hengst rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
askazita

Berichten: 2625
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: ♥ ♥ Ergens in de achterhoek♥ ♥

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:12

heb bij stal 2 hengsten staan,
ben met bijde bezig.
1 is nu 2.5 en heb ik het zadel en hoofdstel opgehad met longeren niks aan de hand,
de andere is 3 en wou ik longeren maar dat was echt steigeren, rennen, steigerenen, draaien met zadel er op doen niks aan de hand. en nu loopt die voor de kar, en ik ga hem binnenkort inrijden.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:27

Urielle schreef:
Een hengst is gewoon een paard, maar je moet wel stevig in je schoenen staan, op de grond en in het zadel.
Mijn ervaringen:
- ze blijven testen, nee is nooit volledig nee voor een hengst maar altijd een 'op dit moment niet'.
- hun aandacht is snel weg dus je moet ze bezig blijven houden en niet gaan afwachten
- als ze ineens uit de hoek komen is het nogal eens machtiger en groter.
- hengsten zijn vaak lamme takken en hebben wat meer nodig om voor je aan het werk te gaan. Doen ze het eenmaal dan kun je ook geen fijner paard wensen.
- als ruiter heb je een grote verantwoordelijkheid. Als je van een ruin of merrie dondert is het vervelend voor anderen, als je van een hengst dondert is het gevaarlijk.

Ik vind persoonlijk dat machismo echt heerlijk trouwens :D


Duidelijk reactie, mag ik u vragen of u hengsten kent die in de voeten bijten van de ruiter?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Miss_Malfoy schreef:
Hoezo? Heb je een wilde zwarte arabier gevonden en wil je 'm temmen?

Of wil je gewoon die 25 nuttige berichten?


En waar slaat deze reactie precies op? >;)

TS: een hengst rijden is niet veel anders dan een merrie of een ruin rijden vind ik. Echter is een hengst wel iets anders en is consequentie vooral erg belangrijk. Ze kunnen geweldig voor je werken als ze je respecteren, maar ook geweldig over je heen lopen als ze dit niet doen. Ze zijn dus niet geschikt voor iedere ruiter. Denk dat je door de eerdere posts in dit topic ook al prima geïnformeerd bent.

marillion
Berichten: 970
Geregistreerd: 27-10-06

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:40

Ik heb zelf een 6 jarige hengst.
Moet is het begin wel ff opgevoed worden, maar is nu zo mak als een lammetje! ;)
Tuurlijk geeft hij wel eens een gil, maar niet echt veel :)
Hij gaat ook gewoon de wei in, de paddock, de molen, op de wasplaats/poetsplaats tussen alle andere paarden, ik kan met hem het bos in ect ;)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:43

Ik heb nog nooit problemen gekend met hengsten,
Bij hengsten moet je gewoon duidelijke grenzen leggen, net iets meer en duidelijker nog dan bij een merrie of ruin.
En verder gewoon alles doen zoals met een ander paard, want hoe meer je er iets apart van wil maken hoe meer ze zich daar ook naar gedragen.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:09

Heeft het er ook niet mee te maken of de hengst ook een dekhengst is en hoe dekt?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:14

FaberSmid schreef:
Heeft het er ook niet mee te maken of de hengst ook een dekhengst is en hoe dekt?


nee dat vind ik niet. meestal is een dekhengst juist nog gemakkelijker omdat die duidelijk hun 'werk' kennen zeg maar. Vaak als ze de bok op moeten, is dit met een speciaal kopstuk of halster en reageren ze alleen nog maar bij het nemen van dat tuig als 1 brok testosteron.

Maar haal ze erna met hun gewone halster eruit zijn het weer de paarden als normaal.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:15

Dus de hengst veranderd niet als die gedekt heeft? En er is ook geen verschil merkbaar tussen hengsten, die natuurlijk dekken of KI?

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:17

we hebben 2 friezen & 1 kwpner op stal
1 merrie fries, 1 kwpn merrie,
en een frieze hengst..
en wat denk je,??
De frieze hengst is het gemakkelijkst:)
& mijn kwpn merrie het drukst..

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:21

ik heb ook meerdere hengsten gereden en nooit problemen mee gehad
scheelt misschien dat ik ze van jongs af aan al in handen had gehad en ze ook goed wisten dat nee ook echt nee was

toen ze in de dekstatus gingen(natuurlijk) veranderden ze totaal niet van gedrag,zowel niet in de omgang als onder het zadel
ze wisten precies wanneer "het tijd was om aan het werk te gaan"

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:22

FaberSmid schreef:
Dus de hengst veranderd niet als die gedekt heeft? En er is ook geen verschil merkbaar tussen hengsten, die natuurlijk dekken of KI?


Ik heb zelf een ponyhengst gehad die nog natuurlijk dekte, en die wist perfect wanneer het zover was. tuurlijk kon die wel eens brullen en ja je moest er nu geen merrie vlakvoor zetten. Mar die kon gewoon door mij als kind gereden worden tussen de hoop, ging de molen in, stond op de poetsplekken naast ander ponies etc.

nu ondertussen op heel wat stallen gestaan en zelf met heel wat hengsten gewerkt en alles komt neer op opvoeding en consequent gedrag. Maar mijn ervaring is dat een dekhengst net doordat ze hun 'werk' kunnen doen ook een duidelijk onderscheid kunnen maken. En ergens kunnen de hormonen dan ook afvloeien.
Waar je meestal de problemen ziet, zijn hengsten die hengst worden gelaten voor de show, onervaren inconsequent gedrag (vaak gevoed door angst en onzekerheid) van de eigenaars en ja daar wordt direct van geprofiteerd en dan krijg je een bom testosteron en beest dat op ontploffen staat.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:07

ik heb er 3 gereden.
1 was z dressuur super breef beest deed alles voor je, aan de hand was ie weleens opgeblazen maar zodra je er opzat 1 brok concentratie op jou.
2e was m2 of ook z dressuur leek precies een brave ruin, aan hem merkte je helemaal niet dat ie hengst was, ohz niet aan de hand niet op stal niet nergens niet.
3e zelf ingereden wilde nog wel eens laten zien dat ie hengst was, maar met een correctie was dat ook weer snel uit de wereld, ohz was hij totaal niet gemeen wel iets moeilijker als de andere 2 maar niet bokken of steigeren o.i.d.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:10

Heb meerdere hengsten gereden. Goed aan het werk houden, aandacht erbij houden en heel consequent zijn. Daar komt het heel kort gezegd op neer. Niet aan beginnen als je zelf onzeker bent, of nog niet voldoende ervaring hebt.

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:15

Ik rijd op een 6 jarige Quarterhengst waar ik zo een klein kind op kan zetten. Quarter is nog braver dan die andere 2 guppen (ruinen) bij elkaar. Heeft ook wel eens gedekt btw maar geen problemen mee hoor, super paard!

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:18

Ik heb ooit een 3 jarige tinkerdekhengst gereden, super beest was dat! Mijn 7 jarige merrie was er een draak bij.
Maar met echte hengst-hengsten heb ik geen ervaring.
Vanwaar je vraag?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:43

xDreamerx schreef:
Ik heb ooit een 3 jarige tinkerdekhengst gereden,


3 jaar, onder het zadel en dekhengst.....

Dat is nog geeneens een puber!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:47

FaberSmid schreef:
Duidelijk reactie, mag ik u vragen of u hengsten kent die in de voeten bijten van de ruiter?


Ik heb er eentje gereden. Die beet altijd en overal, ook in mijn voeten als ik erop zat en hij de kans kreeg.
Het eerste en enige paard waar ik echt geen plezier aan beleefde.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:25

FaberSmid schreef:
Duidelijk reactie, mag ik u vragen of u hengsten kent die in de voeten bijten van de ruiter?


Hengsten zijn sowieso wat 'oraler' ingesteld. Ze zijn veel sneller geneigd tot bijten en plukken, dus ook in de voeten, proberen de scharen van de stang te pakken, teugels pakken, zweep pakken :+ Dat is wel over als ze zich moeten concentreren trouwens.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:40

FaberSmid schreef:
Dus de hengst veranderd niet als die gedekt heeft? En er is ook geen verschil merkbaar tussen hengsten, die natuurlijk dekken of KI?


Ik vind dekkende hengsten wel degelijk meer hengst dan niet-dekkende hengsten, itt Bulck.
Natuurlijk of KI weet ik niet of dat verschil maakt.
Wat ik vooral een rotte periode vind is het begin van het dekseizoen en een tijdje na het dekseizoen als ze beginnen te voelen dat ze niet kunnen dekken, dan vieren de hormoontjes hoogtij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:35

Ik vind van niet. Explo heeft natuurlijk gedekt voor hij naar mij kwam en van hem vroeg je je met enige regelmaat af of hij wel hengst was. :+ Ook de andere hengsten die ik gereden heb hadden natuurlijk gedekt en die waren ook braaf. :) De hengst die ik van heel dichtbij heb meegemaakt had nooit gedekt en die was al evenzeer net een ruin in omgang. :)

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:43

Huertecilla schreef:
xDreamerx schreef:
Ik heb ooit een 3 jarige tinkerdekhengst gereden,


3 jaar, onder het zadel en dekhengst.....

Dat is nog geeneens een puber!


Die is op welke leeftijd zadelmak en beleerd?

WowAmigo schreef:
FaberSmid schreef:
Duidelijk reactie, mag ik u vragen of u hengsten kent die in de voeten bijten van de ruiter?


Ik heb er eentje gereden. Die beet altijd en overal, ook in mijn voeten als ik erop zat en hij de kans kreeg.
Het eerste en enige paard waar ik echt geen plezier aan beleefde.


Werkschoenen of laarzen met stalen neuzen, ontneemt het plezier en de uitdaging van deze kwajongens in de voeten te bijten.

Urielle schreef:
Hengsten zijn sowieso wat 'oraler' ingesteld. Ze zijn veel sneller geneigd tot bijten en plukken, dus ook in de voeten, proberen de scharen van de stang te pakken, teugels pakken, zweep pakken :+ Dat is wel over als ze zich moeten concentreren trouwens.


Concentreren, werken, dus de ruiter rijden en niet hobbelen.

Urielle schreef:
Ik vind dekkende hengsten wel degelijk meer hengst dan niet-dekkende hengsten, itt Bulck.
Natuurlijk of KI weet ik niet of dat verschil maakt.
Wat ik vooral een rotte periode vind is het begin van het dekseizoen en een tijdje na het dekseizoen als ze beginnen te voelen dat ze niet kunnen dekken, dan vieren de hormoontjes hoogtij.


Persoonlijk bemerk ik wel verschil tussen natuurlijk en KI dekkende hengsten, zoals u met niet of wel dekkende hengsten. In de omgang, rijden en als hoefsmid. En die met hun speciale halster, dat zijn de echte kwajongens. Een speciaal halster is het voor de gek houden hersenspinsel van de mens. Het gaat om het karakter, opvoeding en omgang.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 30-11-09 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:47

ik heb op een quarter dekhengst gereden een lief mak ding
en op een belg trekpaard hengst beiden waren ze aardiger dan mijn eigen merrie maar die is ook best een schat

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:49

een hengst rijden is niks anders dan een ruin of merrie rijden..........

ze zijn alleen wat luier

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:52

bulck schreef:
FaberSmid schreef:
Heeft het er ook niet mee te maken of de hengst ook een dekhengst is en hoe dekt?


nee dat vind ik niet. meestal is een dekhengst juist nog gemakkelijker omdat die duidelijk hun 'werk' kennen zeg maar. Vaak als ze de bok op moeten, is dit met een speciaal kopstuk of halster en reageren ze alleen nog maar bij het nemen van dat tuig als 1 brok testosteron.

Maar haal ze erna met hun gewone halster eruit zijn het weer de paarden als normaal.


Dat is ook mijn ervaring :j

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:52

KiWiKo schreef:
een hengst rijden is niks anders dan een ruin of merrie rijden..........

ze zijn alleen wat luier


En opnieuw helaas ook mijn ervaring :')