Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Problemen met vliegende wissel

 
Profiel   

Leuk topic dit! Leerzaam. Alles is al wel gezegd en ik wordt ook naar de hoofd-kaak-hals getrokken tijdens het filmpje. Je paard kantelt soms het hoofd iets en tijdens de galop zit er een kleine slinger beweging in het hoofd. Beide zijn signalen van alles en nog wat, zowel mogelijk vanuit het paard als vanuit de ruiter en het zadel, en ik zou daar naar gaan zoeken. Als dat eruit is en alles vloeiend loopt, en jij en je paard in evenwicht zijn dan zouden de wissels geen probleem meer moeten zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:26 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Er zit idd een flinke hals en kaak op! Ik hoor dit nooit in mijn lessen en of clinics ze vinden hem zelfs prima in de aanleuning. Op de wedstrijd filmpjes wordt hij natuurlijk wel te lang maar dat is in een proef lastig sturen teugels op maat nadenken hahah. We gaan ermee aan de slag bedankt allemaal :D

Ik vind met de hoofd-halshouding ook niks mis! Hij lijkt echt nét niet door de kaak. Ik weet niet of dit ook zo voelt? Wat gebeurd er als je een (halve) ophouding maakt? Kun je makkelijk wisselen in hoofd-hals houding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:33 



 
Profiel   

Ik kan makkelijk wisselen in hoofd hals houding rond lang laag "oprichting" is het lastigst dan wil hij zich makkelijk lang maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:50 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Ik kan makkelijk wisselen in hoofd hals houding rond lang laag "oprichting" is het lastigst dan wil hij zich makkelijk lang maken

Ik denk dat je daar een beetje tegen aanloopt. Hij maakt zich lang en blijft dan niet door de kaak, maar duwt net iets tegen de hand. Althans, zo lijkt het vanaf de video’s :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:52 



 
Profiel   

Ik volg dit al een tijdje, ik heb geen commentaar op de wissels verder. Maar jij zegt, je krijgt geen commentaar op de aanleuning, maar hoe voelt de aanleuning voor jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:52 



 
Profiel   

Ik ga helemaal mee met voorgaande reakties van de galop verbeteren. Maar ik denk ook dat je wat moet doen met je spoorgebruik. Je prikt constant met het spoortje , ook in de wissel, dan gaat je been tot de hoek van het dekje. Missschien maakt het niets uit, maar ik zou gewoon eens proberen met de hulp voor het wisselen minder spoor te gebruiken. Daarbij stompen ze er ook op af, beter een keer flink been en gas vooruit en rustig weer opvangen dan constant been te blijven geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:07 



 
Profiel   

996981 schreef
dresjoepie schreef
Ik kan makkelijk wisselen in hoofd hals houding rond lang laag "oprichting" is het lastigst dan wil hij zich makkelijk lang maken

Ik denk dat je daar een beetje tegen aanloopt. Hij maakt zich lang en blijft dan niet door de kaak, maar duwt net iets tegen de hand. Althans, zo lijkt het vanaf de video’s :)


Het voelt zo haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:10 



 
Profiel   

Het voelt alsof hij tegen de hand duwt? En hoe reageer jij daarop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:26 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Ik kan makkelijk wisselen in hoofd hals houding rond lang laag "oprichting" is het lastigst dan wil hij zich makkelijk lang maken


Komt de oprichting dan wel van achteruit? Want als het goed is, is dat een gevolg van achter actiever worden, meer buigen en kleinere passen maken waardoor hij meer opwaarts gaat bewegen. Als jouw paard zo moeilijk aan het been te krijgen is, vraag ik me af of ook dit niet hier naar toe te herleiden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:03 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Het voelt alsof hij tegen de hand duwt? En hoe reageer jij daarop?


Uhh ik laat dit gwn gebeuren als het te erg wordt zet ik hem echt terug bijna op zijn plek galopperen.


Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 05-06-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:57 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
dresjoepie schreef
Ik kan makkelijk wisselen in hoofd hals houding rond lang laag "oprichting" is het lastigst dan wil hij zich makkelijk lang maken


Komt de oprichting dan wel van achteruit? Want als het goed is, is dat een gevolg van achter actiever worden, meer buigen en kleinere passen maken waardoor hij meer opwaarts gaat bewegen. Als jouw paard zo moeilijk aan het been te krijgen is, vraag ik me af of ook dit niet hier naar toe te herleiden is.


Zover was ik zelf ook al dat het daardoor komt maar ja doe echt mijn best om hem vlugger te maken het lukt alleen niet echt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:59 



 
Profiel   

Dus het wordt dan een trekspel, of hoe moet ik dat zien?

Punt is dat als je paard op je hand steunt hij zich nooit kan gaan oprichten, en impuls dus ook ver te zoeken is. Neem les bij knollentuin zou ik zeggen, die is super in zo'n dingen oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:00 



 
Profiel   

Ik kan je ook adviseren om lid te worden van TeambyJill.
echt enorm fijne filmpjes waarbij ook de dingen besproken waar je tegen aan kan lopen.
(soms is er namelijk een andere oplossing, zoals bij een wat traag paard, juist even wat terugzetten om hem eerst op het achterbeen te zetten, en dan weer naar voren te schakelen, ipv juist naar voren blijven jagen en alle energie de grond in laten lopen).
Jill heeft daar echt hele fijne tips voor, en soms ook oplossingen waar je zelf misschien niet direct aan zou denken.

Ook kun je daar filmpjes neerzetten en tips ontvangen (dan krijg je ook gewoon echt tips van iemand die meerdere paarden naar de GP heeft gereden, ipv Gerda op de hoek die misschien ooit een keer B/L gereden heeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:05 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Elisa2 schreef

Komt de oprichting dan wel van achteruit? Want als het goed is, is dat een gevolg van achter actiever worden, meer buigen en kleinere passen maken waardoor hij meer opwaarts gaat bewegen. Als jouw paard zo moeilijk aan het been te krijgen is, vraag ik me af of ook dit niet hier naar toe te herleiden is.


Zover was ik zelf ook al dat het daardoor komt maar ja doe echt mijn best om hem vlugger te maken het lukt alleen niet echt :)


Ja ik snap je hoor, ken dit soort paarden. Ik zou hem uit de comfortzone halen. Kijken waar hij blij/ enthousiast en vlugger van wordt. Bijv. in het bos gaan rijden, working Equitation, spelen met balkjes en hindernissen.

Kort en intensief trainen etc.,
beetje meer spelen om hem meer in de actief modus te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:07 



 
Profiel   

Leer je paard op stemcommando aanspringen evt aan de longe. Train op snelheid in aanspringen. Net zolang tot het een reflex is geworden. Laat het aanspringen in de galop en geef het commando ( met juiste timing = rust in lijf ) nogmaals terwijl je stelling veranderd. Geef het paard lengte genoeg om wat onhandig om te springen. Niet fysiek dwingen! Beloon bij de minste poging tot omspringen. Latr kun je stem commando OM er aanplakken en weer later later uitsluitend op omzetten stelling te houden.

Realiseer je dat een paard van nature heel simpel zijn wissels maakt. Hij kan het dus!!! Het is aan jou de juiste communicatie te vinden. En bij africhting van jonge paarden, leer ze direct eenvoudige wissels scheelt veel ellende later in de africhting

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:08 



 
Profiel   

Nee geen trek spelletje hoor ik denk dat het er ook zwaarder uitziet dan het voelt omdat er een flinke hals op zit. Maar ik moet wel eerder ingrijpen al als hij langer wil worden niet als hij al langer is.

Ik heb toevallig bij J-ill ook een clinic gereden daar moest ik vooral de schouders plaatsen eigenlijk ook niets over impuls of nageefelijkheid.

De tip om bij Knollentuin te gaan lessen zou in die ideale wereld allemaal heel mooi zijn maar ik heb gwn een full time baan en durf ook niet over de snelweg met de trailer dus dat is allemaal lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:47 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nee geen trek spelletje hoor ik denk dat het er ook zwaarder uitziet dan het voelt omdat er een flinke hals op zit. Maar ik moet wel eerder ingrijpen al als hij langer wil worden niet als hij al langer is.

Ik heb toevallig bij J-ill ook een clinic gereden daar moest ik vooral de schouders plaatsen eigenlijk ook niets over impuls of nageefelijkheid.

De tip om bij Knollentuin te gaan lessen zou in die ideale wereld allemaal heel mooi zijn maar ik heb gwn een full time baan en durf ook niet over de snelweg met de trailer dus dat is allemaal lastig

Ook een paard met dikke hals en grove hoofd-hals aanzet kan zacht en nageeflijk zijn en er zo uitzien. Dat mis is echt nog een beetje. Hij kantelt, druk de neus er vaak uit als je een hulp geeft en hij opent de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:55 



 
Profiel   

Dat klopt wel ja hij duwt zich van het achterbeen af het is een stuwerd ipv een drager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:03 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Dat klopt wel ja hij duwt zich van het achterbeen af het is een stuwerd ipv een drager.

:j dat bedoelde ik ook met niet door het lijf zijn. Als je “verzameld” maakt hij veel actie, maar het vloeit niet meer van achter naar voren door. Hij wordt strak in de lijf en dit merk je aan de voorkant.

Leuke puzzle in elk geval om mee aan de slag te gaan! Ik vind het een aansprekend paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:11 



 
Profiel   

Aansprekend paard en ruiter :j ik vind het echt een fantastisch topic, super open sfeer heb je gecreëerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:04 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Zover was ik zelf ook al dat het daardoor komt maar ja doe echt mijn best om hem vlugger te maken het lukt alleen niet echt :)


Heb je al eens geprobeerd met een lange zweep om hem op de hak een beetje te "kietelen".
Het achterbeen wat vlugger te maken. (Dat zou dan stap 2 kunnen zijn)
Stap 1 is voorwaartse drang bevestigen. Even terug naar de basis. Stap 2 is de impuls aan de gang houden, maar het paard onder je houden.
Klinkt makkelijk allemaal maar is het niet.

Maar je hebt nu goede handvatten om verder te kunnen. Ben benieuwd of dat lukt en we binnenkort weer nieuwe filmpjes van je progressie gaan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:08 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Hij gaat gewoon echt niet in verzameling. Dan kan hij nooit een goede wissel springen. Ik denk dat je het een beetje op een akkoordje met hem gooit in galop. Probeer hem in de galop actief voorwaarts te rijden waardoor je meer impuls krijgt. Van daaruit moet je hem terugrijden, dus langzamer maar zonder impulsverlies. Dan wordt zijn galop vanzelf ronder en meer gesprongen en dan kan hij de wissel ook makkelijker uitvoeren.

N.B. hij maakt wel een rare beweging met zijn hoofd. Misschien een keer zadel/rug controleren?

Dat dus, ik zie eigenlijk geen verzameling en ook geen sprong. Om een wissel te springen moet er ook sprong zijn. Hij springt achter overigens ook niet om. Hij maakt inderdaad een soort mini drafpas en springt dan in de andere galop. Mag ik vragen hoe je hem de wissel aan geleerd hebt?

Ik denk dat je een beetje te lief met hem wil zijn eerlijk gezegd. Je geeft hem hand om hem ruimte te geven om hem te springen en hij maakt daar gebruik van om uit elkaar te vallen. Probeer die wissel eens te rijden met dezelfde aanleuning en aanspanning als wanneer hij galoppeert zoals op je laatste filmpje. Dus niet "mee geven". Hij moet bij elkaar blijven in die wissel en hem tussen je hulpen springen. Het is immers "gewoon" een galoppas dus hij heeft in wezen ook niet meer ruimte nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:11 



 
Profiel   

Hoe zit hij in zn lijf? Zitten er spieren vast? Kunnen er kleine ongemakken zijn om niet voluit te galopperen?
Heb je een filmpje van zowel linker als rechter galop waar hij lekker ontspannen (lekker in het bos ofzo) in een iets hoger tempo galoppeerd? (zonder wissels)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:29 



 
Profiel   

Hela andere trainingsinsteek.

Spring je wel eens?

Veel paarden gaan daar van naar voren denken.
Krijgen meer kracht in de achterhand
Goed voor de coördinatie.
En leuke afwisseling.

Gewoon laag, balkjes, kruisje, in-uitje. Lekker gymnastieken.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... in-uitjes/

Ook met 2 balkjes kun je galopsprongen tellen, ook fijne manier om naar voren en terug te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:21 



 
Profiel   

996981 schreef
Ik denk dat je daar een beetje tegen aanloopt. Hij maakt zich lang en blijft dan niet door de kaak, maar duwt net iets tegen de hand. Althans, zo lijkt het vanaf de video’s :)

... en bedenk: de kaak/ het kaakgewricht weerspiegelt van alles en nog wat van wat er in het lichaam gebeurt.

Concreet: eerder merkte Hannanas op, dat hij wat zwaait en kantelt met het hoofd.
De vraag is, waar dit vandaan komt.
... misschien net even te veel gewicht op 1 schouder? (Wat ook weer een serie redenen kan hebben: bijv graag meer kanteling van het bekken, verloren impuls - etc etc.)

(En mijn tip is: 'blijf van de voorkant af', daar tonen zich veel problemen, maar het probleem zit heel vaak 'achter'.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen