Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer ben je gevorderd??

 
Profiel   

Hallo,

Ik zie hier en daar wel eens staan dat mensen over zichzelf zeggen(bv. in hun profiel) dat ze gevorderd zijn, omdat ze los kunnen rijden..(zonder longe oid.)
Maar hier ben ik het echter niet mee eens.
Nou is mijn vraag wanneer ben je dan wel gevorderd??
ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen topic vinden die hier al over ging..

Liefs, Moelly

*\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 17:54 



 
Profiel   

Dat is voor iedereen anders.
De ene vindt dat als je stevig in het zadel zit, de andere als je goed presteert op wedstrijden en weer andere vindt dat het is als je met respect toe naar je paard rijdt en weet wat je doet en het paard zo min mogelijk in de weg zit. Dat laatste is mijn mening. Dat je bewust bezig bent met je paard en dat je weet dat je met bepaalde dingen moeite hebt maar er wel aan werkt. Dat je meer van paarden weet dan dat ze 4 benen, een hoofd, kont en staart heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:14 



 
Profiel   

Ok, want ik zag dus net op een profiel van iemand, dat ze wel los kon, om dat ze gevorderd was??

toen dacht ik; PARDON!!??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:46 



 
Profiel   

Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:48 



 
Profiel   

Saaams schreef
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.



bedankt oor je reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:53 



 
Profiel   

Gevorderd vind ik iemand die met verschillende paarden kan werken zonder daarbij zichzelf of het paard 'kwaad' te doen.
Iemand kan een paard nog zo mooi in een krul trekken en de ring door schoppen, gevorderd in het ruiter zijn vind ik het niet. Dan zie ik liever iemand die een paard netjes de bak of het bos doorkrijgt zonder ruk en plukwerk.

Ook denk ik niet dat iemand ooit een gevorderd ruiter zal worden met alleen ervaring met manegepaarden. Dan leer je alleen de al geïnstalleerde knopjes indrukken, naar mijn idee ben je pas een gevorderde ruiter wanneer je een paard ook kunt leren wat een hulp betekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:56 



 
Profiel   

Hmmm, ik heb eigenlijk geen idee. Ik Denk dat het afhankelijk is van op welke stal je staat als je het op niveau van lessen bekijkt.
Bij ons op stal zijn er bijvoorbeeld 'gevorderden' lessen, waarin we vroeger echt maar met 4 mensen reden, terwijl er nu kinderen meerijden die ik vorig jaar nog heb leren op&neer gaan bij het draven enzo :n. Ik vind dit echt niet fijn eerlijk gezegd.

Ik denk wel dat je nooit genoeg kan bijleren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 18:57 



 
Profiel   

Wat iemand boven mij al zegt, het ligt aan de definitie.

Iemand die op de manege rijdt en in de gevorderde lessen mee rijdt, is gevorderd vanuit de definitie die de manege eraan geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:01 



 
Profiel   

daar hebben jullie denk ik wel gelijk in.. Maar is het dan niet raar dat mensen die nog geen 2 jaar op paardrijden zeggen: ik ben gevorderd! ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:02 



 
Profiel   

hier op de manege zie ik vaak advertenties van meisjes die een verzorgpony zoeken, en dan aangeven dat ze hoog gevorderd zijn, terwijl ze een manegepony niet alleen de bak door kunnen sturen met bijvoorbeeld vrijrijden of dressuur proefjes.

ik vind een manegeruiter gevorderd als hij/zij normaal en respectvol met een paard om kan gaan zowel in de stal als met rijden, weet hoe je een pony moet poetsen en met welke borstels, stap draf en galop goed beheerst, alle basisfiguren kent, een goede houding heeft, en een manegepony uit de groep kan sturen zonder moeite. de meeste ruiters die 1x per week lessen duurt het toch wel minimaal 3-4 jaar om gevorderd te zijn naar mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:04 



 

Ik denk niet dat het al dan niet gevorderd zijn te maken heeft met het aantal jaren paardrijden. Ik heb leerlingen gehad die met een half jaar echt gevorderd waren en ik heb leerlingen die na tien jaar nog steeds beginner zijn.

Ik hecht eerlijk gezegd niet zo veel waarde aan dergelijke termen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:05 



 
Profiel   

Volgens mij ben je gevorderd als je je paard onder controle hebt. Het tempo in stap, draf en galop kunt bepalen. En je het paard rond kunt sturen in de richting die je wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:06 



 
Profiel   

Ik vind dat je gevorderd bent als jij het paard wat kan leren en doelbewust rijd. Dus dat je weet waarom je bepaalde oefeningen doet en ze zodanig uitvoerd dat het paard er beter van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 19:09 



 
Profiel   

julius_juut schreef
Ook denk ik niet dat iemand ooit een gevorderd ruiter zal worden met alleen ervaring met manegepaarden. Dan leer je alleen de al geïnstalleerde knopjes indrukken, naar mijn idee ben je pas een gevorderde ruiter wanneer je een paard ook kunt leren wat een hulp betekend.


Ben ik het niet mee eens.. Er zijn echt wel pittige manege paarden!!! Bovendien rij je dan vaak afwisselend op paarden en dat is super goed voor je ervaring!!
(heb eigen paarden en rij al 7 jaar niet meer op een manage maar vind je erg kort door de bocht gaan!)

Ik denk trouwens dat als iemand zich gevorderd vind dat hij het juist niet is. Ik heb al op zoveel paarden gezeten en kan je vertellen dat ik ze echt niet allemaal aan kan. Terwijl ik met een hele hoop wel leuk overweg kan.

Maar afhankelijk van je definitie, ken mensen in de Z terwijl hun paard al met drie andere ruiters Z was.. ben je dan gevorderd? Of ben je gevorderd als je een "groen paard" in de B +1 weet te rijden?!

Iedereen zal het anders uitleggen. Vaak wordt met gevorderd bedoeld dat je je zelfstandig kan reden in verschillende situaties. Dus alleen in de bak, tijdens buitenrit etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-11 20:55 



 
Profiel   

Bedankt voor de reactie's!
Ik denk zelf ook dat je niet gevorderd kunt worden met alleen manegepaarden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-11 10:17 



 

'k Denk dat je dan gewoon op zoek moet naar een betere manege met betere instructie en betere paarden :)
Als ik bij ons de manegeruiters door die laatste F-proeven heen zie sturen, dan zijn dat toch echt wel gevorderde ruiters hoor, die rijden beter dan menig ruiter met eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-11 10:21 



 
Profiel   

ik vind niemand gevorderd rijden.
Kijk naar Ankie Grunsven met dressuur training loop ze in de mond te trekken met een stang en trens.
Nou dan vind ik jou niet gevorderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 19:26 



 

Nee die Anky is echt een beginnertje... :')
Misschien moet je d'r aanbieden om 'r eens les te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 19:50 



 
Profiel   

ja was ik al wel van plan.
Ik vind zielig dat trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 19:59 



 
Profiel   

_O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:36 



 
Profiel   

Rijtechnisch inzicht en dat ook daadwerkelijk kunnen toepassen, vind ik heel belangrijk... Ik ben het ook met julius_juut eens, alleen ervaring met manegepaarden is niet genoeg... Ik vind mezelf trouwens ook nog geen gevorderde ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:39 



 
Profiel   

ben je gevorderd met een duur z paard en je bent 12 jaar.
of je rijd natural en je bent 17 en rijd al zowat je heleleven.
.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:46 



 
Profiel   

Saaams schreef
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.


dit heb ik toch echt allemaal; maar ik noem mezelf nog niet gevorderd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:47 



 
Profiel   

ben ik dan gevorderd. Ik rijd al sinds mijn 4 jaar paard. Ik heb al 11 jaar een en dezelfde pony en zet mij niet op een ander paard want dan weet ik niet of ik dit kan...
???

begrijp je mijn tegenstelling ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:48 



 
Profiel   

Saaams schreef
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.


mika11 schreef
Volgens mij ben je gevorderd als je je paard onder controle hebt. Het tempo in stap, draf en galop kunt bepalen. En je het paard rond kunt sturen in de richting die je wilt.


Vind je dat gevorderd? Ik vind dat de basis :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-11 21:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen