Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 142 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

 
Profiel   

Oeh ik zou er toch niet zo op gaan zitten als die foto de eerste keer is. Dat moet wel een teken van heel veel vertrouwen zijn in je paard? :P
Stel dat hij toch vooruit schiet, dan kan je niks..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-10 09:35 



 
Profiel   

Ik zit daar zonder zadel, dus ik kan er zo af. ;) Maar inderdaad, dit is vertrouwen, dat ontstaan is door goede voorbereiding. Stapje voor stapje, en geen stapje vooruit voordat de vorige stap volledig vertrouwd is, dan is de kans op ontploffen echt minimaal. Paard weet precies wat er gaat gebeuren, en heeft er geen problemen mee.
Dit was trouwens niet de allereerste keer, de eerste keer heeft mijn moeder erop gezeten. Die is een stukje lichter en mijn paard kende mij goed van grondwerk, dus handiger als ik dan ook op die positie sta, en hem kan begeleiden als het nodig is. Maar hij keek gewoon eens om, zo van: hé, zit je nu daar?? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-10 09:40 



 
Profiel   

Jeetje...dat arme paard op dat 1e filmpje!
Ik heb ook een paard zadelmak gemaakt en dat ging echt stapje voor stapje..eerst het zadel erop en daaraan wennen dan een beetje op de beugels, echt aan de beugels hangen, arm over het zadel, over het zadel hangen en pas als dat helemaal goed ging erop. En dat dan verspreidt over een aantal weken! Hij heeft toen geen 1 x gebokt...echt ontzettend braaf. Dat is veel vriendelijker dan er gewoon maar op te gaan zitten. Dan heeft dat paard ook zoiets van wat gebeurt hier??!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-10 17:17 



 
Profiel   

mijn volbloed (nu 4) is als hij een jaarling was van ierland naar belgie overgekomen en is nooit onder het zadel op de renbaan geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-10 13:45 



 
Profiel   

Woh! Wat zijn deze mensen stom zeg. bij het filmpje draver april, blijft ie gewoon maar slaan. Gewoon weg zielig.
Ik snap ook niet waarom deze mensen dit filmen en op hun site zetten? Hier krijg, lijkt mij, nou niet echt echt een goede naam van. ;(

Ze rijden trouwens ook zonder cap, erg onvoorzichtig. Zeker als je op deze manier rijd.
Harteloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-10 19:43 



 
Profiel   

Zo werden de paarden honderd jaar geleden ook al ingereden! Ik vind het nogal meevallen, na het bokken gaat hij gewoon aan het draven met een los teugeltje en wordt ook beloond. En wat een onzin dat het nooit meer goed zou komen met zo'n paard, al is de vervolgopleiding wel heel belangrijk! Ik vind het wel wat onproffessioneel om zo'n filmpje op een website te zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-10 20:06 



 
Profiel   

De filmpjes bekeken... Ik moet de jongen nageven; hij heeft super veel lef en kan toch heel wat bokken uitzitten... Verder vind ik niet dat je alleen op basis hiervan een oordeel kunt geven over hun wijze van omgaan met paarden. Je kent het paard en de geschiedenis niet. Sommige paarden (zeker de intelligentere 'bloed' paarden) kunnen nu eenmaal even heftig reageren als er iemand voor de eerste keer op stapt. Daar moet je soms als het ware 'even doorheen'. Je kan nog zo lang teuten en trutten naast en om het paard, maar er komt gewoon een moment dat je er voor het eerst op moet. Veel paarden accepteren dat moment relatief makkelijk. Maar sommige ook niet. Het paard in dat filmpje zou er zo eentje kunnen zijn.

Het tweede filmpje vind ik in zijn geheel niet zo dramatisch. Paard krijg de ruimte om naar voren te gaan (persoonlijk had ik voor een iets andere optoming gekozen...) Hij doet een hoop goed;
1. hij zet door bij het opstijgen (als je iedere keer eraf gaat als je paard wat gespannen reageert bij het opstappen dan schiet je ook niets op)
2. zodra hij zit laat hij het paard direct flink voorwaarts gaan (in tegenstelling tot wat veel mensen denken kan een jong paard beter zijn balans vinden in galop dan in stap. Probeer jij bijvoorbeeld maar eens te leren fietsen in een heeeeeeel laag tempo... Je balans vinden gaat beter met een vaartje) Ook kun je bij een gespannen jong paard vaak de spanning beter laten afvloeien in galop. Als een jong paard wat gespannen is na het opstijgen en je gaat het tegen houden omdat je vind dat het moet stappen bouw je alleen maar meer spanning, en dus ellende op)
3. Zodra het paard wat meer ontspant laat hij het terug komen in tempo, gaat van de draf naar stap en wisselt een keer van hand
4. laat het nog even op de andere hand gaan.
5. Ze doen dit alles in een omgeving waar het paard zich niet kan bezeren, wat ook goed is dat het paard niet aan de longe wordt gehouden (dat kan alleen maar extra gevaar opleveren als het paard na het opstijgen onberekenbaar reageert, zelf bij een ervaren longeur)
6. Hij slaat of straft niet. Het ziet er een beetje ongecontroleerd uit, maar met zadelmakmaken en met een paard wat zo reageert kun je nu eenmaal niet op alles letten en voor de schoonheidsprijs gaan.
7. In het filmpje 'draver april'; zier er misschien vervelend uit, maar als een jong paard wat wil bokken is het alleen maar goed om hem een tik met de zweep te geven. Been hulpen kennen ze nog niet en door de tik gaan ze wel voorwaarts. En een paard wat voorwaarts gaat kan nooit heel hoog bokken. Dus dat doe je 1. voor je eigen veiligheid en 2. het eerste wat je een jong paard moet leren is voorwaarts gaan. Doe je dat niet, dan creeer je draken.

En dan stopt het filmpje. Hopelijk beloont hij het paard, stijgt nog een paar keer op en af en laat het daarna naar stal gaan.

Ik wordt dus eerlijk gezegd niet zo heel warm of koud van de filmpjes. Ik zie dit liever dat dat eeuwige getrut met jonge paarden door mensen die het ontbreekt aan verstand en het lef om een jong paard te beleren. Liever kort maar krachtig, dat voor het paard snel duidelijk is wat er van hem wordt verlangd. Dit een paar dagen achter elkaar herhalen (nooit langer dan een kwartier bezig zijn) en je paard is goed zadelmak.

Eerlijk gezegd doe ik het niet veel anders, alleen ik heb nog nooit paarden gehad die zo heftig reageerden zoals in het eerste filmpje (nou ja, 1 deed dat een keer, maar die was toen al 6 weken zadelmak en had daarvoor nooit een kick gegeven...)

(overigens vind ik het wel een hoog 'cowboy' gehalte hebben om de filmpjes op internet te paatsen, maar ik denk/weet dat het bij veel proffesionele zadelmakmakers niet veel anders gaat. Zeker niet bij africhters die de sh*t van onervaren ruiters mogen opruimen die aan het doe-het-zelven zijn geslagen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-10 22:35 



 
Profiel   

ben het er wel mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-10 08:52 



 
Profiel   

Jolliegirl schreef

Bericht van persoon in kwestie zelf leysen jamie niemand zegt erbij dat het paard die ik daar berijd 6 voorgaande (ruiters ) tussen haakjes voor mij pipos die denken dat ze kunnen rijden geprobeerd hadden om enkel maar erop te hangen in de stal was niet gelukt ! Eigenaar van het paard stond erbij heeft mij erop gezet maar laat hem te vroeg los bij gevolg dat ik moest zien dat ik erop blijf zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:00 



 
Profiel   

Jeetje dit topic is kneiters oud.. .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:03 



 
Profiel   

James1978 schreef
Jolliegirl schreef

Bericht van persoon in kwestie zelf leysen jamie niemand zegt erbij dat het paard die ik daar berijd 6 voorgaande (ruiters ) tussen haakjes voor mij pipos die denken dat ze kunnen rijden geprobeerd hadden om enkel maar erop te hangen in de stal was niet gelukt ! Eigenaar van het paard stond erbij heeft mij erop gezet maar laat hem te vroeg los bij gevolg dat ik moest zien dat ik erop blijf zitten!


Waarom haal je een topic van 11 jaar oud omhoog? Ben jij degene die er daar opzat 11 jaar geleden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:16 



 
Profiel   

Dat zegt hij toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:25 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
Dat zegt hij toch? :)


Nou, het is zo onduidelijk en slecht geschreven dat ik weinig van kan maken. Wie is Leysen Jamie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:30 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ballard_L schreef
Dat zegt hij toch? :)


Nou, het is zo onduidelijk en slecht geschreven dat ik weinig van kan maken. Wie is Leysen Jamie?


James1978??
Jamie Leysen is of was (weet niet of hij nu nog paarden traint) een renpaardentrainer in België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:33 



 
Profiel   

Geen ide wie het is. Maar hij stuurt me iig pb's waardoor ik ook weer in dit topic terecht kom in een poging om er achter te komen waar het over gaat. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:44 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Geen ide wie het is. Maar hij stuurt me iig pb's waardoor ik ook weer in dit topic terecht kom in een poging om er achter te komen waar het over gaat. :')


Niet op reageren.
Ik ken hem van de Loyse Hoeve lang geleden en hij heeft bij mij geen positieve indruk gemaakt om het netjes uit te drukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:20 



 
Profiel   

Ik zet een slotje op dit topic, dit topic is ruim 10 jaar oud.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 142 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen