Ben ik te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deni11

Berichten: 1223
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:08

ierusju schreef:
Ik vind je wel te lang en dan nog niet eens op basis van jouw benen, maar van jouw bovenlichaam. Als jij een klein stukje naar achter leunt, breng je die hele pony uit balans.


Mee eens!

vanFerrarius

Berichten: 15
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:19

Ik vind dit een redelijke combinatie, wel zou ik de toekomst voor ogen proberen te blijven houden. Dan zou mijn voorkeur voor een ietwat groter ogende pony uitgaan.

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:30

Art_Ificious schreef:
Ik vind het niet mooi passen ziet dan niemand dat de knieën haar naar achter in het zadel duwen? En dat dit beter wordt zodra de beenlengte wat lager is (beugels enkele gaatjes langer) maar ze dan wel onder de buik uitsteekt en zo minder goed signalen kan doorgeven?

Misschien helpt het als je de foto's lichter maakt dan zie je wat ik zie.
Opgetrokken benen/voeten (om hulpen te geven?) Bijna op de lepel van zadel zitten omdat de beenligging niet goed is.

[ [url=m/D627nh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast noemt ze dit een stevige D pony, ik zie geen stevige pony maar een sporttype Haflinger. (?)

Ik ga hier wel in mee, persoonlijk zou ik niet voor dit formaat gaan.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:43

nikki_fries schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben mij er van bewust dat hier een centraal topic over is, echter is hier al lange tijd niet gereageerd en is mijn vraag toch redelijk dringend. Ik vroeg mij af of jullie mij te groot vinden voor deze pony. Hij is een stevige d-pony van 1.47. Ik ben zelf 1,73 en weeg 60 kg. Ik wil deze pony graag kopen en omdat er meerdere geïnteresseerden zijn zit er enige spoed achter mijn vraag. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik vind het zelf trouwens nog prima passen. Maar wil toch graag de mening van "buitenstaanders" horen.

[ [url=m/EHkSrf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je bent 21 en groet dus niet meer in de lengte (breedte allicht wel :+ )
Vind het geen hele forse pony.
Rus zou je foto van moeten plaatsen zonder zadel om goed te beoordelen.
Wat is paard gewend aan werk is ook een vraag die je je moet afvragen en hoe heeft hij gewerkt, (kar spanje las ik, maar zo te zien is hij onder het zadel ook gewend anders zat je er niet op) en afh. daarvan is of je daar nog veel in kan gaan verbeteren of dat dit de verbeterde versie al is.

Het is het mooi plaatje ach, dat is niet van belang, kan het paard het aan is meer de vraag en hoe goed kan jij in balans mee zitten (of de foto's zit jij redelijk ongelukkig te paard op dat zadel zal ik maar zeggen, moment opname kan het zien en niet ideaal zadel.)
Zou beugels gaat je langer doen wat betreft hulpen geven als je te lang bent en niet goed doorkomen van je hulpen, daar heb je de africhting voor }> }> als ie moet aangaloperen als je aan zijn linker oor trekt en hij kent dat doet hij het, als jij netjes een paard kan rijden dan doet hij het ook op kleine signalen en dat jij dan niet makelijk je spoor in paard zijn flank kan hakken omdat die er eind(je ) onder hangt is dan in het voor deel van het paard :Y)

Als jij het echt heel leuk paard vind zou ik hem om de maat niet laten staan, om rug allicht wel en zeker laten keuren.

Me and my little girl... (fokken is gokken..)
Spoiler:
Ik.. 1.87!!! My little girl 1.415.... en ja we starten als het ons uitkomt ook gewoon dressuur.
Afbeelding
]

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:30

nikki_fries schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb niet het idee (heb er maar 2 x opgezeten nog, maar toch) dat ik hem in de weg zit. Dat van zijn rug valt dus te trainen zie ik! Bedankt voor je foto's en uitleg AmyPony!!

Bedankt Khirshanta ik zal het idd onthouden! En ik ga sowieso op zoek naar goede begeleiding, hij is ook nog erg groen onder het zadel, heeft voornamelijk voor de kar gelopen in Spanje!

Ik ben zelf 21 en dus uitgegroeid!



Mag ik vragen waarom je je zinnen specifiek op deze pony hebt gezet eigenlijk? Pony is erg groen, vrij klein en heeft een bouw die je liever niet ziet. Als eerst eigen pony/paard lijkt me dit daarom niet de meest logische keuze eerlijk gezegd.

Sita_xx

Berichten: 1633
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:42

Leuke pony! Ik vind het nog prima passen. Iedereen heeft t over de rug. Maar volgens mij heeft de pony nogal een kort voorbeen, waardoor hij neerwaarts gebouwd is. Of hij een holle rug heeft is zo moeilijk te beoordelen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:00

Sita_xx schreef:
Leuke pony! Ik vind het nog prima passen. Iedereen heeft t over de rug. Maar volgens mij heeft de pony nogal een kort voorbeen, waardoor hij neerwaarts gebouwd is. Of hij een holle rug heeft is zo moeilijk te beoordelen.



Het is inderdaad een leuk dier om te zien, mooi kleurtje ook. Maar je zegt zelf ook al dat zijn bouw niet optimaal is, daarnaast ook nog eens groen. Voor TS is dit haar eerste pony en dan lijkt me dit niet de meest geschikte keuze.

Dus 'leuke pony, past best' vind ik beetje kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 11-02-18 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:16

Of de pony geschikt is qua africhtingsniveau of bouw of karakter is niet de vraag. De vraag was is ts te groot voor deze pony. In mijn ogen past het wel.

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:19

DatBenIkNou schreef:
Mag ik vragen waarom je je zinnen specifiek op deze pony hebt gezet eigenlijk? Pony is erg groen, vrij klein en heeft een bouw die je liever niet ziet. Als eerst eigen pony/paard lijkt me dit daarom niet de meest logische keuze eerlijk gezegd.



Dit vraag ik me inderdaad ook af....

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 11:23

Afbeelding

Hier foto's waarbij hij niet onder het zadel is. Zoals jullie zien valt zijn holle rug dus reuze mee.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:38

nikki_fries schreef:
[ [url=m/h9hnuP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier foto's waarbij hij niet onder het zadel is. Zoals jullie zien valt zijn holle rug dus reuze mee.
Zo is het duidelijk minder, wel zijn de foto's opwaarts genomen gezien de lijn van het hek en het zand. Maar dan vind ik het juist wel een dingetje dat hij onder het zadel helemaal naar voren duikt en rug wegdrukt.
Mijn opmerking aan AmyPony ging overigens over haar paard, niet over deze pony hoor..

Sita_xx

Berichten: 1633
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:51

DatBenIkNou schreef:
Sita_xx schreef:
Leuke pony! Ik vind het nog prima passen. Iedereen heeft t over de rug. Maar volgens mij heeft de pony nogal een kort voorbeen, waardoor hij neerwaarts gebouwd is. Of hij een holle rug heeft is zo moeilijk te beoordelen.



Het is inderdaad een leuk dier om te zien, mooi kleurtje ook. Maar je zegt zelf ook al dat zijn bouw niet optimaal is, daarnaast ook nog eens groen. Voor TS is dit haar eerste pony en dan lijkt me dit niet de meest geschikte keuze.

Dus 'leuke pony, past best' vind ik beetje kort door de bocht.



Ze vroeg niet of de pony qua africhting etc bij haar past. Maar of ze er nog op past. Qua lengte van de ruiter past ze prima op de pony. En een eerste pony die nog groen is hoeft met goede begeleiding geen probleem te zijn. En een optimale bouw tsjah. Wat voor de een een optimale bouw is is dat voor de andere niet. Het is een mooie pony om te zien.. voor recreatie en misschien wat wedstrijdjes B/L is zo'n pony echt wel geschikt. Als de pony een wat langer voorbeen had was ie wat idealer gebouwd, maar als de pony gewoon gezond is hoeft dit echt geen probleem te zijn. Dus jou reactie vind ik ook wel een beetje kort door de bocht.

Op de fotos zonder zadel vind ik het beestje al veel minder een kort voorbeen ogen/holle rug hebben. Dus waarschijnlijk is het met rijden ook nog wat groenigheid.

Ik vind het dus prima kunnen. Mooie pony ts!

Jolien87

Berichten: 17527
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:56

Het gewicht van de ruiter zegt helaas niet alles, een lange ruiter brengt een paard of pony sneller uit balans. Maar er zijn zat combinaties waarbij de ruiter aan de lange kant is.

Als jij écht een klik voelt met deze pony dan zou ik mijn hart volgen. Maar laat je vooral niet onder druk zetten door andere kopers. Ik wens je veel succes!

mvdbijl

Berichten: 3685
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:00

Ik vind de pony niet mooi gebouwd..

Wat wil je ermee? Ook in de toekomst? Is het recreatief zou het gaan maar om ermee te springen en dressuren zou ik verder kijken, dan ben je er echt te lang voor. Hou er tevens rekening mee dat je als je wilt starten je ermee tussen de paarden komt.

Gezien zijn bouw en groenheid zou ik er ook niet veel voor over hebben, kleurtje trekt altijd mensen maar denk dat ik op de lange termijn een pony is met beperkingen icm je lengte.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:52

als ik 'm zo zie, vind ik het dan juist weer een mooi paardje, wat heel veel beter loopt zonder ruiter dan ohz.

Lijkt me dat dit paardje met gedegen training best de bespiering en balans kan krijgen om je goed te dragen, al zou het mijn persoonlijke eerste keus niet zijn.

(als je er zo'n klik mee hebt en denkt 'ja, ook als jij oud bent met artrose, sta je bij mij'... doen)

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:59

Ik vind je te lang voor het paardje, ik denk dat je hem uit balans gaat brengen. Ik vind het ook geen mooie combinatie om te zien, de verhouding klopt niet helemaal. Ik zou hier zelf niet direct voor kiezen.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:07

Voor het mooie vind ik je net te lang.
Als je de pony al had zou ik zeggen lekker door gaan, maar in dit geval zou ik nog even goed nadenken of je dit echt wil.
Houd er ook rekening mee dat het waarschijnlijk lastig is een goed passend zadel te vinden.
Daarmee bedoel ik een zadel dat voor de pony niet te groot is, maar waar jij wel goed in past. Dat zou nog best een uitdaging kunnen zijn. Je zou niet de eerste zijn die daar tegenaan loopt.
Zoals anderen al aangeven lijkt dit zadel je al niet heel goed te passen bijvoorbeeld.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:10

De pony die ik rijd en ik hebben ongeveer dezelfde verhoudingen als jij en de pony die je wilt kopen. Nu heb ik wel een vrij kort bovenlijf in verhouding tot mijn benen en is zij een halve Haflinger, maar het past prima!

Heb geen goede rijfoto's, excuus.
Afbeelding

Ook geen zadelproblemen. Pony past prima onder een 17,5 inch en ik ook. Vermoed dat je met jouw lengte en gewicht ook prima in een een 17,5 inch past (lang, licht, waarschijnlijk niet veel kont, dus compenseert de beenlengte weer).

Anoniem

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:21

Leuke pony. Als je carrière wilt gaan maken in de dressuur, ben je er voor het mooie net wat te lang voor, schat ik in. Maar dan had je als 21jarige waarschijnlijk ook geen pony gekocht. ;)

Check ook even of je goed uitkomt met de maat van je zadel. Ik kan dat op de foto niet goed zien, maar daar gaat het ook vaak op mis: Ruiter heeft door de lengte van het bovenbeen/omvang van het achterste een groter zadel nodig. Maar dan blijkt de rug van de pony te kort voor een groter zadel.... zit je mooi klem, letterlijk en figuurlijk.

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:24

Ja maar Sjolvir, als jij nu een paard zou moeten kopen, zou je dan echt voor dit formaat kiezen? Ik vind jou persoonlijk ook gewoon echt te lang voor Hepsie.

PeerAppel hieronder vind ik er ook echt heel anders uitzien dan TS op de pony die ze eventueel wil kopen. Jou vind ik prima passen qua verhoudingen. Soms doet bouw van de mens én paard ook al een hoop. Mijn vriend ziet er raar uit als hij op mijn 1.60 smalle Draver zit, maar toen hij op de (oude model) Fjord van een oud stal genootje zat zag dat er veel normaler uit.

Soms past iets gewoon niet. Ik zou het ook hartstikke leuk vinden om nog op zo'n mooie sportieve New Forest te passen, maar dat ziet er gewoon niet uit en ik vind dat ook helemaal niet fijn voelen, zo'n klein ding waar ik rúim onder uit kom. Voor één keer is het nog wel ok, maar om nou echt zo'n dier te kopen om er vervolgens 'fulltime' mee te gaan rijden? Nee, dat vind ik persoonlijk gewoon niet ok. Je ziet ook bij veel mensen die persé op een kleine pony willen zitten, dat een passend zadel voor beide vinden echt een drama is, gek hè :)* ik zeg niet dat dat in dit geval waar is want zowel TS als Sjolvir hebben een postuur waar veel dames jaloers op zijn ;) dan nog zou het kunnen, maar ik ga geen conclusies trekken op basis van een foto. Het is vooralsnog wel iets om op te letten vóór je echt gaat kopen.

Wat ik je wel nog mee wil geven, als je nu al twijfelt of je erop past... Ga je daar straks dan niet nog erger aan twijfelen? Als je misschien een kilo aankomt, of als je toch een wedstrijd start en tussen al die grote paarden rijdt? Ik heb al vaker mensen gehoord die uiteindelijk zwichten onder de druk van de maatschappij. Of onder die van de wetenschap trouwens, vooral bij wat zwaardere ruiters.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:43

Fortitude schreef:
Ja maar Sjolvir, als jij nu een paard zou moeten kopen, zou je dan echt voor dit formaat kiezen? Ik vind jou persoonlijk ook gewoon echt te lang voor Hepsie.

PeerAppel hieronder vind ik er ook echt heel anders uitzien dan TS op de pony die ze eventueel wil kopen. Jou vind ik prima passen qua verhoudingen. Soms doet bouw van de mens én paard ook al een hoop. Mijn vriend ziet er raar uit als hij op mijn 1.60 smalle Draver zit, maar toen hij op de (oude model) Fjord van een oud stal genootje zat zag dat er veel normaler uit.

Soms past iets gewoon niet. Ik zou het ook hartstikke leuk vinden om nog op zo'n mooie sportieve New Forest te passen, maar dat ziet er gewoon niet uit en ik vind dat ook helemaal niet fijn voelen, zo'n klein ding waar ik rúim onder uit kom. Voor één keer is het nog wel ok, maar om nou echt zo'n dier te kopen om er vervolgens 'fulltime' mee te gaan rijden? Nee, dat vind ik persoonlijk gewoon niet ok. Je ziet ook bij veel mensen die persé op een kleine pony willen zitten, dat een passend zadel voor beide vinden echt een drama is, gek hè :)* ik zeg niet dat dat in dit geval waar is want zowel TS als Sjolvir hebben een postuur waar veel dames jaloers op zijn ;) dan nog zou het kunnen, maar ik ga geen conclusies trekken op basis van een foto. Het is vooralsnog wel iets om op te letten vóór je echt gaat kopen.

Wat ik je wel nog mee wil geven, als je nu al twijfelt of je erop past... Ga je daar straks dan niet nog erger aan twijfelen? Als je misschien een kilo aankomt, of als je toch een wedstrijd start en tussen al die grote paarden rijdt? Ik heb al vaker mensen gehoord die uiteindelijk zwichten onder de druk van de maatschappij. Of onder die van de wetenschap trouwens, vooral bij wat zwaardere ruiters.


Als ik ging kopen nee, dan werd het een 1.47 op zijn minst en met bouw zoals deze of als haar moeder (dus genoeg lijf)
Overigens bezit ik met mijn 1.87 ook nog gewoon een 1.565, die bewust gekocht is (en ja, ook met het idee er dressuur wedstrijden mee te rijden, als het met een fjord van 1.47 kan, kan het ook met een Knabstrupper van 1.565..) en dus niet per ongeluk hier is geland ( of gefokt.

En wat betreft andere posters dat je met de getoonde pony geen dressuur zou kunnen rijden op wedstrijd (dan even alleen doelend op formaat de rest even buiten beschouwing gelaten), dat is nou weer de grootste onzin die er is. Plaatje is misschien niet het ideaal plaatje wat iedereen voor ogen heeft, maar met kleiner paard = pony kan je prima dressuur rijden, springen wordt ingewikkelder.

Anoniem

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:02

Inderdaad, plaatje is niet mooi. En dan wordt je daar toch weer op afgerekend in de punten. En met een pony tussen de paarden starten is vaak ook niet in je voordeel qua punten. Als je dat allemaal niet erg vindt kan je dat gewoon doen. Maar als je fanatiek bent kan het je op een bepaald moment tegen gaan staan.

Mij zou het niet boeien hoor. Maar mij boeien die lintjes sowieso al niet.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:05

Qua maat heb ik in het pony starten voor volwassenen topic nog nooit echt iemand gehoord die zijn punten niet reed omdat ze met een pony starten. En uiteraard is de ene pony getalenteerder dan de andere en past de ene ruiter ook beter op een pony dan de andere. (als je klein bent kan het super plaatje zijn, weet nog dat mijn verzorgster met Sjol starte, dan leek Sjol huge!! En als ik erop zat was het maar een SjolfJE)

c_alsemgeest

Berichten: 20790
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:13

nikki_fries schreef:
[ [url=m/h9hnuP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier foto's waarbij hij niet onder het zadel is. Zoals jullie zien valt zijn holle rug dus reuze mee.

Dat is dan juist zorgelijker dat hij zijn rug zo wegdrukt ohz :)

Amado7

Berichten: 10746
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:14

Wat een discussie. Ik heb getemd. Dit topic hoort in het centrale topic.