Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Franklin ballen

 
Profiel   

wie weet wat het verschil is tussen de fascia rol ( paars ) en de mini rol ( lichtblauw )
Ik heb gisteren bal-les gekregen en noch mijn man, noch ik , weten nog met welke kleur bal ik gereden heb...
help
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:01 



 
Profiel   

de paarse is gevuld met water. Als je een goede gecertificeerde instructeur had hoop ik dat je daarmee niet hebt gereden :))
De blauwe is gevuld met lucht, dus vermoed (hoop) dat je die hebt mogen ervaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:15 



 
Profiel   

Akshay schreef
de paarse is gevuld met water. Als je een goede gecertificeerde instructeur had hoop ik dat je daarmee niet hebt gereden :))
De blauwe is gevuld met lucht, dus vermoed (hoop) dat je die hebt mogen ervaren?



Ok, dan zal het de blauwe zijn.
Maar weet je toevallig ook het verschil in werking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:35 



 
Profiel   

is dat niet een vraag voor je instructie, die legt - als het goed is - eerst uit waarom je welke kleur gebruikt, toch

nu blijft het ook voor u gissen en dat is heel vervelend

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:53 



 
Profiel   

jolliefieke schreef
Akshay schreef
de paarse is gevuld met water. Als je een goede gecertificeerde instructeur had hoop ik dat je daarmee niet hebt gereden :))
De blauwe is gevuld met lucht, dus vermoed (hoop) dat je die hebt mogen ervaren?



Ok, dan zal het de blauwe zijn.
Maar weet je toevallig ook het verschil in werking?

Wat mce zegt.

De werking van de ballen wordt je uitgelegd op het moment dat je ermee rijdt als het goed is.

Als dat niet is gebeurd zou ik je met klem willen aanraden na te gaan of deze instructeur wel volgens de Franklin methode werkt, en dus de certificering daarvoor heeft.
Naar mijn mening maakt/breekt de uitleg bij de oefeningen met de hulpmiddelen het hele effect.

Bij mij zorgt de blauwe minirol (vrijwel leeg) ervoor dat ik mijn handen netjes op hun plaats houd zonder te gaan wringen of ze uit elkaar te houden.
Maar ik heb hem losjes tussen mijn handen zitten omdat ik met het mennen nogal de neiging heb mijn handen plots een halve meter opzij te plaatsen :Y) De bal valt als ik dat doe. En als ik hem krampachtig probeer vast te houden poinkt ie omhoog. In plaats daarvan proberen we een verende bal-houder te maken van die 2 handen.

Aan die uitleg heb jij niks als je hem onder je billen plaatst in het zadel ;) :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 13:20 



 
Profiel   

Ja ze heeft de werking heel goed uitgelegd maar nu wil ik zelf de rol bestellen om thuis te oefenen.. k zal t haar maar zelf vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:00 



 
Profiel   

Akshay schreef
de paarse is gevuld met water. Als je een goede gecertificeerde instructeur had hoop ik dat je daarmee niet hebt gereden :))
De blauwe is gevuld met lucht, dus vermoed (hoop) dat je die hebt mogen ervaren?


Waarom kan je met de paarse bal niet rijden volgens jou? Ik gebruik ze ook en ook de paarse bal is een ontzettend goede manier om mensen te helpen met hun zit in alle gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:17 



 
Profiel   

jolliefieke schreef
wie weet wat het verschil is tussen de fascia rol ( paars ) en de mini rol ( lichtblauw )
Ik heb gisteren bal-les gekregen en noch mijn man, noch ik , weten nog met welke kleur bal ik gereden heb...
help


De mini rol (blauwe rol)

Deze bal is voor de meeste ruiters hun eerste ervaring met de Franklin Methode. Hij is met lucht gevuld en wordt bij de ruiter tussen de zitbeenknobbels en het zadel geplaatst. Afhankelijk van de hoeveelheid lucht wordt de beweging van de ruiter beïnvloed. Je kunt deze bal in alle gangen gebruiken, afhankelijk van je niveau.

Deze bal stimuleert een diepere zit. Het activeert de rugspieren waardoor je jezelf natuurlijker kunt oprichten. De bindweefselplaat in je onderrug ontspant, waardoor er een betere verbinding bestaat tussen je boven- en onderlijf. Er ontstaat een betere balans tussen aan- en ontspanning van je spieren. De bewegingsmogelijkheden van je bekken worden vergroot waardoor je beter kunt verzamelen en je meer ruitergevoel ontwikkeld.

De Fascia rol (paarse rol)

De fascia rol heeft dezelfde vorm als de mini rol, maar in plaats van lucht is hij gevuld met water. Daardoor worden de bindweefselstructuren (fascia) intensiever gesensibiliseerd. Het gebruik is in stap, draf en galop hetzelfde als de minirol, maar het effect op je houding is veel intenser.

Daarbij heeft deze fascia rol een positief effect op je bekkenbodemspieren. Die hebben een groot effect op de bewegelijkheid van je bekken en heupen. De fascia rol werkt door op je hele wervelkolom, waardoor je meer ontspanning krijgt in je bovenrug en hals. Je aanleuning wordt hierdoor beter en je kan de beweging van je paard beter volgen.
ik heb deze tekst gekopieerd van equestrianfranklin site - scheelt me een eind typen en ik hoop dat je zo antwoord hebt op je vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:19 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Akshay schreef
de paarse is gevuld met water. Als je een goede gecertificeerde instructeur had hoop ik dat je daarmee niet hebt gereden :))
De blauwe is gevuld met lucht, dus vermoed (hoop) dat je die hebt mogen ervaren?


Waarom kan je met de paarse bal niet rijden volgens jou? Ik gebruik ze ook en ook de paarse bal is een ontzettend goede manier om mensen te helpen met hun zit in alle gangen.

Omdat het mij niet een eerste stap lijkt bij het iemand laten kennismaken net een methode.
Juist omdat de watergevulde rol een stuk intenser is.

Ik typ niet dat je met de paarse niet kan rijden. Alleen dat ik hoop dat bij deze kennismaking deze niet is ingezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 20:16 



 
Profiel   

Aha, zo. Dat ligt eraan hoe je m inzet- het heeft natuurlijk ook met het nivo van een ruiter te maken. Een goed gevorderde ruiter heeft daar geen problemen mee hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 21:16 



 
Profiel   

ik heb t gevraagd.. het is dus de paarse , gevuld met water..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:27 



 
Profiel   

jolliefieke schreef
ik heb t gevraagd.. het is dus de paarse , gevuld met water..


heel goed, ongewisse voorbij,

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:40 



 
Profiel   

Nou top, kan je mooi nog nalezen in m'n post lezen wat ie 'doet'
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen