Horses are not athletes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:35

Are horses really athletes, who said it ?
lundi 30 mai 2011 17:44
EPONA.tv says: "Horses are not athletes"
By: Julie Taylor and Luise Thomsen (originally written in swedish) 23-8-2008
A horse is not an athlete. It is an animal, that we use as a requisite in sport. And it makes a demand on much different ethical claims than an equal partner for hunting the medals. "The horse is an athlete, and must be treated like one", somebody says. And the ones who know about equestrian sport are nodding in agreement. An elite-horse has the same need for physiotherapy, correct food and perfectly timed plan for training, as an Olympic swimmer, marathon-runner or a gymnast. The horse is in a constant danger of being hurt and mentally exhausted. It travels the world for international championships, and obtains either immortality or will be forgotten, depending on how it acts on the crucial day.
But this doesn't make the horse an athlete. An athlete has chosen it's way, and understands and accepts the "costs" which are included when practicing sport on a high level. He or she pays the price, because the dream of getting honour, glory and money comes before anything else. This choice is a luxury that the horse doesn't have. It can never be called an athlete. Course anyway that it lives with the same resigns and risks that the two-legged sport performer, it never enjoys the victory. The motives, which drives the human athletes to brilliant presentations, isn't a horse-thing. If it was, we wouldn't see "disobedience", when medals can be won. No dressage-horse would raise on the hind-legs during a final - it would be the same as a handball-player throwing the ball besides of the goal on purpose. If a horse was an athlete, it wouldn't be hard to teach it to stand still during delivery of the prize. Instead it would stand pretty, receive the cheering from the audience, and proud as a peacock, make the experience last as long as possible.
If the horse was an athlete, it wouldn't be necessary to force it with a tight nose-band to keep the mouth shut during competitions. Instead it would freely close it's mouth and keep the tongue inside, hoping to impress the judges. If horses were athletes, you didn't have to dope them to win medals. Under the Danish coverage of the Olympic Games in Equine Jumping, the commentator said she had a "funny story" about the fact that it takes two men to make Jos Lansinks horse stand still during mounting (getting on the horse). What an athlete, that needs to be hold back in order not to attack it's partner.
You could almost get the idea that it's completely careless about winning a medal. And that's exactly what it is! The horses are animals, that we use as living sport accessories. It doesn't sound romantic. But why shouldn't we call a spade a spade? It's not necessarily wrong to use animals as a sport accessory. Just like it's not wrong using an animal for everything else, as long as you do it in a fair way.
Why are horse-owners such hypocrites? Why embellish the relationship with the horse by acting like it has an interest in flying to South China to win a price? Could it be, that the equestrian sport paints the horses actual rule, because what we allows ourselves to offer an athlete is something much different from what we allow ourselves to offer an animal as a living sport accessory? Sometimes it's seen by everyone that the horse isn't a willing athlete - also during the Olympic Games this year. Would a trainer tighten the nose-brand of the athlete, accept that the athlete was afraid during prize delivery, use pain to control the athlete and would a tv-commentator think it was funny if the athlete had to be forced by two men before going joining the competition. The explanations were "The horse is not ride-able". "The horse doesn't stay collected". "Stallions want to rule by nature". "The horse is running away".
When it's that clear that the horse isn't a willing athlete, there are no boundaries how much people try to cover the truth. What if the commentator said "The horse is confused". "The horse is being ridden too hard". "The horse thinks it's extremely uncomfortable". "The horse is afraid and tries to escape". But no - they try to cover the fact that the ethics doesn't exist.
Can a living sport accessory be happy and satisfied. Yes, absolutely. If it's basic needs, that motivates it's way of being, are fulfilled. Scientists in animal-welfare talks about five freedoms. Freedom for hunger and thirst. That kind of freedom exists to most horses. Freedom for discomfort - which means access to a shelter and a dry and soft place to lay down on. Most horses in Denmark have this as well. But the third kind of freedom is different. It's the freedom for pain, injuries and illness. We don't know precisely how much it hurts to be pulled in the mouth by an iron-bit or pricked by the spurs until the skin is really thin. But we know, that some of the vets that treats the horses in competitions are starting to "screaming" about the way horses get trained and used. Freedom number four deals with the fact that the horse has to be free to express it's normal and natural behaviour, and at this poing the elite can't follow. The freedom involves that the horse must have space and social contact - said in another way, a pasture with other horses. This is something that only a very few "athletes" have. Freedom number five, it the freedom for fear and drawback. This freedom doesn't seem to get near. Not as long as it being accepted that the horse is a passionate sport-practitioner, that values honour and medals to the same level as the rider.
As long as this believe is accepted, it's also accepted to offer the horse the same stress and the same resigns and the same physical pain and injury that the two-legged top-athletes accepts voluntary. Then it's actually for it's own need that it's being isolated and pushed right to the limit of what it can take - or a little bit longer. Course it's all done for the equipage as a whole. Right? With the horse as an equal partner, as a true athlete. Or what?
Stop the hypocrisy. Horses are not athletes. They are living sport accessories - animals. And if we choose to use them for hunting medals and prizes - or whatever may be, we need to speak honest about our egoistic purpose. We need to do everything, to offer the horse an optimal life. To give him the chance to be what he is. A horse.
Vertaald door: Donald U. Newe

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:44

Ha, daar is ie :)
Ben het er helemaal mee eens.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:56

Heb hetglobaal doorgelezen en ik kan niet zeggen dat ik het er helemaal mee eens ben.

Ingenioso
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:00

Mooi verhaal! De grootste bedreiging voor het paard is de eerzucht van de mens. De eeuwige drang om beter en groter te zijn dan anderen. Paarden worden hier ondergeschikt aan gemaakt. Hoe triest is de mens eigenlijk wel niet en hoe onbelangrijk is vaak niet zijn doel? Wat gebeurt er met de paarden die het net niet halen, net niet goed genoeg presteren? Wat gebeurt er met de paarden die het wel halen? Misschien moeten we eens leren echt tijd met elkaar door te brengen en plezier te hebben. Hoe mooi is een paard wel niet als hij plezier heeft in wat hij doet, hoe trots kan hij wel niet zijn als hij inderdaad gewoon kan zijn wat hij is, paard!

Anja

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:00

Ben het er ook helemaal mee eens. Maar gezien dit een discussietopic is zal ik maar een startschot geven ,-)
Met welke stukken in het artikel ben jij het dan niet eens Cer?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:01

Ik ben het er ook helemaal mee eens.. hoe vaak het wel niet in mijn hoofd opkomt om nooit meer op een paard te gaan zitten..

Alma

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:01

_/-\o_

Wat een geweldig stuk. Ik ben het er echt helemaal mee eens. Het omschrijft waar ik al jaren voor pleit op een sterke manier. Dankjewel voor het plaatsen JoviBan!

Cer; kun je ook uitleggen waaróm je het er niet mee eens bent?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:04

JoviBan schreef:
By: Julie Taylor and Luise Thomsen (originally written in swedish) 23-8-2008

In Swedish?!?! Deens lijkt mij! Wat onhandig om een Deense text van Zweeds naar Engels te vertalen _O- . Ik ga eerst het origineel maar eens zoeken en lezen.

Ingenioso
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:06

Cer schreef:
Heb hetglobaal doorgelezen en ik kan niet zeggen dat ik het er helemaal mee eens ben.

Met welk gedeelte kun jij het niet helemaal eens zijn?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:09

Ik vind het op eerste gezicht té zwart/wit gesteld. Er zijn heus paarden die wel goed gedeien in de topsport.. maar daarvoor moet ik eerst goed analyserend gelezen hebben.

De vijf "Freedoms" vind ik ook wat suf gedefinieerd:
Freedom for hunger and thirst. That kind of freedom exists to most horses. Dus dat ze eten en drinken krijgen.. ja, dat is meestal wel zo :j Sportpaarden ook.

Freedom for discomfort - which means access to a shelter and a dry and soft place to lay down on. Most horses in Denmark have this as well. Dat hebben de meeste ook wel, hoewel niet alle recreatiepaarden dat hebben, omdat niet overal (schuil)stallen gebouwd mogen worden. Sportpaarden hebben dat waarschijnlijk wel (omdat die op grotere complexen staan)

But the third kind of freedom is different. It's the freedom for pain, injuries and illness.
We don't know precisely how much it hurts to be pulled in the mouth by an iron-bit or pricked by the spurs until the skin is really thin. But we know, that some of the vets that treats the horses in competitions are starting to "screaming" about the way horses get trained and used
.
Dit wordt al lastiger.. omdat het niet te meten is, en het niet voor alle sportpaarden geldt. En zeker ook voor recreatiepaarden geldt.

Freedom number four deals with the fact that the horse has to be free to express it's normal and natural behaviour, and at this poing the elite can't follow. The freedom involves that the horse must have space and social contact - said in another way, a pasture with other horses. This is something that only a very few "athletes" have.
Dat valt waarschijnlijk mee, en dat geldt ook niet alleen voor sportpaarden. Daar zou je eerst tellingen van moeten hebben. En dit is volgens mij opgenomen in de nieuwe wetgeving.

Freedom number five, it the freedom for fear and drawback. This freedom doesn't seem to get near. Not as long as it being accepted that the horse is a passionate sport-practitioner, that values honour and medals to the same level as the rider.
Deze begrijp ik niet..

Ik weet ook niet wat ze bedoelen. Ik ga ervan uit dat ze met Athlete een sportpaard bedoelen, maar het zou zomaar ook voor 'alle' paarden kunnen gelden die gereden worden?
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-06-11 11:12, in het totaal 3 keer bewerkt

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:09

Ben het er wel mee eens,
maar vind zelf dat mijn paard in ruil voor zijn luilekkerleven best 2 tot 3X een dik halfuur in een week mag 'werken'. En dat vindt hij totnogtoe prima. Als ik zie dat het teveel wordt voor mijn paard, dan hou ik daar rekening mee. Maar dat is natuurlijk níks in vergelijking met de dagelijkse trainingen van topsportpaarden (die naast de trainingstijd dan nog eens 'lekker' op stal staan). Dat vind ik dan weer wel te ver gaan.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:14

Ik denk dat jullie hier een punt missen, unicorn en Cer. In het stuk staat nergens dat we niet mogen rijden/plezier mogen beleven aan de sport.
Er wordt alleen, ff globaal uitgelegd, voor gepleit dat we ons er bewust van moeten zijn dan we het voor onszelf doen en niet voor het paard en dat we dien ten gevolgde niet over mogen gaan tot het halen van prijzen no matter what, maar dat het welzijn van het paard voorop moet staan.
Omdat we het voor ONS plezier doen, vanuit eigen motivatie.
En niet omdat het paard daarop staat te wachten.

Can a living sport accessory be happy and satisfied. Yes, absolutely. If it's basic needs, that motivates it's way of being, are fulfilled.

Anoniem

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:16

Hoe verklaar je dan dat sommige paarden ziels ongelukkig worden als ze niet meer gereden worden?

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:18

liljebo schreef:
Ik denk dat jullie hier een punt missen, unicorn en Cer. In het stuk staat nergens dat we niet mogen rijden/plezier mogen beleven aan de sport.
Er wordt alleen, ff globaal uitgelegd, voor gepleit dat we ons er bewust van moeten zijn dan we het voor onszelf doen en niet voor het paard en dat we dien ten gevolgde niet over mogen gaan tot het halen van prijzen no matter what, maar dat het welzijn van het paard voorop moet staan.
Omdat we het voor ONS plezier doen, vanuit eigen motivatie.
En niet omdat het paard daarop staat te wachten.

Can a living sport accessory be happy and satisfied. Yes, absolutely. If it's basic needs, that motivates it's way of being, are fulfilled.


Maar dat is een heel andere disucssie met een vrij logische outcome: Mensen doen álles toch uit egoïsme? Daar heb je geen artikel voor nodig
De rest van mijn post geeft mijn mening weer tov het welzijn van het paard
(en my bad, had het artikel diagonaal gelezen :+ )
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 01-06-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Cer schreef:
Freedom number five, it the freedom for fear and drawback. This freedom doesn't seem to get near. Not as long as it being accepted that the horse is a passionate sport-practitioner, that values honour and medals to the same level as the rider.
Deze begrijp ik niet..

"it being" moet "is being" zijn ;)

Vrijheid van stress en angst.
Sportpaarden - en met name in de (sub)top - staan onder voortdurende stress en presteren vanuit angst.
Dat is wat er volgens mij bedoeld wordt en is ook zoals ik het zie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Asyaa schreef:
Hoe verklaar je dan dat sommige paarden ziels ongelukkig worden als ze niet meer gereden worden?



ff goed lezen. ;) Dan zie je dat er geschreven wordt dat een paard wel degelijk gelukkig kan zijn, ook in de sport, mits eerlijk behandeld en mits aan zijn basisbehoefte wordt voldaan.

Een toevoeging van mijn kant...
Ik denk dat een leven alleen in wei/stal voor een aantal paarden inderdaad gemakkelijk saai wordt omdat ze de uitdaging en afwisseling missen, die een wild paard in een kudde wel beleeft.
En dus kunnen wij als mensen wellicht voor die uitdaging zorgen en daarmee ook nog zelf ons plezier beleven.
Op voorwaarde dat het paard, zoals gezegd, in basisbehoefte wordt voorzien en eerlijk wordt behandeld, zonder dwangmaatregelen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:21

unicorn_kiss schreef:
[
Maar dat is een heel andere disucssie met een vrij logische outcome: Mensen doen álles toch uit egoïsme? Daar heb je geen artikel voor nodig
)


Ja klopt. Maar wie in de paardenwereld geeft dat nu eerlijk toe? Al helemaal als het erom gaat dat het middel (ongeacht welk middel) het doel moet heiligen?

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:25

Goed stuk :j Dus als ik het goed begrijp stelt het artikel dat zolang als het paard eerlijk behandeld wordt en krijgt wat hem toebehoort (aan eten, gezelschap en rust etc) mogen wij 'egoïstisch' zijn en hem voor de sport gebruiken. Best een eyeopener voor veel ruiters, denk ik, en daar bedoel ik ook mezelf mee.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:25

JoviBan schreef:
Cer schreef:
Freedom number five, it the freedom for fear and drawback. This freedom doesn't seem to get near. Not as long as it being accepted that the horse is a passionate sport-practitioner, that values honour and medals to the same level as the rider.
Deze begrijp ik niet..

"it being" moet "is being" zijn ;)

Vrijheid van stress en angst.
Sportpaarden - en met name in de (sub)top - staan onder voortdurende stress en presteren vanuit angst.
Dat is wat er volgens mij bedoeld wordt en is ook zoals ik het zie.


NB "It being" can prima in deze zin :j

Nee, ik vind dat veel te sterk gezegd.. dat hoeft echt niet zo te zijn..


Citaat:
Ik denk dat jullie hier een punt missen, unicorn en Cer.
Jammer dit.. ik geef van tevoren aan dat ik het in eerste instantie niet zo zie, maar dat ik nog even goed analyserend moet lezen..
Dus dat ik een punt mis, kan heel goed, dat zeg ik notabene zelf ook al ;-)
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-06-11 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:27

@liljebo
Ik reageerde op jou reactie dat je stelt dat we puur uit ons eigen belang rijden :)

@JoviBan
Dan adviseer ik je toch echt is beter te verdiepen in de subtop. Ik ontken niet dat er wat tussenzit, maar het lopen er ontzettend veel die plezier hebben in het hogere dressuur werken.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:28

liljebo schreef:
unicorn_kiss schreef:
[
Maar dat is een heel andere disucssie met een vrij logische outcome: Mensen doen álles toch uit egoïsme? Daar heb je geen artikel voor nodig
)


Ja klopt. Maar wie in de paardenwereld geeft dat nu eerlijk toe? Al helemaal als het erom gaat dat het middel (ongeacht welk middel) het doel moet heiligen?


Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Maar er zit een groot grijs gebied tussen egoïsme en egoïsme: degene die ONDANKS de eigen behoeften het paard het zo comortabel mogelijk wil maken gedurende zijn leven, en degene die ten koste wat kost hun doel zullen behalen, zonder het welzijn van het dier in acht te nemen.
Ik denk en hoop dat de meeste bokkers van het eerste kaliber zijn.
Ik rij op eerste plaats voor mijn persoonlijk plezier, maar kan zelf heel goed inschatten wanneer paard het rustiger aan wil doen etc. En daar moet je imo als ruiter zeker rekening mee houden.
Net zoals 24 uur weidegang en kuddegenoten

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:31

Oke... Dan nu de andere kant van de medaille:

Een paard is geen fiets, bootje of kano... Of een ander object waarmee men zijn vrije tijd kan verdrijven. Een paard is geen gelijkwaardige partner waar we mee kunnen recreeren. Een paard is de spiegel van de ziel, zeggen ze wel eens. En wetenschappers schudden het hoofd bij zulke uitspraken. Pure antropomorfisme. Een paard heeft zijn eigen belevingswerend, en moet als een paard behandeld worden en men moet oppassen met het toekennen van menselijke emoties opdat gedrag verkeerd geinterpreteerd kan worden in het nadeel van het paard. De weg naar hel is hierbij geplaveid met goede bedoelingen. Het recreatiepaard is in continu gevaar om pijn gedaan het worden en mentaal mishandeld. Afhankelijk van de omstandigheden wordt het diet blootgesteld aan (druk) verkeer, in vol gas gejaagd over onvoorspelbaar terrein, het kan verdrinken doordat het te water raakt met een karretje tijdens een recreatief ritje, het wordt vervoerd om elders een buiteritje te kunnen maken met alle risico's die vervoer met zich mee kan brengen. Het wordt blootgesteld aan onkundige en onwetende eigenaren, die zonder enige kennis van zaken in zijn hoeven gaan snijden, het vergifigen met liflafjes. En als het dier ziek wordt dan wordt er eindeloos mee gedoktert terwijl het dier gewoon graag uit zijn lijden verlost wil worden. Paragnosten worden opgeroepen, bloesemtherapieen worden op het paard losgelaten, fluisteraars die denken dat zij de taal van het paard spreken, spreken het paard toe om toch weer in de benen te komen. En dit al omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen van het dier. De eigenaar kan zich geen leven zonder het dier voorstellen, wat moet het dan met zijn vrije tijd doen? dus daarom moet het blijven. Koste wat het kost. Ook als de eigenaar financieel krap komt te zitten. Er kan best bezuinigd worden op een stal, een veearts en een hoefsmid. Dat heeft het dier in de natuur toch ook niet? En we willen het dier natuurlijk zo natuurlijk mogelijk laten leven (en wat toevallig dat dit OOk goed voor de portmonee van de eigenaar is!). Daarom wordt het dier gehouden op een blubberig achterafje naast een spoorbaan. Het wordt geisolleerd van zijn vertrouwde kudde, er wordt misbruik gemaakt van zijn natuurlijke angst om zonder kudde niet te overleven, zijn instinct om veiligheid te zoeken bij een alternatief onder het mom van een 'join-up'. Het dier wordt murw gemaakt opdat het enkel nog als een zombi achter het baasje aanhobbelt, dorodat het te denken heeft gekregen dat er geen uitweg is. Het ultime is dat een paard los in de bak kan staan en men er met een ander paard zonder zadel en hoofdstel overheen kan springen. En dat alles zonder 'druk' zegt men. Natural Horsemanship noemt men dat. Hier is niets natuurlijks aan, het maakt paard en mens niet tot gelijkwaardigen. Het paard betaald de prijs voor de droom van de eigenaar zelf een paard te willen zijn. Voor de niet uitgesproken wens van de eigenaar toch het dier zijn wil op te kunnen leggen. Het paard heeft niet de luxe van gelijkwaardigheid. Het dier is immers gekocht om mee te recreeren. De motieven dat de mensen drijft om met het paard te recreeren is geen paarden ding. Als dat zo was kon het dier zijn eigen weg kiezen en zou hij wegblijven van druk verkeer, tractors, trailers of andere obstakels die overwonnen moeten worden voor het ultieme 'recreeeren'... Zou het lekker bij andere paarden in het weiland blijven staan.

Als het paard een gelijkwaardige partner was dan hoefde het niet gedwongen te worden door aansnoerende bitloze hoofdstellen, neusbanden met hefboomwerking of scherp inwerkende touwhalsters om het te dirigeren in de richting waar men heen wil. Paarden zijn dieren die we gebruiken als levende recreatie assescoires.

Dus hou eens op met dat hypocriete gedoe! Iedereen houdt in eerste instantie een paard vanwege egoitische motieven. Dat maakt de gemiddelde recreant niet beter dat de gemiddelde wedstrijdruiter.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:36

@jasmijn78: _O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:39

Heel goed geschreven stuk +:)+

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:41

zeker mooi geschreven stuk Jasmijn78