De oude meesters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:05

Waarom zo blijven hameren op een term die niet algemeen gebruikt wordt?[/quote 996981]


dat is/was mijn ervaring niet, maar voor het gemak zal ik het niet meer citeren

Mizora

Berichten: 18153
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:18

Het gaat niet zozeer om het gebruiken van de term zelfloper als wel het afkeuren van de term heetheid/go voor hetzelfde beeld. Terwijl de term zelfloper in de literatuur blijkbaar nauwelijks terug te vinden is.

denisesilver

Berichten: 3035
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 12:40

Ah Damon Hill en Helen, altijd een mooie combi gevonden <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41962
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:43

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Nee, dat is een Spanjaard met een schimmel, Fuego?

[ Video ]

Deze :D. Heb hem live gezien, wat een ruiter en paard <3.


Ik vond hun ook erg goed, als kleine kantteking had ik het paard wel graag iets meer op lengte gezien. Ik denk dat hij dan nog beter zou zijn in de beweging ipv hectisch op sommige momenten.

Ja, eens. Het is wel echt een Spaanse/Iberische manier van rijden, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:48

Mizora schreef:
Het gaat niet zozeer om het gebruiken van de term zelfloper als wel het afkeuren van de term heetheid/go voor hetzelfde beeld. Terwijl de term zelfloper in de literatuur blijkbaar nauwelijks terug te vinden is.



men zou ook eens kunnen kijken of er verschillen zijn tussen het een en het ander

bovendien keur ik niets af, zeg juist dat het fijne paarden zijn om mee te werken

en omdat het niet in boeken staat mag je de term ook niet gebruiken, terwijl als je naar Helen Langehanenberg kijkt zie je paarden die vanuit een fijne houding voorwaarts zijn, waar ze mee aan het werk gaat en de paarden zelf werken aan de opbouw als atleet om zo te komen tot die oprichting ect. alles wat qua leeftijd mogelijk

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:59

MCE schreef:
Mizora schreef:
Het gaat niet zozeer om het gebruiken van de term zelfloper als wel het afkeuren van de term heetheid/go voor hetzelfde beeld. Terwijl de term zelfloper in de literatuur blijkbaar nauwelijks terug te vinden is.



men zou ook eens kunnen kijken of er verschillen zijn tussen het een en het ander

bovendien keur ik niets af, zeg juist dat het fijne paarden zijn om mee te werken

en omdat het niet in boeken staat mag je de term ook niet gebruiken, terwijl als je naar Helen Langehanenberg kijkt zie je paarden die vanuit een fijne houding voorwaarts zijn, waar ze mee aan het werk gaat en de paarden zelf werken aan de opbouw als atleet om zo te komen tot die oprichting ect. alles wat qua leeftijd mogelijk


Je trekt de discussie nu uit zijn verband. De discussie begon ermee dat “bloed” of “heetheid” Slechte eigenschappen zijn volgens sommige posters hier. Een aantal anderen zijn het daar niet mee eens en leggen uit waarom.

Vervolgens breng jij een compleet nieuwe term in, die hetzelfde lijkt te betekenen. Waarom die term steeds blijven herhalen en uitleggen, terwijl hij op hetzelfde neerkomt als de meer bekende en gebruikte termen?

Niemand verbied je de term te gebruiken, de vraag is alleen waarom hij voor jou zo anders of belangrijker is dan de gebruikelijke termen?

Helen en jij noemen het “zelflopers” de rest van de paardenwereld noemt het een “paard met bloed” of een paard met “go”.

Overigens vraag ik me af wat de originele term is die ze gebruikt? Ze is van origine natuurlijk niet Nederlands

denisesilver

Berichten: 3035
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 13:08

Zullen we het euvel over termen laten wat het is? Hier op bokt kan je er bijna van uitgaan dat twee termen waarover gediscussieerd worden 9 van de 10 keer hetzelfde betekenen.

Laten we weer oude filmpjes/foto's delen met elkaar en niet vallen over discussiepunten op taalgebruik.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:13

Dat is net als het Duitse Rittigkeit. Zoals Theodurescu ergens eens zei: iedereen kemt het woord, iedereen gebruikt het maar iedereen geeft er een andere betekenis aan van de pure uitvoerende zin in een proef tot het karakter van het paard.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:27

Sizzle schreef:
Dat is net als het Duitse Rittigkeit. Zoals Theodurescu ergens eens zei: iedereen kemt het woord, iedereen gebruikt het maar iedereen geeft er een andere betekenis aan van de pure uitvoerende zin in een proef tot het karakter van het paard.

En het grappige is ,daar is geen NL woord voor. :n

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:35

Om het nog extra verwarrend te maken gebruik ik zelf altijd de term ijver. Het paard is ijverig als het graag zijn best doet en maximum geeft. Hete paarden die hectisch worden of loperig worden zijn niet per definitie altijd ijverig in mijn ervaring. Sommigen paarden ‚gebruiken‘ (ja, ik weet dat paarden zo niet redeneren) juist de heetheid om onder de vraag uit te komen, voornamelijk als het tot dragen komt.

Her zou helemaal niet verkeerd zijn als er een goed woordenboek voor zou zijn. Juries moeten het vaak ook maar zelf een beetje interpreteren.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:44

Flegmatisch dames dat is de omschrijving van een paard wat niet de schwung voorwaarts heeft.
Helaas pindakaas alweer Duits.

irmaz

Berichten: 4924
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:23

996981 schreef:
Je trekt de discussie nu uit zijn verband. De discussie begon ermee dat “bloed” of “heetheid” Slechte eigenschappen zijn volgens sommige posters hier. Een aantal anderen zijn het daar niet mee eens en leggen uit waarom.

Vervolgens breng jij een compleet nieuwe term in, die hetzelfde lijkt te betekenen. Waarom die term steeds blijven herhalen en uitleggen, terwijl hij op hetzelfde neerkomt als de meer bekende en gebruikte termen?

Niemand verbied je de term te gebruiken, de vraag is alleen waarom hij voor jou zo anders of belangrijker is dan de gebruikelijke termen?

Helen en jij noemen het “zelflopers” de rest van de paardenwereld noemt het een “paard met bloed” of een paard met “go”.

Overigens vraag ik me af wat de originele term is die ze gebruikt? Ze is van origine natuurlijk niet Nederlands

Waar heeft iemand bloed of heetheid slechte eigenschappen voor een dressuurpaard genoemd? Dat heb ik even gemist.

Waar ik tegen ageerde was dat tegenwoordig een paard alleen geschikt zou zijn wanneer ze veel bloed hebben en vooral heet zijn (het woord 'scherp' hoor ik ook nogal eens in deze context), dit is m.i. kolder.
Het woord zelfloper zoals Helen Langehanenberg definieert, gekoppeld dus aan goede opleiding en training, vind ik een mooie definitie.

Voor mijn gevoel is het veel 'go' hebben van een paard een karaktereigenschap die weinig zegt over opleiding of training. En een paard met van nature veel 'go' is wat mij betreft niet hetzelfde als een heet paard of 1 met veel bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:31

irmaz schreef:
996981 schreef:
Je trekt de discussie nu uit zijn verband. De discussie begon ermee dat “bloed” of “heetheid” Slechte eigenschappen zijn volgens sommige posters hier. Een aantal anderen zijn het daar niet mee eens en leggen uit waarom.

Vervolgens breng jij een compleet nieuwe term in, die hetzelfde lijkt te betekenen. Waarom die term steeds blijven herhalen en uitleggen, terwijl hij op hetzelfde neerkomt als de meer bekende en gebruikte termen?

Niemand verbied je de term te gebruiken, de vraag is alleen waarom hij voor jou zo anders of belangrijker is dan de gebruikelijke termen?

Helen en jij noemen het “zelflopers” de rest van de paardenwereld noemt het een “paard met bloed” of een paard met “go”.

Overigens vraag ik me af wat de originele term is die ze gebruikt? Ze is van origine natuurlijk niet Nederlands

Waar heeft iemand bloed of heetheid slechte eigenschappen voor een dressuurpaard genoemd? Dat heb ik even gemist.

Waar ik tegen ageerde was dat tegenwoordig een paard alleen geschikt zou zijn wanneer ze veel bloed hebben en vooral heet zijn (het woord 'scherp' hoor ik ook nogal eens in deze context), dit is m.i. kolder.
Het woord zelfloper zoals Helen Langehanenberg definieert, gekoppeld dus aan goede opleiding en training, vind ik een mooie definitie.

Voor mijn gevoel is het veel 'go' hebben van een paard een karaktereigenschap die weinig zegt over opleiding of training. En een paard met van nature veel 'go' is wat mij betreft niet hetzelfde als een heet paard of 1 met veel bloed.


dank u wel, mijn vertaling was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:34

irmaz schreef:
996981 schreef:
Je trekt de discussie nu uit zijn verband. De discussie begon ermee dat “bloed” of “heetheid” Slechte eigenschappen zijn volgens sommige posters hier. Een aantal anderen zijn het daar niet mee eens en leggen uit waarom.

Vervolgens breng jij een compleet nieuwe term in, die hetzelfde lijkt te betekenen. Waarom die term steeds blijven herhalen en uitleggen, terwijl hij op hetzelfde neerkomt als de meer bekende en gebruikte termen?

Niemand verbied je de term te gebruiken, de vraag is alleen waarom hij voor jou zo anders of belangrijker is dan de gebruikelijke termen?

Helen en jij noemen het “zelflopers” de rest van de paardenwereld noemt het een “paard met bloed” of een paard met “go”.

Overigens vraag ik me af wat de originele term is die ze gebruikt? Ze is van origine natuurlijk niet Nederlands

Waar heeft iemand bloed of heetheid slechte eigenschappen voor een dressuurpaard genoemd? Dat heb ik even gemist.

Waar ik tegen ageerde was dat tegenwoordig een paard alleen geschikt zou zijn wanneer ze veel bloed hebben en vooral heet zijn (het woord 'scherp' hoor ik ook nogal eens in deze context), dit is m.i. kolder.
Het woord zelfloper zoals Helen Langehanenberg definieert, gekoppeld dus aan goede opleiding en training, vind ik een mooie definitie.

Voor mijn gevoel is het veel 'go' hebben van een paard een karaktereigenschap die weinig zegt over opleiding of training. En een paard met van nature veel 'go' is wat mij betreft niet hetzelfde als een heet paard of 1 met veel bloed.

Lees even terug, dan kun je het vinden.

Tuurlijk kun je een paard in de opleiding leren het “zelf te blijven doen” het is echter fijn als het paard ook voldoende bloed heeft om dat vol te houden. Daarnaast is het echt niet leuk iedere dag tegen een koude te moeten herhalen dat hij het zelf moet doen. Als je al geluk hebt dat het iedere dag is en niet voor en na iedere oefening.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:14

Het probleem met nieuwe termen is dat ieder er zijn eigen definitie aangeeft. Een paar pagina's terug kwam de "zelfloper" in beeld. voor mij een nieuwe term. mijn invulling was: een jong paard waar ik op ga zitten en voel dat ie veel aanbied, meedenkt en de simpele dingen die ik vraag met gemak uitvoert en "Go" heeft. Kijk met zo'n paard ga ik graag aan de slag.

Nu blijkt de zelfloper een goed opgeleid paard te zijn. Als je dus geen afspraken maakt over wat een term betekent dan heb je miscommunicatie.

Helen en Damon Hill waren een 'dreamteam". Maar als ik me goed herinner is Damon Hil opgeleid door Ingrid Klimke en was Helen toentertijd stalruiter/in opleiding bij Ingrid. Later is ze voor zichzelf begonnen en heeft Damon Hill meegenomen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:40


denisesilver

Berichten: 3035
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 19:56


irmaz

Berichten: 4924
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:27


996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:50


denisesilver

Berichten: 3035
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:07

996981 schreef:
irmaz schreef:
Dan wil ik graag nog voorstellen:
De kleine Jappeloup: https://www.youtube.com/watch?v=DemiAq2DGcA
En de vreselijk lelijke Deister (vind ik dan := ) van Paul Schockemöhle, die jarenlang de pannen van het dak sprong: https://www.youtube.com/watch?v=KyxJg0Vz0PY

Paul weet ook goed hoe hij ze voorzichtig maakt.
Vroeger gebeurde dit gewoon bij het losrijden.

Onder het motto vroeger was niet alles beter:
[ Video ]

Tegenwoordig gebeurt het nog, maar dan met de balk van de hindernis die tijdens de sprong opgelift wordt.

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:10

denisesilver schreef:
Tegenwoordig gebeurt het nog, maar dan met de balk van de hindernis die tijdens de sprong opgelift wordt.

Geloof me, ik ken de methoden ;)
Hier lijken alleen veel mensen te denken dat alles beter was. Dat is niet zo. Vroeger hadden de paarden een stuk minder bloed en waren van nature onvoorzichtiger. Er werd dus meer geprepareerd dan nu.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:21

Bij de springruiters mag Jos Lansink ook niet ontbreken vind ik.






Voor de mensport is Michael Freund toch wel een van de grootste namen voor mij.



En een mooi filmpje uit de oude doos.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:14


irmaz

Berichten: 4924
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:17

996981 schreef:
denisesilver schreef:
Tegenwoordig gebeurt het nog, maar dan met de balk van de hindernis die tijdens de sprong opgelift wordt.

Geloof me, ik ken de methoden ;)
Hier lijken alleen veel mensen te denken dat alles beter was. Dat is niet zo. Vroeger hadden de paarden een stuk minder bloed en waren van nature onvoorzichtiger. Er werd dus meer geprepareerd dan nu.

Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoeld want dat denk ik persoonlijk helemaal niet. Misschien heel vroeger, dus zo'n 100 tot 200 jaar geleden toen het leven van de ruiter nog letterlijk van zijn paard afhing, maar zeker niet in de jaren '80 van de vorige eeuw. Naar mijn mening wordt er juist de laatste paar jaar veel meer gekeken naar het welzijn van het paard. Wel vind ik dat Nederland wat achter de rest van Europa aan kachelt, maar dat is misschien omdat ik het hier van dichtbij meemaak.

Kendra

Berichten: 8766
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:28