Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MallyOtaku

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-03-15
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:16

Ik ben tegen bodyprotectors, je valt er veel makkelijker door en vaak dragen kinderen de vekeerde maat en houden ze er daarom juist iets aan over. Ik snap wel dat het met cross en springen wordt gebruikt want als je dan een keer op een hindernis valt ben je niet blij.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:34

alice0cullen schreef:
Ik vind het ondingen. Ze geven een vals gevoel van veiligheid in mijn mening.
Het belemmert je bewegingsvrijheid. Ik ben vaak genoeg gevallen en zie geen toegevoegde waarde aan een bodyprotector.


Hier ben ik het mee eens, ik heb er een in de kast liggen voor cross les en crosswedstrijden, maar ik kan echt niet met die dingen. Ja, je valt misschien minder hard, maar je kunt je val ook niet fatsoenlijk breken door je 'op te rollen'. Ik kan veel beter meebewegen en bokken en spul uitzitten zonder BP dan met. Ik heb zovaak mensen zien vallen, die extra verwondingen hadden door de BP. Zelf heb ik vaak de grond gezien, op een oxer terecht gekomen, onder/in/tussen een sprong, 2x in een parcours gevallen, noem maar op. Bij mijn oude manege, waar ik gelukkig weg ben, is mijn moeder een keer uitgescholden omdat ik sprong zonder body, hoe gevaarlijk dat wel niet was en of ze mij dood wou. Mensen zouden zich eens in moeten lezen en niet zomaar van alles uit gaan 'omdat iedereen het zegt'. Ja, je hebt best profijt van een body af en toe, Ja als ik van paardje lief afval ben ik bont en blauw de volgende dag. Maar ik kan door rollen als ik val, ik kan me rond maken als paardje lief weer een gekke bui heeft, en ik kan fatsoenlijk bewegen met mn zit. ik vind body's maar gevaarlijke ondingen.


Laatst zijn we met een jong dier naar buiten heen geweest, lekker het bos in. Ik had geen BP aan. Hij schrok van een vos ofzo en vloog er in blinde paniek in volle galop vandoor. Ik kreeg allemaal takken tegen mijn gezicht en had een flinke bloedneus en bloed in mn mond. Ondertussen dat ik hem probeer te kalmeren zie ik dat het pad ophoud. Links of rechts is de enige mogelijkheid, ivm een flinke omgezaagde boom op het eind. Dier in blinde paniek dus ik wil hem linksom trekken, eerst geeft hij mee, maar hij bedenkt zich het laatste moment en draait zich om. Ik verlies mijn evenwicht en maak me automatosch bol en val er dus af maar hou de teugels in eerste instantie vast. ik heb nog steeds een litteken op mijn arm van de 'wond' die de boomstronk veroorzaakt heeft. Het scheelde letterlijk 5cm of ik knalde met mijn rug vol op de stronk. Had ik een body om gehad, dan had ik mij niet bol kunnen maken en had ik een nog groter probleem gehad. Uiteindelijk ben ik onder hem terecht gekomen en nog wat meters mee gesleept, hij is op mijn enkel gaan staan en heb toen losgelaten. Ik was met vriendinnen en zij hebben mij met alle moeite na wat controles (vriendin ehbo enspul) op een braaf ander paard gezet en naar de weg gebracht. Uiteindelijk had ik vanalles geneusd en was ik echt bont en blauw. Maar had ik een body omgehad, dan had ik me niet bol kunnen maken en had ik misschien wel in een rolstoel gezeten
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 01-06-16 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:46

Met springen en buitenrijden kan ik het zeker adviseren. Overigens ook bij jonge, jollig paarden en onervaren Ruiters' aanbevelen. Ben ooit is een keer gevallen op het asfalt zonder bodyprotector, echt helse pijn ,bont en blauw en schade aan mijn rug overgehouden en dit had voorkomen kunnen worden als ik een bodyprotector had aangehad . Ik ben buiten daardoor geen held meer maar als ik mijn bodyprotector aan heb voel ik mij een stuk zelfverzekerder en veiliger .

Sins die tijd spring en rij ik buiten met bodyprotector. Alleen met dressuur dan heb ik hem niet aan.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:54

Ik heb wel een bodyprotector maar rijd er zelden mee. Heb mn pony al acht jaar en weet inmiddels wel aardig goed te voorspellen wat zn plannen zijn en hier op in te spelen. Is ook wel een aantal jaar geleden dat ik van hem gevallen ben.

Op vreemde paarden of de pony van broertje draag ik meestal wel een bp. Dit komt alleen niet zo vaak voor. Ik geloof namelijk wel dat het je beschermd bij een val en denk dat de kans iets meer aanwezig is om van een vreemd paard te vallen. Vind mn bp niet vervelend zitten, merk het niet eens als ik hem om heb maar vind het gewoon warm. Denk dat als je er wel veel last van heb je een verkeerde maat of goedkoop ding heb.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:13

Mijn oude bodyprotector ben ik het mee eens dat hij bij verkeerd passen zeker wel schade aan kan brengen. Mijn nieuwste bodyprotector kan ik mijzelf bij wijze zelfs dubbelklappen en ook bol maken als het nodig is. Maar dat mag ook wel voor de prijs van de racesafe bodyprotectors. Heb nogal een onvoorspelbaar paard in vooral de springles en ondanks dat ik zelden val heeft hij me toch op een beetje spierpijn na een hoop pijn bespaart.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:23

Als ik aan het paard twijfel of aan de situatie doe ik altijd een body protector aan. Dan voel ik mij een stuk zekerder mocht zich een situatie voordoen waar ik mij zou kunnen beschermen.

Moiraliann
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:12

Alleen dragen als de bodyprotector echt de juiste maat voor je is. Met een verkeerde maat loop je misschien nog wel meer risico op blessures.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:44

Is het veilig en beschermt het tijdens een val ja zeker! En als je een goede hebt geeft het zeker geen belemmeringen. Ik rijd op een jonge pony die soms steigery en bokt achter elkaar en de gekste sprongen maakt maar nee ik ben er nog nooit afgevallen door mijn bp!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:05

jasmijn16 schreef:
alice0cullen schreef:
Ik vind het ondingen. Ze geven een vals gevoel van veiligheid in mijn mening.
Het belemmert je bewegingsvrijheid. Ik ben vaak genoeg gevallen en zie geen toegevoegde waarde aan een bodyprotector.



Laatst zijn we met een jong dier naar buiten heen geweest, lekker het bos in. Ik had geen BP aan. Hij schrok van een vos ofzo en vloog er in blinde paniek in volle galop vandoor. Ik kreeg allemaal takken tegen mijn gezicht en had een flinke bloedneus en bloed in mn mond. Ondertussen dat ik hem probeer te kalmeren zie ik dat het pad ophoud. Links of rechts is de enige mogelijkheid, ivm een flinke omgezaagde boom op het eind. Dier in blinde paniek dus ik wil hem linksom trekken, eerst geeft hij mee, maar hij bedenkt zich het laatste moment en draait zich om. Ik verlies mijn evenwicht en maak me automatosch bol en val er dus af maar hou de teugels in eerste instantie vast. ik heb nog steeds een litteken op mijn arm van de 'wond' die de boomstronk veroorzaakt heeft. Het scheelde letterlijk 5cm of ik knalde met mijn rug vol op de stronk. Had ik een body om gehad, dan had ik mij niet bol kunnen maken en had ik een nog groter probleem gehad. Uiteindelijk ben ik onder hem terecht gekomen en nog wat meters mee gesleept, hij is op mijn enkel gaan staan en heb toen losgelaten. Ik was met vriendinnen en zij hebben mij met alle moeite na wat controles (vriendin ehbo enspul) op een braaf ander paard gezet en naar de weg gebracht. Uiteindelijk had ik vanalles geneusd en was ik echt bont en blauw. Maar had ik een body omgehad, dan had ik me niet bol kunnen maken en had ik misschien wel in een rolstoel gezeten


Maar ik vind wel dat je realistisch moet kijken, bij je Enkel arm en hoofd beschermd zo een bp niet omdat hij daar niet zit, maar ook met die bp kun je gewoon inwendig letsel oplopen of verongelukken. Maar desondanks is het wel aangetoond dat je beter beschermd bent en als je de goede hebt kun je jezelf ook gewoon bol maken om weg te rollen.
Te vaak wordt er helaas verkeerd bezuinigd op de aanschaf van duurdere en soepelere bp....en dan zijn het ondingen.
En een tip in het algemeen Investeer ook in een goede val les / tuimel cursus op de vereniging, op de manage of gewoon bij de judo school! als je weet wat je moet doen dat maakt een enorm verschil al zal het natuulijk niet alles oplossen

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:36

kwita schreef:
jasmijn16 schreef:


Laatst zijn we met een jong dier naar buiten heen geweest, lekker het bos in. Ik had geen BP aan. Hij schrok van een vos ofzo en vloog er in blinde paniek in volle galop vandoor. Ik kreeg allemaal takken tegen mijn gezicht en had een flinke bloedneus en bloed in mn mond. Ondertussen dat ik hem probeer te kalmeren zie ik dat het pad ophoud. Links of rechts is de enige mogelijkheid, ivm een flinke omgezaagde boom op het eind. Dier in blinde paniek dus ik wil hem linksom trekken, eerst geeft hij mee, maar hij bedenkt zich het laatste moment en draait zich om. Ik verlies mijn evenwicht en maak me automatosch bol en val er dus af maar hou de teugels in eerste instantie vast. ik heb nog steeds een litteken op mijn arm van de 'wond' die de boomstronk veroorzaakt heeft. Het scheelde letterlijk 5cm of ik knalde met mijn rug vol op de stronk. Had ik een body om gehad, dan had ik mij niet bol kunnen maken en had ik een nog groter probleem gehad. Uiteindelijk ben ik onder hem terecht gekomen en nog wat meters mee gesleept, hij is op mijn enkel gaan staan en heb toen losgelaten. Ik was met vriendinnen en zij hebben mij met alle moeite na wat controles (vriendin ehbo enspul) op een braaf ander paard gezet en naar de weg gebracht. Uiteindelijk had ik vanalles geneusd en was ik echt bont en blauw. Maar had ik een body omgehad, dan had ik me niet bol kunnen maken en had ik misschien wel in een rolstoel gezeten


Maar ik vind wel dat je realistisch moet kijken, bij je Enkel arm en hoofd beschermd zo een bp niet omdat hij daar niet zit, maar ook met die bp kun je gewoon inwendig letsel oplopen of verongelukken. Maar desondanks is het wel aangetoond dat je beter beschermd bent en als je de goede hebt kun je jezelf ook gewoon bol maken om weg te rollen.
Te vaak wordt er helaas verkeerd bezuinigd op de aanschaf van duurdere en soepelere bp....en dan zijn het ondingen.
En een tip in het algemeen Investeer ook in een goede val les / tuimel cursus op de vereniging, op de manage of gewoon bij de judo school! als je weet wat je moet doen dat maakt een enorm verschil al zal het natuulijk niet alles oplossen


Ik snap natuurlijk dat een BP perfect moet zitten en dat mensen zich beter voelen met een BP aan. Maar onder andere door die val voel ik mij zekerder zonder BP. Zoals ik al zei heb ik mensen hardstikke hard zin vallen en dan nog extra letsel krijgen door de BP. Natuurlijk is dat meestal niet het geval, maar daardoor voel ik me zekerder zonder BP.

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:51

Ik rij al 12 jaar paard zonder protector.
In doe 12 jaar ben ik zeker een aantal keer gevallen, maar nog nooit wat aan over gehouden.
Denk dat het ook heel erg ligt aan de manier hoe je valt.
Ik val altijd op mijn zij, waardoor ik door kan rollen.
Misschien dat ik daardoor nooit wat heb gehad? Geen idee.
Maar voor mij hoeft een protector dus niet.

Anoniem

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:22

Hoe denken jullie over met een protector rijden met dit weer (27 graden)? Ik heb hem normaal altijd aan tijdens springen, maar ik laat hem nu toch echt even uit. Lijkt me eerder onverantwoordelijk om hem aan te laten ivm oververhitting.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:05

Resistance schreef:
Hoe denken jullie over met een protector rijden met dit weer (27 graden)? Ik heb hem normaal altijd aan tijdens springen, maar ik laat hem nu toch echt even uit. Lijkt me eerder onverantwoordelijk om hem aan te laten ivm oververhitting.


Ja heb het bij 25 graden wel gedaan15 min daarna zo snel mogelijk af...dat ding lag gewoon te dampen in de zon {:} ja gewoon transpiratie vocht!
meestal rijd je dan niet maar toen moest het wel en tja principes zijn principes....dus gewoon gedaan maar het als het niet verplicht is is het je eigen keuze he. Er is geen goed of fout alleen als het goed fout gaat is het jammer maar tja dat moet je helemaal zelf inschatten! ;)

parelxx
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:28

Over het algemeen vind ik het ondingen.
Bij kinderen is vaak de achterkant te lang, zo is de bp goed als ze staan, maar kruipt omhoog zodra ze gaan zitten (lekker jojo-effect bij het lichtrijden :+ )Ook neemt het een deel van de bewegingsvrijheid weg (heb zo al veel kinderen op een nek zien liggen en niet zelfstandig overeind kunnen komen).
Als de bp goed past, kan het wel de val goed breken, al zijn er ook gevallen waar het beter was als de bp niet was aangetrokken.
Het is een eind een gevoelskwestie denk ik. Bij 'tegenstanders' zal het nooit lekker gaan zitten en 'voorstanders' zullen nooit zonder kunnen.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:43

Ik heb er een keer eentje aan gehad, maar dat doe ik niet zo snel weer. Een BP beperkt voor mijn gevoel heel erg in bewegingsruimte. Ik kan me voorstellen dat het voor een aantal ruiters prettig kan zijn, maar ik spring niet hoog en rij eigenlijk alleen maar recreatief op buitenrit en in de bak op een paard wat ik goed ken.

Mijn broertje vond het daarentegen wel heel prettig om een BP om te hebben en voelde zich er veiliger door. Het verschilt per persoon of iemand het prettig vindt of niet omdat het ook een extra stukje zekerheid kan bieden.

cartano
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:06

Ik denk dat een bodyprotector zeker veilig is als je gaat springen of gekke oefeningen gaat doen. Ik denk echter niet dat het nodig is om een body protector te dragen bij een dressuurles of iets dergelijks. Ik ben van mening dat het je erg belemmert met het netjes zitten op het paard en fijne kleine hulpen geven. Je moet natuurlijk zelf doen wat je prettig vindt, maar dit is mijn kijk erop :)

xemmafalcon

Berichten: 86
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:06

Vroeger moest ik ook altijd verplicht met bodyprotector rijden maar omdat het mijn houding negatief beïnvloedde mocht ik toen zonder. Aan het begin voelt het wat onveilig maar uiteindelijk vind ik het fijner.
Nu draag ik hem nooit meer. Het zit niet lekker en ik wordt belemmerd in m'n beweging en houding. Ook met springen heb ik hem nooit meer om; als ik dan een keer val kan ik mezelf bol maken en doorrollen.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:09

Ik heb er tot 2j geleden altijd 1 gedragen op mijn springwedstrijden, sindsdien doe ik hem niet meer aan. Ik heb hem gelukkig niet nodig gehad want ik val toch altijd om polsen en ellebogen te breken :Y)

Maargoed, natuurlijk heeft het zijn voordelen! Als je ook gewoon een goede koopt voel je hem zelfs niet zitten tijdens het rijden. Ik denk dat dit echt een persoonlijke keuze is.

XXIlseee

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:47

Ik denk dat een bodyprotector wel zeker nuttig is, die dingen worden niet voor niets verplicht gesteld op sommige maneges (op mijn manege tijdens een springles in ieder geval). Bovendien kunnen die dingen best wel wat klappen opvangen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:58

Vandaag waar gebeurd Ons kindje van 3 draagt altijd bij de paarden een "paarden jas" en ze wilde hem af doen, dus ik hem haar weer aangedaan.....loopt ze weg en komt ze met mijn bp teruglopen en zecht ze mama aan doen !!!! ja zelfs met een bestraffend vingertje er bij.... :D

Maar toen besefte ik mezelf hoe belangrijk het goede voorbeeld geven is!!!! O:)

Dus ja ik dat ding aan en zelfs met 30 weken zwangerschap incl de bijbehorende buik past dus zo een ding nog gewoon en zat niet vervelender dan voor de zwangerschap....dus dat was ook geen excuus!
(zegt ze heel lief voorzichtig met de baby mama!)

Baileyi
Berichten: 93
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:53

Ik gebruik zelf ook altijd een bodyprotector met springen en tijdens buitenritten. Ik zie niet in wat er slecht aan is indien hij goed past. Ik vergeet meestal zelfs dat ik hem aanheb :).
Alleen tijdens dressuur trainingen rijd ik er niet mee omdat ik nu heel erg met mijn houding bezig ben en ik zonder BP beter kan zien hoe ik nou precies zit :).

Salvation

Berichten: 18
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:23

Ik rijd alleen maar buiten en heb nog nooit een BP gehad. Misschien wel veel geluk :P . Maar van mij hoeft het niet. Ook geen idee hoe zo iets voelt maar lijkt me niet optimaal.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:30

Ik rijd niet met body protector, is niet per se een bewuste keuze, gewoon nooit een aangeschaft. Nu rijd ik alleen recreatief in het bos of in de bak. Voor springen en crossen zie ik wel zeker meerwaarde. Je moet er niet aan denken om met je rug op zo'n balk te knallen.

Hoe zitten die dingen trouwens als je een wat grotere uhm voorgevel hebt? :+ lijkt me geen comfortabel idee. Of valt dat mee?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:43

Ierpier schreef:
Ik rijd niet met body protector, is niet per se een bewuste keuze, gewoon nooit een aangeschaft. Nu rijd ik alleen recreatief in het bos of in de bak. Voor springen en crossen zie ik wel zeker meerwaarde. Je moet er niet aan denken om met je rug op zo'n balk te knallen.

Hoe zitten die dingen trouwens als je een wat grotere uhm voorgevel hebt? :+ lijkt me geen comfortabel idee. Of valt dat mee?



Er zijn er die daar op gemaakt zijn, heb er ooit wel eens gepast zat voor even best lekker!
maar toen reed ik niet meer en het was op een beurs!

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:25

Ik rij alleen met bodyprotector als ik ga springen of crossen of bij het inrijden van jonge paarden. Bij gewoon dressuur rijden zou ik mijn bodyprotector niet zo snel aandoen. Ik snap wel dat het veiliger is om altijd met een bodyprotector te rijden maar ik voel mezelf er niet comfortabel in. je wordt toch wel beperkt in je bewegingsvrijheid vind ik.