Horses are not athletes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:32

Het feit dat dit soort discussies steeds vaker ontstaat is een goed ding, denk ik. Want je merkt toch dat mensen zich bewuster worden van de dingen die ze op dit gebied doen. Ik ook.
Ik ga heus ook nog wel in de fout, tolk heus ook wel af en toe dingen verkeerd, en stel echt wel eens dat wat ik wil op de voorgrond t.o.v. het paard.
Maar het is dan ook een levenslang leerproces, denk ik.
En misschien gaat het daarbij dan niet om het perfect te doen, maar om inspanningen te leveren om het zo goed mogelijk te doen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:22

liljebo schreef:
Het feit dat dit soort discussies steeds vaker ontstaat is een goed ding, denk ik. Want je merkt toch dat mensen zich bewuster worden van de dingen die ze op dit gebied doen. Ik ook.
Ik ga heus ook nog wel in de fout, tolk heus ook wel af en toe dingen verkeerd, en stel echt wel eens dat wat ik wil op de voorgrond t.o.v. het paard.
Maar het is dan ook een levenslang leerproces, denk ik.
En misschien gaat het daarbij dan niet om het perfect te doen, maar om inspanningen te leveren om het zo goed mogelijk te doen.


In elk geval zie je je paard als paard en niet als winstpuntenmachine die alleen maar op stal mag staan, in de stapmolen en heel de wereld over gesleur wordt.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:35

Tja ik vind dit altijd zulke lastige discussies: enerzijds: helemaal gelijk: ieder paard heeft recht op een wei en vriendjes, fatsoenlijk voedsel en een pijnvrij, leuk leven.
Anderzijds: zonder sport geen paard (of een slachtpaard) of dat nu het welzijn van het paard ten goede komt.. /3

Ik hoop dat er snel een tussenweg wordt gevonden: een paardwaardige sportwereld, waarin het dier meer centraal staat ipv zo sbnel mogelijk zoveel mogelijk geld verdienen aan het dier. Onvriendelijke methodes/ ruiters en omstandigheden afstraffen ipv belonen dan ben je al een heel eind lijkt me!

Jammergenoeg werkt het nu eenmaal niet om in de zware sport ene heel robuust paard te hebben wat naast zijn performances in de ring de rest van de dag lekker buiten kan lopen, want of het nu gewenst is of niet, een topsporter moet nu eenmaal op zijn lijf letten. Het zou zielig zijn om salinero vanaf vandaag 24 uur pd de wei op te schoppen en dan op zondag uit de wei te rukken en hem in de ring te zetten. Dat kan ook niet!

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:40

Jiwa schreef:
Het gaat niet alleen om het wedstrijdrijden op zich, of het andere terrein, de andere omgeving. Het gaat om de hele rijstil en eerzucht die erbij komt kijken vanuit de ruiter.

Fleurtje100 schreef:
En in presteren vanuit angst geloof ik niet, een paard wat angst heeft zal sowieso nooit heel goed presteren. Meeste paarden die ik ken zijn ook niet heel bang van hun baasje, het is eerder omgedraaid.

Misschien moet je je eerst eens meer verdiepen in het paard als wezen en de denkwijze van een paard, dan zul je zien dat het wel degelijk de paarden zijn die angst voor de ruiter hebben in plaats van andersom. Wanneer het zelfverdedigingsmechanisme van het paard om de hoek komt zetten, dan wordt de ruiter bang ja. Maar in dit geval was de kip er eerder dan het ei.

En over je eerste opmerking: Kun je nagaan hoe goed een paard dat niet wordt blootgesteld aan wedstrijddruk en alle technieken en hulpmiddelen die erbij komen kijken kan presteren. ;)


Daar ben ik het dus niet mee eens. Over het algemeen zie ik ruiters die bang zijn voor de voor hun onvoorspelbare en oncontroleerbare acties van het paard (en dan in de zin van een keertje opzij springen, kijkerig zijn, een beetje druk of speels doen, baasje meesleuren naar een pluk gras etc.). Heeft niks te maken met zelfverdedigingsmechanisme van het paard. De meeste paarden zijn gewoon hardstikke braaf en accepteren heel veel van hun ruiter.
En nee ik vind dat paard op die reining filmpjes geen angstige indruk maken, dat paard lijkt geaccepteerd te hebben dat het zo nou eenmaal gaat en is daarop behoorlijk afgestompt. De zombie uit het artikel van de paardenkrant. Ik vind die paarden die aan de kant even stil staan er ook behoorlijk afgestompt uit zien. En 'normaal' paard zou dan een beetje omzich heen gaan kijken, kijken of hij hoi kan gaan zeggen tegen het paard ernaast.
Het is heel sneu voor die paarden maar angst speelt daar imo geen rol, eerder een zeer vergaand aanpassingsvermogen.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:50

liljebo schreef:
En dus proberen we het paard te overtuigen zodat het samen met ons dingen wil doen

:)
En dat is helemaal niet zo moeilijk. Verbazend makkelijk zelfs..
Dat komt omdat paarden onderling ook gewoon kiezen om rond te hangen bij het paard wat hun in een bepaalde omstandigheid het meest kans op alle aspecten van overleven + enige fun kan waarborgen. Dat zijn dus niet de sterkste of de agressiefste individuen, dat zijn die die bewezen hebben dat ze het slimst zijn en een goed geheugen hebben. Laat dat nu toevallig ook onze sterke kant zijn, brains.. Het enige waar je je paard moet van overtuigen is dat jij altijd en overal de slimste keuze maakt, en huppa, hij wil hetzelfde.

Dominantiemodellen zijn achterhaald voor paarden. Voor mij is het logisch gevolg dat alle vormen van training op basis van directe dwang en 'geen keuze' daarmee ook achterhaald zijn. Dat is gewoon niet de meest efficiëntie manier om om een relatie te onderhouden met een paard. Wat op zich dan weer niet echt opvalt in grote delen van de ruiterij, omdat een relatie met het paard die verder gaat als gehoorzaamheid voor veel ruiters helemaal niet nodig is. Niet voor veel sporters, maar net zo goed niet voor veehoeders die alle dagen een ander paard zadelen bijvoorbeeld..

Dat bedoelde ik hierboven met dat een paard ook met een mens van nature wat wil doen. Als de bovenstaande voorwaarde vervuld is welliswaar, jij bent degene waar ze bij willen zijn als er wat gebeurt, want jij bent degene die het beste weet hoe dat aan te pakken. En natuur moet je dan als aard lezen.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:57

Alma schreef:
Zoveel mensen die het helemaal verkeerd begrijpen.. Ik hoop op steeds meer toename van bewustzijn op dat gebied. Dat zou het leven van de paarden hier in Nederland een hoop verbeteren.

Op zich is dat helemaal geen drama, die mensen willen echt het beste voor hun paard, dat is dus kwestie van juiste info.. en dan komt dat vanzelf. Als je het beste wil, en je welgemeend wil leren ben je toch al voor 99% goed bezig toch, we worden niet met een vol verstand geboren helaas, iedereen heeft zijn leven bij te leren.

Veel erger is de groep die niet het beste wil voor hun paard, die zijn er ook. Mensen die het onverschillig laat of er nu iets beter zou kunnen voor het paard of niet, als hij maar gezond is en loopt, is het ok.
En helaas heb je ook nog een groepje waarbij dat laatste ook niet zo belangrijk is. Maar ik mag hopen dat dat klein is.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:26

Je kunt ook stellen:

Het welzijn van het paard.

Wat is dat precies en hoe bereik je dat?
Is het wel mogelijk een paard in ons land (of waar dan ook) een leven te bieden, wat alles heeft wat een paard nodig heeft.
Over dat stuk welzijn zijn al zoveel verschillende verschillende theorieën over.
De discussie over het paard in de sport of als recreatiepaard komt daar ook uit voort.
Bij top sportpaarden zit er vaak nog een kwestie van geld bij, net als bij de hele fokkerij.
Als er geld mee gemoeid is, schiet sowieso het welzijn van het paard er vaak bij in.

Maar als je het paard niet meer gebruikt voor je plezier (ermee rijden/mennen/vrijheidsdressuur etc),
maar alleen het hoogste welzijn voor het paard nastreeft, dan zouden een heleboel mensen geen paard meer willen.
Het paard is zo gewaardeerd door mensen, juist omdat je er van alles mee kan doen.

Zijn paarden atleten?:
Ik denk dat in de sport op wereldniveau het hoogst haalbare in principe al bereikt is.
Bijvoorbeeld de springconcoursen, het parcours heeft al een maximum hoogte van 1.60. Hoger wordt het gewoon niet meer.
Door het fokken van steeds betere springpaarden moet je wel iets verzinnen om het alsnog moeilijker te maken. Dus wordt de tijd heel scherp gesteld. Je moet echt een flink tempo rijden in een technisch moeilijk parcours om binnen de tijd rond te komen. Dus je maakt het moeilijker voor de paarden, zodat er een schifting komt en niet iedereen foutloos rijdt.

De dressuursport net zo. Bijvoorbeeld met Totilas, hij heeft blijkbaar zo'n prestatie geleverd dat het moeilijk zal worden een paard te vinden wat dat kan overtreffen.
En met de grand prix proeven. De moeilijkste proeven zijn er al geweest en ook foutloos uitgevoerd door perfect afgerichte paarden.
Moeilijker en mooier kan eigenlijk al niet meer.
Maar dat wordt natuurlijk wel nagestreefd dus zullen er altijd paarden worden gefokt/afgericht om te proberen nog iets te overtreffen.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:43

Prachtig verhaal en helemaal waar wat mij betreft!

Het is altijd belangrijk om in het oog te houden dat het paard een paard is. Voor gedomesticeerde paarden kan het best een meerwaarde zijn om leuke dingen te doen met hun mens. De discussie is dan ook niet of we überhaupt nog wel op onze paarden moeten gaan rijden. Maar of topsport met paarden wel etisch verantwoord is. Volwassen mensen kunnen er zelf voor kiezen. Dieren en kinderen kunnen dat niet...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:06

Nja... terecht werd opgemerkt dat je dat wat breder moet zien.
Het ligt er niet aan wat je doet met je paard, maar in hoeverre je het welzijn van het paard in het oog houdt en aan de basisbehoeften voldoet.
Die kan op ieder niveau in het gedrang komen, denk ik. Zowel bij Piet om de hoek, die ze alleen voor de fok heeft, als bij Mien de recreatieruiter, bij Jantje die kleine wedstrijden doet en Fien die naar de top reikt.

Toegegeven... gezien er in topsport erg veel op het spel staat, is het risico groter dat het welzijn in het gedrag komt. Daar ligt dan ook een belangrijke taak voor overkoepelende organisaties en jury's om de prioriteiten goed te leggen.
Goed gedrag c.q. eerlijke training belonen, zorgt voor een snellere verschuiving in mentaliteit dan op de vingers tikken in een oefenring.
Maar ik heb het gevoel dat er wel sprake is van bewustwording. Het feit dat nu zoveel ter discussie wordt gesteld, draagt ertoe bij dat de FEI wellicht (naar ik hoop) gaat inzien dat de focus verlegd moet worden van spektakel naar een eerlijke samenwerking/eenheid.
Mensen zijn zich ook meer bewust van de basisbehoeften van een paard en er wordt meer en meer kritiek geuit op de wedstrijdruiters die hun paard steeds op stal houden en ik denk dat ook dat uiteindelijk een verandering op gang brengt.
Dat een paard wiens welzijn goed wordt bewaakt beter presteert, zal hieraan bijdrage.

Kom ik meteen op de andere groep... Ik heb helaas ook veel kapot gereden recreatiepaarden gezien. Vooral de brave goedzakken moeten het vaak ontgelden, omdat iedereen erop durft te rijden en deze paarden derhalve veelvuldig door mensen met onvoldoende kennis en kunde in huis door bak en bos worden gestuurd, scheefheid en slecht rug gebruik niet wordt opgemerkt en dientengevolge niet zelden te maken krijgen met voortijdige slijtage en overbelasting.
Ik denk dat ook hier geldt dat het welzijn van het paard op de eerste plek dient te komen.

Dravers vormen hierop nog een extra uitzondering. Helaas komen hieruit vele paarden voor die per definitie niet heel erg geschikt zijn als rijpaard, niet altijd een gemoedelijk karakter hebben en voor een schijntje worden verkocht. Deze groep komt niet zelden bij mensen met onvoldoende verstand van zaken, vanwege het geringe aankoopbedrag, en verhuizen vervolgens van plek tot plek.
Ernstige lichamelijk problemen bij deze paarden ontstaan nog lang niet altijd tijdens de drafperiode, maar zeer vaak daarna, in de recreatieve periode, omdat er weinig aandacht wordt besteed aan het feit dat deze paarden een gedegen omscholing nodig hebben en niet voor iedereen geschikt zijn
Ook hier komt welzijn in gedrang. (veelal te maken met het financiele deel)


Ik denk dus dat je niet simpel kunt stellen en met de vinger kunt wijzen.

Topsport komt onvermijdelijk voort uit de sport en sport is een van de bestaansredenen van het paard.
We hebben het paard eeuwen nodig gehad voor oorlogvoering en werk op het land, maar daar is een eind aan gekomen. Het paard had een slachtdier kunnen worden, als de koe.
Maar juist de grote bruikbaarheid van het paard en het feit dat mensen er zoveel plezier aan beleven, heeft ervoor gezorgd dat het paard niet in zijn bestaan wordt bedreigd. (een soort evolutie?)
Ik denk dat ze ook in die zin zeer waardevol zijn; voor zowel de mensen die hun kunnen willen testen bij wedstrijden als op recreatief niveau als op therapeutisch niveau.
Het paard zorgt voor ontspanning, uitdaging en plezier.
Ik denk dat daar op zich niets mis mee is; mits men zich ervan bewust is dat wij het zijn die het paard nodig hebben en er van alles mee willen doen en dat het niet de keuze van het paard is.
Dat we dientengevolge verantwoordelijkheid hebben naar het paard toe om ervoor te zorgen dat het voorzien wordt in basisbehoeften en dat het goed voorbereid is (lichamelijk en geestelijk) op de taak die wij op hem leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:09

mika11 schreef:
Moeilijker en mooier kan eigenlijk al niet meer.

Jawel hoor. Back to basic.
Terug naar de klassieke dressuur zoals het ooit bedoeld was. Passage, piaffe etc uitvoeren zoals het hoort.
En dat allemaal zonder pijn- en dwangmiddelen.

Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:17

[quote="liljebo]
Topsport komt onvermijdelijk voort uit de sport en sport is een van de bestaansredenen van het paard.
We hebben het paard eeuwen nodig gehad voor oorlogvoering en werk op het land, maar daar is een eind aan gekomen. Het paard had een slachtdier kunnen worden, als de koe.
Maar juist de grote bruikbaarheid van het paard en het feit dat mensen er zoveel plezier aan beleven, heeft ervoor gezorgd dat het paard niet in zijn bestaan wordt bedreigd. (een soort evolutie?)
[/quote]

Misschien ietwat off-topic. Er is een Zweedse filosoof (waarvan ik helaas de naam niet kan onthouden) die zegt dat dit soort 'gebruiksdieren' het heel goed doen, zoals ze het doen. Zouden er immers zoveel paarden in de wereld zijn, als we er niet op zouden rijden? Zouden er zoveel koeien zijn als ze niet zo goed melk gaven? Als ze deze eigenschappen niet hadden, waren ze er vast veel minder geweest. Zo doen onze gebruiksdieren het evolutionair gezien helemaal niet zo slecht. Het is immers "Survival of the fittest" En als jij als paard op je laat rijden, dan ben je fit genoeg om (in deze wereld, 2011) te overleven :)

Alma

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:54

JoviBan schreef:
mika11 schreef:
Moeilijker en mooier kan eigenlijk al niet meer.

Jawel hoor. Back to basic.
Terug naar de klassieke dressuur zoals het ooit bedoeld was. Passage, piaffe etc uitvoeren zoals het hoort.
En dat allemaal zonder pijn- en dwangmiddelen.


En, niet te vergeten, met heel veel goede voorbereiding en paarden die daarvoor geschikt zijn. :)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:02

Lijebo jij kan af en toe van die stukken schrijven waarvan ik denk ja... zo zit het in elkaar.
Je kan het nog prettig verwoorden ook. :j
Soms zitten er interessante oogopeners tussen.

Wilde ik even kwijt.

PS het woord 'fit' in het Engels vertaald is niet hetzelfde woord als in het NL. To fit is passend. Vb: 'Does it fot in your pocket'. Ofwel; 'Past het in je zak.'
Het wordt zelfs door geleerden nog altijd slecht vertaald. :') :j
Was Engels maar zo envoudig.

"Survival of the fittest" is dan ook: Overleving van de best passende, de meest geschikte
Niet alle dieren die mensen 'fokken' zijn fit of gezond. Iedereen kan genoeg voorbeelden te bedenken van vreemde soorten, rassen of types dier die door mensen 'uitgevonden' zijn.
KWPN bv is gefokt om te werken, het is het best passend type paard voor de hedendaagse sport.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:45

Bedankt :o :o :o

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:37

liljebo schreef:
Topsport komt onvermijdelijk voort uit de sport en sport is een van de bestaansredenen van het paard.

Gelukkig niet de enige. Ik zal vast niet de enige zijn die gruwelt van rassen die de laaste 50 jaar eenzijdig of op show of op sport geselecteerd zijn, en daar dan ook ver van weg blijft.
Gelukkig zijn er nog genoeg werkende rassen over, gelukkig zijn er ook recreatiemensen die iets meer willen als een rondje hobbelen of iets mooi om naar te kijken.. Als voorbeeld, voor iets als dagtochten of trektochten heb je nu eenmaal een paard met een koele kop, een goeie gezondheid en een stevig kort frame nodig. In landen waar dat als recreatiediscipline veel meer voorkomt als in Nederland (Duitsland, Zwitserland, bijvoorbeeld) kweken ze met dat doel met bewezen paarden.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:45

JoviBan schreef:
Jawel hoor. Back to basic.
Terug naar de klassieke dressuur zoals het ooit bedoeld was. Passage, piaffe etc uitvoeren zoals het hoort.
En dat allemaal zonder pijn- en dwangmiddelen.


Als dat je ding is..
Noodzaak is het gelukkig niet. Een paard moet willen voor de ruiter, de ruiter moet zijn gezond verstand gebruiken, het paard moet leren de ruiter te dragen op de voor hem minst belastende manier en de ruiter moet leren rijden op de voor het paard minst belastende manier, dat volstaat (dat is overigens al heel wat, zoals iemand hierboven al zei, dat is op zich al een levenslang leerproces ;) ).
Al de rest is optie, en het zou inderdaad nog maar erg zijn als die opties met pijn, stress en dwang kwamen.

Voor mij komt daar bij dat het paard in alle omstandigheden bomproof moet zijn buiten, want ik rijd bij voorkeur niet in een rijbak. Daar is ook nog wel redelijk wat scholing aan. En wat leuke kunstjes (vrijheidsdressuur) is ook altijd mooi meegenomen voor momenten dat je niet buiten kan en toch wat wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:01

vanitymay schreef:
Tja ik vind dit altijd zulke lastige discussies: enerzijds: helemaal gelijk: ieder paard heeft recht op een wei en vriendjes, fatsoenlijk voedsel en een pijnvrij, leuk leven.
Anderzijds: zonder sport geen paard (of een slachtpaard) of dat nu het welzijn van het paard ten goede komt.. /3


Het individu maalt niet om de soort en andersom. Ik denk dat het paarden over het algemeen helemaal niet ten goede komt dat ze op grote schaal gefokt en gehouden worden.

Wat betreft het stuk van jasmijn78 op pagina 1; wat is er goed aan dit stuk? Het staat bol van de assumpties en het zwart-wit denken. Op zich kan ik best tegen een beetje zwart-wit als het om verduidelijken van standpunten gaat, maar waarom moet het weer een steek sneer zijn naar horsemanship? Geef dan het zwart-wit beeld van beide uitersten, want ik zie meer paardenleed in de sport/manege/standaard recreatieruiter-wereld dan in de NH wereld...

Horsemanship bestaat al zo lang als we paarden gebruiken en hoe fout kan het zijn om wat meer rekening te houden met de wijze waarop je paard leert en communiceert?

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:05

Asyaa schreef:
Hoe verklaar je dan dat sommige paarden ziels ongelukkig worden als ze niet meer gereden worden?

Ben met beiden mee eens!
Daarbij spiegelt een paard meestal, dus als je een beetje ruitergevoel hebt kun je aan je paard aflezen wat hij/zij wel of niet leuk vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:07

jasmijn78 schreef:
Alma schreef:
Echter, het gebruik van 2 bitten om je paard een gelijkwaardige uitdaging te geven aan de natuurlijke leefomstandigheden? Sorry, daar kan ik écht met mijn hoofd niet bij.

Tsja... Een ander kan er misschien weer niet bij dat je zonder enige kennis van zaken gaan snijden in de hoeven van je paard... Ieder zijn ding en een beetje begrip en respect voor elkaars ding zou best aardig zijn.


Gelukkig is het niet zo dat we altijd moeten kiezen uit 2 kwaden... Er is ook nog de optie om dingen doordacht, correct en met het welzijn van je paard in gedachten te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:10

Asyaa schreef:
Hoe verklaar je dan dat sommige paarden ziels ongelukkig worden als ze niet meer gereden worden?


Het idee dat een paard ons nodig heeft is puur antropomorfisme. Paarden worden ongelukkig van niet werken omdat ze op te kleine stukjes staan, met te weinig natuurlijke uitdaging en in ongevarieerde groepen. Geef hem zijn natuurlijke leefomstandigheden en hij heeft jou niet nodig.

Gezien wij ons paard dat niet kunnen bieden kunnen we hem werk aanbieden in positieve sfeer om hem afleiding te geven.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:53

Fellor schreef:
Het idee dat een paard ons nodig heeft is puur antropomorfisme. Paarden worden ongelukkig van niet werken omdat ze op te kleine stukjes staan, met te weinig natuurlijke uitdaging en in ongevarieerde groepen. Geef hem zijn natuurlijke leefomstandigheden en hij heeft jou niet nodig.
Gezien wij ons paard dat niet kunnen bieden kunnen we hem werk aanbieden in positieve sfeer om hem afleiding te geven.

Ik wilde schijven 'omdat ze niet beter weten' maar jouw uitleg is een pak beter +:)+

fransje23

Berichten: 15399
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:41

Fellor schreef:
Geef dan het zwart-wit beeld van beide uitersten, want ik zie meer paardenleed in de sport/manege/standaard recreatieruiter-wereld dan in de NH wereld...


Ik zie eigenlijk in vrijwel alle "werelden" paardenleed. Zeker zodra men zichzelf in een hokje gaat plaatsen en de oogkleppen op gaan. Niemand wil het leed in zijn eigen hokje graag onder ogen zien. Het is veel makkelijker om een beschuldigende vinger te wijzen naar een ander hokje.

Alma

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:32

Fellor schreef:
Asyaa schreef:
Hoe verklaar je dan dat sommige paarden ziels ongelukkig worden als ze niet meer gereden worden?


Het idee dat een paard ons nodig heeft is puur antropomorfisme. Paarden worden ongelukkig van niet werken omdat ze op te kleine stukjes staan, met te weinig natuurlijke uitdaging en in ongevarieerde groepen. Geef hem zijn natuurlijke leefomstandigheden en hij heeft jou niet nodig.

Gezien wij ons paard dat niet kunnen bieden kunnen we hem werk aanbieden in positieve sfeer om hem afleiding te geven.


Heel goed verwoord inderdaad. :j

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:38

fransje23 schreef:
Fellor schreef:
Geef dan het zwart-wit beeld van beide uitersten, want ik zie meer paardenleed in de sport/manege/standaard recreatieruiter-wereld dan in de NH wereld...


Ik zie eigenlijk in vrijwel alle "werelden" paardenleed. Zeker zodra men zichzelf in een hokje gaat plaatsen en de oogkleppen op gaan. Niemand wil het leed in zijn eigen hokje graag onder ogen zien. Het is veel makkelijker om een beschuldigende vinger te wijzen naar een ander hokje.


Oh dus bij de mensen die zich niet in hokjes plaatsen komt het paardenleed niet voor? :+

( ;) )

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:18

@Skygirl: de oplossing is gevonden! Hokjesloze mensen staan garant voor gelukkige paarden! ;-)