Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:43

@oji mooie samenvatting, maar de conclusie dat een ontspannen paard automatisch recht / in het spoor loopt lijkt me wishfull thinking, het geeft wat mij betreft de voorwaarde. Een ontspannen scheef paard, met bijbehorende verkeerd gebruikte bespiering vraagt oefeningen om recht te worden, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Een slappe dweil van een paard kan trouwens ook scheef lopen omdat het de spierspanning mist die met trainen pas daar komt. Wat dat betreft eens met het cyclische idee van het scala.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:49

Ja, een paard dat overal echt loslaat in het lijf, loopt volgens mij recht. Maar wat volgens mij te vaak verward wordt is ontspannen lopen met echt loslaten in het lijf. Een paard kan best ontspannen aanvoelen, is meer de geestestoestand in mijn ogen, maar bijvoorbeeld aan 1 kant in de lendenen net nog iets vaster houden dan de andere kant. Dat moet je loswerken voor je verder gaat. Dat zorgt ervoor dat je paard uitzwaait of juist de achterhand naar binnen gooit. Benen niet evenredig onder de massa plaatst, scheef gaat lopen. Dat oefen je door veel voltes, achtjes, omstellen, ombuigen, vanuit de ontspanning te rijden. Pas als je paard daar in de voltes linksom en rechtsom volledig spoort, als jij op elk gewenst moment je paard om kan stellen en buigen, waarbij de benen altijd correct onder de massa geplaatst worden. Pas dan heb je een losgelaten paard.
Volgens mij is het scala dus heel logisch opgebouwd, met een opgaande moeilijkheid en elke stap/fasen een voorwaarde om aan de volgende te beginnen. Losgelatenheid bereik je door het rijden van voltes etc, rechtrichten doe je middels krachtoefeningen, waarbij je juist extra en gecontroleerde aanspanning van specifieke spieren vraagt. Waar het volgens mij vaak mis gaat met de verwarring in de naamgeving "losgelatenheid" en "rechtrichten" is dat beide echt tot een totaal andere fase van de africhting horen. Door het door elkaar heen gebruiken van deze termen worden specifieke rechtrichtoefeningen, zoals bv schouderbinnenwaarts, travers en renvers, al vaak in een veel te vroeg stadium van de africhting toegepast, onder het motto van rechtrichten, terwijl de bedoeling eigenlijk nog is om los te laten.

Overigens ben ik het helemaal met simpelman eens, een goed losgelaten paard heb je niet van vandaag op morgen, daar kun je gerust een jaartje (of meer) voor uittrekken.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:03

ART_UMA schreef:
@oji mooie samenvatting, maar de conclusie dat een ontspannen paard automatisch recht / in het spoor loopt lijkt me wishfull thinking, het geeft wat mij betreft de voorwaarde. Een ontspannen scheef paard, met bijbehorende verkeerd gebruikte bespiering vraagt oefeningen om recht te worden, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Een slappe dweil van een paard kan trouwens ook scheef lopen omdat het de spierspanning mist die met trainen pas daar komt. Wat dat betreft eens met het cyclische idee van het scala.

Een ontspannen paard dat tactvol voorwaarts gaat, aanleuning neemt en nageeflijk is laat zich in het spoor zetten zodat het verder ontwikkelen kan.
Wanneer bovenstaande niet is bevestigd moet het er in gedwongen worden en dan ben je niet meer bezig met een harmonieuse ontwikkeling.
Dat is de logika van het Scala.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:52

Simpelman schreef:
ART_UMA schreef:
@oji mooie samenvatting, maar de conclusie dat een ontspannen paard automatisch recht / in het spoor loopt lijkt me wishfull thinking, het geeft wat mij betreft de voorwaarde. Een ontspannen scheef paard, met bijbehorende verkeerd gebruikte bespiering vraagt oefeningen om recht te worden, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Een slappe dweil van een paard kan trouwens ook scheef lopen omdat het de spierspanning mist die met trainen pas daar komt. Wat dat betreft eens met het cyclische idee van het scala.

Een ontspannen paard dat tactvol voorwaarts gaat, aanleuning neemt en nageeflijk is laat zich in het spoor zetten zodat het verder ontwikkelen kan.
Wanneer bovenstaande niet is bevestigd moet het er in gedwongen worden en dan ben je niet meer bezig met een harmonieuse ontwikkeling.
Dat is de logika van het Scala.


De logica van het Scala bestaat uit de oefeningen.
De oefeningen zijn het middel om het doel te bereiken, nl aan de voorwaarden van het Scala te "voldoen"

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:25

Welke oefeningen heb jij in het Scala gevonden?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:28

Mijn pony loopt aan een contact teugel vanzelf achter de loodlijn. Dan heb ik gewoon contact.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 10:07

Dat komt doordat hij zich vast zet in de rug, hat kan verschillende oorzaken hebben.
Het helpt je het als je je paard de hals leert strekken.





Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:45

Mij is juist geleerd dat hij zijn rug dan mooi ontspant...... :)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:50

Cas123 schreef:
Mij is juist geleerd dat hij zijn rug dan mooi ontspant...... :)

een paard achter de loodlijn kan niet ontspannen. Volgens mij staat er ergens in dit topic een filmpje over wat er gebeurd met de spieren van een paard als deze achter de loodlijn komt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 12:16


ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:59

Afbeelding

Over ontspanning gesproken, ik had nog niet eerder van de Masterson method gehoord.

Het is een manier om vanaf de grond ontspanning te verkrijgen. Ik vond het eerst wat zweverig, maar had bij m'n eigen paard binnen een paar minuten resultaat, tja dan kun je het moeilijk ontkennen. :D

als ze het in de video hebben over:
"blink" dan gaat het over knipperen van het oog
"airgap" is zo licht over de huid gaan met de hand dat het haast geen contact heeft.
"fidget" bewegen, rusteloos
"release" afkauwen, geeuwen etc.

De eerste video is een soort introductie
https://www.youtube.com/watch?v=e3nMlzgBSzM
De tweede video laat wat uitvoeringen zien
https://www.youtube.com/watch?v=p6p4knE2f1U
Nog een keer hetzelfde, maar dan een andere presentatie
https://www.youtube.com/watch?v=GPVyG37Wve0

Mijn paard laat op zich weinig extreme 'release' zien, begint wat te bewegen, houd haar ogen een 10 tal seconden dicht, laat haar hals wat zakken en beweegt haar lippen wat en kijkt daarna een beetje dromerig met half open ogen. Dat blijft natuurlijk niet zo, maar grappig zoveel effect met zo weinig doen. _/-\o_

Anoniem

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:06

Lijkt wel een beetje op een cranio sacraal behandeling ART_UMA.

Vind ik ook erg zweverig, maar nadat ik het eens gezien heb bij een ander paard, heb ik de dame in kwestie mijn merrie ook eens "laten doen". Ze werd er inderdaad mega relaxed van en ik had hetzelfde als jij. Dat zo weinig doen, zoveel effect geeft.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 10:08

Mooi ART_UMA,
Het lijkt wel als twee druppels water op de meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde TTEAM methode van Linda Tellington Jones.
TTEAM is goed vertegenwoordigd in NL.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:47

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik geloof wel in de werking ervan. Als mijn paard door de chiropractor is behandeld krijgt hij ook altijd een acupunctuurbehandeling. Als je dan de juiste "coctail" hebt geprikt krijg je de ultime ontspanning en gaat je paard enorm staan gapen. De laatste keer begon hij enorm te likken en toen te gapen. Oogjes helemaal dicht.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:58

Simpelman schreef:
Mooi ART_UMA,
Het lijkt wel als twee druppels water op de meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde TTEAM methode van Linda Tellington Jones.
TTEAM is goed vertegenwoordigd in NL.

Masterson heeft nog meer 'eigen' oefeningen voor het ontspannen van de voor en achterbenen die inderdaad wel erg op TTeam lijken. De meridiaan methode ken ik niet van tellington, heb je een link?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 14:27

Het hele TTouch gebeuren gebeurt over Meridianen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:29

ART_UMA schreef:
Simpelman schreef:
Mooi ART_UMA,
Het lijkt wel als twee druppels water op de meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde TTEAM methode van Linda Tellington Jones.
TTEAM is goed vertegenwoordigd in NL.

Masterson heeft nog meer 'eigen' oefeningen voor het ontspannen van de voor en achterbenen die inderdaad wel erg op TTeam lijken. De meridiaan methode ken ik niet van tellington, heb je een link?
Simpelman schreef:
Het hele TTouch gebeuren gebeurt over Meridianen.

Net zoals LDR en halsstrekken gelijk zijn dan?? :D :+

Ik heb het dan niet over de manieren van benen 'op rust zetten', ja dat is vrijwel gelijk, maar de links naar de video's hebben betrekking tot de "bladdermeridian", en ik kan niets vergelijkbaars terugvinden bij de TTouch methode. Ja er worden meridianen gebruikt, maar de manier van uitvoeren is hierin echt wel anders. Het observeren van de 'blink' heb ik nog niet eerder ergens anders gezien, ja afkauwen oid dat gebruiken meer methodes (monty etc), maar dat lijkt meer het gevolg van de release. Ook het 'even afstand nemen' komt wel naar voren, maar dan meer als 'in de persoonlijke ruimte' of 'als hulp'.

Linksom of rechtsom, ik vindt dit soort kennis wel belangrijk en niet iets wat ik in een klassieke rijkunst boek ooit ben tegengekomen. Er zullen ongetwijfeld mensen geweest zijn, maar wat dat betreft heeft internet bereikbaarheid een stuk makkelijker gemaakt.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:08

Bedankt Art-Uma voor je interessante link.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 13:11

Even tussendoor.
Ik heb bij mijn paard in rust, zonder hem aan te raken, 21 eyeblinks per minuut geteld.....

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:48

Ik heb het net geprobeerd. Die van mij blinkte op ongeveer 20 cm achter de oren. En inderdaad, steeds op hetzelfde plekje. Alleen Geen gegaap, maar hij begon mij dus helemaal af te likken :)

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:37

Simpelman schreef:
Even tussendoor.
Ik heb bij mijn paard in rust, zonder hem aan te raken, 21 eyeblinks per minuut geteld.....

Wordt ook in de video aangegeven, niet elke blink is er een die spanning oid aangeeft, kan ook een normale oog knippering of vlieg zijn.

Trouwens geen idee wat een normale knipper frequentie is, zal ook eens kijken.

damian23 schreef:
Ik heb het net geprobeerd. Die van mij blinkte op ongeveer 20 cm achter de oren. En inderdaad, steeds op hetzelfde plekje. Alleen Geen gegaap, maar hij begon mij dus helemaal af te likken :)

Ik krijg daar in de buurt en bij de schoft ook de meeste reactie.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:08

Die van mij hangt nu met zijn hoofd uit stal en ik heb er 13 in een minuut geteld. En dan staat hij op rust te kijken naar het paard van de buren.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:21

Dus alleen de eyeblinks die z'on beetje samenvallen met het moment dat de hand over een bepaald gebied gaat zijn het die de spanning aangeven.....

Even terug op TTOUCH.
Wanneer je 20 ontspannen, gevoelige mensen bij 20 paarden gedurende een uur of zo, de z.g. TTOUCH willekeurig laat uitvoeren dan zie je meer dan 75% van de mensen in allerlei banen over het paardenlichaam gaan werken.
Wanneer je een acupuncturist vraagt de meridianen aan te geven dan vallen die merkwaardig genoeg samen met de gevolgde TTOUCH banen.
Mensen vinden die banen dus gemakkelijk als ze ze niet aan het zoeken zijn.
De stresspunten vindt ook het merendeel van de mensen vrij snel en ze gaan zich daar intuitief op concentreren.
Let wel niemand heeft ze daar om gevraagd.
En overigens, het grootste stresspunt zit vrijwel altijd op 5 à 10cm achter de oren. Ook bij onbereden paarden. Paarden lijken daar al hun angsten en frustraties "op te slaan". Veel paarden willen daar in eerste instantie ook niet aangeraakt worden.

Wanneer je die 20 paarden na een uur "TTOUCH behandeld" te zijn bekijkt dan valt het op dat ze nu totaal ontspannen zijn, ze staan te kauwen, likken, hals laag, ogen en oren ontspannen, onderlip los.
Ga je met ze aan het werk dan behouden ze die ontspanning en relatieve losheid totdat iemand ze weer in de stress werkt.
Bijvoorbeeld lekker achter de verticaal....

Dat wat Linda T in haar boekjes schrijft over e.e.a. is slechts het deel dat opgeschreven kan worden.
Er gebeurt veel meer dan dat, ook met mensen, wat, dat weten we niet.
Mensen vinden op dit gebied iets uit, ontwikkelen het voor zichzelf en gaan dan de redenene bedenken waarom "het werkt", dat doet LTJ, Monty Roberts en waarschijnlijk ook Masterson.
Ik leer altijd veel als ik het geluid uit zet en kijk.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:11

Simpelman schreef:
Even tussendoor.
Ik heb bij mijn paard in rust, zonder hem aan te raken, 21 eyeblinks per minuut geteld.....


Ja ja Simpelman, even wat simpel gedacht natuurlijk, maar ik ken je inmiddels (dit is ironie :+ )

De eyeblinks moet je dus checken door het een aantal malen te herhalen en te kijken of het niet een toevallige is. Vervolgens ga je contact maken en kijken of het paard wil ontspannen. Doet ie het niet ga je verder (is er misschien een ander plekje). Ik ga het binnenkort ook es proberen (vind dit wel interessant)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:34

Ik heb Masterson duidelijk zien wachten op "plekjes" op de eyeblink..., zelfs even zien terugkeren omdat hij niet kwam....(zie je wel)
Ik veronderstel héééél voorzichtig dat er gecompliceerdere zaken spelen dan dat wat hij ons vertelt.
Dat is misschien alleen maar zijn interpretatie, hij heeft zijn methode gepatenteerd net als Linda T J haar TTOUCH.