Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:22

Maar goed, wat mij dus bezig houdt: zelfs bij perfect passende zadels en goed getrainde paarden met een slanke atletische ruiter is de druk van het zadel en de ruiter dus nog steeds te hoog. En dat leidt dus altijd tot ongemak, of pijn, onzichtbare tot zichtbare schade stelt dit filmpje.(quote uit opnings post)



Maar dat is met alles, als je niet vanuit een gezond lijf, met gezond verstand op een gezonde manier gaat sporten gaat het altijd fout, dat maakt geen verschil bij mens en dier, tijd om te herstellen is heel belangrijk, zowel in de training/opleiding als in de sport zelf

afdwingen, de lat te hoog leggen, te veel te snel, korte termijn succes willen, overbelasten het zijn fouten die zowel bij mens en dier voorkomen, en ieder heeft daar zo zijn/haar eigen reden voor

kwantiteit boven kwaliteit stellen geeft altijd (meestal) problemen, want een niet gezond lijf geeft altijd problemen, fysiek en mentaal


en met niet gezonde paarden gaan we al snel symtoombestrijden, want het paard moet wel pijn vrij zijn, of het probleem blijft doet er niet toe - inspuiten tussen de wervels b.v. bij meerdere vormen van artrose, KS. b.v. - paard gaat vanhieruit altijd compenseren want artrose stopt niet, misschien, hooguit vertragen,

dan kan dat onderzoek wel gelijk hebben, maar om doorlig plekken met doorrijdplekken te vergelijken gaat niet op,
Laatst bijgewerkt door mce op 03-03-23 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:32

pol013 schreef:
Wat er wel mis gaat in de theorie: Het is geen constante druk. Het paard beweegt. De ruiter beweegt. Dus er is sprake van meer druk en minder druk of zelfs geen druk. Continue. Tenzij je 3 uur stil gaat staan.

Inderdaad, paardrijden is een dynamisch gebeuren en geen statische toestand. De meeste mensen rijden een half uurt tot een uurtje per dag en heel af en toe een lange buitenrit. Daarna gaat al het tuig weer af.

pol013 schreef:
Doorlig plekken en aanverwante problemen krijg je nou juist door druk die maar blijft drukken. Uren lang.

Soms dagenlang, gebeurt echt. Er wordt gerefereerd aan doorligplekken bij mensen en die komen voor aan de huid en alleen in de huid, er gebeurt helemaal niets aan de botten .

pol013 schreef:
Maar sowieso de hele video is een combinatie van feiten en steekt daarna vrij snel door naar hypotheses.
Niks mis mee voor een mooie discussie. Maar niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs voor het punt.

Voorbeeld: 'Er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat necrosis van de huid invloed kan hebben op de botten'. Maar in deze video wordt dan meteen het doorsteekje te makkelijk gemaakt : we zien druk (maar geen daadwerkelijke necrosis) dus zal er misschien wel schade aan de botten zijn.
Ik vind dat wel een ernstige shortcut eigenlijk. Een hypothese misschien maar het mag niet eens naast een conclusie staan.

Dit scheelt mij heel veel typewerk :). En terecht dus om te stellen dat er niks valide is aan dit verhaal, het is een hoopje nepnieuws met wat bij elkaar geraapte meningen en wankele veronderstellingen.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:40

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:
Ah leuk topic om het fileermes voor te slijpen. Mijn eerste vraag gaat over de meetwaarde die je noemt, p s i . Dat zou gaan om 'de druk' per vierkante inch, maar in welke eenheid is die druk gemeten? Dus bij 1,98 psi, wat is dan die 1,98??


Ik denk dat een fileermes slijpen niet bepaald zinnig is.
Het is interessanter en bruikbaarder te kijken hoe valide dit onderzoek is, wat we daadwerkelijk weten, hoeveel schade er inderdaad kan ontstaan en hoe we dit kunnen voorkomen.
Iedereen wil dat zijn dier vrij van pijn of ongemak is, dus is het altijd zinnig serieus naar dit soort zaken te blijven kijken.

Fileermessen slijpen impliceert alweer een wellus/ nietus discussie.

Veronica2 schreef:
Doorligplekken bij mensen ontstaan op de huid, beginnen dus aan de oppervlakte en blijven daar ook. Overigens niet alleen door druk op de huid en al helemaal niet door kortstondige druk op de huid, er is echt meer voor nodig.


Er is blijkbaar onderzoek gedaan naar doorligplekken bij mensen. Celsterfte begint dichter bij het bot, en dat breidt zich verder uit naar de oppervlakte.
De aangedane huid is dan het eindstadium zeg maar....

De beweringen die je doet in de openingspost zijn echt heel doorzichtig niet valide en daarom vind ik het zinnig om het uit elkaar te halen. Met een fileermes, wat een spreekwoordelijk ding is trouwens. Alles wat beweert wetenschappelijk onderbouwd te zijn moet je uit elkaar halen en uitvogelen wat de hypothese was, met welke methode deze onderzocht is, wat de data zijn en hoe de conclusie tot stand is gekomen. Als je dat niet wilt, dan is het misschien handig om het gewoon te presenteren als een willekeurig verhaaltje en niet te strooien met interessant klinkende termen omdat het wetenschappelijk lijkt. Dit hele verhaal zegt namelijk niets over de vraag of paardrijden altijd schadelijk is. En dat zal het gerust wel zijn en slecht paardrijden is dan nog eens schadelijker, maar slechte verzorging is ook heel schadelijk en paarden lijden ook onder slecht weer. Het is dus verstandig om de schade zoveel mogelijk te beperken en je paard zo gezond mogelijk te laten zijn.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:50

Veronica2 schreef:
De beweringen die je doet in de openingspost zijn echt heel doorzichtig niet valide en daarom vind ik het zinnig om het uit elkaar te halen. Met een fileermes, wat een spreekwoordelijk ding is trouwens. Alles wat beweert wetenschappelijk onderbouwd te zijn moet je uit elkaar halen en uitvogelen wat de hypothese was, met welke methode deze onderzocht is, wat de data zijn en hoe de conclusie tot stand is gekomen. Als je dat niet wilt, dan is het misschien handig om het gewoon te presenteren als een willekeurig verhaaltje en niet te strooien met interessant klinkende termen omdat het wetenschappelijk lijkt. Dit hele verhaal zegt namelijk niets over de vraag of paardrijden altijd schadelijk is. En dat zal het gerust wel zijn en slecht paardrijden is dan nog eens schadelijker, maar slechte verzorging is ook heel schadelijk en paarden lijden ook onder slecht weer. Het is dus verstandig om de schade zoveel mogelijk te beperken en je paard zo gezond mogelijk te laten zijn.


Ik heb kort verwoord wat er in het filmpje gezegd.

De onderzoeken die ze aanhaalt kan ik zelf niet checken op hun validiteit, ik ken ze niet. Maar om gepubliceerd te worden zal je onderzoek toch aan bepaalde criteria moeten voldoen.

Dit 'verhaaltje' zoals jij het noemt zegt iets over de schade door druk van het zadel.

Je laatste zin is natuurlijk een beetje een dooddoener. Als ik maar heel lief ben tegen kinderen en ze goed te eten geef, is het niet zo erg dat ze elke dag bakstenen moeten tillen is het equivalent van jouw zin.

Ik twijfel al langer aan paardrijden. Maar anderzijds, zoals velen van jullie, vind ik het ook leuk. Het zou mij persoonlijk het beste uitkomen wanneer paardrijden volstrekt onschadelijk is, maar ik wil mezelf niks wijsmaken.
Dus daarom een open discussie.... ik ben dus niet uitgesproken VOOR of TEGEN, maar zoekende....

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:26

Volgens mij is het geen dooddoener om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen, dat ben je aan de je dier verplicht.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:55

pol013 schreef:
Daarbij: je jaagt de doorbloeding ook juist aan door beweging. Kan dit effect elkaar opheffen/ compenseren?


Nee, het gaat om bloeddruk versus druk van buiten op het weefsel, op de cellen.

Staat op mijn website uitgelegd. Al <20jaar ;)

Ook de de vraagstelling van de ethiek. En ja, paardrijden is ALTIJD schadelijk voor het paard. Je kan dat proberen te minimaliseren en de vraag stellen hoeveel compromis je acceptabel vindt voor joúw doelen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:56

Veronica2 schreef:
Volgens mij is het geen dooddoener om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen, dat ben je aan de je dier verplicht.


Ik schreef dat het een dooddoener is wanneer we mogelijke schade door het rijden rechtvaardigen voor onszelf omdat we verder excellente zorg bieden.

Misschien bieden we pas excellente zorg wanneer we NIET rijden. Dat is eigenlijk het statement dat het filmpje maakt.

Goede zorg is uiteraard nooit een ‘dooddoener’, maar dat stond er ook niet.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-03-23 14:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:58

Huertecilla schreef:
pol013 schreef:
Daarbij: je jaagt de doorbloeding ook juist aan door beweging. Kan dit effect elkaar opheffen/ compenseren?


Nee, het gaat om bloeddruk versus druk van buiten op het weefsel, op de cellen.

Staat op mijn website uitgelegd. Al <20jaar ;)

Ook de de vraagstelling van de ethiek. En ja, paardrijden is ALTIJD schadelijk voor het paard. Je kan dat proberen te minimaliseren en de vraag stellen hoeveel compromis je acceptabel vindt voor joúw doelen.


Ah! Het stond me bij dat jij hier eens iets over gedeeld hebt.
Kan me ook herinneren dat je aangaf dat wisselen tussen gangen en tussentijds afstijgen en lopen verstandig was.

Mag ik vragen of je zelf nog rijdt?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:06

Ninx schreef:
Mag ik vragen of je zelf nog rijdt?


Ja hoor, en nee; mijn paarden vind ik te oud daarvoor.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 14:08

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:
Mag ik vragen of je zelf nog rijdt?


Ja hoor, en nee; mijn paarden vind ik te oud daarvoor.


Maar zou je met wat je nu weet, een jonger en gezond paard wel rijden?

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:14

Huertecilla schreef:
Ook de de vraagstelling van de ethiek. En ja, paardrijden is ALTIJD schadelijk voor het paard. Je kan dat proberen te minimaliseren en de vraag stellen hoeveel compromis je acceptabel vindt voor joúw doelen.


Daar valt geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Maar het zegt ook nog niet zo veel.
Leven is ook altijd schadelijk. Leven is stuk gaan en uiteindelijke dood gaan.

De snelheid waarmee je dat doet is meestal pas iets waar we ons echt druk maken.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:18

Ninx schreef:
Maar zou je met wat je nu weet, een jonger en gezond paard wel rijden?


Nee.
Vorige eeuw wilde ik in NL al geen paardrijden vanwege de lastiger in te vullen in míjn ogen minimale welzijnsvoorwaardes.
Door HEEL veel eigen metingen alhier steeds meer geleerd over de belasting. Mijn eigen lol is daar voor mij ondergeschikt aan*. Rij wel met mijn zijspan/cabrio/ATB ;) :)*

* zie de inleidingen van mijn webpaginas.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:21

pol013 schreef:
Huertecilla schreef:
Ook de de vraagstelling van de ethiek. En ja, paardrijden is ALTIJD schadelijk voor het paard. Je kan dat proberen te minimaliseren en de vraag stellen hoeveel compromis je acceptabel vindt voor joúw doelen.


Daar valt geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Maar het zegt ook nog niet zo veel.
Leven is ook altijd schadelijk. Leven is stuk gaan en uiteindelijke dood gaan.

De snelheid waarmee je dat doet is meestal pas iets waar we ons echt druk maken.



De ethische hamvraag is hoeveel extra schade jij door jou veroorzaakt voor jouw hobbylol acceptable vindt.

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:51

Ja paardrijden is altijd schadelijk voor het paard. Daar twijfel ik absoluut niet over.
Sterker nog, dat vertel ik ook aan al mijn ruiters die bij mij paardrijden.
Het paard wordt er nooit beter van. Het is ons plezier en egoïsme om op het paard te stappen.
Maar………..

En misschien ben ik nog van de oude stempel, maar dit is een discussie topic, dus ik gooi mijn mening toch in de groep. :o

Werken heeft altijd gevolgen, voor alles en iedereen ook voor mensen.
Het meest bekend is natuurlijk de stratenmaker, die zoveel lichamelijk zwaar werk heeft dat het lichaam snel slijt. Maar dat geldt ook voor de bouwvakkers, verpleegsters en boeren. En ja daar vallen de meeste mensen die paarden (maneges) hebben ook onder. En waarschijnlijk nog vele andere werkzaamheden.
Maar zelfs als je zittend werk hebt, slijt je lichaam, je rug zakt in, je krijgt last van nek en ellebogen.

Waarom werken we dan? Wel we hebben geld nodig om te overleven. Dus we werken in ruil voor geld.
En als je naast je werk, voldoende rust neemt, een keer naar de fysio, masseur of wellness centrum gaat.
Dan heeft je lichaam de kans om te herstellen. En als je dan nog een beetje leuke en gezellige collega’s hebt, dan valt het werk best wel mee, en kan het best heel leuk en gezellig zijn.

Het paard kan natuurlijk niet kiezen welk werk het leuk vind, maar het kan best wat werk doen in ruil voor een veilige omgeving en voor water en voer naar gelieve.
Een paard in de wilde natuur wordt blootgesteld aan heel veel onveilige situaties. En moet altijd op zijn hoede zijn, als het dier verwondingen oploopt, is de kans heel groot dat hij deze niet overleefd.
Altijd opzoek zijn naar eten en water en daarvoor kilometers lopen met alle gevaren die je onderweg tegen komt. Is voor veel paarden ook geen pretje.

Dus nogmaals een paard is niet gemaakt om op te zitten. Maar als wij het paard afwisseling kunnen bieden en het werk samen met hem doen, luisteren naar wat het leuk vind en aankan. En het genoeg rust krijgt om te herstellen van het werk.
Dan kan er een heel mooi evenwicht zijn tussen ruiter en paard, in ruil voor een veilige haven, waar het, ondanks dat wij het lichamelijke schade toebrengen (door er op te gaan zitten) heel veel ouder wordt dan de paarden die in de natuur moeten zien te overleven.

Luister naar je paard, kijk naar je paard, hou van hem, geef het rust om te herstellen, geniet van elkaar rij met respect naar het paard. Dan hebben ze het een heel stuk beter dan het wilde paard, die alle vrijheid heeft.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:54

Paard heeft een beter leven dan ik. Zij hoeft maar ca. 5 uur per week te "werken". Daarnaast mag ze 24/7 de wei op alleen in de wintermaanden gaat ze 's avonds op stal.

Denk dat de schade die zij oploopt minimaal is, als die er al is.

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:27

Huertecilla schreef:
De ethische hamvraag is hoeveel extra schade jij door jou veroorzaakt voor jouw hobbylol acceptable vindt.


Klopt.
Maar daar biedt de aangehaalde video wat mij betreft weinig aanknopingspunten voor.

De feiten zijn: er is druk onder een zadel. Hoeveel druk hangt van een paar factoren af.
En als je en bepaalde druk over een langere tijd aanhoudt kan er schade aan het weefsel ontstaan.
Maar de manier waarop deze feiten in deze video houtje touwtje aan elkaar geknoopt worden met wat hypotheses bieden geen aanknopingspunten voor conclusies. (en ik ben er best allergisch voor als dat wél zo gepresenteerd wordt)
Hoogstens aanleiding tot een discussie (zonder veel feiten)

Ach, positief hieraan is dat ik er weer aan herinnerd wordt waarom ik mijn zadelpasser regelmatig zo veel geld betaal voor een controle. Want dat kan dus een factor 3(?) verschil maken. Dat was wel een onderbouwd onderdeel van de video.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:06

pol013 schreef:
Ach, positief hieraan is dat ik er weer aan herinnerd wordt waarom ik mijn zadelpasser regelmatig zo veel geld betaal voor een controle. Want dat kan dus een factor 3(?) verschil maken. Dat was wel een onderbouwd onderdeel van de video.


Nogmaals. Kijk eens naar mijn uitleg.Er is ook veel wat je simpelweg kan uitrekenen.

Verder is druk op het weefsel onder het zadel maar één schadelijke factor. Er is helaas nog aardig wat meer.

Onder de streep is het echter allemaal de dezelfde vraag; hoeveel schade vind jij voor jouw hobbylol acceptabel.

Het perspectief van die vraag is de afgelopen decennia fors veranderd. Het welzijn van dieren is een stuk beter onderkend en heeft in de samenleving een prominenter erkenning gekregen.
Dat de ruiterij daar niet voorop in loopt is evident want ´ja maar, dan kan ík geen paardrijden´.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:37

Ik ken het filmpje, hoewel ik denk dat dit niet de informatie is om echt een keuze mee te maken is er zeker een punt van te maken dat erop gaan zitten gewoonweg niet echt gezond kan zijn voor een paard.

Zelf zit ik dus ook heerlijk in dubio, gezien ik rijden echt heerlijk vind maar ik dit gewoon niet kan rijmen met de schade die het veroorzaakt (ik ben ook geen sterruiter, laten we eerlijk zijn). Wellicht dat ik in de toekomst nog ga mennen in plaats van rijden, dat voelt voor mij een stuk beter. Op dit moment doe ik even niets met paarden maar ik mis het wel.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:42

Ik zou hier wel echt goed wetenschappelijk onderzoek naar willen zien, en dan met verschillende zadels en trainingen op langere termijn.

Want doorligplekken..mwah..juist komen paarden die goed getraind worden veel beter en ronder in de spieren te zitten. Dat rijmt imo niet zo met schade.

Net als dat zadels uitgevonden zijn voor een betere drukverdeling om de rug juist te beschermen.

Moeten ze natuurlijk wel regelmatig gecontroleerd en aangepast worden waar nodig.

Ik ga dus mee met wat Hingarden zegt.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:56

Hingarden schreef:
Ja paardrijden is altijd schadelijk voor het paard. Daar twijfel ik absoluut niet over.
Sterker nog, dat vertel ik ook aan al mijn ruiters die bij mij paardrijden.
Het paard wordt er nooit beter van. Het is ons plezier en egoïsme om op het paard te stappen.
Maar………..

En misschien ben ik nog van de oude stempel, maar dit is een discussie topic, dus ik gooi mijn mening toch in de groep. :o

Werken heeft altijd gevolgen, voor alles en iedereen ook voor mensen.
Het meest bekend is natuurlijk de stratenmaker, die zoveel lichamelijk zwaar werk heeft dat het lichaam snel slijt. Maar dat geldt ook voor de bouwvakkers, verpleegsters en boeren. En ja daar vallen de meeste mensen die paarden (maneges) hebben ook onder. En waarschijnlijk nog vele andere werkzaamheden.
Maar zelfs als je zittend werk hebt, slijt je lichaam, je rug zakt in, je krijgt last van nek en ellebogen.

Waarom werken we dan? Wel we hebben geld nodig om te overleven. Dus we werken in ruil voor geld.
En als je naast je werk, voldoende rust neemt, een keer naar de fysio, masseur of wellness centrum gaat.
Dan heeft je lichaam de kans om te herstellen. En als je dan nog een beetje leuke en gezellige collega’s hebt, dan valt het werk best wel mee, en kan het best heel leuk en gezellig zijn.

Het paard kan natuurlijk niet kiezen welk werk het leuk vind, maar het kan best wat werk doen in ruil voor een veilige omgeving en voor water en voer naar gelieve.
Een paard in de wilde natuur wordt blootgesteld aan heel veel onveilige situaties. En moet altijd op zijn hoede zijn, als het dier verwondingen oploopt, is de kans heel groot dat hij deze niet overleefd.
Altijd opzoek zijn naar eten en water en daarvoor kilometers lopen met alle gevaren die je onderweg tegen komt. Is voor veel paarden ook geen pretje.

Dus nogmaals een paard is niet gemaakt om op te zitten. Maar als wij het paard afwisseling kunnen bieden en het werk samen met hem doen, luisteren naar wat het leuk vind en aankan. En het genoeg rust krijgt om te herstellen van het werk.
Dan kan er een heel mooi evenwicht zijn tussen ruiter en paard, in ruil voor een veilige haven, waar het, ondanks dat wij het lichamelijke schade toebrengen (door er op te gaan zitten) heel veel ouder wordt dan de paarden die in de natuur moeten zien te overleven.

Luister naar je paard, kijk naar je paard, hou van hem, geef het rust om te herstellen, geniet van elkaar rij met respect naar het paard. Dan hebben ze het een heel stuk beter dan het wilde paard, die alle vrijheid heeft.

mooi geschreven
Zo denk ik er ook over. :j

Geniet van elkaar en ook al stap je dan op kan dat nog steeds.
En doe je dat niet is het ook oke.

SjonnieZ

Berichten: 2410
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:06

Hingarden schreef:
Ja paardrijden is altijd schadelijk voor het paard. Daar twijfel ik absoluut niet over.
Sterker nog, dat vertel ik ook aan al mijn ruiters die bij mij paardrijden.
Het paard wordt er nooit beter van. Het is ons plezier en egoïsme om op het paard te stappen.
Maar………..

En misschien ben ik nog van de oude stempel, maar dit is een discussie topic, dus ik gooi mijn mening toch in de groep. :o

Werken heeft altijd gevolgen, voor alles en iedereen ook voor mensen.
Het meest bekend is natuurlijk de stratenmaker, die zoveel lichamelijk zwaar werk heeft dat het lichaam snel slijt. Maar dat geldt ook voor de bouwvakkers, verpleegsters en boeren. En ja daar vallen de meeste mensen die paarden (maneges) hebben ook onder. En waarschijnlijk nog vele andere werkzaamheden.
Maar zelfs als je zittend werk hebt, slijt je lichaam, je rug zakt in, je krijgt last van nek en ellebogen.

Waarom werken we dan? Wel we hebben geld nodig om te overleven. Dus we werken in ruil voor geld.
En als je naast je werk, voldoende rust neemt, een keer naar de fysio, masseur of wellness centrum gaat.
Dan heeft je lichaam de kans om te herstellen. En als je dan nog een beetje leuke en gezellige collega’s hebt, dan valt het werk best wel mee, en kan het best heel leuk en gezellig zijn.

Het paard kan natuurlijk niet kiezen welk werk het leuk vind, maar het kan best wat werk doen in ruil voor een veilige omgeving en voor water en voer naar gelieve.
Een paard in de wilde natuur wordt blootgesteld aan heel veel onveilige situaties. En moet altijd op zijn hoede zijn, als het dier verwondingen oploopt, is de kans heel groot dat hij deze niet overleefd.
Altijd opzoek zijn naar eten en water en daarvoor kilometers lopen met alle gevaren die je onderweg tegen komt. Is voor veel paarden ook geen pretje.

Dus nogmaals een paard is niet gemaakt om op te zitten. Maar als wij het paard afwisseling kunnen bieden en het werk samen met hem doen, luisteren naar wat het leuk vind en aankan. En het genoeg rust krijgt om te herstellen van het werk.
Dan kan er een heel mooi evenwicht zijn tussen ruiter en paard, in ruil voor een veilige haven, waar het, ondanks dat wij het lichamelijke schade toebrengen (door er op te gaan zitten) heel veel ouder wordt dan de paarden die in de natuur moeten zien te overleven.

Luister naar je paard, kijk naar je paard, hou van hem, geef het rust om te herstellen, geniet van elkaar rij met respect naar het paard. Dan hebben ze het een heel stuk beter dan het wilde paard, die alle vrijheid heeft.


Mooi verwoord Hingarden zo denk ik er ook over.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:05

Hingarden schreef:
Ja paardrijden is altijd schadelijk voor het paard. Daar twijfel ik absoluut niet over.
Sterker nog, dat vertel ik ook aan al mijn ruiters die bij mij paardrijden.
Het paard wordt er nooit beter van. Het is ons plezier en egoïsme om op het paard te stappen.
Maar………..

En misschien ben ik nog van de oude stempel, maar dit is een discussie topic, dus ik gooi mijn mening toch in de groep. :o

Werken heeft altijd gevolgen, voor alles en iedereen ook voor mensen.
Het meest bekend is natuurlijk de stratenmaker, die zoveel lichamelijk zwaar werk heeft dat het lichaam snel slijt. Maar dat geldt ook voor de bouwvakkers, verpleegsters en boeren. En ja daar vallen de meeste mensen die paarden (maneges) hebben ook onder. En waarschijnlijk nog vele andere werkzaamheden.
Maar zelfs als je zittend werk hebt, slijt je lichaam, je rug zakt in, je krijgt last van nek en ellebogen.

Waarom werken we dan? Wel we hebben geld nodig om te overleven. Dus we werken in ruil voor geld.
En als je naast je werk, voldoende rust neemt, een keer naar de fysio, masseur of wellness centrum gaat.
Dan heeft je lichaam de kans om te herstellen. En als je dan nog een beetje leuke en gezellige collega’s hebt, dan valt het werk best wel mee, en kan het best heel leuk en gezellig zijn.

Het paard kan natuurlijk niet kiezen welk werk het leuk vind, maar het kan best wat werk doen in ruil voor een veilige omgeving en voor water en voer naar gelieve.
Een paard in de wilde natuur wordt blootgesteld aan heel veel onveilige situaties. En moet altijd op zijn hoede zijn, als het dier verwondingen oploopt, is de kans heel groot dat hij deze niet overleefd.
Altijd opzoek zijn naar eten en water en daarvoor kilometers lopen met alle gevaren die je onderweg tegen komt. Is voor veel paarden ook geen pretje.

Dus nogmaals een paard is niet gemaakt om op te zitten. Maar als wij het paard afwisseling kunnen bieden en het werk samen met hem doen, luisteren naar wat het leuk vind en aankan. En het genoeg rust krijgt om te herstellen van het werk.
Dan kan er een heel mooi evenwicht zijn tussen ruiter en paard, in ruil voor een veilige haven, waar het, ondanks dat wij het lichamelijke schade toebrengen (door er op te gaan zitten) heel veel ouder wordt dan de paarden die in de natuur moeten zien te overleven.

Luister naar je paard, kijk naar je paard, hou van hem, geef het rust om te herstellen, geniet van elkaar rij met respect naar het paard. Dan hebben ze het een heel stuk beter dan het wilde paard, die alle vrijheid heeft.


Maar dit is toch gewoon voor jezelf goedpraten dat het niet erg is om op een paard te rijden. :+
Een paard is geen mens. Een mens heeft altijd keuze, ook om wel of niet te werken en heeft keuze in wat voor werk hij wil doen. Een paard heeft nergens keuze in, wij bepalen alles voor een paard. Waarom moet het een 'ruil' zijn voor een veilige haven? Dat zou in mijn ogen geen ruil moeten zijn maar een verplichting naar het paard toe. Een hond of kat (of kind) zet je toch ook niet aan het werk in ruil voor een veilige haven? Omdat een paard het in de natuur slechter heeft is het prima dat wij het lichamelijk schade toebrengen (door erop te gaan zitten)?

Hoe je het ook wendt of keert, op een paard gaan zitten doen we puur uit egoïsme. Alles wat je er omheen bedenkt is het voor jezelf goedpraten.

Het beste wat je voor je paard kan doen als je wil rijden is inderdaad luisteren naar je paard. Vragen aan je paard of het met je wil samenwerken in plaats van het paard voor je laten werken omdat je vind dat ie wat moet doen in ruil voor goede zorg. Zo goed mogelijk uitleggen aan je paard wat je samen wil gaan doen en als je het op de juiste manier vraagt zegt een paard graag ja. Je blijven verdiepen in het paard en de nieuwste ontwikkelingen blijven volgen op gebied van gedrag en lichaamstaal en zorgen dat je niet in de valkuil van flooding en learned helplessness valt. Dan werk je vanuit het paard in plaats vanuit jezelf en ben je minder egoïstisch bezig.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 03-03-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:10

elk dier houden we uit egoïsme. Kinderen willen doe je ook uit egoïsme.
Want die vragen net zo min om geboren te worden.

Wat dat betreft is er heel veel egoisme.
Maar als je dat doet met de beste intentie, is het dan zo slecht?

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:12

DuoPenotti schreef:
elk dier houden we uit egoïsme. Kinderen willen doe je ook uit egoïsme.
Want die vragen net zo min om geboren te worden.

Wat dat betreft is er heel veel egoisme.
Maar als je dat doet met de beste intentie, is het dan zo slecht?


Maar dan is het verschil in kinderen hebben en kinderen gebruiken voor je eigen gratificatie.
Als jij je kinderen (min of meer) dwingt tot bijvoorbeeld topsport of fysiek werk terwijl je weet dat ze daar schade aan ondervinden zit je denk ik meer richting de vergelijking met paardrijden :o

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:15

Maar niet elke ruiter doet topsport met het paard.
En toen ik vroeger naar school moest fietsen of met een zware boekentas sjouwen, was dat altijd gezond?
Nu gaat men met de auto, zit men teveel achter de spelcomputer, ook erg ongezond.

Zo ook met paarden teveel vragen zal vast slijtage geven. Die van mij doen nu heel weinig, ik geloof eigenlijk ook niet dat dat in hun voordeel is.