Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 44 [ 1082 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Achter de verticale lijn

 
Profiel   

Een niet te missen discussie onderwerp:

http://epona.tv/blog/2014/october/vertical-limit
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 09:14 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er hier al een paar onderwerpen over op de voorpagina

[VN] Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger
[VN] Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 09:18 



 
Profiel   

Gezien het feit dat (vriendelijk geschat) 80% van de ruiters hun paard consequent achter de loodlijn rijden zijn er nog wel een paar honderd discussies meer nodig om deze gewoonte weer om te buigen naar het consequent en zonder enige uitzondering voor de verticaal rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 09:31 



 
Profiel   

Ben ik het mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-14 09:48 



 
Profiel   

Toch komt de discussie maar moeilijk op gang.

Mijn instructrice helpt me hier goed bij maar als ik eens om me heen kijk naar wat bij me in de bak rijdt is het nog bar en boos hoor! Dat gaat nog jaaaaaaaaaren duren voordat dat om is ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-14 21:32 



 
Profiel   

Pantykous schreef
Toch komt de discussie maar moeilijk op gang.

Ach... alles is er intussen wel over gezegd. Net zoals wel/geen ijzers, wel/geen bit en wel/geen deken etc. Die discussies zijn allemaal eindeloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-14 11:36 



 
Profiel   

jasmijn78 schreef
Pantykous schreef
Toch komt de discussie maar moeilijk op gang.

Ach... alles is er intussen wel over gezegd. Net zoals wel/geen ijzers, wel/geen bit en wel/geen deken etc. Die discussies zijn allemaal eindeloos.

Dan, Jasmijn78 kunnen we alle scholen sluiten, alles is al gezegd.
De zin van "discussies" op Bokt is dat er steeds nieuwe mensen meelezen die er iets van opsteken, anderen zijn verder geëvolueerd en hebben bevestiging nodig van zaken waar ze aan twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-14 12:22 



 
Profiel   

Hoe los je achter de teugel rijden op...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 00:46 



 
Profiel   

Het eerste en allerbelangrijkste is het idee te vergeten dat je paard "rond" moet lopen.
Wanneer namelijk dat "rond" niet in jaren training van uit de achterhand opgebouwd wordt dan is het van voren naar achteren opgelegd, we noemen dat dat het paard is in de krul gezet, het is vals.
Een heel groot deel van de beginnende ruiters droomt van een paard dat mooi rond loopt, het geeft in hun idee aan dat het heel goed gaat, in werkelijkheid gaat het dat helemaal niet.
Het wordt nu namelijk belemmerd zijn lichaam op een natuurlijke manier te gebruiken, het loopt op een onnatuurlijke manier, een deel van zijn lijf is vast gezet.

Het paard in de krul zetten maakt alleen dat de ruiter een goed gevoel van beheersing krijgt over het gaan en staan van het paard, alles kan hem nu opgelegd en afgedwongen worden.

In de Klassieke Dressuur daar en tegen zoeken we naar een harmonieus samengaan, het paard wordt eerst geduldig uitgelegd wat er van hem verwacht wordt en dan heel klein beetje bij beetje ontwikkeld naar een ontspannen, rustig gaande atleet.
Wanneer in de Klassieke Dressuur een paard opgeleid wordt dan wordt het paard voortdurend uitgenodigd deel te nemen, niet door hem te dwingen en te beheersen, het paard beheerst zich zelf wanneer het begrepen heeft wat er van hem gevraagd wordt.
Het is een kuddedier dat zonder nadenken of afwegen zijn kudde volgt en imiteert.

In het Scala der Ausbildung (een geëvolutioneerd in eeuwen doorwrocht kader voor de africhting) is de eerste fase "tact" en "losgelatenheid".
Tact is wil zeggen onvoorwaardelijk voorwaarts gaan op aandrijvende hulpen, daarmee komt het paard al bewegend van zelf in een gelijkmatig ritme.
Losgelatenheid wil zeggen zich geestelijk en lichamelijk "loslaten", zich edelmoedig overgeven, dit uit zich in het laten vallen van de hals, men noemt dit meestal "neerwaarts".
Losgelatenheid bereieken we uitsluitend wanner het paard langzaam, kalm en harmonieus meegenomen wordt in dat wat wij van het verwachten.
Dit zonder enige dwang, het paard is een angstig dier, waneer het niet kan of begrijpt wordt het bang, losgelatenheid is dan uitgesloten.
Losgelatenheid is niet hetzelfde als soepelheid,dat kunnen we heel goed afdwingen....
Dit deel van de africhting wordt doorgaand even afgeraffeld dan wel totaal overgeslagen, het resultaat is dan dat er niets anders overblijft om het paard bereidbaar te maken dan het voor in de krul zetten.
Deze fase duurt ten minste een jaar, dat heeft een jong paard hier namelijk voor nodig, hier niet voldoende tijd voor nemen wreekt zich ten alle tijde.
De enige goede oplossing in dat geval is het gewoon opnieuw beginnen met de africhting zoals het hoort.

Google op: Scala der Ausbildung, Fei artikel 401 en kontakt-teugel.


Een paard dat in de krul gezet wordt gaat doorgaans ook achter de teugel.
Wanneer de ruiter de hand naar voren brengt hoort het paard de hand volgen en de hals te strekken, zoniet dan loopt het in de krul.
Wanneer de ruiter de hand naar voren brengt en het paard volgt deze dan hoeft het paard dus niet achter de vertikaal gereden te worden.
Namelijk, eenmaal achter de vertikaal zal het zich vast zetten tussen de schouderbladen en dat is op den duur dodelijk voor het paard, een groot deel van de hedendaagse kreupelheden komt daar uit voort.
Er is geen enkel rijvoorschrift of reglement te vinden waar het achter de vertikaal rijden goed gekeurd wordt.
In de dagelijkse praktijk lijkt dat alleen maar op te horen gaan voor anderen.


Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-11-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 10:07 



 
Profiel   

Ik verbaasde me over die nieuws artikelen toen! Ik wil niet zeggen dat het bij mij in de training nooit voorkomt, als in dat het dan perongeluk gaat. Maar je streven is toch op/voor de loodlijn lijkt mij! Mijn instructeur vroeger hamerde daar ook flink op.
Edit, rond betekend imo ook niet achter de loodlijn maar dat ie boller wordt in de bovenlijn zodat het paard kan dragen ipv een holle rug/bovenlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 10:15 



 
Profiel   

Bernoe schreef
Ik verbaasde me over die nieuws artikelen toen! Ik wil niet zeggen dat het bij mij in de training nooit voorkomt, als in dat het dan perongeluk gaat. Maar je streven is toch op/voor de loodlijn lijkt mij! Mijn instructeur vroeger hamerde daar ook flink op.
Edit, rond betekend imo ook niet achter de loodlijn maar dat ie boller wordt in de bovenlijn zodat het paard kan dragen ipv een holle rug/bovenlijn.

Dragen komt voort van uit voorwaarts rijden.
Voorwaarts wil zeggen het op aandrijvende hulpen sterker afdrukken dan dat het paard van zichzelf zou doen.
Het is niet sneller gaan, dat is weg lopen voor de gevraagde extra inspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 10:24 



 
Profiel   

Simpelman schreef
De zin van "discussies" op Bokt is dat er steeds nieuwe mensen meelezen die er iets van opsteken, anderen zijn verder geëvolueerd en hebben bevestiging nodig van zaken waar ze aan twijfelen.

Het jammere van Bokt is alleen dat, denk ik 95% nog geen deuk in een pakje boter rijdt :o

Leuk kennis in theorie en streven naar perfectie in praktijk,
maar in de echte praktijk gaat dat hem niet worden voor de meeste meelezers hier...
Helaas ontbreekt bij meerendeel de rijtechnische kunde en het ruitergevoel.

De focus ligt ook alleen maar op het voor of op de loodlijn, met als gevolg dat meerendeel
zijn/haar paard in 2 delen uit elkaar laat lopen, met weggedrukte rug en zonder enig lichaamsgebruik.
Tja dan loopt je paard met zijn hoofd zoals men in theorie wil en dan....weer handel voor de fysio's, osteo's en andere goeroes :7

Paardrijden is een totaalbeeld en niet alleen 1 aspect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 10:26 



 
Profiel   

Het achter de loodlijn rijden wil zeggen de deur op slot zetten naar beter.
Eerst VOOR DE LOODLIJN, dan gaan we verder kijken.

Echt leren rijden kost ongeveer een eeuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 10:31 



 
Profiel   

Ik ben ontzettend blij met al de uitleg die ik tegenkom van Simpelman! Ik ben net begonnen met les volgens het scala / Klassiek / Spaanse rijschool en dit sluit naadloos aan en voor mij helpt een stuk theorie altijd juist beter, omdat ik geen natuurtalent ben :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 13:29 



 
Profiel   

Simpelman, jouw commentaren lees ik altijd graag.
Mijn instructrice zegt altijd: een mensenleven is te kort om te leren paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 13:41 



 
Profiel   

Zonder theoretisch begrip kun je je niet ontwikkelen.
Paardrijden is ervaring opdoen én nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-14 14:53 



 
Profiel   

... dus al die boktruiters die nog geen deuk in een pakje boter rijden kunnen hun paard maar beter achter dan voor de loodlijn instellen omdat ie anders in twee stukken gaat lopen Listiglisje :? Hm, naar mijn idee rijden er juist veel ruiters rond die hun paard niet voor het been en aan het bit hebben, en/of te veel terugwerken met hun hand waardoor hun paard achter de loodlijn kruipt - ofwel in twee stukken loopt ...

Wat ik me afvraag bij het fenomeen achter de loodlijn is waarom je dit tot op het hoogste niveau ook tijdens wedstrijden terugziet, terwijl dit niet het gewenste beeld is (nl. naargelang het niveau horizontaal evenwicht of opgericht en op of voor de loodlijn)? En dan ook nog in combinatie met kort in de hals ? Verzameling en gedragenheid zouden toch moeten inhouden dat het paard zo in balans loopt en aan de hulpen is dat de teugel nauwelijks meer nodig is? En met een licht teugelcontact (gewicht vd teugel) gaat een in verzameling gereden paard toch nooit uit zichzelf achter de loodlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:08 



 
Profiel   

Mijns inziens ligt het probleem bij de wedstrijdsport. Trek voor elk onderdeel waar het paard achter de teugel loopt twee punten af (ongeacht niveau) en dan zullen we eens zien hoe lang het nodig heeft om hier structureel verandering in te brengen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:16 



 
Profiel   

Wat men in de prof sport doet is niet echt belangrijk.
Deze mensen zijn bezig aan andere criteria te voldoen dan korrekt paardrijden, het is heel ingewikkeld.

Wel belangrijk zijn alle amateurs die immiteren wat daar gebeurt zonder het te begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:19 



 
Profiel   

Ik vind zelf dat dit soort discussies heel snel zwart/wit worden. Ik krijg bijv. bij dit topic het gevoel dat achter de loodlijn pertinent fout is en voor/op de loodlijn pertinent goed is. Maar dat is toch helemaal niet waar? Was het maar zo gemakkelijk.

Ik ben een ruiter die niet altijd braaf mijn paard op de loodlijn rijd, betekent dit meteen dat ik een slechte ruiter ben? Mag hopen van niet hihi.
Als er alleen gekeken wordt naar waar het hoofd zich houdt t.o.v. de hals dan is dit omgekeerde wereld.

Zelf bekijk ik het altijd van achter naar voor: achterhand, middenhand, voorhand, hoofd/hals). Ik rijd mijn paard in verschillende "houdingen". Van lang en laag stofzuigend over de grond, naar opgericht op de loodlijn. En daar zitten een heleboel verschillende gradaties tussen. Waaronder ook wat ronder zetten en laten loslaten tot aan de schoft. Wat uiteraard geen rollkur betekent, maar wel dat ze wat achter de loodlijn kan komen.

Achter de loodlijn is geen doel, maar een middel voor mij en mijn paard. Net zoals de andere hoofd/halshoudingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:27 



 
Profiel   

citaat:Het achter de loodlijn rijden wil zeggen de deur op slot zetten naar beter.
Eerst VOOR DE LOODLIJN, dan gaan we verder kijken.

Achter de loodlijn zetten betekent dat een paard zich niet meer op een natuurlijke manier van zijn hele (eigen) lijf kan bedienen, het wordt geforceerd.
Het wordt aangeleerd om zich op een onnatuurlijke, geforceerde manier te gaan bewegen.
Om de hem gepresenteerde problemen op te lossen gaat zich van spiercombinaties bedienen die het niet zou zo moeten gebruiken.
Het wordt afgeleerd om zich te gaan dragen.
Dit is regelrecht in strijd met ALLE rijvoorschriften en alle reglementen, waarom zou dat zo zijn?

Wanneer een paard eenmaal iets aangeleerd heeft is het heeeel moeilijk om hem dat weer af te leren.

FEI art 401 zegt dat het doel van dressuur het op HARMONISCHE wijze ontwikkelen van de NATUURLIJKE eigenschappen is.
Daar hebben een heleboel stoffige mannetjes heel lang over nagedacht en samen hebben ze ingezien dat dit de enige goede weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:40 



 
Profiel   

En toch wordt er imo teveel naar de voorkant gekeken ipv van achter naar voor. En dit in z'n algemeen, of je nou je paard graag op of achter de loodlijn (of beide) laat lopen.

Eerst het paard goed van achter naar voren laten lopen, daarna gaan we verder kijken. Dus niet eerst naar de hoofd/halshouding kijken en vanuit daar verder. Dat is de omgekeerde wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:46 



 
Profiel   

Precies, met de tengels van het hoofd afblijven, het plaatje "rond" helemaal vergeten en beginnen het paard rustig en kalm maar actief van achteren naar voren te rijden met de voordeur open.
Hem leren stelling te nemen en te buigen in de wendingen op twee zijden gelijk.
Dat zou onnoemelijk paarden gelukkig maken en ze zouden in de maalstroom die ontstaat zelfs hun ruiters meenemen in hun geluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:53 



 
Profiel   

Helemaal waar! Was vorige week op een 4-daagse wedstrijd ( b t/m Z2) en heb mij echt geschaamd voor de dressuursport := . Schoppen, trekken, plukken aan dat hoofd, weggedrukte ruggetjes, etc. En als je datgene wat je ziet bespreekt met iemand die erbij staat, wordt je raar aangekeken. Het is tegenwoordig normaal blijkbaar.

Wil daarom zeggen dat het belangrijk is dat er van achter naar voor wordt gereden en inderdaad vanuit daar verder. Wil daarom ook benadrukken dat het niet altijd fout hoeft te zien als het paard wat achter de loodlijn loopt. In mijn geval heb ik een paard wat goed van achter naar voren loopt, en welke ik vanuit daar wel achter de loodlijn kan zetten. Maar wel met behoudt van dezelfde lossigheid, activiteit, een lichte aanleuning evenredig op 2 teugels en een paard dat altijd mijn hand blijft volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 14:57 



 
Profiel   

Waarom zouden voor jou dan de rijvoorschrften en reglementen niet van toepassing zijn?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-14 15:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 44 [ 1082 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen