Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 200 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voltige is mishandeling!

 
Profiel   

N.a.v. de moraalridders op bokt die zeggen dat zonder zadel rijden zo slecht is voor je paard:
Wat vinden jullie van voltige? Is dat ook zielig?
Moeten wij demonstraties organiseren tijdens NK voltige, met spandoeken "stop dit dierenleed"?

Laat ik zeggen dat ik zonder zadel niet zielig/slecht vind.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:12 



 
Profiel   

Ik vind voltige niet zielig, heb het zelf ook een tijdje gedaan. De meeste voltigeurs weten waar ze mee bezig zijn en voelen het paard goed aan :). Dus geen gehonk en gebonk op het paard, maar heel licht de oefening uitvoeren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:17 



 
Profiel   

Heb geen verstand van voltige, maar volgens mij hebben die toch een dik soort dekje onder die singel op de rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:18 



 

Waarom is voltige dierenleed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:18 



 
Profiel   

Tja, als we zo doorgaan wordt is alles ineens slecht voor je paard en mishandeling. Ik denk dat voltige geen enkel probleem is, ik bedoel, zijn er ooit paarden doodgegaan aan voltige? Of hebben ze er ernstige rugproblemen aan overgehouden? Het lijkt me niet dat het zo dramatisch slecht is voor een paard. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:21 



 
Profiel   

nee, voltige is niet "zielig"
bij voltige ligt er ook een dik pad op het paard, om de druk wat te verdelen. De paarden zelf zijn goed getrainde paarden met voldoende bespiering om dit werk aan te kunnen.

Met rijden zonder zadel wordt er vaak te onbezonnen aan begonnen. (paard heeft niet genoeg bespiering/ruiter kan onvoldoende rijden/ect)

Bij voltige is dit niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:21 



 
Profiel   

Bij ons op de manege doen wij af en toe ook voltige, maar wij hebben een speciaal dik voltigedek en daar onder een longeerpad. Dus het is geen dierenleed aangezien je niet direct op de rug zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:23 



 
Profiel   

Ehh nee de meeste voltigeurs weten waar ze mee bezig zijn en zitten het paard niet in de weg. T leven van een voltigepaard is wel zwaar.. Meerdere mensen dragen in galop op een volte is natuurlijk niet ideaal.. Maar de meeste voltigepaarden worden goed verzorgd krijgen genoeg voer en gaan de wei in, dan kunnen ze best een paar uur per week hard werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:24 



 
Profiel   

ik vind het eerder kindermishandeling als ik zie hoe hard ze er af vallen voor ze eindelijk die handstand onder de knie hebben :')

en wat is er nou weer niet goed aan zonder zadel rijden :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:25 



 
Profiel   

alex66 schreef
ik vind het eerder kindermishandeling als ik zie hoe hard ze er af vallen voor ze eindelijk die handstand onder de knie hebben :')

en wat is er nou weer niet goed aan zonder zadel rijden :?

Ik denk een te groot skippybal-effect op de ruggengraat. Aangezien je zonder zadel geen goeie drukverdeling hebt is het slecht voor de rug... Lijkt me :P
correct me if I'm wrong :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:28 



 
Profiel   

Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:32 



 

moyra schreef
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


+1!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:34 



 
Profiel   

lucaa2 schreef
alex66 schreef

en wat is er nou weer niet goed aan zonder zadel rijden :?

Ik denk een te groot skippybal-effect op de ruggengraat. Aangezien je zonder zadel geen goeie drukverdeling hebt is het slecht voor de rug... Lijkt me :P
correct me if I'm wrong :o



(even van een andere site gekopieerd)
Citaat
De reden waarom je niet zonder zadel moet rijden:

Iedere keer kijk ik weer hoofdschuddend naar deze discussie's. Ze worden keer op keer geopent, terwijl er steevast twee groepen op HPS zijn die heel duidelijk bij hun standpunt blijven. Welles, nietes. Voor ik deze reactie dan ook helemaal uitwerk, wil ik even zeggen dat ik open sta voor beiden uitkomsten, en dus niet partijdig ben.


De stelling: Is zonder zadel rijden slecht?

Eén groep zegt van wel omdat onze elegante zitbeetjes in de rug duwen, groep twee zegt dat dat wel meevalt en dat ze al heel hun paardencarriëre zonder zadel rijden zonder klachten van het paard af. Maar hoe kan dat dan? Hebben zij iets wat andere niet zien? Voor eens en voor altijd wil ik deze discussie uitbannen door een volledige uitwerking te laten zien van het paarden en mensenlichaam. Ik weet het, dat heeft de wetenschap al eerder gedaan. Maar zij deden het voor een andere doelgroep. Mijn doelgroep zijn jullie, heel HPS, mijn doel is om duidelijkheid te krijgen voor iedereen.

De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
[ Afbeelding ]

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
[ Afbeelding ]
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
[ Afbeelding ]

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
[ Afbeelding ]
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!


Ik zie de zonderzadelrijders al beteuterd kijken. Maar ik stop mijn zoektocht niet. Want hoewel er op de achterkant van onze bips geen spieren zitten, betekent het niet dat er op een andere plaats ook geen spiermassa zit. Hierbij gooi ik dus een nieuwe methode zitten in mijn post. Want het is mogelijk, zie ik nu, om zonder zadel te rijden. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
[ Afbeelding ]

Het vergt veel oefening, maar ik denk dat het mogelijk is om zonder schade toe te brengen toch te rijden.

Hopelijk heb ik hiermee veel dingen verklaard en uitgelegd, maar mochten er dingen niet kloppen: Be kind, ik heb hier meer dan twee uur aan gewerkt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:35 



 
Profiel   

Tja als je de topics bekijkt over wat zwaardere ruiters dan valt het me nog mee dat hier inderdaad geen discussies over gehouden worden. Er zitten soms wel 3 tot 5 personen op de rug van zo een voltige paard allerlei kunstjes uit te oefenen. Al zouden ze allemaal maar 50 kg wegen dan zit er toch nog heel wat gewicht op de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:35 



 
Profiel   

Vraag aan de voltige kenners onder ons: hoe train je een voltigepaard? Ook onder t zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:36 



 
Profiel   

moyra schreef
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


Dat vraag ik mij ook dagelijks af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:36 



 
Profiel   

ik heb een tijdje op voltige gereden en ik vind het geen dierenmishandeling.
je leert waar je moet staan op het paard zn rug zodat hij er het minst last van heeft.
de paarden die wij gebruikten werden in de dressuur uitgebracht en recreatief bereden.
door de afwisseling blijven de paarden het ook leuk vinden.
het klopt wel dat voltige paarden eerder last kunnen krijgen van hun voorbenen omdat ze veel op de volte lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:47 



 
Profiel   

aisie schreef
Tja als je de topics bekijkt over wat zwaardere ruiters dan valt het me nog mee dat hier inderdaad geen discussies over gehouden worden. Er zitten soms wel 3 tot 5 personen op de rug van zo een voltige paard allerlei kunstjes uit te oefenen. Al zouden ze allemaal maar 50 kg wegen dan zit er toch nog heel wat gewicht op de rug.


Nóg een punt om er tegen te zijn. Veel te zwaar al die mensen erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:55 



 
Profiel   

moyra schreef
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?

Die is goed!!! /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 11:59 



 
Profiel   

haha 5 personen? das wel heeul knap! (maximaal 3 personen) maar neehoor is niet zielig. De meeste voltige paarden lopen maar 2 keer in de week voltige, de rest bereden, en niet elk paard is geschikt voor team..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:00 



 
Profiel   

Al zijn het er 3, stel dat ze 50-60 kilo wegen dan zit er op dat moment toch een gewicht van minimaal 150 tot 180 kg op de rug van dat paard. Is best zwaar toch?

Ik zie het overigens niet als mishandeling maar gezien een zwaardere ruiter niet geaccepteerd wordt door de meesten vraag ik me af waarom niemand hier tegen protesteerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:10 



 
Profiel   

jaa is zwaar. Er zijn wel allemaal regels over hoeveel oefeningen je met 3 personen mag doen in een kur etc, maar vaak is een teampaard erg groot, sterk en goed getraind. Buiten dat staat bij voltige altijd het paard op nummer 1 en werken de voltigeurs ook zo zacht en paardvriendelijk mogenlijk. Ook is het gewicht natuurlijk anders verdeeld dan waarneer je gewoon op een zadel zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:19 



 
Profiel   

jezus ... oke dit is slecht dat is slecht mensen ademen is slecht zodra jij goed op je paard let en i.p.v zadelloos een dekje met een singel ofzoo op je paard legt
waar maken we druk om de een vind dit de ander vind dat
ondertussen ga je overal dood aan dus ga gewoon niet moeilijk doen ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:28 



 
Profiel   

Wat ik dan niet begrijp, is dat veel mensen 75 al te zwaar vinden om paard te rijden. Maar met zijn drieën op een paard voltigeren (dus al gauw 165 kilo of zelfs meer) is dan niet te zwaar?

Verder vind ik, zolang je niet heel hard zit te springen o.i.d. op een paardenrug, voltige echt geen dierenmishandeling. Voltigepaarden kunnen dit makkelijk aan volgens mij. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:36 



 
Profiel   

moyra schreef
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


_/-\o_ zo is het!
Voor zover ik er verstand van heb hebben ze bij voltige een dikke pad op het paard liggen dat de druk verdeeld. Ook zijn deze paarden op een manier getraind dat deze genoeg bespiering hebben. Niks zielig aan lijkt mij?!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-14 12:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 200 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen