Wanneer ben je gevorderd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:29

Bij ons op de manege hebben de lessen daarom geen 'naam'.
Ik vind dat als je je pony/paard zelf kunt 'sturen', de gangen in gewenst tempo onder controle hebt, en zelfbewust bent, je al aardig op weg bent. Maar zoals eerder gezegd, moeilijk te beoordelen! Is denk ik ook vooral een definitiekwestie.

Ik rijd nu 10 jaar op een manege (4 jaar op eentje, en nu 6 jaar bij de andere).
Vind het toch jammer over de vooroordelen die je vaak hoort over manegeruiters.
(Een deel heeft simpelweg geen paard omdat ze er geen geld voor hebben? Je koopt bijv. een duur paard dat z heeft gelopen, en dan ben je ineens een goede ruiter denken mensen.)

Ik rijd regelmatig op het paard van mijn instructrice, denk niet dat ze me een 'simpele' (weet niet of dit het goede woord is?) manegeruiter vindt, anders zou ze me er tog niet een uur op laten rijden?

12sterre34
Berichten: 505
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:48

Saaams schreef:
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.

Dit vind ik absoluut niet gevorderd... gevorderd vind ik een paard fatsoenlijk dressuurmatig kunnen rijden, dat vind ik minimaal l2 niveau. Natuurlijk is de basis het belangrijkst. Heel veel mensen noemen zich gevorderd als ze 2of 10 jaar op een manege rijden terwijl ze niet eens een b-proef kunnen rijden :s

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:58

ja maar er zijn genoeg mensen die gevorderd zijn en die niet wedstrijden willen/kunnen of mogen rijden die zich dus niet willen of hoeven te bewijzen van kijk ik ben goed :)

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:10

ponylies schreef:
ja maar er zijn genoeg mensen die gevorderd zijn en die niet wedstrijden willen/kunnen of mogen rijden die zich dus niet willen of hoeven te bewijzen van kijk ik ben goed :)


+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:17

Denk dat dat voor iedereen anders is.

FLIP123
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:57

Ik vindt iemand gevorderd wanneer deze veilig op alle normale paarden kan rijden.

Zonder daarmee direct in de probelemen te komen.

SanneJasper
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:49

Ik vind dat je gevorderd bent als je zelf kan rijden, niet alleen maar achter elkaar in een rijtje, maar controle hebt over je paard.
En dat je zelfstandig genoeg bent om zelf oefeningen te kunnen rijden.
De stap, draf en galop goed beheerst.

@12sterre34 waarom gelijk een niveau aanplakken?
Wáárom moet je een bepaald niveau rijden om gevorderd te kunnen zijn?
Je zou nog zo goed kunnen rijden, maar omdat je geen wedstrijden rijdt/kunt rijden, ben je dus niet gevorderd?
Onzin.

@julius_juut geinstaleerde knopjes?
Sorry, maar de manegepony waar ik op rijd heeft dus echt géén geinstaleerde knopjes,
Misschien 1 of 2 paarden bij ons op de manege die zo makkelijk zijn, maar verder heeft elk paard een eigen karakter, en zijn eigen streken.
Laatst bijgewerkt door SanneJasper op 22-03-11 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:54

ik snap eerlijk gezegt niet waarom er mensen zijn die daar zo veel waarde aan hechten...
paardrijden en met paarden omgaan doe je omdat je het leuk vind lijkt mij? dus wat maakt het dan uit of je 'beginner' of 'gevroderd' bent? als je maar plezier hebt en je paard met respect behandelt :)

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:57

ponylies schreef:
ja maar er zijn genoeg mensen die gevorderd zijn en die niet wedstrijden willen/kunnen of mogen rijden die zich dus niet willen of hoeven te bewijzen van kijk ik ben goed :)

maaarrrr de meeste mensen rijden ook geen wedstrijden om te laten zien hoe goed ze zijn, maar om te kijken hoe ver ze zijn in de training, of het paard daadwerkelijk het niveau loopt waarin hij getraind word :) en niet omdat de ruiter wil laten zien dat hij 'goed' is. komt een vraag:
wanneer vind jij een ruiter/amazond goed dan? :)

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:10

ja das een goede vraag

ik vind een ruiter uhm goed genoeg laat ik het daar op houden dan als

bijv een beginner: zit paard niet in de weg kan stappen draven galloperen een klein kruisje springen en heeft een goede houding dus

half gevorderd: zie hierboven + kan een paard nageefelijk rijden vwnw kan een dressuurproef rijden op b of l1 niveau afhankelijk van het paard natuurlijk, kan een parcoursje springen b niveau en weet hoe een paard ''werkt''.

gevorderd: zie hierboven + heeft een goede stevige onafhankelijke zit kan op bijna ieder paard stappen (afgezien van paarden waar de profs op rijden) kan een paard goed en correct aan de teugel rijden, kan tempowisselingen >wijken>verschillende zijgangen, eventueel een galopswissel,
kan een b parcours springen en kan een l1/l2 dressuur proef correct rijden
heeft een verandwoordelijksheids gevoel naar het paard toe,
weet op welk paard hij/zij wat moet trainen,
kan verandwoord buiten rijden en ook in de bak,
weet heel goed hoe je een paard correct moet rijden en evt als er tijdelijk een hulpteugel aan moet bijv,

en nog veel meer eigenlijk :D
zo zie ik het en jij dan?

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:16

oke, dat vind ik een goede, duidelijke uitleg :j
ik denk er in principe het zelfde over. als we het hier over eigen paarden hebben iniedergeval. op de manege waar ik een hele tijd terug reed kwam de gevorderde groep dan echt niet verder dan wat bij jouw onder beginners valt. daarom vind ik het moeilijk mensen in groepen te plaatsen en zeggen of ze beginner/gevorderd etc zijn.

het belangrijkste is en daar blijf ik bij dat je plezier hebt in wat je doet zonder je paard daarbij in de weg te zitten :)

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:25

indd ja op mijn manege
waar ik rij dus zit ik dus wel in de gevorderde groep en leer ik ook dingen uit de gevorde snap je?

de andere mensen die bij mij in die groep rijden zitten meer in de eerste groep ik krijg zeg maar meer op mij eigen niveau les snap ie?:P

xMerleLove

Berichten: 286
Geregistreerd: 28-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:58

julius_juut schreef:
Gevorderd vind ik iemand die met verschillende paarden kan werken zonder daarbij zichzelf of het paard 'kwaad' te doen.
Iemand kan een paard nog zo mooi in een krul trekken en de ring door schoppen, gevorderd in het ruiter zijn vind ik het niet. Dan zie ik liever iemand die een paard netjes de bak of het bos doorkrijgt zonder ruk en plukwerk.

Ook denk ik niet dat iemand ooit een gevorderd ruiter zal worden met alleen ervaring met manegepaarden. Dan leer je alleen de al geïnstalleerde knopjes indrukken, naar mijn idee ben je pas een gevorderde ruiter wanneer je een paard ook kunt leren wat een hulp betekend.


Dat vind ik dus echt ergens op slaan, ik geef je helemaal gelijk. Ik vind dat je jezelf pas gevorderd mag noemen als je je paard zonder strijd of overgave kan rijden, maar zo kan rijden dat het paard vrijwillig met je meewerkt

juul4545
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:29

Je bent nooit gevorderd, bij paarden ben je nooit uitgeleerd. Er komt altijd wel weer een betere manier om te rijden. Maar ik vind als je je zelf gevorderd wil noemen dan moet je ook enige kennis hebben over ziektes ligaam wat je paard wel of niet kan eten en welk eten er goed is voor een paard, wand als je op verpakkingen van paarden bix of snoep kijkt zit er zo veel troep in. Als je gevorderd bent dan kan je goed rijden de hulpen goed kennen en toepassen, zien of het een giftige of goede plant is, bepaalde ziektes kan herkennen, wanneer je je paard een blessure oploopt en hoe het ligaam werkt. Maar dat is nog wel een boel.. Groetjess

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:00

parador schreef:
Suus_ schreef:
Een gevorderde zie ik als iemand die netjes een B proefje rond kan rijden. Manege niveau ligt meestal niet veel hoger.
Dat noem ik een gevorderde beginner :D.

Z ruiter vind ik gevorderd.


bij de manege waar ik rijd zijn diverse ruiters/amazones die op L1/L2 niveau rijden. Zijn dat geen gevorderden dan??


Maar kunnen zij dit ook op eigen paarden die over het algemeen heel anders zijn dan manegepaarden?

Almeetje schreef:
Ik vind dat een ruiter gevorderd is als hij een gemiddeld paard (qua karakter, geen braaf, rustig paard maar ook geen probleempaard) in de 3 gangen beheerst kan rijden, een redelijke houding heeft (evt. niet perfect maar mag het paard niet storen), alle pistefiguren kent, enkele moeilijke dingetjes kan zoals wijken, veilig over een lage sprong kan geraken en op een verantwoorde manier kan buitenrijden. Dus als je een nette B-proef kan rijden, of als je je A-brevet hebt.
Ik vind een ruiter uit manege-gevorderde lessen dus niet altijd gevorderd. Ik rijd al lang bij de gevorderden op de manege, maar nu met een eigen paardje kan ik al veel meer en durf nu pas mezelf een gevorderde ruiter noemen, maar nog lang geen goede ruiter. Bij een echt goede ruiter denk ik aan een ruiter die minstens M rijd.

Dus als iemand een fatsoenlijke B proef kan rijden is hij of zij gevorderd? Dat is toch de basis die je minimaal moet kennen?

dammie1 schreef:
Borg schreef:
Ontopic: laat de manege lekker zelf bepalen of ze iemand beginner/lichtgevorderd/gevorderd vinden.
Als je zelf beter wil paardrijden dan heb je meer aan deze verdeling:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'

Heel goed verwoord! :j


Gevorderd is gewoon een manegeterm; in welke klasse delen we je in.

Verder ben je nooit uitgeleerd met paarden en is er altijd ruimte voor verbetering. Ik vind niet dat je het kunt onderverdelen in half gevorderd en gevorderd. :n

Loeke

Berichten: 58
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:11

Wat mij opvalt is dat het kopje van dit onderwerp heel open is: "wat is gevorderd?" en dat het grootste gedeelte (niet alles) gaat over het rijden... Hiermee wordt naar mijn idee het allerbelangrijkste stuk overgeslagen: horsemanship. Dit gaat aan al het rijden vooraf, sterker nog: volgens mij kun je gevorderd horseman/woman zijn zonder ooit op een paard gezeten te hebben.
Ik denk dat een 'paard-rij-carrière' zou moeten starten met instructie/verdieping rondom het wezen paard waarbij gedrag, leefomstandigheden, voeding etc aan de orde komt. Om vervolgens een stuk bewuster op het paard te stappen. Volgens mij zou dit het uiteindelijk ook makkelijker maken om het rijtechnische gedeelte te snappen en toe te passen. Waarom doe je wat je doet en beter nog: waarom reageert je paard zoals hij doet?

Dus voor mij is iemand gevorderd als hij/zij een goede horseman/woman is waarbij iemand niet perse alle situaties per direct weet op te lossen maar wel een manier van werken/kijken heeft die aansluit bij het wezen paard waarbij respect, geduld en begrip kernwoorden zijn. En of die persoon vervolgens een mooi wedstrijdproefje neer zet.. tja... persoonlijk vind ik dat dan minder boeiend, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Overigens plaats ik mijzelf tov mijn eigen definitie gevorderd als een beginner die goed op weg is :D

xChou
Berichten: 172
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:36

Je bent eigenlijk nooit gevorderd in mijn ogen. Elke keer dat ik weer rijd leer ik iets nieuws bij, ik maak fouten en leer van deze fouten. Dus bij mij hangt er nergens een kaartje met 'gevorderd' aan. Bij mij op de manege hebben ze twee groepen; beginners en de gevorderde. Dan vind ik daar wel weer een duidelijk verschil in zitten aangezien de beginners dus echt van niveau 0 komen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:11

Koekje_ schreef:
Saaams schreef:
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.


mika11 schreef:
Volgens mij ben je gevorderd als je je paard onder controle hebt. Het tempo in stap, draf en galop kunt bepalen. En je het paard rond kunt sturen in de richting die je wilt.


Vind je dat gevorderd? Ik vind dat de basis :j


Precies! Vanuit dat ga je verder werken :)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:19

Naar mijn mening ben je gevorderd als je op veel verschillende paarden hebt gezeten en dus al het 1 en ander hebt meegemaakt en dat je in moeilijke situaties respectvol naar je paard blijft.
Ook vind ik dat je verstand van het tuig moet hebben.

LauraEline

Berichten: 50
Geregistreerd: 29-08-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:03

Als ruiter of amazone ben je denk ik nooit uitgeleerd aangezien elk paard anders is en anders op verschillende situaties reageert. Maar je kan jezelf denk ik wel gevorderd noemen als je goed verstand hebt over de verzorging, optoming, voeding en uiteraard behoorlijk kan rijden. Dwz dat je alle gangen beheerst, weet hoe je bepaalde rijtechnische problemen oplost en netjes een paard een dressuurproef kan laten lopen.

J_B_GR
Berichten: 52
Geregistreerd: 16-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:45

LauraEline schreef:
Als ruiter of amazone ben je denk ik nooit uitgeleerd aangezien elk paard anders is en anders op verschillende situaties reageert. Maar je kan jezelf denk ik wel gevorderd noemen als je goed verstand hebt over de verzorging, optoming, voeding en uiteraard behoorlijk kan rijden. Dwz dat je alle gangen beheerst, weet hoe je bepaalde rijtechnische problemen oplost en netjes een paard een dressuurproef kan laten lopen.


Ik ben het daar ook wel mee eens, als je veel situaties hebt meegemaakt weet je ook vaak hoe je hierop moet reageren. Ik vind dit ook een belangrijk onderdeel van gevorderd zijn.

Nobodyshere
Berichten: 853
Geregistreerd: 16-01-13

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:47

bij ons op de manege hebben wij altijd "los" gereden (zonder longe) maar dan ben je nog niet meteen gevorderd

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:16

Gevorderd is een beetje een groot woord, maar volgensmij kom je toch wel in de buurt als je weet hoe je een paard moet verzorgen, de basis van het rijden goed beheerst, weet hoe je je paard moet opzadelen en weet wat je moet doen in onverwachte situaties. En je kan altijd nog door leren, met paarden kom je altijd voor verassingen te staan.

linsey1234
Berichten: 17
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:06

Ik denk dat als je de basis van het verzorgen en het berijden van het paard kent, en je ook veel met paarden omgaat en dit al langere tijd doet, je jezelf dan gevorderd mag noemen.

xCandyy

Berichten: 116
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:24

Dat ligt eraan.
Sommige zullen binnen no-time gevorderd zijn, en bij de andere duurt het 3 jaar.
Zodra jij je paard onder controle hebt, en het paard doet wat jij wil.
Dan kom je denk ik toch wel in de buurt van gevorderd ;)