Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:07

Els1984 schreef:
[

Dankjewel, dat was ook wat ik dacht toen ik de foto's zag. En snapte al niet dat iedereen het zo'n fijn beeld vind. Ik vind de dressuur van tegenwoordig ook vaak geen fijn beeld. Maar het is ook zo moeilijk om te verbeteren. Ik heb verschillende instructrices gehad en van allemaal hoor je wel: even spelen met de teugels, wat kneepjes geven om hem net een beetje ronder te krijgen.


Daar loop ik als instructeur heel erg tegen aan. Ik heb 20 jaar geleden mijn papiertje gehaald, 4 jaar voor geleerd. Er zijn zoveel mensen die dat leren, je bluft ze af in de mond en aanleuning kan je al helemaal op je buik schrijven.

De weg naar: verbinding met je been op je teugel rijden en daar een ophouding op geven en dan naar de hand toe rijden leert niemand meer. Maar als je instructeur iemand dat wil leren en er bij zegt dat je daar de tijd voor moet nemen, dan vinden ze vooral dat tijd nemen ervoor erg lastig.

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:16

@ R12312: Dat vind ik dus ook, niemand neemt daar nog de tijd voor. Maar ja, een paard moet met een leeftijd van 3 jaar van het land gerukt worden en dan in een paar weken zadelmak gemaakt worden en in een mooi krulletje een B proef kunnen rijden toch?! 8)7

Dat is tenminste wat ik veel om mij heen zie. Er word ook erg weinig moeite gedaan om een jong paard op eigen benen te laten lopen. En als een scheef paard aldoor in de verkeerde galop aan springt, wordt er niks gedaan aan rechtrichten, maar is hij dwars.

Ik zou willen dat de hele mentaliteit veranderde, dat er meer samengewerkt word met het paard, in plaats van het paard voor je te laten werken.

Edit hele domme spelfaud

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:20

Nou ja, ik maakte........ik ben te oud inmiddels :D ze ook zo vanuit de opfok in een week zadelmak. Geen enkel probleem mee. Dan een maandje 3 keer per week een half uurtje achter een oudere merrie aan door het bos. En dan nog een half jaartje met vrienden op het land.

De stelregel: 3 jaar 3 keer per week, 4 jaar 4 keer per week en 5 jaar 5 keer per week heb ik altijd aangehouden en met jonge paarden veel in het bos rijden met diverse vakanties tussendoor. Erg grote paarden trok ik altijd een jaartje vanaf qua leeftijd.

Maar ja, ik weiger nog steeds op een jong paard met een dressuurzadel te gaan zitten. Spring of veelzijdig met wat kortere beugels zodat je je goed licht kan maken en niet zo in die ruggen zit te douwen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:23

@Els1984, precies. En het hele kneepjes geven snap ik sowieso niet. Hoe wil een paard ooit de verbinding aan durven nemen als jij als ruiter constant met het bit loopt te klooien. Erg prettig lijkt me dat zelf niet, een rammelend bit in m'n mond. Logisch dat het paard er dan tegenin gaat of er juist achter kruipt.

Enne, zadelmak is natuurlijk niet ingereden R12312 ;)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:23

Sheran schreef:
Ik las net iets over 'met de voordeur open' rijden. Maar ik zou toch een elastiekje tussen de deurpost en de deur willen doen. Het feit dat een ruiter op het paard zit is nieuw voor het paard, en niet natuurlijk. Als ruiter moet je het paard leren hoe hij jou het beste kan dragen, en dat is niet altijd de manier waarop het paard het van nature zou doen. Je zal dus iets van voren moeten tegenhouden om het paard te leren dat hij de rug bol moet maken... tenminste, zo zie ik het.


De rug bol maken doet een paard met zijn buikspieren.
Van voren tegenhouden als het paard moet lopen is hetzelfde als remmen en gas geven tegelijk in een auto.
Een jong, niet, of onjuist getraind paard rijd je aan een kontaktteugel, dat is voldoende om bij te sturen.

Pas na een jaar of één à twee wanneer het paard gehoorzaam in tact voorwaarts heeft leren gaan, zich in vertrouwen los laat en aanleuning neemt, dus zelf het bit opzoekt kunnen we het paard héél succesieflijk leren om energieker voorwaarts te gaan en deze energie héél successieflijk om te zetten in meer opwaartse verende gangen.
Daar hebben we dan alleen maar een zacht weerstandbiedende hand voor nodig.
Dat is de fase van nageeflijkheid en Schwung.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:29

Is mijn gedachtegang goed als ik het zo stel: Wat je van achter naar voor rijdt en daarbij iets voelt in je hand moet je toch juist toestaan.
Duidelijker gesteld: als ik been geef en mijn paard daarbij voorwaarts gaat, en ik hierbij iets druk in mijn hand voel, dan sta ik toe en open mijn hand wat zodat de druk gelijk blijft en het paard mijn hand naar beneden kan volgen.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:33

Sunneva schreef:
@Els1984, precies. En het hele kneepjes geven snap ik sowieso niet. Hoe wil een paard ooit de verbinding aan durven nemen als jij als ruiter constant met het bit loopt te klooien. Erg prettig lijkt me dat zelf niet, een rammelend bit in m'n mond. Logisch dat het paard er dan tegenin gaat of er juist achter kruipt.

Precies! Dat een ruiter 1 foto met de hand eraf rijdt en dat iedereen dan roept, zie je, ze is vriendelijk dan vraag ik mij juist af waarom volgt dat paard daar de hand niet, als ze zo vriendelijk is.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:36

Aangenomen dat je ontspanning en aanleuning bevestigd zijn dan rijd je je paard met kuit en zit in de hand.
Deze kan dan weerstand bieden of nageven al naar gelang we vanhet paard vragen, de hand komt nagenoeg niet van zijn plaats.
Je kuit laat de buikspieren aanspannen en je zit (=zitbeenknobbels én knieën) brengt de schoft naar voren omhoog, de hals "schuift nu uit".

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:36

Simpelman schreef:
Sheran schreef:
Ik las net iets over 'met de voordeur open' rijden. Maar ik zou toch een elastiekje tussen de deurpost en de deur willen doen. Het feit dat een ruiter op het paard zit is nieuw voor het paard, en niet natuurlijk. Als ruiter moet je het paard leren hoe hij jou het beste kan dragen, en dat is niet altijd de manier waarop het paard het van nature zou doen. Je zal dus iets van voren moeten tegenhouden om het paard te leren dat hij de rug bol moet maken... tenminste, zo zie ik het.


De rug bol maken doet een paard met zijn buikspieren.
Van voren tegenhouden als het paard moet lopen is hetzelfde als remmen en gas geven tegelijk in een auto.
Een jong, niet, of onjuist getraind paard rijd je aan een kontaktteugel, dat is voldoende om bij te sturen.

Pas na een jaar of één à twee wanneer het paard gehoorzaam in tact voorwaarts heeft leren gaan, zich in vertrouwen los laat en aanleuning neemt, dus zelf het bit opzoekt kunnen we het paard héél succesieflijk leren om energieker voorwaarts te gaan en deze energie héél successieflijk om te zetten in meer opwaartse verende gangen.
Daar hebben we dan alleen maar een zacht weerstandbiedende hand voor nodig.
Dat is de fase van nageeflijkheid en Schwung.


Natuurlijk is een contactteugel goed genoeg om bij te sturen (geen teugels ook, als het goed is) maar het paard dient een nieuwe vaardigheid aan te leren, namelijk het bollen van de rug/aanspannen van de buikspieren. Als je het paard naar voren toe rijdt, maar je houdt niets tegen van voren, dan gaat de energie er alleen maar van voren uit, toch? Ik denk dat ik hetzelfde bedoel met het elastiek als jij met een zacht weerstandbiedende hand, trouwens. Maar naar mijn mening kun je daar best op tijd mee beginnen, niet pas na twee jaar. Gewoon wanneer het paard zijn evenwicht kan houden en met tact voorwaarts gaat.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:40

En zich ontspant en aanleuning heeft genomen.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:40

Laat ik er als meelezer eens een plaatje ingooien!
Afbeelding

Dit ben ik met mijn verzorgpaard Dantes tijden het uitdraven. Wat ik zie:
- Paard neemt het achterbeen mee, maar loopt nog wel op de voorhand. Mist nog kracht achter
- paard maakt bovenlijn in zekere zin bol
- paard gebruikt bovenhalsspier

Maar hij loopt wel achter de loodlijn. Voor een vergelijkende foto op de loodlijn:

Afbeelding

Hier komt hij weer meer van het achterbeen af, hij mist eigenlijk nog wat kracht voor deze houding, voor het punt waar we nu zitten (aantal trauma's van zijn kant verwerkt, ongeveer 9 maanden wordt hij nu weer gereden) ben ik zeer tevreden, ik rijd zelf ook pas 3 jaar.
Maargoed, ik post deze foto's niet voor niets, brand los mbt deze 2 foto's, welke van de 2 zou je liever zien om spieren goed op te bouwen? Wat gaat er goed en niet goed? :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:43

Bedankt, deze bevestiging zocht ik.
Een ding snap ik niet: knieën. Zitbeenknobbels lijken me duidelijk. Wat de knieën echter doen niet.

@sheran: Als het paard helemaal ontspannen is en jij blijft op het zelfde tempo lichtrijden zal het paard toch niet alleen naar voren gaan? Het paard wil het allerliefst onder je blijven, als jij zelf niet versneld in je lichtrijden en rustig met je zit het paard opvangt zal het ook niet alleen maar naar voren gaan lijkt me. Correct me if i'm wrong!

Btw voor foto's er commentaar erop is er al een topic. [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:45

Het is voor mij fascinerend om te zien hoe mensen telkens weer aan die relatief lange schijnbaar saaie, fase van rustige gehoorzaamheid, die al aan de longe begint, het tactvol voorwaarts gaan en het zich in VERTROUWEN LOS LATEN om vandaar uit aanleuning te nemen voorbij willen gaan.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:47

Sunneva: ik denk niet dat je daar ongelijk in hebt, maar ik denk ook dat ik het liefst een paard heb dat een energiereactie geeft op het been. Dus ga ik daarbij sneller lichtrijden, dan gaat het paard sneller. Blijf ik hetzelfde lichtrijden, dan blijft hij idealiter onder me, maar mijn hand kan hem daarbij wel helpen.

@Simpelman: ik denk gewoon dat 'opsluiting' daar een essentieel onderdeel van is, omdat je je paard moet leren hoe hij jou moet dragen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:48

Een "goede zit" is een driehoekszit in perfect evenwicht boven het paard.
Zitbeenknobbels - knieën.
Zonder aangesloten knieën kun je niets met je zit doen dan wat schuifelen.

Knieën aansluiten voelt alsof je de bovenkant van je dijen naar het zadel brengt, je kuiten hangen ontspannen af.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:53

Sheran schreef:
Sunneva: ik denk niet dat je daar ongelijk in hebt, maar ik denk ook dat ik het liefst een paard heb dat een energiereactie geeft op het been. Dus ga ik daarbij sneller lichtrijden, dan gaat het paard sneller. Blijf ik hetzelfde lichtrijden, dan blijft hij idealiter onder me, maar mijn hand kan hem daarbij wel helpen.

@Simpelman: ik denk gewoon dat 'opsluiting' daar een essentieel onderdeel van is, omdat je je paard moet leren hoe hij jou moet dragen.

Dragen gaat het paard nadat de tact, de losgelatenheid, de aanleuning, de nageeflijkheid, de Schwung bevestigd zijn.
Dan volgt nog het recht richten, daarna glijd je de verzameling in.
Het onderbrengen van het achterbeen wil nog niet zeggen dat er een noemenswaardige gewichtsverplaatsing plaats heeft, gewichtsverplaatsing ontstaat pas tijdens de verzameling en komt voort uit de voorwaartse stuwing.
Eerst moet de voorwaartse stuwing opgebouwd worden.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:03

Ik geloof niet dat opsluiten met de teugel een lerend effect heeft tot dragen. In tegendeel zou ik zeggen, door weerstand te bieden, breng je verwarring. Dragen doet hij je al maar buik- en rugspieren meer gaan gebruiken om je gewicht goed op te vangen, gaat hij ook vanzelf doen, wanneer je hem maar blijft volgen met je lichaam en handen. Voor het paard is het fijn om met je samen te werken en je te vertrouwen. Dat kun je hem geven door eenduidige hulpen te geven.
Het eerste plaatje vind ik er niet fijn uitzien, de combinatie kiepert naar voren. Ik zie geen bolle rug maar wel enige ontspanning op plaatje 2.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:06

Sunneva schreef:
Bedankt, deze bevestiging zocht ik.
Een ding snap ik niet: knieën. Zitbeenknobbels lijken me duidelijk. Wat de knieën echter doen niet.

@sheran: Als het paard helemaal ontspannen is en jij blijft op het zelfde tempo lichtrijden zal het paard toch niet alleen naar voren gaan? Het paard wil het allerliefst onder je blijven, als jij zelf niet versneld in je lichtrijden en rustig met je zit het paard opvangt zal het ook niet alleen maar naar voren gaan lijkt me. Correct me if i'm wrong!

Btw voor foto's er commentaar erop is er al een topic. [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Dat weet ik, maar juist omdat ik 2 foto's hb kunnen vinden, 1 hals op de verticale lijn en 1 hals achter de lijn, ben ik zeer benieuwd wat bijv. Simpelman erover te zeggen heeft! :).

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:10

Simpelman schreef:
Het is voor mij fascinerend om te zien hoe mensen telkens weer aan die relatief lange schijnbaar saaie, fase van rustige gehoorzaamheid, die al aan de longe begint, het tactvol voorwaarts gaan en het zich in VERTROUWEN LOS LATEN om vandaar uit aanleuning te nemen voorbij willen gaan.


En dan na een paar jaar jezelf afvragen waarom je paard al afgeschreven is -O-

Ik zie in mijn omgeving vaak het concept van naar voren rijden en dan opvangen met de hand voorbijkomen. Eigenlijk heel triest dat dit de kwaliteit van de manegelessen is.

Als ik het goed begrepen heb: je helpt het paard zijn lijf te verbeteren (tact, losgelatenheid, aanleuning etc) en dan zal de hals (mits correct uitgevoerd) uiteindelijk vanzelf meegaan in die opwaartse verlenging. Nu hoef je alleen nog een contact teugel te houden et voila? (even heel beknopt beschreven)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:29

Ik denk dat je in dit soort discussies onderscheid moet maken tussen mensen die gewoon een rond paard willen en geen idee hebben dat dat op die manier niet de bedoeling is of mensen die bewust achter de loodlijn rijden, omdat het goed zou zijn voor de rug/stretchen/controle/nageeflijkheid etc.

Per ongeluk kan natuurlijk ook altijd gebeuren, elk paard raakt wel eens z'n balans kwijt. Niet elk moment is perfect.

Daancha schreef:
Ik snap wel wat Cardy zegt. De houding van hoofd en hals kun je niet zo geïsoleerd bekijken als sommigen lijken te doen.

Ik snap ook dat het achter de teugel lopen 'slecht' is, ik ken het gevoel helaas. Maar dat is iets anders dan net achter de loodlijn lopen toch? Maar ik snap niet, en ik ben ook maar een hobby'ende nitwit, hoe dat dan zit, is die loodlijn een soort magische grens, een tikje erachter heeft meteen effect op het hele gestel van het paard? Hoe dan? Hier schiet mijn fysieke kennis blijkbaar te kort. Heeft het te maken met de positie en belasting van de wervels? En een paar centimeter verschil heeft een enorme impact? Ik zou wel eens een doorkijkje willen in de botten en spieren van kop tot staart om te zien welke impact de hoofd-hals houding met verschillende gradaties precies heeft. Interessant. Zo lang ik dat niet helemaal begrijp waag ik me niet aan zwart-witte uitspraken over goed en fout.


Het voelt inderdaad als een erg zwart-witte scheidslijn, dat is het ook. Bij het paard dat achter de loodlijn getraind wordt, is er een volledig ander spiergebruik.

Mocht je je echt willen verdiepen in wat er precies gebeurt, dan kan ik je deze site aanraden, hier wordt het echt goed verwoord:
http://www.sustainabledressage.net/roll ... rtical.php

LadyFiesta
Berichten: 690
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:21

Ik was eigenlijk al afgehaakt in dit topic, maar Sanne83, thanks, dát is onderbouwing. Ik zal er even goed de tijd voor nemen hier doorheen te lezen. Interessant.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 08:48

Ah, eindelijk professionele versterking!

Dank je wel Sanne83 voor deze link.
Hier wordt alles gezegd, hier wordt iedereen beter van.
;)

Pantykous

Berichten: 10496
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:41

Wow wat een fijne site Sanne! Gelijk lezen!

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:22

Dankje Sanne83! Zeer interessante site :j

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:22

idd hele interessante site, maar we kunnen het er met zijn alleen toch wel over eens zijn dat echt goed paardrijden ook ontzettend lastig is. (vind ik wel tenminste).

Ik denk dat er heel veel bij ruiters niet duidelijk is en ze altijd naar het plaatje kijken van de profs (en die doen het blijkbaar ook niet correct). Hoe kunnen mensen het dan goed doen..als de prof blijkbaar ook eigenlijk op een verkeerde manier trainen...