofdhouding relatief onbelangrijk vinden,
en dan spelen met schouders plaatsen, zijwaarts gewicht verplaatsen, veel figuren en pasjes zijgangen, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:22 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nu jij dit zegt Babootje ik heb een hele poos terug met iemand met lange zweep draf galop overgangen gedaan (niet geslagen) En dan aangalopperen echt naar voren en toen deed hij wel een goede wissel. 1 van de weinige keren dat hij AAN was Hij kan het wel hij wil alleen niet. Het is niet dat hij het niet kan hij heeft in onze carriere al wel 5 of 6 keer een goede wissel gesprongen. Zadel rug is allemaal in orde pas nagekeken ostheo accpuntuur alles voor het kind he

Je gaat super om met de kritiek hier, maar zoek het nog meer bij jezelf. Het is niet dat hij niet wil (nou ja ook, maar dat is niet waar het vast loopt), maar dat hij het van jou mag. Als hij AAN kan met iemand op de grond, kan hij dat met de juiste (consequente) training ook zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:29 



 
Profiel   

Ik zie je idd heel veel met je been eraan zitten, en voor "strak in de houding" houden.
Het paard moet losser, en ook jij mag losser worden, je hebt een prachtige houding maar lijkt wat statisch.
Daarnaast mag je veel consequenter zijn in je hulpen, ik heb het idee dat je 600kg paard tussen hand&been probeert te houden...
1x been is weg, zo niet, tikje met spoor en zo verder tot hij echt reageert, daarna been los en dat is heel moeilijk bij een flegmatiek paard.
Maar om voorwaarts te kúnnen, moet hij los kunnen laten én de bovenlijn kunnen rekken vandaar dat ik hem iets lager en ronder in zou stellen, en dan bedoel ik niet met de kop tussen de knieën.

Ben het eens met voorgangers dat hij voorwaarts moet ongeacht waar het hoofd is, maar rondrennen met de kop in de lucht is niet bevoordelijk voor het lijf, plus dat hij de voorhand nog meer de grond in zal willen duwen op den duur.
Oprichting komt vanuit de buikspieren en achterhand, maar dat is weer een stap verder, voor nu idd focussen op voorwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:33 



 
Profiel   

Bowo schreef
Hij bokt nu ook en ik denk dat dat ook de reden is. Hij als het ware af met zijn voorbenen on te bokken of naar je been te slaan. Met meer impuls zal hij misschien net genoeg zweefmoment hebben om toch nog te wisselen.

Ik zou het ook voorwaartser oplossen.

Heb je vaker dat hij naar je been slaat?


Ben ik het mee eens. Hij slaat eigenlijk naar je been achter en toevallig springt hij dan ook om. Hij doet in je wissel precies het tegenovergestelde van wat je wil, hij is tegen je been ipv eraan, daarom komt voor ook niet mee. Hoe je dat kan verbeteren is al gezegd door meerdere mensen hier, eerst zorgen dat hij echt voorwaarts en aan je been is, dan op het achterbeen, en dan pas de wissel. Maar besef je dat hij achter ook geen goede wissel springt. Hij doet iets stouts wat toevallig op een wissel lijkt en waarvoor hij is beloond. Dus met veel geduld proberen af te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:04 



 
Profiel   

Je hebt 2 problemen die je los van elkaar moet oplossen voordat dit beter word! Galop ritme is niet goed... meer aanspanning naar voren... je zal wel keer naar voren moeten rijden... maar dat is niet het enige... oplossing zit in meer ritme en focus op 3 takt! Ook werken aan controle over schouders en achterhand... links en rechtsom renvers en travers kunnen rijden in galop en daarin schouder kunnen plaatsen.. dan handige lijnen zoeken en je paard een paar keer overvallen in de wisselhulp...

gewoonte moet doorbroken worden.. maar dit soort wissel problemen liggen vaak aan de ruiter die eerder in opleiding te weinig aandacht heeft gehad voor de kwaliteit van de galop en niet genoeg vooruit heeft gedacht in de opleiding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:59 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
We gaan er mee aan de slag bedankt :D
Ik snap wat je bedoeld met dit korte stukje film hoor Elisa maar hij weet dat de wissel gaat komen natuurlijk ik zie ook op het filmpje wat je bedoeld. Er zit voor de wissel een soort stop in helemaal als ik hem echt laat galopperen dan stopt tie eerst soort van en dan de wissel. Hij denkt inmiddels ook gwn dat het zo hoort natturlijk op zijn manier doet die stinkend zijn best :o


Ja ik zie die stop ook op je andere filmpje waar hij wel beter gallopeerd trouwens.

Ik ben het met Jeanne eens. Heb ook altijd geleerd dat problemen met de wissels altijd vanuit een basis probleem komen. Jouw paard is niet voldoende aan het been en naar voren. Daarom springt ie de wissels ook niet naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:06 



 
Profiel   

Hey,

Ik hoop je wat moed te kunnen geven en misschien ook wat tips, want ik voel mij ook een beetje ervaringsdeskundige na 5 jaar sukkelen met de wissel ( en ik ben er nog niet vanaf)

Eerst en vooral, geef niet op en blijf zoeken!! Ooit ga je het knopje vinden en vliegen de wissels rond je oren alsof het niks is!

Ik werk nu 5 jaar aan de wissel, in het begin omdat ze gewoon veel te heet was. Maar nu doet ze ook een rare kwinkslag zoals die van jou in de wissel van links naar rechts. En in een PSG proef zitten er 8 wissels naar rechts en ze heeft er onlangs 7 ervan “gekwinkslagt “ :')
Heb er een compilatie van gemaakt, als je het wil vergelijken met jou paard.

Eerst en vooral moet de basis voor de wissel goed zijn. Zuivere galop, voorwaarts naar de hand toe, verzamelt en bergopwaarts.
Ik beginnen met schakelen om hem goed aan je hulpen te hebben en ook er goed voor zorgen dat je controle hebt over de schouder en de achterhand. Die moet je ten alleen tijde kunnen plaatsen waar nodig.
Als je voelt dat dat hij goed aan je hulpen is, zorg je dat je in contra bent, in de contra, de schouder voor brengen ( naar de nieuwe kant) en recht in de hals maken. Dan pas de wissel vragen. Hem zeker leren te wachten, ondanks alle voorbereidingen.

Sorry als ik iets heb herhaald wat hier al staat, heb niet alles gelezen


Laatst bijgewerkt door webster543 op 04-06-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:45 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Je hebt 2 problemen die je los van elkaar moet oplossen voordat dit beter word! Galop ritme is niet goed... meer aanspanning naar voren... je zal wel keer naar voren moeten rijden... maar dat is niet het enige... oplossing zit in meer ritme en focus op 3 takt! Ook werken aan controle over schouders en achterhand... links en rechtsom renvers en travers kunnen rijden in galop en daarin schouder kunnen plaatsen.. dan handige lijnen zoeken en je paard een paar keer overvallen in de wisselhulp...

gewoonte moet doorbroken worden.. maar dit soort wissel problemen liggen vaak aan de ruiter die eerder in opleiding te weinig aandacht heeft gehad voor de kwaliteit van de galop en niet genoeg vooruit heeft gedacht in de opleiding!

Dit. Daarnaast vind ik hem op geen van de filmpjes écht door het lijf en nageeflijk in de kaak. Hij zit er overal net tegenaan.

Dapper dat je dit durft TS!

Wat mij betreft is de volgorde: 1. Beter aan het been maken = veel schakelen en in eerste instantie echt focussen op de reactie. 2. In de vlugheid aan je been meer gaan focussen op het loslaten in lijf en kaak = veel schakelen en in het naar voren pas terug als hij ontspant en loslaat maar wél naar voren blijft denken. 3. Hetzelfde als 2. Maar dan in het verzamelde. Pas naar voren als hij in verzameling loslaat.

Ik denk dat je takt, ritme en losgelatenheid dan dusdanig verbeterd dat je een goede wissel kan springen.

Dit is echt een “basis” probleem, dus het kan best tijd in beslag nemen voor de randvoorwaarden (weer) voor elkaar hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:47 



 
Profiel   

Er zit idd een flinke hals en kaak op! Ik hoor dit nooit in mijn lessen en of clinics ze vinden hem zelfs prima in de aanleuning. Op de wedstrijd filmpjes wordt hij natuurlijk wel te lang maar dat is in een proef lastig sturen teugels op maat nadenken hahah. We gaan ermee aan de slag bedankt allemaal :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 06:45 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Er zit idd een flinke hals en kaak op! Ik hoor dit nooit in mijn lessen en of clinics ze vinden hem zelfs prima in de aanleuning. Op de wedstrijd filmpjes wordt hij natuurlijk wel te lang maar dat is in een proef lastig sturen teugels op maat nadenken hahah. We gaan ermee aan de slag bedankt allemaal :D



Heel veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:59 



 
Profiel   

Wat een positieve toon in deze post, zo kan er dus ook met feedback om worden gegaan!

Ts: bij een wat flegmatieker paard is het ook echt een uitdaging om ze aan je been te krijgen (en te houden). Toch denk ik ook dat een keer stevig inkomen wel nodig is. Máár: zoek naar wat hem motiveert. Vermoedelijk: pauze! Dus paar tellen gas erop en als beloning pauze. Succes, jullie zijn een leuke combinatie!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen