Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:34

Vandaag nog eens moed verzameld, en naar een dressuurwedstrijd gaan kijken, ik heb meerdere malen moeten wegkijken:
precies 2 van de 23 combinaties in de L en M zaten in een fatsoenlijke houding..althans, ik denk dat de juiste houding rechtop is, met een lang been, mooi lijntje van schouder elleboog heup en voet, en de armen in een lichtjes onspannen lijn aansluitend op de teugel/paardenmond.
Bijna alle ruiters en amazones zaten in stoelzit, achteroverhangend, echt de schouders in de middendraf verder naar achteren dan t einde van het dekje, de armen in een rare onnatuurlijke knik, en een te ver naar voren liggend been hakken opgetrokekn en continu de sporen erin, logisch, de te korte teugels(open mondjes) en de achterwaartse houding maakt een paard niet echt actiever natuurlijk.

Hoe komt het dat er zo ontzettend weinig nog wordt gelet op de juiste houding van de ruiter, de zachte teugelvoering en het mooie stille afhangende,losjes aangesloten been, hakken mooi uitdrukken, schouders ontspannen en samen rijden, mee zijn met het paard?

ligt dit nu aan mij, en kan ik gewoon door de ouderdom niet wennen aan nieuw en anders en misschien zelfs beter, of heb ik gelijk en wordt er slechter en slechter gezeten en dus gereden?

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:41

Zo iets valt mij ook steeds vaker op en ook dat de paarden tegenwoordig allemaal netjes met de kin op de borst moeten lopen en met de achterhand een meter na het paard. En ook dat de ruiters/amazones altijd kijken of ze hun inschrijfgeld ergens op de grond in de bak terug kunnen vinden.
Mij was vroeger ook geleerd dat je recht en ontspannen moest zitten. En dus ook dat je paard niet achter de loodlijn mocht lopen en dat de achterhand lekker onder moest treden. En ook dat je voor je uit mee moest kijken waar je heen rijd.


Wel erg jammer dat het lijkt dat daar steeds minder naar gekeken word.

(met alle problemen van dien)

Maar misschien dat ik het dan als western ruiter (na jaren dressuur) ook verkeerd zie.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:42

Geen idee, ik zie ook weleens mensen zo rijden, het ziet er inderdaad niet uit.
Maar ik kom alleen op dressuurwedstrijden als voorlezer. :+

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:42

De oorzaak kan verschillende redenen hebben van geen goed passende zadels tot een te weinig aan de hulpen staand paard.
Het achterover hangen kan ook voortkomen uit "het achterbeen er onder zetten" tot het bekende "hoofd/hals"plaatje van tegenwoordig

Wel vind ik, dat instructie er ook vaak veel te weinig op let en er dus niets mee "doet" tot het te vlug op wedstrijd gaan van een combinatie.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:09

@cherie, hoe een paard aan de hulpen staat doet er toch niet toe als het over de houding vd ruiter gaat? en of een zadel wel of niet past ook niet denk ik, het gaat over de ruiter die achteroverhangt, dus tegen-zit en de armen in de scherpe hoek bij de elleboog, dit heeft niks met materiaal en/of paard te maken, maar is een rijtechnisch stuk.die van het achterbeen onderzetten begrijp ik niet goed, dus daar kan ik nis op zeggen, sorry, ligt gewoon aan mij hoor.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:15

Je ziet welk vaak dat wanneer een paard in de ring niet goed aan de hulpen staat de ruiter gaat compenseren door met zit en benen als een malle te gaan drukken, ik denk dat Cherie dat bedoelt?

Ik ben zelf geen fanatieke of geklasseerde wedstrijdruiter, maar ik zie het ook veel. Iedereen heeft zijn houdingfoutjes, maar achteroverhangen in de middendraf lijkt wel een hype te eorden. Net als jonge paarden te snel klasses door te jagen en het paard met de kin op de borst te laten lopen... Jammer... Blijft wel een discussie of dit beeld nu te wijzigen is door ruiter, instructeur, jurylid of misschien wel de media aan te pakken...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:23

Ik denk dat tegenwoordig in lessen teveel tijd wordt besteed aan het "correct" lopen van een paard dan aan het goed zitten van een ruiter. En alles begint toch wel een beetje bij de ruiter, als je niet goed zit ken het paard ook niet lekker lopen andersom ook maar ik vindt eigenlijk wel dat je bij de ruiter moet beginnen.
Verder tja als er op wedstrijden toch niet naar gekeken wordt waarom zou je dan moeite doen in de lessen. Als ze er wel strengen op zouden zijn zouden mensen die graag wedstrijd rijden wel moeten werken aan hun houding willen ze verder komen. Maar zolang dat niet gebeurt zal er geen verbetering in zitten.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:36

Mij zou je zo best tegen kunnen komen ;(

Alleen komt dat helaas voort uit wedstrijdspanning...Het is mij ook een volslagen raadsel dat ik bijna altijd nog 7-ens scoor op mijn houding (af en toe een 6). Mijn been gaat tegenwoordig wel beter, voorheen trok ik dat heel erg op, zo erg dat ik regelmatig mijn beugel verloor. Mijn handen worden te hard in de proef (losrijden gaat gelukkig steeds beter) omdat ik mijn schouders opspan en ook ga ik als ik niet prettig meer kan zitten, soms wat achterover hangen.

Positief punt is dat is steeds beter merk wanneer en waar ik spanning heb en dat ik het in het losrijden en heel soms al in de proeven, wat los kan laten. Waar ik zelf erg van baal is dat het zo ontzettend moeilijk is om te verbeteren....Voelen dat je spanning hebt/je opspant is één ding, maar vervolgens loslaten en weer ontspannen en recht gaan zitten....Pff. Ik vind het erg moeilijk in ieder geval. En ik kan echt enorm balen van mezelf als het niet lukt hoor. Maar meer dan mijn best kan ik helaas niet doen....

Ik denk/verwacht wel dat ik niet de enige ben met spanning. Vrees dat er wel veel ruiters rondrijden die het niet doorhebben. Die denken dat ze net zo rijden als thuis, maar ondertussen toch stugger en harder zijn dan ze merken. En er zit ongetwijfeld ook een groep tussen die gewoon echt niet kan zitten.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:45

Esther, dat vind ik nou een goede post van jou :)
Het lijkt vaak op Bokt alsof niemand het verkeerd doet, de een weet het nog beter dan de ander.
Maar dat is natuurlijk niet zo.
Zoals jij het beschrijft, zo zal het vaak zijn.
Iedereen doet z'n best, maar inderdaad met wedstrijdspanning doe je het toch anders dat je wilt.
Ik rij geen wedstrijden meer, maar toen ik dat nog wel deed had ik ook last van die spanning.

Maar toch, als de TS heeft gezien dat het eigenlijk een uitzondering is als iemand netjes op z'n paard zit, dat is wel heel jammer. Vooral als de jury alsnog voldoendes geeft voor houding. Dan ga je er ook vanuit dat je goed op je paard zit.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:40

Het wordt ook beloond.
Ik heb door verkeerde ligging van het zadel een hele tijd zitten compenseren door achterover te hangen (wil ook wel als je zwanger bent, moet je nl. die buik een beetje mee optillen anders hou je geen balans) en dat leverde 7 en soms 8 op op houding en zit. Terwijl ik weet dat ik te ver achterover ging en mijn knieen optrok. Waar ik overigens hard aan werkte maar zeker tijdens een proef echt geen tijd voor had om op te letten.
Toen is mijn zadel aangepast, kon ik weer rechtop zitten, been langer, nog wel zoekerig in mijn zit moet ik eerlijk zeggen want ik moest opnieuw mijn balans gaan zoeken, maar dat leverde dus gelijk 5 en 6 op terwijl ik in feite wel meer volgens het goede idee ging zitten weer. Stond dan op 'meer onafhankelijk zitten', en dat was zeker waar, maar daarvoor al helemaal want het achterover hangen was OOK compenseren natuurlijk en geen jury die dat zag?!

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:45

Steekt ook een vinger op! Mijn houding is allesbehalve perfect en op wedstrijd wordt dat alleen maar iets minder. Dat achterover hangen ben ik mezelf behoorlijk aan het afleveren en dat gaat al beter.
Oftewel, ik probeer tijdens mijn proeven wat op te letten op houding + zit :j

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:15

Ik zie inderdaad ook enorm veel ruiters achterover hangen op hun paard. En dan alsnog (dikke) voldoendes krijgen voor houding. Een ruiter die iets naar voren zit (veel minder belastend voor het paard dan achterover hangen, en in een echte verlichte zit juist fijner voor het paard) krijgt echter vaak een onvoldoende, of een krappe voldoende voor houding. Kan daar ook echt met mijn hoofd niet bij. Blijkbaar zien veel jury's graag dat mensen al achterover hangend hun teugels gebruiken om zelf in balans te blijven..

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:18

Ik schreef vroeger vaak en ik heb zelfs iemand bijna, op een haar na, op de rug van haar paard zien liggen omdat ze zo ver achterover zat. Ze is de ring uitgestuurd. Zo zie ik het dan liever.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:20

Ik zit helemaal niet in de dressuur, maar uit de bovenstaande posts zou ik opmaken dat dit dus vooral een jury probleem is. Vreemd.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:30

Niet altijd hoor, heb er zeker al wel eens commentaar op gehad van een jurylid :j Het is bij mij trouwens iets 'nieuws' geweest, vroeger zat ik teveel voorover :')

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:57

Kuggur schreef:
Ik zit helemaal niet in de dressuur, maar uit de bovenstaande posts zou ik opmaken dat dit dus vooral een jury probleem is. Vreemd.


Het probleem is dat ook veel instructeurs die aanmoedigen, of in ieder geval de ruiter niet gaat afleren. En als de jury er dan ook nog eens niets van zegt, dan komt er natuurlijk ook geen einde aan.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:10

freeride schreef:
Vandaag nog eens moed verzameld, en naar een dressuurwedstrijd gaan kijken, ik heb meerdere malen moeten wegkijken:
precies 2 van de 23 combinaties in de L en M zaten in een fatsoenlijke houding..althans, ik denk dat de juiste houding rechtop is, met een lang been, mooi lijntje van schouder elleboog heup en voet, en de armen in een lichtjes onspannen lijn aansluitend op de teugel/paardenmond.
Bijna alle ruiters en amazones zaten in stoelzit, achteroverhangend, echt de schouders in de middendraf verder naar achteren dan t einde van het dekje, de armen in een rare onnatuurlijke knik, en een te ver naar voren liggend been hakken opgetrokekn en continu de sporen erin, logisch, de te korte teugels(open mondjes) en de achterwaartse houding maakt een paard niet echt actiever natuurlijk.

Hoe komt het dat er zo ontzettend weinig nog wordt gelet op de juiste houding van de ruiter, de zachte teugelvoering en het mooie stille afhangende,losjes aangesloten been, hakken mooi uitdrukken, schouders ontspannen en samen rijden, mee zijn met het paard?
ligt dit nu aan mij, en kan ik gewoon door de ouderdom niet wennen aan nieuw en anders en misschien zelfs beter, of heb ik gelijk en wordt er slechter en slechter gezeten en dus gereden?



Heb je van al die mensen de protocollen mogen lezen achteraf? Zo nee, hoe weet je dan dat er niet op werd gelet op deze wedstrijd?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:24

Ken je die van die splinter bij een ander en een balk in je eigen oog... ;)

Het is altijd makkelijk 'prijsschieten' met commentaar als je naar een willekeurig wedstrijdterrein gaat. Ruiters rijden slecht, zitten slecht, paarden lopen ook niet zo als het hoort. Allemaal makkelijk roepen van de zijlijn. Maar ga er zelf maar eens aan staan, dan is er vast op jou ook wel wat aan te merken.

Naar mijn idee doet iedereen z'n best op wedstrijd. En om mensen die je niet eens kent, dan anoniem belachelijk te gaan maken op internet, vind ik altijd een beetje sneu.

(En nee, ik hang niet zelf achterover en voel me aangesproken, maar ik weet wel dat ik ook genoeg fout doe als ik wedstrijd rij)

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:11

Gulpje schreef:
freeride schreef:
Vandaag nog eens moed verzameld, en naar een dressuurwedstrijd gaan kijken, ik heb meerdere malen moeten wegkijken:
precies 2 van de 23 combinaties in de L en M zaten in een fatsoenlijke houding..althans, ik denk dat de juiste houding rechtop is, met een lang been, mooi lijntje van schouder elleboog heup en voet, en de armen in een lichtjes onspannen lijn aansluitend op de teugel/paardenmond.
Bijna alle ruiters en amazones zaten in stoelzit, achteroverhangend, echt de schouders in de middendraf verder naar achteren dan t einde van het dekje, de armen in een rare onnatuurlijke knik, en een te ver naar voren liggend been hakken opgetrokekn en continu de sporen erin, logisch, de te korte teugels(open mondjes) en de achterwaartse houding maakt een paard niet echt actiever natuurlijk.

Hoe komt het dat er zo ontzettend weinig nog wordt gelet op de juiste houding van de ruiter, de zachte teugelvoering en het mooie stille afhangende,losjes aangesloten been, hakken mooi uitdrukken, schouders ontspannen en samen rijden, mee zijn met het paard?
ligt dit nu aan mij, en kan ik gewoon door de ouderdom niet wennen aan nieuw en anders en misschien zelfs beter, of heb ik gelijk en wordt er slechter en slechter gezeten en dus gereden?


Omdat de ergste 3 de tweede derde prijs en vierde prijs in ontvangst mochten nemen...degene die eerste was zat een stuk beter, degene die 5e werd zat perfect...en stuurde haar jonge paard ook echt supervrij en blij doro de baan, helaas kon dit paard zijn mond gesloten houden in tegenstelling tot 2,3 en 4, en keek ook waar ie liep...wellicht vond de jury dat geen goed idee?


Heb je van al die mensen de protocollen mogen lezen achteraf? Zo nee, hoe weet je dan dat er niet op werd gelet op deze wedstrijd?

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:18

Anoeska schreef:
Ken je die van die splinter bij een ander en een balk in je eigen oog... ;)

Het is altijd makkelijk 'prijsschieten' met commentaar als je naar een willekeurig wedstrijdterrein gaat. Ruiters rijden slecht, zitten slecht, paarden lopen ook niet zo als het hoort. Allemaal makkelijk roepen van de zijlijn. Maar ga er zelf maar eens aan staan, dan is er vast op jou ook wel wat aan te merken.

Naar mijn idee doet iedereen z'n best op wedstrijd. En om mensen die je niet eens kent, dan anoniem belachelijk te gaan maken op internet, vind ik altijd een beetje sneu.

(En nee, ik hang niet zelf achterover en voel me aangesproken, maar ik weet wel dat ik ook genoeg fout doe als ik wedstrijd rij)



Wat voor reactie is dit nu, ik rij zelf iedere dag en weet heel zeker dat ik niet achter mijn loodlijn hang, en mijn paard niet achter de hare..
Het is gewoon een feit dat meer en meer mensen achterover zitten, alsof dat netter is of mooier, en of iemand dat nu van de zenuwen doet of niet, dat maakt me niet zoveel uit, als iemand slordig rijdt qua proef maar mooi met het paard, vind ik dat een fijn gezicht.
Als iemand de proef tot in de puntjes afwerkt, maar achterover hangt en een stekende middendraf laat zien doro het gehang, vind ik dat onprettig.
Ik zie ook liever dat een onzekere ruiter er niet zoveel aanrijdt en een tikkeltje naar voren zit uit onzekerheid, dan achterover hangt aan de teugels( ook S&T )
Het is echt een beeld dat nu meer en meer te zien is, en dus vraag ik me af waarom?
En commentaar, op wie had ik commentaar, op welke wedstrijd ben ik geweest? ik val niemand persoonlijk aan, ik erger me aan een nieuwe trend, omdat dit ontzettend slecht is voor paard en ruiter!
Hoe sneu is dat dan helemaal?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:47

Ben het eens met Anoeska. Ik vind dit zo'n zinloze topics. Lekker mensen afkraken terwijl we het ondertussen zelf allemaal zoooo goed voor elkaar hebben. What's the point? Wat wil je met dit topic bereiken? Dat we allemaal roepen 'oh wat vreselijk rijden andere mensen toch op wedstrijd en wat fijn dat wij thuis zo goed kunnen rijden'?


Een betere wereld......

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:02

Mensen afkraken? Het gaat om het verbeteren van de paardensport! Door dit soort discussies word je zelf weer even scherp op je eigen houding en zit. Ik denk dat het iets positiefs kan zijn :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:48

Dus omdat het op wedstrijd niet goed gaat bij meerdere ruiters, mag dat niet ter discussie gesteld worden? Het wedstrijd terrein is toch geen heilige grond waar alles is toegestaan? Een vriendin van mij is door de jaren heen echt VEEL beter gaan zitten. Ging jaren terug ook achterover, en niemand die daar ook maar iets van heeft gezegd (en dat was t/m Z). Ondertussen is ze met andere instructie veel mooier gaan zitten, maar dat geeft geen verschil op haar protocol (nu en toen een dikke voldoende voor houding). En dat terwijl iedereen kan zien dat het voorheen gewoonweg niet klopte, en dat dat nu wel het geval is (ander paard, weer in de Z).

Het is raar dat alleen het paard beoordeeld wordt, en hoe de ruiter dat voor elkaar krijgt, is minder van belang. Ik zou persoonlijk graag zien dat de combinatie als geheel beoordeeld wordt. Dus als het paard een middendraf voor een 8 laat zien, maar de ruiter er bagger op zit, daar een aftrek voor is van 1 of 2 punten. Dus niet alleen met 1 punten "houding van de ruiter", maar de houding van de ruiter in ieder onderdeel meenemen. Dus ook als de ruiter met het wijken zo'n beetje naast het paard gaat hangen, of in de galop de benen opgetrokken bijna constant in het paard heeft zitten.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:10

Angela, dat wordt ook absoluut meegenomen hoor. Ik heb voorheen meer voorover gezeten en toen zelfs vieren gehad op houding en zit. Helaas is het zo dat achterover zitten over het algemeen echter juist gewaardeerd wordt.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:18

Bij mij is het een keer echt afgestraft in de ring hoor, dat achterover hangen (in de middendraf) :j Dus er wordt wel degelijk opgelet. Stond bij de oefening heel duidelijk aangegeven met een fikse uitroepteken erbij.