Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Problemen met vliegende wissel

 
Profiel   

Hoe ik het hem heb geleerd nou niet eigenlijk want hij doet hem niet ha ha Ik heb het eerst geprobeerd door aan het eind van de diagonaal voor de hoek te wisselen. Hij deed overigens eerst echt de handstand zo hoog bokte hij. Sloeg ook bijna het schot eruit hij kan wel vlug zijn alleen op de verkeerde manier:)

Ja ik spring regelmatig met hem op bixie nivo over een balk wisselt hij ook alleen zonder balk niet.

Te lief ben ik niet niet consequent genoeg dat wel heb gwn geen zin om iedere x de strijd aan te gaan en omdat het allemaal al veel beter is dan het was ben ik idd snel tevreden.

Bedoel je in draf of galop babootje?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:50 



 
Profiel   

'De strijd aangaan' vind ik persoonlijk onzin.
Ik ben een groot fan van basiswerk: schaven en poetsen en wrijven aan de basis in combinatie met wat toepasselijke oefeningen.

Zo kun je in een 20x60 bak zigzaggen: bij de H de hoefslag verlaten, bij de S weer even de hoefslag raken en weer naar buiten, bij de E weer even raken, etc.
Hetzij als wending, met wijken en met travers/appuyement.
Waarbij jij bepaalt hoe weinig gewicht je in je hand hebt: het is voorwaarts en er wordt niet geleund (gewoon je hand naar voor en direct weer terug).
Als dit soort oefeningen goed gaan, eerst in stap, dan in draf dan in galop staan jullie er al weer veel beter voor.

(Goed wil uiteraard zeggen dat jij de lijnen en het tempo kunt bepalen - zonder dus dat je dier te snel hetzij teruggaat naar de hoefslag,
of juist te graag naar binnen gaat,
vanwege evenwicht, kleven aan de wand, hangen op de hand en noem alle mogelijke toestanden maar op. En correct gesteld, gebogen, geen gekanteld hoofd en .... )
(Zeker in stap lijkt het makkelijk, maar als Pietje Precies kan ik melden dat het niet makkelijk is.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:14 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Hoe ik het hem heb geleerd nou niet eigenlijk want hij doet hem niet ha ha Ik heb het eerst geprobeerd door aan het eind van de diagonaal voor de hoek te wisselen. Hij deed overigens eerst echt de handstand zo hoog bokte hij. Sloeg ook bijna het schot eruit hij kan wel vlug zijn alleen op de verkeerde manier:)

Ja ik spring regelmatig met hem op bixie nivo over een balk wisselt hij ook alleen zonder balk niet.

Te lief ben ik niet niet consequent genoeg dat wel heb gwn geen zin om iedere x de strijd aan te gaan en omdat het allemaal al veel beter is dan het was ben ik idd snel tevreden.

Bedoel je in draf of galop babootje?

En daar zit je basis probleem: hem bij elkaar houden hoort geen strijd te zijn en is nodig voor een goede wissel. :)

Over een balk leren ze vaak in twee tijden wisselen en dat afleren is veelal erg moeilijk. Terug naar de basis en eerst je galop in orde krijgen zodat hem correct de wissel in rijden geen strijd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:25 



 
Profiel   

ga eens lessen bij een wedstrijd western ruiter reining (hogere klasse) galopswissels is een van de eerste onderdelen wat ze hun (jonge) paarden aanleren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja ik ga met Knollentuin mee.

Hij lijkt zich heel erg vast te zetten, vast te houden in de galop. En mijn eerste gedachte was dat het helemaal niet zo,n goede galop was (sorry).

Ik denk ook iets ronder/ lager aan de voorkant. Meer over de rug en dan heel veel gaan schakelen waarbij schakelen in de contra galop ook weleens heel goed kan helpen. Hij moet sowieso leren meer over de rug te gaan doorspringen in de galop. Dan zal de kwaliteit van je wissel ook verbeteren.


Eens. Eerst een betere kwaliteit van de galop krijgen. Dan scherper gaan schakelen, naar voren en terug. En als de juiste voorwaarden er zijn dan de wissel gaan rijden in het schakelen naar voren. Dus richting middengalop een wissel rijden. Maar eerst moet de kwaliteit van de galop en van de algehele verzameling, nageeflijkheid, aanleuning etc beter voor elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:32 



 
Profiel   

Ik kreeg fijne wissels met mijn tinker merrie door op de diagonaal te verruimen,terug nemen en meteen wisselen.
Dan zat ze goed op de achterbeentjes en kon ze makkelijk springen.
Schakelen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:50 



 
Profiel   

Ik heb de indruk op basis van de eerste 2 filmpjes die je toont in het topic dat je paard onvoldoende los is in de schouders. Hij valt bij het afwenden op de middenlijn ook helemaal over de buitenschouder heen ondanks dat je wel je been ter begrenzing legt. Ik denk dat er dus 2 belangrijke punten zijn: ten eerste schoudercontrole en ten tweede correcte reactie op de beenhulpen. Ik zie gebroken lijnen rijden in galop en contragalop hier wel een oplossing zijn voor het schouderprobleem. En in een iets verder stadium kan je proberen om wat schouder binnenwaarts af te wisselen met rechtuit gaan op de tweede hoefslag. Ik denk dat je al heel wat zal voelen als je die oefeningen gaat rijden om je grenzen op te zoeken. Op basis van wat je dan voelt in die oefeningen kan je gaan kijken hoe je je paard verder los/vrij kan maken in de schouders (wijken, lengtebuiging, tempowisselingen, etc...).

Wat betreft de reactie op je beenhulp, ik zie niet zozeer een paard wat achter goed springt maar voor niet. Ik zie eerder een paard wat bokt en protest geeft op de beenhulp voor de wissel. Doordat hij protest geeft wordt hij in de voorbenen ook rommelig (hij denkt enkel 'achter bokken' als het ware). Vergeet je wissel niet te "rijden" als je de hulp geeft. Misschien prik je de hulp te veel in plaats van hem erin te drijven. Mijn ervaring met paarden die nukkig/bokkig worden in de wissels is diep gaan zitten en de kuit goed constant aanleggen voor, tijdens en na de hulp. Er zijn paarden die het niet kunnen waarderen wanneer een hulp zo plots gegeven wordt. Mijn paard is net zo en dan is less echt wel more. Dus niet harder drijven maar constanter en de impuls in je wissel blijven rijden. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:55 



 
Profiel   

Ik zou voorlopig even geen wissels meer doen en alleen maar focussen op het vlugger, meer bij elkaar en meer op het achterbeen te krijgen. Je bent nu een fout aan het bevestigen en iets fouts afleren is best heel lastig.

Een wissel is zo goed als dat je voorbereiding is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:11 



 
Profiel   

Mag ik vragen bij wie je lest? Ik zou best eens met je willen kijken mits je niet helemaal aan de andere kant van het land woont haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:10 



 
Profiel   

Er zijn hier al veel goede tips gegeven, ik kan dit alleen nog maar bevestigen door te zeggen dat je paard echt "voor jou uit" en aan de hulpen moet worden. Alleen voorwaarts rijden is niet hetzelfde als impuls hebben, en aan het been zijn.

wanneer je je zit "opent" en indien nodig met je been naar voren rijdt, moet je de zelfde energie voelen als in een snelle auto die optrekt, je moet dus voelen dat je bovenlijf een beetje naar achteren gedrukt wordt, en je paard moet leren naar voren te willen blijven lopen, zonder dat jij constant been moet geven. En hij pas terug mag komen wanneer je de hulp geeft om terug te komen.

Dus als je het gas los laat, mag hij niet gelijk terug vallen in tempo.

Mijn basisprincipe is, dat een paard zelf kan leren blijven lopen ookal geef jij geen hulpen. Dus als je vanuit halthouden weg stapt, moet hij zonder jouw been door blijven stappen, tot jij ho zegt. Het mag niet zo zijn dat jij elke pas moet drijven om hem in stap te houden.

Ik weet zeker als je dit voor elkaar krijgt, hij de wissels probleemloos zal gaan springen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hela andere trainingsinsteek.

Spring je wel eens?

Veel paarden gaan daar van naar voren denken.
Krijgen meer kracht in de achterhand
Goed voor de coördinatie.
En leuke afwisseling.

Gewoon laag, balkjes, kruisje, in-uitje. Lekker gymnastieken.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... in-uitjes/

Ook met 2 balkjes kun je galopsprongen tellen, ook fijne manier om naar voren en terug te rijden.


Ik wilde dit eigenlijk ook zeggen.
Ik vind altijd dat 'die dressuurruiters zo moeilijk' doen over die wissel*. Helemaal terug, schouders controle, timing. Soms heb ik het idee dat je de wissel daarmee kapot prutst. Ofwel bij het paard, ofwel in het hoofd van de ruiter.

En zeker als ik jouw video's er bij zie en de reacties van voorwaarts en losser, denk ik: Neem een paar springlessen. Lekker vooruit rijden (en vooral denken!), lekker los door het lijf. En vaak toont dan de aanrijlijn naar je hindernis vanzelf dat je het schakelen en de losheid net niet helemaal voor elkaar hebt doordat je dan niet uit komt bij de sprong, moeite hebt met ritme en buiging in de wending of je paard moeite heeft om even door te rekken naar de volgende sprong. Zo werk je dan stiekem aan je dressuurbasis maar vanuit een heel andere mindset. Een beter wissel kan daar dan het gevolg van zijn. (of zelf helemaal vanzelf komen) Dus niet 'op zijn dressuurs wat sprongetjes doen. Maar echt vanuit een lekker parcoursgalopje werken. Dan hoef je echt niet perse hoog te springen. Maar bij voorkeur wel bij een ruiter die van het 'lekker galopperen' is.

Mijn 'niet vooruit te branden' paard heeft hem uiteindelijk, na jaren met intervallen en op de 'dressuurmanier' proberen, voldoende geleerd door juist heel lekker voorwaarts vooruit te rijden (bij voorkeur zelfs in verlichte zit) en op het einde van de diagonaal te wisselen. Gewoon heel stom en simpel doen, geen voorbereiding gewoon galopperen en op een logisch punt zeggen; en nu die andere galop.
En ook mijn, toen, 4 jarige wisselde ook prima in de springles. (nog steeds dom dom dom dat ik toen niet even doorgepakt heb, nu heb ik hem er weer eerst 'uit'gedressuurd)


*ik zeg het even wat gechargeerd. Ik snap prima dat een springwissel niet perse helemaal hetzelfde is als een dressuurwissel. Maar dit paard moet de basis van het idee zo te zien even opnieuw leren. En dan denk ik dat het vanuit een simpele benadering misschien in dit specifieke geval misschien beter gaat lukken. Als dan het concept van een wissel er weer inzit kun je weer werken aan een mooie wissel vanaf het achterbeen.
Springpaarden wisselen over het algemeen vaak gewoon vanaf de B van basis (en in de wei kunnen ze het vaak allemaal ook prima). Dus daar valt misschien gewoon iets te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:02 



 
Profiel   

Heel veel goede tips ts, hoop dat je niet in de war raakt - zet de prios op een rijtje,
Eerst beter aan je been, minder hulp meer resultaat. Actiever ,hoger sprong ritme en losser van voor. Dan wordt hij rechter van achter naar voor.
Dan schakelen om de sprong er meer onder te krijgen en de bovenlijn boog ronder te maken , hierdoor romp en schoft meer opwaarts en de voorwaarts intentie te bevestigen zodat hij niet als je een hulp geeft direct uit z'n ritme raakt , dan weer 's aan de wissels

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:14 



 
Profiel   

Nee hoor ik raak niet in de war in principe zegt iedereen hetzelfde ga op zoek naar de formule 1 auto. Ik hou van hete paarden deze is ondanks zijn afstamming lui uitgevallen ik heb hem zelf gefokt. Ik heb al stal genoten in geschakeld en het met mijn juf besproken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:47 



 
Profiel   

Lui betekend niet dat ze geen goede wissel kunnen rijden. Niet aan elkaar en zonder impuls wel. :)

Uni was ook liever lui als moe, daar deden we juist veel werk om hem wakker te krijgen. Was hij mooi door het lijf en vlug sprong hij de wissels prima.

Bij paarden die wat uit elkaar vallen vind ik sowieso een wissel op een korte zijde fijner om mee te beginnen.
Dus eerst een stuk contra galop, vlug en mooi aan elkaar. En als de voorwaarden er zijn op de korte zijde een wissel rijden. Wordt hij lang of voel je dat hij niet aan je been is, uitstellen. De wissel zelf met sprong rijden... niet in twee delen in een wissel "vallen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:55 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Bedoel je in draf of galop babootje?


In alle gangen. Om de impuls te houden op het moment dat je terug rijdt.
Ook in stap moet je hem achter (kleiner) en vlugger gaan maken en van daaruit weer in draf en galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:02 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nee hoor ik raak niet in de war in principe zegt iedereen hetzelfde ga op zoek naar de formule 1 auto. Ik hou van hete paarden deze is ondanks zijn afstamming lui uitgevallen ik heb hem zelf gefokt. Ik heb al stal genoten in geschakeld en het met mijn juf besproken


Goedzo, luiheid komt ergens vandaan.
Dat kan komen omdat hij eigenlijk tegen de druk van je been is en tegen je hand , dus minder hand en minder been- gehoorzaamheid aan je been en respect voor je hand.
Kan ook lichamelijk zijn maar heb gelezen dat je dat allemaal ook meeneemt in je management dus ga ik uit van een vastloper in je hulpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:04 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Nee hoor ik raak niet in de war in principe zegt iedereen hetzelfde ga op zoek naar de formule 1 auto. Ik hou van hete paarden deze is ondanks zijn afstamming lui uitgevallen ik heb hem zelf gefokt. Ik heb al stal genoten in geschakeld en het met mijn juf besproken


Accoord, ik rijd een hittepetit.
Maar het leuke van dressuur is dat ieder paard het kan.
Veulens changeren al in de wei.

Dus nee, je hoeft echt geen heter paard aan te schaffen (het zijn dieren en vrienden, geen inruilbare voorwerpen)
werk aan de basis.
Te beginnen in stap. Echt de puntjes op de spreekwoordelijke i.
Dan in draf hetzelfde.
En daarna galop.
... om het even of het gaat om impuls (zou je in stap telgang krijgen dan was er te veel spanning of deed je aan snelheid)
licht op de beenhulpen, weinig gewicht in je hand, het vermogen van het paard om de schouders even makkelijk naar links en naar rechts te brengen zonder scheef, stijf of zwaar op de hand te worden...

'Dressuurruiters hebben het druk onderweg...'

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:28 



 
Profiel   

met een hete loop je weer tegen andere zaken aan... zoals dribbelen en niet wachten in overgangen. Te hard gaan en taktfouten maken omdat je de bocht door vliegt... :P

Paardrijden is gewoon niet makkelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:29 



 
Profiel   

Was ook niet van plan hem weg te doen het is mijn kind ha ha

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:45 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Was ook niet van plan hem weg te doen het is mijn kind ha ha


Hoeft ook helemaal niet, ik zou de wissel even lekker laten voor wat het
is, en weer even terug gaan richting basis :)

Tof dit topic! Lang geleden dat er zo met elkaar gesproken werd
op bokt, zo hoort het met en van elkaar leren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:50 



 
Profiel   

BloemBloem schreef
Tof dit topic! Lang geleden dat er zo met elkaar gesproken werd
op bokt, zo hoort het met en van elkaar leren :)

Nou daar zeg je wat, wat een tof topic is dit geworden! :D

TS ik kan je filmpjes helaas niet zien. Maar ik lees hier veel nuttige tips. Lekker daarmee aan de slag gaan, dan komt het vast wel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:02 



 
Profiel   

Ik lees al de hele tijd lekker mee. Voor mij zijn wissels op deze manier nog ver weg alhoewel die van mij ze wel makkelijk springt soms. Springpaard hè :D
Wat ik dus niet echt met hem doe :o

Maaaar wat een interessant en tof topic zo.
Iedereen met fijne tips en goede feedback. Lekkere sfeer in dit topic en ook al ben ik nog niet zo ver toch enorm leerzaam ook zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:24 



 
Profiel   

Wat een leerzaam topic. Ben zelf nog niet bezig met de wissel, maar dat zal niet lang meer duren. Mooi om te lezen hoe je dit aan kunt pakken. Al zal ik dat in het begin alleen maar met mijn instructie gaan oefenen tegen de tijd dat we er klaar voor zijn. Dit omdat dit ook een hele nieuwe oefening voor mij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:26 



 
Profiel   

Zeer leerzaam topic. En wat een leuk paard heb je TS.
Leuk dat je blijft door puzzelen. Iedere dag bijleren vind ik nou precies zo tof aan de paardensport. Je bent nooit klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:38 



 
Profiel   

Wat een leuke reacties:) Als je geen tips/kritiek wil horen moet je hier geen vraag/hulp zoeken. Ik hoop over een aantal weken een nieuw filmpje te uploaden met resultaten we gaan ervoor:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen