KNHS basis instructeurs opleiding gevolgd? lees dit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje777
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-08-17

KNHS basis instructeurs opleiding gevolgd? lees dit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 12:54

Haai,

In 2004 heb ik de opleiding Basisinstructeur bij de KNHS gevolgd.

Jaren heb ik les gegeven.

En afgelopen weekend las ik op de site van de KNHS dat je met dit diploma dus eigenlijk vrij weinig kan. Het valt nu onder orun 2.

En dat is een soort van vooropleiding voor je echt instructrice kan worden.

Met dit diploma mag je alleen les geven op maneges met een veiligheidscertificaat en alleen met manegepaarden en manege ruiters. En onder het toezicht van iemand die hoger gediplomeerd is jij.

Ik heb deze regels nooit geweten. En een klacht ingediend bij de KNHS.

Hun beweren dat deze regel toen al gold. Maar als ik daarvan af had geweten had ik de opleiding nooit gedaan. Omdat ik alleen met eigen paarden les gaf.

Zijn er hier mensen die dit ook nooit hebben geweten? En misschien nog een oud reglement of voorwaardes hebben van deze opleiding?

Ik hoop het!

Nojoukus

Berichten: 266
Geregistreerd: 23-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Re: KNHS basis instructeurs opleiding gevolgd? lees dit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:58

Je mag aan iedereen les geven die je wilt, instructeur valt vooralsnog nog steeds onder vrij beroep. Alleen wellicht dat maneges die aangesloten zijn bij bijvoorbeeld de fnrs er wel voorwaarden aan stellen.

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:59

Je mag sowieso lesgeven, welke opleiding je wel/niet hebt gedaan doet er niet toe. Paardrij-instructeur is geen beschermd beroep. :)
Uiteraard wel verstandig om je aansprakelijkheid sverzekering bijvoorbeeld zelf goed op orde te hebben. :)

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Re: KNHS basis instructeurs opleiding gevolgd? lees dit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:02

Voor een beroepsverzekering zal waarschijnlijk wel de eis van orun 3 gesteld worden.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:04

Antwoord gekregen van de knhs, denk dat het voor veel vn jullie ook interessant is. Dus hier maar even een korte samenvatting:

Instructeurs die geslaagd zijn voor de niveau 2 opleiding met of zonder eigen rijden mogen gewoon blijven lesgeven, ook op accommodaties met een veiligheidscertificaat. De tijdelijke bevoegdheid gaat gelden voor personen die slagen voor de vooropleiding, voor mensen met een bestaand diploma en voor mensen die dit jaar nog gaan slagen voor de niveau 2 opleiding verandert niks.

Wat betreft de licentie van HI-3 Assistent Instructeur: over deze wijziging in het licentiereglement zijn alle licentiehouders in december per e-mail geïnformeerd. Deze wijziging heeft niks te maken met de nieuwe opleidingsstructuur. Reden dat hier een wijziging in is geweest, is er in het oude reglement geen onderscheid werd gemaakt tussen veel verschillende opleiding die in het verleden werden gegeven, zoals bijvoorbeeld de oude commandantencursus, de ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Met al deze opleidingen kon je een HI-2 licentie aanvragen, terwijl er wel een aanzienlijk verschil bestaat tussen bijvoorbeeld de vroegere ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Ze hebben daarom een aantal diploma's opgewaardeerd naar een HI-3 licentie (dus i.p.v. een HI-2 licentie), waaronder de huidige niveau 2 opleiding. Om het onderscheid te maken met de personen die geslaagd zijn voor de niveau 3 opleiding, is de naamgeving wel anders, namelijk HI-3 Assistent Instructeur.


[JI] Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Uit dit topic komt dit.

Voor zover ik weet moeten maneges nu voldoen aan de nieuwe RIE, en daarom zijn de eisen van de diploma's aangescherpt. Maar in hoeverre dat dus zit met deze opleiding, immers de oude ORUN was een hele andere opleiding dan de nieuwe aspirant instructeur dus met andere voorwaarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5381
Geregistreerd: 27-07-13

Re: KNHS basis instructeurs opleiding gevolgd? lees dit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:12

Voor mensen die bij een pensionstal staan kan de aansprakelijkheidsverzekering van de stalhouder nog roet in het eten gooien. Die kunnen ook eisen stellen aan de opleiding van iemand die les staat te geven. Dus Orun-3 voor de B/L/M ruiter en zelfs Orun-4 voor een Z combinatie.

paardje777
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 19:42

Elanor schreef:
Je mag sowieso lesgeven, welke opleiding je wel/niet hebt gedaan doet er niet toe. Paardrij-instructeur is geen beschermd beroep. :)
Uiteraard wel verstandig om je aansprakelijkheid sverzekering bijvoorbeeld zelf goed op orde te hebben. :)


Weet jij wat voor aansprakelijksverzekering aangeraden wordt?

Ik heb sowieso een WA verzekering, maar heb begrepen dat deze alleen geld voor eigen huisdieren. (Paarden vallen ook onder huisdieren gek genoeg) momenteel heb ik geen eigen paarden maar huur ik een paard op een manege zonder veiligheidscertificaat.

paardje777
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 19:43

Elisa2 schreef:
Antwoord gekregen van de knhs, denk dat het voor veel vn jullie ook interessant is. Dus hier maar even een korte samenvatting:

Instructeurs die geslaagd zijn voor de niveau 2 opleiding met of zonder eigen rijden mogen gewoon blijven lesgeven, ook op accommodaties met een veiligheidscertificaat. De tijdelijke bevoegdheid gaat gelden voor personen die slagen voor de vooropleiding, voor mensen met een bestaand diploma en voor mensen die dit jaar nog gaan slagen voor de niveau 2 opleiding verandert niks.

Wat betreft de licentie van HI-3 Assistent Instructeur: over deze wijziging in het licentiereglement zijn alle licentiehouders in december per e-mail geïnformeerd. Deze wijziging heeft niks te maken met de nieuwe opleidingsstructuur. Reden dat hier een wijziging in is geweest, is er in het oude reglement geen onderscheid werd gemaakt tussen veel verschillende opleiding die in het verleden werden gegeven, zoals bijvoorbeeld de oude commandantencursus, de ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Met al deze opleidingen kon je een HI-2 licentie aanvragen, terwijl er wel een aanzienlijk verschil bestaat tussen bijvoorbeeld de vroegere ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Ze hebben daarom een aantal diploma's opgewaardeerd naar een HI-3 licentie (dus i.p.v. een HI-2 licentie), waaronder de huidige niveau 2 opleiding. Om het onderscheid te maken met de personen die geslaagd zijn voor de niveau 3 opleiding, is de naamgeving wel anders, namelijk HI-3 Assistent Instructeur.


[JI] Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Uit dit topic komt dit.

Voor zover ik weet moeten maneges nu voldoen aan de nieuwe RIE, en daarom zijn de eisen van de diploma's aangescherpt. Maar in hoeverre dat dus zit met deze opleiding, immers de oude ORUN was een hele andere opleiding dan de nieuwe aspirant instructeur dus met andere voorwaarden.



Bedoel je niet "ook op maneges ZONDER veiligheidscertificaat?

Bedankt trouwens voor de moeite om de KNHS te benaderen en je bericht!