Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 179 van de 206 [ 5128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182 ... 206  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

 
Profiel   

Met 10 ruiters in een klein donker bakje die elkaar continue van de sokken rijden is niet 'wat je er zelf van maakt'.
Ik weet spontaan weer waarom ik regelmatig thuis ging losrijden en dan paard met zadel meenam om dan daar enkel nog wat te stappen.
Mijn paard destijds was doodsbang voor al dat losrijgeweld.
Springen is nog een tikje chaotischer :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 20:09 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Met 10 ruiters in een klein donker bakje die elkaar continue van de sokken rijden is niet 'wat je er zelf van maakt'.
Ik weet spontaan weer waarom ik regelmatig thuis ging losrijden en dan paard met zadel meenam om dan daar enkel nog wat te stappen.
Mijn paard destijds was doodsbang voor al dat losrijgeweld.
Springen is nog een tikje chaotischer :=

Ik selecteer mijn wedstrijden wel op dat soort dingen: bodem, plek voor het losrijden... :) plekken waar een van de twee miserie is sla ik over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 21:38 



 
Profiel   

Vroeger was ik altijd jaloers op de frequentie en de afstand van de dresuurwedstijrden vs de westernwedstrijden.. wij moesten altijd minimaal een half uur tot een uur rijden, als het niet meer was. Maar inderdaad, als je bijna ieder weekend op pad gaat, steek je er wel wat van op. Maar vooral de meerdaagse buitenlandse wedstrijden kreeg ik een hekel aan... je hele zooi inpakken, uuuuuren onderweg, en ik ben geen fan van kamperen of iets, dus het overnachten was ook altijd drama :')
Wel in mooie accommodaties gereden :j

Maar ik heb er gewoon geen zin meer in, in het weekend wil ik lekker vrij zijn, niet meer met de hele handel op stap, en al helemaal niet als het regent of 32 graden is :D

Maar goed, ik vraag me af wanneer iemand zichzelf dan tegenkomt in de wedstrijden. Ik kom zo af en toe wel eens op dressuurwedstrijden (als ex-westenruiter was dat een hele openbaring :') ) maar ik zie gewoon nog aparte jurering.. als mensen van de rijg en drijf vereniging gewoon in de winst blijven rijden, zie ik de meerwaarde niet. Ik had er uiteindelijk zoveel verstand van ( 8-) ) dat ik op het losrij terrein de winnaar kon aanwijzen... hoe raarder het liep (in mijn ogen dan) hoe hoger de punten. Veel spectakel aan de voorkant, lekker voorwaarts (imo dus knetterheet) en 'actief', en voila, daar gingen de punten..

Wat er imo fijn ontspannen bij liep, en alle oefeningen even keurig uitvoerde, zonder iedere pas gepord of gesjord te worden, scoorde toch lager.. Ja en dan heb ik er al niet veel verstand van, maar gevoelsmatig word ik daar dan niet heel enthousiast van zeg maar... en als die jury dan moet gaan vertellen of mijn paard een fractie over de schouder valt, heb ik daar niet veel fiducie in. Maar ieder zn ding hoor :j

En misschien is dat dan ook wel de regio, of het niveau of weet ik waar het dan aan ligt?

Zo ben ik ook niet benieuwd naar het aanleren van de hogere dressuur oefeningen, ik vind dat echt te ver gaan voor mezelf en de paarden. Dat had ik met de westernsport ook hoor. De basis vind ik veel interessanter en daaromheen gewoon leuke dingen doen.

Maar ook in de basis zijn er blijkbaar al meerdere varianten mogelijk, en het staat soms ook zo haaks op elkaar... das wel lastig om het juiste eruit te filteren.. als 'het juiste' al bestaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 06:40 



 
Profiel   

T/m Z dressuur is basis

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:22 



 
Profiel   

ja, en?

En wie heeft dat bedacht? :)

Bij het appuyeren zou ik nog denken dat ik het niet perse noodzakelijk zou vinden..

Maar als het basis is, zie ik toch maar weinig 'andere' paarden in de Z dressuurring, op een verdwaalde fries/tinker e.a na ..
Is het dan niet haalbaar voor een niet-dressuurgefokt-paard? en hoe basis is het dan?

Edit: ik heb dat uberstreichen nog nooit in werking gezien. Dat ga ik eens opzoeken :j


Laatst bijgewerkt door Cer op 09-10-17 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:45 



 
Profiel   

Ik denk dat dat vooral een 'selection bias'-dingetje is: degenen die wedstrijden willen rijden, kiezen voor een warmbloed. Maar in principe kunnen alle typen paarden en pony's een nette Z-proef rijden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:49 



 
Profiel   

snap ik wel hoor, zou ik ook doen :j
Maar dan rij je in een raar kringetje van 'ik heb geen paard voor de wedstrijden, dus het ras is ook minder van belang, ik doe wat k leuk vind' maar dan rij je dus weinig tot geen wedstrijden en dan kan je jezelf niet meten ...?

Enfin, altijd leuk om over te bomen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:51 



 
Profiel   

Dat ze het kunnen (waar ik ook aan twijfel ) betekent niet dat je het moet willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:03 



 
Profiel   

Cer schreef
Maar goed, ik vraag me af wanneer iemand zichzelf dan tegenkomt in de wedstrijden. Ik kom zo af en toe wel eens op dressuurwedstrijden (als ex-westenruiter was dat een hele openbaring :') ) maar ik zie gewoon nog aparte jurering.. als mensen van de rijg en drijf vereniging gewoon in de winst blijven rijden, zie ik de meerwaarde niet. Ik had er uiteindelijk zoveel verstand van ( 8-) ) dat ik op het losrij terrein de winnaar kon aanwijzen... hoe raarder het liep (in mijn ogen dan) hoe hoger de punten. Veel spectakel aan de voorkant, lekker voorwaarts (imo dus knetterheet) en 'actief', en voila, daar gingen de punten..

Wat er imo fijn ontspannen bij liep, en alle oefeningen even keurig uitvoerde, zonder iedere pas gepord of gesjord te worden, scoorde toch lager.. Ja en dan heb ik er al niet veel verstand van, maar gevoelsmatig word ik daar dan niet heel enthousiast van zeg maar... en als die jury dan moet gaan vertellen of mijn paard een fractie over de schouder valt, heb ik daar niet veel fiducie in. Maar ieder zn ding hoor :j
_O- Ha , zo herkenbaar , specifiek dit:
Citaat
dat ik op het losrij terrein de winnaar kon aanwijzen...


Denk dat we samenkijkend het wel vlot met elkaar eens zullen zijn :D

Voordeel van zo durven kijken, is dat je in andere takken ook heel vlot de fijne combi's eruit haalt.
kort geleden stukje training mogen zien en horen van Udo de Haan, tja die doet dat toch echt heel fijn.
Zie je meteen terug in alles wat er voor je neus gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:36 



 
Profiel   

Waarom is het een raar kringetje? In de western is de kans dat je een potje breekt in de reining met een quarter toch ook veel groter als met een shire? Neemt niet weg dat je er met een shire geen lol in mag hebben en niet mee mag doen aan werstrijden maar betekent wel dat je bewust voor een paard kiest dat hele andere talenten heeft als waar je hem voor gebruikt. Niets raars aan. Geldt voor elke vorm van sport niet alleen paardensport. Als jij een sprintersbouw hebt maar je vindt marathon lopen leuker kunnje dat gewoon doen maar verwacht niet dat je wint van de kenyanen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:37 



 
Profiel   

eerlijk gezegd denk ik dat er daar ook enige "western bias" is. Knetterheet vind ik nl. meestal wel mee vallen op een uitzondering na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:38 



 
Profiel   

maar dat is maar net wat je onder knetterheet verstaat inderdaad.. Ik vind dat nl al snel... :P dat is ook heel erg persoonlijk... ik heb de paarden waar ik op rij liever een beetje lauw :j
(dat is de leeftijd ook hoor :+ )

#edit, de rest heb ik weggehaald, ik schreef mezelf helemaal vast.. :')

Ik verwacht niet te winnen met een tinker in de dressuur, maar ik zou wel willen dat t lijf goed gebruikt wordt, en dat moet dan te meten zijn aan mn resultaten in de dressuur.... toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:21 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik verwacht niet te winnen met een tinker in de dressuur, maar ik zou wel willen dat t lijf goed gebruikt wordt, en dat moet dan te meten zijn aan mn resultaten in de dressuur.... toch?


In principe wel. De onderdelen die je in een proef rijdt hebben een functie en in hoeverre je dat onderdeel dus goed rijdt is belangrijk voor die functie (en dus voor de ontwikkeling van je paard).

En idd, zat Tinkers die het prima doen in dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 09:30 



 
Profiel   

FCSA schreef
Ik denk dat dat vooral een 'selection bias'-dingetje is: degenen die wedstrijden willen rijden, kiezen voor een warmbloed. Maar in principe kunnen alle typen paarden en pony's een nette Z-proef rijden :j

Absoluut juist

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 07:42 



 
Profiel   

Cer schreef
ja, en?

En wie heeft dat bedacht? :)

Bij het appuyeren zou ik nog denken dat ik het niet perse noodzakelijk zou vinden..

Maar als het basis is, zie ik toch maar weinig 'andere' paarden in de Z dressuurring, op een verdwaalde fries/tinker e.a na ..
Is het dan niet haalbaar voor een niet-dressuurgefokt-paard? en hoe basis is het dan?

Edit: ik heb dat uberstreichen nog nooit in werking gezien. Dat ga ik eens opzoeken :j


Ik vermoed dat men daartoe gekomen is gezien het geheel wat te bereiken valt in de FEI dressuur. Immers Z-niveau is niet meer dan 30% van het niveau van GrPrix.

Juist omdat dressuur nog steeds ook een aan 'gebruik' gerelateerd doel heeft, is juist appuyeren een basisoefening. Kijk daarvoor maar naar het werk met runderen in Zuid Europa.
Bijna alle oefeningen hebben een functie in het gymnastiseren van een paard.

FCSA slaat de spreekwoordelijke spijker op de kop met haar opmerking over 'selection-bias' ! Ik ga , analoog geredeneerd, nog een stap verder; men traint paarden van bepaalde rassen anders, minder vergaand, omdat men er van uitgaat dat zij dat toch niet kunnen of, nog onjuister, dat zij er toch niet aan toe zullen komen. Ik ben ervan overtuig dat elk gezond paard de oefeningen van een GrPr kan uitvoeren. Winnen hangt van te veel andere factoren af.
Dat is spijtig, want, speels aangeleerd, kan het enorm leuk zijn om te doen en het paard helpen om beter met de gevraagde normale belasting om te gaan.

Ik lees er waarschijnlijk overheen, maar ik vind niet waar uw opmerking over "überstreichen" naar verwijst, dus ik begrijp de strekking van uw opmerking niet helemaal in deze context.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:38 



 
Profiel   

ik ben het met u eens dat dressuuroefeningen een basis hebben in het gymnastiseren en gelinieerd zijn aan het werk waarvoor paarden wellicht ooit bedoeld waren, en soms nog zijn.
Maar de, in mijn ogen, extreme mate waarin sommige oefeningen nu gevraagd worden, lijken wat overdreven. Ik kan me zo niet snel bedenken wat een paard zou missen aan het niet kunnen uitvoeren van bijv een piaffe? Maar daar kan de kennis mij simpelweg voor ontbreken...

Überstreichen is een oefening die sinds enige tijd in de Z dressuur (meen ik) gevraagd wordt. Het paard laten lopen zonder aanleuning met behoud van tact en houding, maar ook dat kan ik verkeerd gelezen hebben... Dat leek mij namelijk wel een goede oefening, mits ik het dus goed geïnterpreteerd heb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:48 



 
Profiel   

Ik doe het nu even heen globaal: Een paard dat geoefend wordt in de piaffe kan beter het evenwicht houden, zal gemakkelijker kunnen draaien in het werk, waardoor de kans dat het een kogel verdraaid duidelijk minder groot is. Men zich dit o.a. bij paarden die in Portugal aan WE doen. Het kan een zeer effectief middel zijn tegen de neiging van een paard om naar telgang over te gaan. dat heb ik in mijn praktijk herhaaldelijk zo kunnen gebruiken.

Ik weet wat überstreichen inhoud, maar Ik begrijp niet waarom u het in die context vermelde.
Maar u hebt volkomen gelijk hebt dat het nuttig is. Echter het is niet zozeer een oefening, alswel een test of de africhting een juist basis heeft.
Ten overvloede; voor wie traint volgens de Franse stijl zal merken dat 'Überstreichen' alleen waarde heeft in de conventionele rijstijl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:36 



 
Profiel   

Maar eigenlijk zie ik nog steeds geen argument wat mij overtuigt van het nut van de dressuuroefeningen die hoger zijn dan Z..
Wel ben ik uiteraard voor balans, rechtgerichtheid, vering etc en alles wat een paard moet kunnen om de ruiter goed te kunnen dragen (anders moet je ernaast blijven staan/lopen). Maar van de mate waarin dat in de hogere sport gevraagd wordt, vraag ik me af of het nog 'nut' heeft, paardrijtechnisch.

Het uberstreichen haalde ik in dezelfde context aan. Van die oefening kan ik het nut wel inzien. Dus het nut van de oefening. Dat is waar het over ging.
Het nut van passage en piaffe, en bijv appuyement ontgaat mij.
Als een paard een zijgang kan uitvoeren, goed gedragen, maakt het dan uit of het paard rechtgesteld is, of licht ingebogen?

Ik heb, naar aanleiding van uw post, gezocht naar video's van Western Equitation, maar ook daar zie ik vnl dressuurproeven tussen de witte hekjes. Ik zie geen appuyement in de speedtrail, althans, niet heel duidelijk.

Tevens zag ik van de week een video van Rien vd Schaft over het voorwaarts rijden van je paard vanaf het moment dat je opstapt... Ik vroeg me af of dat echt persé moet. Ik begin, zoals hij ook aangeeft, meestal eerst met het laten wakker worden van de combinatie ( :') ) na het opstappen bijv zeker een minuut of wat wachten voor we weg rijden, aan een lange (!) teugel. Dus niet opstappen, teugels aannemen en wegsperen..
En dan rustig rondwandelen aan een lange teugel. Ik neem de teugel meestal niet op, en drijf het paard niet direct voorwaarts. Het paard loopt in principe rustig gesloten met een lage hoofdhalshouding rond te wandelen (dus niet met een hoog hoofd, en een langerekt lijf).. daarna ga ik een beetje rijden..

Is dat dan echt heel slecht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 12:08 



 
Profiel   

Rien heeft het ook niet over teugels aannemen... en voorwaarts is niet hetzelfde als wegsperen.
Denk dat beetje slenteren bij instappen weinig toevoegt... maar echt heel slecht... tja in welk opzicht..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 12:16 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Rien heeft het ook niet over teugels aannemen... en voorwaarts is niet hetzelfde als wegsperen.
Denk dat beetje slenteren bij instappen weinig toevoegt... maar echt heel slecht... tja in welk opzicht..


Het voorwaarts wat Rien bedoelt heeft te maken met "aan het been" zijn. Het onvoorwaardelijk luisteren naar een voorwaartse hulp. Je hoort ze dan altijd zeggen: het paard moet "voorwaarts denken" (altijd voorwaarts willen op het moment dat jij daarvoor de hulp geeft).
Dat kan in stap, in draf en in galop.
Om een paard zo scherp te krijgen dat het voorwaarts denkt vergt consequent zijn.
Dus ja, soms moet je je paard daarvoor eens flink voorwaarts rijden om daarna die voorwaartse drang te "bewaren".
Het is voor een paard eenvoudiger om te begrijpen als je daar duidelijk in bent. Dus niet de ene keer iets goedvinden (bijv. slenteren naar eigen goeddunken) en de andere keer niet. Daarom moet je ook tijdens het in en uitstappen ervoor zorgen dat je paard aan het been blijft. Doe je dat heel consequent dan weet het paard niet beter.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-10-17 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 12:47 



 
Profiel   

Cer schreef
Als een paard een zijgang kan uitvoeren, goed gedragen, maakt het dan uit of het paard rechtgesteld is, of licht ingebogen?


Je noemt het al "goed gedragen" is daarbij het sleutelwoord. Aandachtspunt is dat je dat wat je aan de binnenkant krijgt niet aan de buitenkant verliest. Een paard om het been gebogen een goed gedragen zijgang te laten lopen vergt en lenigheid en kracht bij het paard. Daarom begin je ook met wijken en te bewaken dat je paard niet over de schouder loopt en niet met een appuyement waar het paard tekortschiet om zo'n oefening goed uit te voeren. Daarin laten buigen ontaardt op dat niveau toch snel in het over de schouder weglopen en dan is de oefening niet meer "goed gedragen". Hoe leniger het paard wordt met dit soort oefeningen (wijken, SB, travers en appuyement), hoe meer (draag)kracht je bij het paard ontwikkelt.
Maar daarvoor moeten die oefeningen wel goed worden uitgevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 13:04 



 
Profiel   

Ik overdrijf inderdaad graag in mn tekst, sorry Evelijn :)

Helder verhaal Babootje, thanks ! Ik rij sowieso niet heel scherp, dus het is ook net wat je eisen zijn. Fluctueren in je hulpen is ook zeker niet handig idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 18:13 



 
Profiel   

:D :D :D Gebruik ik eens een afkorting, wordt die verkeerd geïnterpreteerd :D :D :D Dat zal mij leren }> }> }>
WE staat voor Working Equitation. En daar komt zeker op het hoogste niveau een proef voor met appuyementen.

Het maakt een duvels groot verschil hoe het paard gesteld en gebogen is in zijgangen !! In elke zijgang !!! Door stelling en buiging bepaald men spier-aanspanning over het hele lijf. Bovendien bepaald de buiging [ die vaak door de aangegeven stelling ontstaat in de beweging] de positie van de as tussen de voorbenen respectievelijk de achterbenen. Dat is van het allergrootste belang voor het gymnastische effect dat men wil bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 18:29 



 
Profiel   

:') ik denk dat ik m verkeerd interpreteerde door force of habit, excuus ! Maar inderdaad, tussen de witte hekjes zag ik t ook :j in de speed trail weer niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 19:28 



 
Profiel   

Cer schreef
:') ik denk dat ik m verkeerd interpreteerde door force of habit, excuus ! Maar inderdaad, tussen de witte hekjes zag ik t ook :j in de speed trail weer niet

Natuurlijk zag u het in de speedtrail niet. Het gemak en de snelheid waarmee beide trails worden uitgevoerd, is het resultaat van africhting en gymnastisering verkregen door de dressuur, getoond in de dressuurring eerder in de wedstrijd. Dat is de filosofie die daar achter zit. Dezelfde filosofie als bij de militairy. En die gedachtegang en methode leeft ook bij de mensen die WE hebben ontwikkeld. Voor zover ik weet, inderdaad beroeps/gebruiksruiters, ruiters van Escola Portugesa de Arte Equestre en o.a. J.P. Jaquomini. Dat alles voortkomt uit functionele dressuur. Daar horen al die onderdelen waar u geen nut in ziet. In plaats van bij voortduring te vragen om overtuigd te worden; vraagt u zich eens af waarom deze mensen die met paarden moeten werken er het belang van inzien ? Omdat het onnuttig is ??
"Im meinem Reich soll jeder nach seiner Facon selig werden." [In mijn Rijk mag ieder op eigen wijze zalig worden] zei ooit eens een verlicht vorst. U hoeft niet aan dressuur te doen, wat mij betreft. Maar om hier het nut van dressuur te gaan verdedigen vind ik toch wel iets futiel. Zeker omdat u geen enkele autoriteit behalve uw eigen visie erkent. En precies dat leidt meestal ertoe dat men een poging doet om het wiel nog eens uit te vinden in plaats van gewoon eens grondig uit te proberen wat kenners van die materie jaren voor ons hebben gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 23:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 179 van de 206 [ 5128 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182 ... 206  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen