Heet zijn is dat OK?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:10

is het niet zo dat we paarden 'heet' maken (voer + training) om zo met kleinere hulpen meer te kunnen bereiken ook?

mijn paard kan beiden, kan heel rustig zijn, maar kan ook een hete donder zijn. Ik heb liever het laatste met rijden, als de voetjes maar op de grond blijven
hij loopt (en zit) veel lekkerder als hij fris is

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:11

Ik denk dat je niet bij alle paarden heet hoeft te "maken". Soms zit het in hun bloed, bv: Bij arabieren. En bij sommige gewoon in hun afstammelingen. Het hoeft niet persee hun "heet" te maken!

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:12

weet ik, maar bij dressuur zie je dat toch ook vaker?
dat ze dus heet prefereren bedoel ik

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:16

Ja, maar dat heb je ook (waarschijnlijk) bij wat slomerige paarden. Dan zal ik hun oko wat meer temprament geven/meer heter maken.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:18

SaskiaKur schreef:
Tizora moet ik juist wel lang rijden. Ruim driekwartier voor toch wel een klein paardje. Maar het is een Volbloed Arabier, dus dat zit wel in hun bloed. Na ruim zeker een halfuur te hebben gereden is ze pas tot rust en kan ik pas echt eraan gaan rijden. Ik rij meestal 40 a 50 minuten.


Deed ik in't begin ook.. zonder al te veel succes want in de ring begon ze terug heet te worden. ik ben dus volledig van die methode afgestapt Knipoog Rust en ontspanning..

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:20

Meestal doe ik eerst 10 a 15 minuten voorwaarts-neerwaarts. Waar ze dus automatisch ontspannen word en goed over haar rug loopt. Daarna pak ik haar op en rij overgangen. Ze word bij mij ook (wat) heter in de ring. Maar dat hou ik controlbaar.

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:27

Tja, wat is heet, en wat is gestrest.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik beter overweg kan met wat flegmatieke paarden.

Je moet met een heet paard overweg kunnen. Kun je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:28

Mee eens Morris!

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:30

Morris schreef:
Tja, wat is heet, en wat is gestrest.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik beter overweg kan met wat flegmatieke paarden.

Je moet met een heet paard overweg kunnen. Kun je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.


*amen*

Daarom heb ik ook een koele kikker Haha!

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:31

maar met volbloeden, dat je langer moet rijden
bedoel je dan dat ze dan wat moe-er is? haar meeste energie kwijt is?

is het niet zo dat je steeds meer uithoudingsvermogen creeerd, en dus steeds langer zou moeten rijden om hetzelfde effect te behouden?

of zwets ik nu maar wat?
ik heb zelf geen volbloed, als mijn paard stressie/heet/fris/loperig/schrikkerig is, probeer ik de rust er terug in te rijden. ik maak wel gebruik van die 'frisheid' in het rijden. maar probeer hem niet moe te maken. hoe moe hij ook is.. NOG zal hij ergens van schrikken/weglopen etc.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:33

Marshaha schreef:
is het niet zo dat we paarden 'heet' maken (voer + training) om zo met kleinere hulpen meer te kunnen bereiken ook?


Ik denk dat je dan rijtechnisch niet echt goed bezig bent

Raar maar waar maar mijn pony is op wedstrijden ook een verschrikkelijke druktemaker.
Het heeft zijn voor en zijn nadelen.
Vroeger kon ik me er verschrikkelijk aan irriteren omdat in de B en L vooral lange lijnen zitten.
Een lange zijde rechtuit had ik soms moeite om hem bij me te kunnen houden.
In het M ging het al stukken beter omdat hij meer over 4 benen liep en de oefeningen sneller achter elkaar komen.
Nu in het Z vind ik het eigenlijk alleen maar lekker. In mijn proef kan ik gaan zitten met een big smile omdat ik weet dat hij toch wel blijft lopen.
En hoe drukker hij is hoe beter hij nu de zijgangen uitvoert Haha!
Met losrijden is het weleens vervelend als je plots weer aan de kletter schiet of meneer maar blijft springen op zijn plaats.
Al met al ben ik blij met mijn druktemaker.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:35

Marshaha schreef:
maar met volbloeden, dat je langer moet rijden
bedoel je dan dat ze dan wat moe-er is? haar meeste energie kwijt is?

is het niet zo dat je steeds meer uithoudingsvermogen creeerd, en dus steeds langer zou moeten rijden om hetzelfde effect te behouden?

of zwets ik nu maar wat?
ik heb zelf geen volbloed, als mijn paard stressie/heet/fris/loperig/schrikkerig is, probeer ik de rust er terug in te rijden. ik maak wel gebruik van die 'frisheid' in het rijden. maar probeer hem niet moe te maken. hoe moe hij ook is.. NOG zal hij ergens van schrikken/weglopen etc.


Bij mijn Volbloed Arabier is het gewoon zo, hoelang ik rij hoe meer spanning er af is. Ze word dan niet moe, amar de spanning is er af. En dat is goed, dat wil ik hebben. Moe is ze eigenlijk bjina nooit. Want als ze klaar is begint ze altijd de huppelen,springen en te bokken van plezier! Clown

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:38

Het gaat mij niet om uithoudingsvermogen, maar in de endurancesport natuurlijk wel weer.
Alhoewel een koele kikker ook een beregoeie conditie kan hebben, zij spreiden de energie beter.
Bij een heet paard zul je als ruiter ervoor moeten waken dat niet alle energie er in 1X uitgaat.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:39

Dat is wel zo, Morris. Alhoewel mijn paardje nooit eigenlijk echt moe word. Maar dat is bij elk paardje verschillend. Dressuur en Eventing zijn 2 heel verschillende dicplines. Bij Endurance moet je paard veel conditie hebben en hun energie goed verspreid kunnen maken.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:50

Ik vind zowel met 'hete' paarden als met 'koelere' paarden fijn werken, maar ik neig toch iets meer naar 'hetere' paarden...
Mijn merrie was eerst het toppunt van 'koelheid', maar nu ze ouder en sterker word kan ik haar steeds meer stukje bij beetje 'heet' maken en met de combinatie van eigen 'koelheid' en de opgewekte actie heb ik echt een superfijn paard aan haar Haha!
Geef mij dus maar een tussenweg, waar ik zelf nog het een en ander aan kan sleutelen Haha!

Kaja

Berichten: 3886
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:02

Taaclover schreef:
Marshaha schreef:
is het niet zo dat we paarden 'heet' maken (voer + training) om zo met kleinere hulpen meer te kunnen bereiken ook?


Ik denk dat je dan rijtechnisch niet echt goed bezig bent



Nee want daartussen ligt een inmens groot verschil...

Een heet karakter is geen vergelijking met een heet paard wat stijf staat van de energie c.q. brokken!

Mensen willen "hete" paarden omdat Anky dat ooit eens zei dat hete paarden haar beter liggen en nu denkt de helft van alle amateurs dat hete paarden per defenitie zorgen voor successen... En dat zij zichzelf Anky mogen noemen...

Leuke illusie... Jammer voor hen blijft het bij die illusie... Knipoog

maris_coldey

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Heemskerk (Noord-Holland)

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:07

ik vind het altijd wel lekker als mijn pony een beetje energie krijgt (ook al is ze normaal ook niet sloom Knipoog ) maar dan gaan me oefeningen altijd iets vloeiender bijv. uitgestrekte draf en galop daar krijg ik dan meestal wel een 8 voor met een wedstrijd, ik vind het daarom niet vervelend om op me heete pony te zitten ik zie er wel een voordeel in Haha! (behalfe soms met hals strekken dan wil ze wel wat harder gaan draven maar verder geen problemen mee Lachen )

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:15

Ik heb een enorm hete Engels Volbloed gereden maar die werd juist irritanter naar mate je langer reed. Je kreeg dat paard niet moe gereden en hoe langer je reed hoe heter hij werd. Paard liep het beste als je hem een half uurtje werkte met een stapreprise tussendoor (en dan was hij al enorm heet en sensibel), en dan wegzette. Dacht je van 'hier rij ik hem wel even door' dan begon hij zich steeds verder op te fokken, steeds sterker en loperiger werd, tot hij op een gegeven moment echt ontplofte en dan vloog je.

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:27

Mijn pony is een gigantische angsthaas. Ik ben nog nooit met haar op wedstrijd geweest, maar dat durf ik niet eens te proberen. Die wordt gewoon zó heet Dat is ook één van de redenen waarom ik haar te koop zet. Ik kan zelf niet tegen dat nerveuse, dus het wordt alleen maar nog erger.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:46

Misschien is het toch geen gek idee om aan te geven wat "een heet paard" is.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:22

Kaja schreef:

Mensen willen "hete" paarden omdat Anky dat ooit eens zei dat hete paarden haar beter liggen en nu denkt de helft van alle amateurs dat hete paarden per defenitie zorgen voor successen... En dat zij zichzelf Anky mogen noemen...

Leuke illusie... Jammer voor hen blijft het bij die illusie... Knipoog


Gelukkig is het niet naar mijn bol gestegen! Knipoog

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:32

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:
Niet vanwege de spectaculaire beweging wordt gekozen voor een heet paard, maar vanwege de looplust en wilskracht en daardoor uithouding en inzet en doorzettingsvermogen wordt soms een heet paard geprefereerd boven een sloom paard.

Dat is wel een hele bijzondere beschrijving van een "heet" paard. Bijna diplomatiek. Pling

FEI en ZZGP gebruiken de schaal:

Temperament schaal:
=1= --------------=5=
lui ----- looplustig
kleinzerig ----- volhardend
angstig ----- moedig
kijkerig ----- niet kijkerig
ongevoelig ----- sensibel
dominant ----- volgzaam
nerveus ----- onverstoorbaar

FEI ziet als ideaal de rechtse kenmerken (schaal 5) bij een top-dressuurpaard.

ZZGP onderzoek uit equete laat de feitelijke situatie zien:
volhardend (4,3), looplustig (4,14), sensibel (4,01), moedig (3,65), niet kijkerig (3,43), volgzaam (3,38) en onverstoorbaar (3,16); althans volgens de interpretatie van hun ruiters.

ZZGP onderzoek uit enquete laat het ideale dressuur paard zien als:
looplustig, ijverig (4,74), volhardend, doorzettend (4,52), sensibel (4,18), niet kijkerig (3,92), moedig, brutaal (3,69).

ZZGP onderzoek uit enquete: hoe belangrijk is het temperament van uw toppaard voor het succes met dit paard ?
doorslaggevend, uiterst belangrijk (41,2%), belangrijk: (56,3%), niet belangrijk, niet-onbelangrijk: (1,6%), onbelangrijk: (0,8%).

Conrad Schumacher stelt dat 2/3 van het succes afhangt van drie hoofdkenmerken van het temperament van het paard: werklust, natuurlijke sensibiliteit en innerlijke rust. Dit schetst de tegenstelling in het ideale dressuur karakter: gevoelig en onverstoorbaar, ijverig en gehoorzaam.
Normaal staat veel innerlijke rust voor lui en sensibele paarden zijn vaak "gek" en moeilijk om mee te werken.

Bron: resultaten equete onder ruiters die in Nederland op ZZ-Lichtniveau of hoger rijden, ook opgenomen in "het dressuur paard" (DW Rossie).


Naar mijn idee zeg je nu precies hetzelfde als ik... Ik durf alleen niet te zeggen dat een sensibel paard als "gek" gekenmerkt staat. Een hele rustige kan best sensibel zijn op hulpen bijvoorbeeld. En een gevoelige (dus sensibel) kan makkelijk onverstoorbaar zijn als deze goed aan de hulpen staat. En daar ga ik vanuit. Net als IJverig en gehoorzaam heel duidelijk bij elkaar past.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:33

Ik schreef het alleen om aan te geven dat je een "heet" paard niet voor de show hebt maar om de kenmerken die ik al noemde.

Let wel: niet te verwarren: heet en loperig.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:35

Leuk topic, tja het is maar net hoe je er zelf mee overweg gaat. Ik heb besloten geen heet of supersensibel paard meer te kopen. Ik ben namelijk iemand die zn paard snel heet/attent krijgt door stil te zitten en kleine hulpen te geven (lees: er niet genoeg aan te zitten), maar als je dat dan bij een heet paard zo doet krijg je dat ze overdreven gaan reageren en je er bijna niet meer fatsoenlijk aan kan komen, zeker in de proef niet. Als je dan een keer wiebelt zijn ze al weet ik wat aan het doen. Zodoende zei mijn instructrice een keer dat ik beter een flegmatieker paard kan hebben omdat ik die toch met relatief weinig moeite licht aan de hulpen kan zetten, en daar vond ik wel wat in zitten.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:37

Leuk topic inderdaad. Ik wou ook net zeggen, wat versta je onder een heet paard.
Ik vind bijvoorbeeld paarden die overal naar kijken en zich overal bij aanstellen heel irritant. Maar looplustige en gevoelige paarden vind ik heerlijk te rijden. Ze mogen ook wel kijken maar als ze er 3 keer langs geweest zijn vind ik het wel weer genoeg.

Maar wat men in de volksmond onder hete paarden verstaat en of ik dat OK vind? Jahoor. Haha!