Voltige is mishandeling!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:54

Ik denk dat voltige voor paarden nog de meest veilige sport is. Voor mensen daarentegen niet :+

Maar serieus: in de spring- en rensport gebeuren de meeste ongelukken, dus ik denk dat die sporten nog het meest op 'mishandeling' lijken als je dan toch met een vingertje wilt wijzen. Maar ook in de dressuur worden heel wat paarden vern*kt door ze met de kin op de borst te trekken.

Ljager1
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 01:49

Hallo,

Ik ben zelf een voltigeur en doe dit al 8 jaar. Het eerste wat mij is geleerd is om zachtjes met je paard om te gaan en te luisteren naar je paard. Alle oefeningen worden van tevoren op de oefen ton geoefend en hiermee leer je techniek maar ook train je hiermee spieren waarmee je jezelf kan opvangen zodat je zachtjes land. Daarnaast heeft het paard een goede training gehad waardoor hij de spieren heeft om dit werk te kunnen doen en heeft hij een druk en gewicht verdelend dekje op zijn rug waardoor hij geen belemmering heeft van wat er op zijn rug gebeurt.

Voltige paarden worden niet altijd de zelfde kant op gelongeerd en lopen dan ook vaak de andere kant op . Waar mogelijk doen we de bijzetten losser en bij het kleinste dingetje waarbij ons paard niet lekker loopt kijken we wat het beste is en zetten we hem op rust.

Ik wil hiermee duidelijk maken dat voltige absoluut geen dierenmishandeling is want als dat zo is kan je ook zeggen dat hoog springen en dingen als cross niet goed zijn voor je paard en kun je het beste je paard de hele dag in de wei zetten en absoluut niet gebruiken in angst dat hij breekt.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:49

Moderatoropmerking:
dubbel geposte berichten verwijderd

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:16

De kwestie over gewicht vind ik ook moeilijk te vergelijken. Die paar minuten dat er een 3 x 50kg op een rug staat of een hele middag geboscrosst of 1,5u gedressuurd wordt is nogal een verschil.

Plus dat het gewicht in de voltige nog meer verdeeld is (3 personen is meer raakpunten) terwijl bij 1 ruiter van 100kg al het gewicht op 1 plaats terecht komt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:28

Er is bij mijn weten niemand die zegt dat rijden zonder zadel mishandeling is ;) er wordt alleen gewaarschuwd voor mogelijke 'schade' die je aan de rug van je paard doet, als je op een duurzame manier wil trainen. Ik kan me over voltige niet uitspreken, te weinig kennis, maar dat het mishandeling is ga je weinig mensen horen zeggen denk ik. Ik ga ook niet om met mijn paard alsofie ieder moment uit elkaar kan vallen, maar ik let wel op de dingen die onmerkbaar schade kunnen toebrengen die de sportcarriere van mijn paard zouden kunnen verkorten.

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:18

Science90 schreef:
Ik denk dat voltige voor paarden nog de meest veilige sport is. Voor mensen daarentegen niet :+

Maar serieus: in de spring- en rensport gebeuren de meeste ongelukken, dus ik denk dat die sporten nog het meest op 'mishandeling' lijken als je dan toch met een vingertje wilt wijzen. Maar ook in de dressuur worden heel wat paarden vern*kt door ze met de kin op de borst te trekken.


Dit valt ontzettend mee! Je hebt ten eerste 2 prachtige handvaten om je aan vast te houden, en je kan met veel oefeningen jezelf makkelijk redden, als jij je balans verliest terwijl je staat, spring je toch van het paard af? Het is maar hoogstens 2 meter, niet de eiffeltoren ofzo. En voltigepaarden zijn vaak ontzettend goed opgeleid en gaan dus niet bij het minste of geringste aan de ren, plus dat je een longeur hebt die het paard dan kan tegenhouden mocht er toch wat gebeuren, je hoeft zelf alleen maar te blijven zitten. En met alles wat je doet kan er wat gebeuren, zelf met lopen kan je vallen, je nek breken en nooit meer kunnen lopen.

Edit: Even een voorbeeld van hoe braaf ze zijn: Laatst tijdens de training moesten we een koprol rond de buitenbeugel eraf maken, ik zette mijn schouder op zijn schoft in plaats van ernaast waardoor ik als het ware in plaats van naar buiten naar binnen rolde, paard doet zijn hoofd wat omhoog maar stapt verder braaf door, terwijl als ik bij menig ander paard zo over zn nek viel als het ware ik niet denk dat ze zo rustig door blijven lopen maar toch echt wel schrikken.

Kenia04
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-07-15

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:51

Voor paarden is het volgenmij juist goed voor de spieren. Voor mensen ook. Je leert ook je paard beter vertrouwen, dus de band wordt ook sterker.

DylanaZyalda
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:18

aisie schreef:
Tja als je de topics bekijkt over wat zwaardere ruiters dan valt het me nog mee dat hier inderdaad geen discussies over gehouden worden. Er zitten soms wel 3 tot 5 personen op de rug van zo een voltige paard allerlei kunstjes uit te oefenen. Al zouden ze allemaal maar 50 kg wegen dan zit er toch nog heel wat gewicht op de rug.




Hoi, ik doe zelf voltige. Wij zitten nooit met 5 op een paard! Volgens mij zelfs 4 niet! Tenminste dat heb ik nog niet gezien bij ons en mijn trainer zet ons ook op de juiste paarden! ;)

Nog veel sterkte met je paardje! :(

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:21

Inderdaad nooit 3 tot 5, het is 1 tot 3 namelijk. Het volgens het officiele wedstrijdregelement mag je vanaf de M (eerder C) maximaal met zijn 3en op het paard tijdens de kur, in de lagere klassen is dit 2.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:31

Is dit een soort omslachtige manier om zonder zadel rijden te verdedigen? Lijken mij twee andere kwesties waarvoor hele andere argumenten gelden waarom het wel/niet schadelijk en zielig zou zijn. Het punt bij zonder zadel gay over zitbeenknobbels. Lijkt me dat dat bij voltige niet relevant is, omdat daar naar mijn weten vrij weinig op het paard wordt gezeten. Verder heb ik niet geboeg kennis van beide om een gefundeerde cq nuttige mening te geven, maar ik snap de premisse van het topic niet zo.

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:36

Met voltige wordt er inderdaad weinig gezeten en daarnaast zit er een dik dek onder waardoor je zitbeenknobbels enorm veel minder prikken dan wanneer je op de blote rug zit.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:23

Ik denk dat het er veel van af hangt hoe het paard wordt getraind bij voltige. Ik heb al gezien dat ze niet bepaald vriendelijk met paarden omgaan, maar ook meer dan genoeg die veel beter met het paard omgaan dan de gemiddelde ruiter.

Wat betreft rijden zonder zadel, geldt het volgende in mijn ogen.
De druk wordt beter verdeeld met een PASSEND zadel. Maar de beweeglijkheid van het paard wordt tegen gehouden door een zadel. Ik heb gemerkt dat mijn paard veel liever rijdt zonder zadel.
Zonder zadel zijn er enkele voordelen:
1: Je leert echt het evenwicht te vinden, veel beter dan je met rijden met zadel kunt. Hierdoor leer je echt volledig meegaan met de bewegingen van het paard waardoor je echt gaat vastplakken aan de rug van het paard. Dit voorkomt een groot deel van de piekbelasting die optreed bij rijden met zadel.
2: Het paard wordt niet belemmerd door het relatief grote zadel op zijn rug. Mensen die regelmatig een keer galopperen of een ren doen zonder zadel zullen merken dat het paard soepeler beweegt zonder zadel.
3: Je voelt het paard veel beter aan en andersom waardoor een meer verfijnde communicatie nodig is.
4: Je zit in elke gang net wat meer naar voor of naar achter (afhankelijk van de gang) waardoor je zwaartepunt automatisch dichter bij het zwaartepunt van het paard komt te liggen. Iets dat het zadel verstoord.
5: Doordat je in elke gang verplaatst zal de druk van de zitbeenknobbels slechts kort op dezelfde plaats blijven.

Onthoud wel dat paarden die reeds rugproblemen hebben, vaak beter af zijn met een goed passend zadel. Verder is mijn ervaring dat paarden het over het algemeen liever rijden als er geen zadel op de rug ligt. Volgens mij is zonder zadel rijden bijna nooit de oorzaak van rugklachten.
Maar als je paard gevoelig reageert op de druk van je zitbeenknobbels is het natuurlijk niet verstandig van toch door te gaan.

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:53

Ik heb er geen problemen mee. Ze hebben toch altijd zo'n speciaal dekje wat super dik is op het paard liggen? Ik denk ook wel dat ze vaak weten waar ze mee bezig zijn hoor :)

Lagoldy
Berichten: 70
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:43

Nee Voltige is niet zielig! mensen die gaan schoppen en slaan als een paard niet luistert dat is zielig! of mensen die met sporen rijden terwijl ze niet weten hoe ze dat moeten doen dat is zielig!

Pauley

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:59

Lagoldy schreef:
Nee Voltige is niet zielig! mensen die gaan schoppen en slaan als een paard niet luistert dat is zielig! of mensen die met sporen rijden terwijl ze niet weten hoe ze dat moeten doen dat is zielig!


:j helemaal mee eens.
Ik doe zelf voltige. en je hebt een dik dek en je.leert te luisteren maar het paard.

Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:08

Het ligt er helemaal aan hoe je het doet. Met de juiste optoming, goede communicatie met je paard en niet te zware belasting is het niet dieronvriendelijker dan een andere sport.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:11

Rijden met zadel en dan een ruiter erop die steeds in het zadel ploft,dát is pas zielig voor een paard.Mishandeling noem ik het niet,daar versta ik echt wat anders onder.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:46

Nee het is niet slecht. Die mensen én paarden zijn er voor getraind. Ze voelen elkaar aan en de ruiter weet waarschijnlijk ook wel dat hij een beetje zachtjes moet doen. Als het mensen zijn die gewoon op een zaterdag middag 'voor de leuk' een keertje gaan voltigeren is het denk ik wel slecht.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:05

Voltige is niet slecht. Het is net als springen. Als je het goed doet is het niet slecht voor je paard en als je het niet goed doet dan wel /3

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:55

Ik vind voltige ook niet slecht. Ik denk net zoals alle andere takten van de paardensport moet je goed weten waar je mee bezig bent. Als je dit goed doet, vind ik het niet slecht.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:43

Wdj schreef:
Vraag aan de voltige kenners onder ons: hoe train je een voltigepaard? Ook onder t zadel?


we trainen eerst zonder iemand erop zodat ze wennen aan de spullen.
dan gaan we er in stap gewoon opzitten
dan gaan we er in draf gewoon opzitten
dan gaan we er in galop gewoon opzitten
dan gaan we in stap het gewicht op vreemde plaatsen leggen
dan gaan we in stap simpele oefeningen doen
dan gaan we het zelfde in draf doen
en op het laatst doen we het in galop

dan gaan we wat simpele kür oefeningen doen in stap
dan gaan we wat oefeningen in draf doen
dan in galop
en dan pas gaan we het verder uit bouwen

en dat duurt meestal wel 1/2 tot 1 jaar soms wel langer

Pauley

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:11

Adjepatatje8 schreef:
Wdj schreef:
Vraag aan de voltige kenners onder ons: hoe train je een voltigepaard? Ook onder t zadel?


we trainen eerst zonder iemand erop zodat ze wennen aan de spullen.
dan gaan we er in stap gewoon opzitten
dan gaan we er in draf gewoon opzitten
dan gaan we er in galop gewoon opzitten
dan gaan we in stap het gewicht op vreemde plaatsen leggen
dan gaan we in stap simpele oefeningen doen
dan gaan we het zelfde in draf doen
en op het laatst doen we het in galop

dan gaan we wat simpele kür oefeningen doen in stap
dan gaan we wat oefeningen in draf doen
dan in galop
en dan pas gaan we het verder uit bouwen

en dat duurt meestal wel 1/2 tot 1 jaar soms wel langer



Zo doen wij het ook alleen hebben wij een paard die het allemaal heel makkelijk deed, dus konden we we er de 4de x al opstaan in galop. (geen manege paard) ook trainen we veel met z'n 2en erop.
ze word ook gewoon gereden.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:34

Er wordt bij voltige op allebij de kanten getraind, anders zou je wel een heel scheef paard krijgen :)* . Meestal wordt er 2-3x per week voltige getraind en de rest worden ze gereden ohz (met tussen door rustdagen, weet niet precies hoeveel volgens mij +-2). Tijdens training wordt vaak de bijzet veranderd, waardoor het paard niet de hele tijd in de zelfde positie loopt.

Voltigeurs worden vanaf het begin geleerd zachtjes te doen voor het paard, nieuwe oefeningen worden altijd eerst op de oefen ton geprobeerd en geoefend voordat ze op het paard worden gedaan. Je krijgt op wedstrijd (veel) aftrek als je onvriendelijk bent voor het paard. Als een paard kreupel loopt bij een wedstrijd wordt er verzocht om zonder voltigeur en zonder bijzet te kijken, hierna wordt er beslist of het paard door mag gaan ofdat het gestopt wordt. Er wordt op (grote) wedstrijden ook van te voren op het harde (recht uit) gedraafd om te bepalen of het gevoelig loopt.

Verder wordt er tijdens de training weinig gegallopeerd, +-3 voltes per persoon (rond de 7) met tussendoor draf en stap. Ik vind dat voltige geen mishandeling is want goede voltige paarden zijn zeldzaam en eigenaren/trainers zijn heel zuinig op hun paarden.

Stacey82
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-01-17

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:40

Is geen mishandeling mits goed gedaan antuurlijk

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:27

Mishandeling vind ik een groot woord. Maar ik hou er niet van. Idee van 3 mensen op een rug die vaak op de lendenen landen vind ik niet fijn.