Paardrijden is zielig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:50

Als de mens nooit was beginnen rijden wat het paard uitgestorven geweest :o dat is natuurlijk niet mijn antwoord! Paard heeft hier opzich helemaal niets mee te maken :')

Maar dan is een hond in huis nemen en aan de leiband doen ook zielig, koeien ook met die melkzuigers enzo. Dan is er heel veel zielig :o Dit is misschien een slechte vergelijking.
Maar Als je als baas van een hand je hond een trap geeft terwijl dit helemaal niet nodig is, is dat even erg als op je paard rijden en aan zijn mond zitten te sjorren :n

Elke dag als ik naar mijn paard ga staat hij te wachten aan de poort en kan niet wachten tot we iets gaan doen. Hij leert snel en graag en lijkt zijn werk altijd met veel plezier te doen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:46

Sommige paarden zijn gewoon gek op aandacht. Daar hebben ze dat uurtje met een mens op de rug graag voor over. Ik vind het niet zielig als je wel goed rekening houd met het dier. Maar soms is het wel zielig. Sommige mensen zijn zo dom ofzo en zo ontzettend lomp. Zelf ook wel domme dingen gedaan moet ik zeggen maar geloof dat mijn paard me wel mag.

Kroon94
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:10

Als je goed voor je paard zorgt en je paard heeft er plezier in, is er niks mis mee vind ik!

Starza
Berichten: 232
Geregistreerd: 29-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:53

Ik sla mijn paarden niet.
Word ook niet boos, reageer alleen harder als het nodig is ;).

Ik heb een zachte hand, maar als een paard gaat bokken rennen steigeren uit het niks word ik wel harder, en krijgt hij een tik ( Niet als straf maar gewoon van hee hallo da doen we niet.)
In de stallen, bij grondwerk, poetsplaats noem maar op gebruik ik geen zweep, alleen bij VD bij bijvorbeeld de jambett, alleen dat ik dan wijs en naja je weet wel.
Longeerzweep gebruik ik wel alleen daar sla je gwn niet mee x.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:55

Jup, paardrijden vind ik zielig.

Ik vind mezelf ook erg zielig als ik in de vrieskou brokken ga geven. Had ze maar geen paard moeten worden, voorlopig blijft haar leed nog beperkt tot enge dingen en wandelingen. :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:03

Het hangt er vanaf hoe... Ik rijd eigenlijk vaker zonder hoofdstel dan met. Dit is absoluut geen probleem, mijn merrie wil juist graag meedenken. Rijden voelt meer als samen dansen. Niet als één individu dat het andere dan weer tot het ene en dan weer tot het andere dwingt.
Voor de zekerheid laat ik haar wel elk jaar door een DA/ostheo checken. En ze geeft het an sich zelf ook wel aan als er iets is.

De vraag is... Waar doet 'ie het voor? Eten? Gezelschap? Bescherming? Gehoord worden?
Een paard moet jou gaan zien als het type metgezel dat hij goed kan gebruiken.

Flops
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-01-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:55

Ik vind paardrijden an sich niet zielig. Wat ik wel zielig vind om te zien is bijvoorbeeld als een paard in een film valt. Maar dat vind ik met alle dieren zielig hihi. Ik weet dat er zeker tegenwoordig alles aan gedaan wordt om een dier dat in een film meespeelt geen pijn te doen.

mini_mouse
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:38

Acceptance schreef:
Begrijp me niet verkeerd ik geniet ook vreselijk van de bosritten op een paard z'n rug maar zo nu en dan komt deze vraag weer naar boven en was erg benieuwd naar de mening van bokkers



Mijn paardje raakte super gefrustreerd als hij niet mee mocht, helaas had hij een blessure en daardoor ging ik dan met me andere paard weg. Als ik terugkwam was die dan helemaal over de zeik als die op stal stond ging die constant bokken en op het land rende hij zich volledig stuk. Die frustratie werd door de loop der tijd steeds erger. Zelf als me andere paard thuis was (samen op het land stonden) was die continu me andere paard aan het irriteren en dingen aan het slopen. Ben na een behoorlijke tijd rust weer rustig begonnen met rijden en al zijn trekje werden een stuk minder. Daarbij was die helemaal gelukkig als ik de trailer neerzetten, zodra ik de klep open doe stond die er al in en merkte dat na een uurtje rijden de frustratie echt uit ze lichaam was. Dus als je op de goede manier rijd in samenwerking met je paard denk ik dat het voor een paard ook leuk is om te rijden/ ontwikkelen en te ontdekken (buitenritjes)

bibabennie

Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:04

Ik vind paardrijden in veel gevallen inderdaad zielig. Veel mensen weten totaal niet waar ze mee bezig zijn, laat staan dat een paard niet gemaakt is om op te rijden en dus moet leren dragen. Veel rijden voor hun eigen lol (manage's, wedstrijden, 'plaatje' rijden) en zijn niet met het welzijn van het paard bezig.

Voor mij is paardrijden niet alleen het rijden, maar het hele management er om heen (tandarts, osteophaat, zadelmaker enzv.) en vooral de gezondheid/ontspanning en plezier van het paard heel erg belangrijk. En tuurlijk heb ik de zweep er wel eens overheen gehaald en de sporen er in geduwd, want ook hij moet aan een plaatje gaan voldoen, maar wel een plaatje met het juiste spiergebruik, ontspanning en plezier van beide kanten.

SaskiaPop
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-02-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:45

Of paardrijden zielig is hangt echt af van de ruiter. Sommige ruiters gaan zo slecht om met hun paarden, maar anderen weer veel beter.

beatyhorse
Berichten: 112
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:42

nee ik vind het niet echt zielig als je goed met de pony of het paardje omgaat alleen ik vind het voor al bij dressuur pony's soms erg je ziet gewoon dat ze kapot van de pijn gaan bij sommige, en als je heel erg zwaar bent en dan op een klein mager pony'tje gaat zitten :n

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:41

Ergens begrijp ik deze stelling wel, ik vind het ook niet leuk om de hele dag in een hok te zitten en dan voor een uurtje eruit te komen om te werken. maak je mij niet gelukkig mee.

Maar ik vind als een paard dagelijks op de weide of Paddock kan en een Moment lekker paard kan wezen, heb ik er zelf geen Problemen mee als ik het paard dan ophaal en er mee ga werken.

Sterker nog, mijn paard (die ik verkocht heb) wou altijd heel graag werken. wanneer hij niet aan het werk wordt gezet gaat hij vervelende dingen uithalen, alles kapot maken en goed gehumeurd is hij ook niet.
zolang hij met mij mee op buitenrit mag of even longeren, bodumwerk. dan is hij het gelukkigste paard op de wereld, ook als ik met zadel in het weiland kom. hij komt naar me toe.

Nu vind ik het wel "Zielig" wanneer je ziet dat paarden bereden worden die helemaal vast zitten en pijn hebben, Als je goed met je paard omgaat en het ook paard laat wezen dan heb ik er geen Problemen mee.
Gelukkig zijn er heel veel mensen die wel om de welzijn van hun paard denken, en dan kun je ook aan het paard zien dat hij plezier in zijn werk heeft.
Vergeet niet paarden zijn werkdieren, dieren die graag wat doen. heb je respect en ben je goed voor het paard dat doet hij het dubbele weer voor je terug.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:03

Ik kan ook best medelijden hebben met sommige paarden hoor. Zijn zowat de hele dag op een paar vierkante meter in hun eigen mest en urine te draaien. Mogen ze er een uurtje uit moeten ze een ruiter dragen en moeten ze zich ook nog gedragen. Hard werken voor 1 uur om vervolgens weer terug te worden gezet op een paar vierkante meter. Ik kan gewoon weg niet begrijpen dat er mensen zijn die zichzelf paardenliefhebber noemen en hun paard op die wijze houden. Dus ja in dat geval vind ik het zeker zielig.

Met rijden eigenlijk net zo. Niemand is perfect en iedereen heeft zo die momenten die je liever niet zou hebben. Maar zolang je bewust ben van je eigen rijden en daar aan werkt is het heel anders dan willens en wetens dat ontkennen en gewoon verder gaan want dat ligt gewoon aan het paard. Ik heb dan ook helemaal niets met de topsport met paarden.

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:09

Als je op wedstrijd sommige mensen ziet rijden zou ik wel willen dat paardrijden wordt afgeschaft.
Dan doet het paard niks goed en wordt die alleen maar in de mond getrokken. Daar kan ik dan echt niet naar kijken.
Qua verzorging krijgen sommige paarden bijna nooit ruwvoer en alleen maar brok. Dan vind ik dat je ook verkeerd bezig bent.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:15

GerenGer schreef:
Als je op wedstrijd sommige mensen ziet rijden zou ik wel willen dat paardrijden wordt afgeschaft.
Dan doet het paard niks goed en wordt die alleen maar in de mond getrokken. Daar kan ik dan echt niet naar kijken.
Qua verzorging krijgen sommige paarden bijna nooit ruwvoer en alleen maar brok. Dan vind ik dat je ook verkeerd bezig bent.



Alleen in de Mond getrokken? Ik heb iemand gezien die in de ring is afgestapt en heeft het paard geslagen met de zweep.. en dit zie ik ook met losrijden.. of een springruiten die los gegaan is met de zweep op het paard omdat het even had geweigerd.. (en dit voor de ogen voor jonge toekomstige ruiters die precies het gleijke doen of er misschien van leren anders en beter met hun paard om te gaan)
Dan vind iki het rijden van een paard ook walgelijk, Maar Meer om zulke mensen.

En dat met veel brok weinig ruwvoer zie ik zelfs op professionele stallen.. die krijgen Meer brok dan ruwvoer en dan wonderen dat een paard door stress en brok maagzweren krijgt..

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:43

Arashah schreef:
GerenGer schreef:
Als je op wedstrijd sommige mensen ziet rijden zou ik wel willen dat paardrijden wordt afgeschaft.
Dan doet het paard niks goed en wordt die alleen maar in de mond getrokken. Daar kan ik dan echt niet naar kijken.
Qua verzorging krijgen sommige paarden bijna nooit ruwvoer en alleen maar brok. Dan vind ik dat je ook verkeerd bezig bent.



Alleen in de Mond getrokken? Ik heb iemand gezien die in de ring is afgestapt en heeft het paard geslagen met de zweep.. en dit zie ik ook met losrijden.. of een springruiten die los gegaan is met de zweep op het paard omdat het even had geweigerd.. (en dit voor de ogen voor jonge toekomstige ruiters die precies het gleijke doen of er misschien van leren anders en beter met hun paard om te gaan)
Dan vind iki het rijden van een paard ook walgelijk, Maar Meer om zulke mensen.

En dat met veel brok weinig ruwvoer zie ik zelfs op professionele stallen.. die krijgen Meer brok dan ruwvoer en dan wonderen dat een paard door stress en brok maagzweren krijgt..


Dit was het geval bij dressuur. In de mond trekken was ook wel op z'n zachts gezegd. Ruiter had de duurste spullen op en om en kan niet eens goed rijden en kan niet eens fatsoenlijk tegen haar paard doen. Ik kom tegenwoordig minder op springwedstrijden, maar inderdaad vaak gezien dat als een paard weigert de ruiter het paard vreselijk sloeg met de zweep (vaak moeten deze wel bij de jury komen, maar die kunnen er ook niet veel aan veranderen).

Volgens mij zie je het alleen maar op professionele en grote stallen. De kwpn hengsten zijn niet voor niets zo ongelofelijk strak in hun lichaam doordat ze bijna alleen maar brok krijgen en geen ruwvoer. Erg zonde.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:49

Ik griezel van de kennelijk graag gebezigde uitspraak "had hij/zij maar geen paard moeten worden" die ook sommige instructeurs/trices graag bezigen. Een vroegere instructeur van mij had ook die uitspraak, ik ben acuut met die vent gestopt.

Zo dom heb ik ze nog niet vaak gehoord, dat is zeker een vrijbrief om maar alles uit te halen wat men goeddunkt. Een grapje is dat ook niet, het geeft een bepaalde mentaliteit aan.
Niet de mijne dus.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-04-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:58

Vraag me wel af of paarden wel het besef van 'ik ben zielig' hebben, of gewoon niet beter weten.

xxmariskaXX1
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:01

Ik vind het ook zielig naja zielig op de manier zoals meerdere mensen hier.
mijn paard staat overdag altijd buiten wat voor weer dan ook zonder dekens,word bitloos gereden en boomloos.
Het liefst zou ik altijd met een bareback pad rijden maar daar ben ik nog niet overuit of dat kan.
Of grondwerken vinden we ook enorm leuk

zweep heb ik alleen om te longeren en sporen komen niet in mijn woordenboek voor ;)

paarden die iedere dag een uurtje eruit komen vind ik zielig, paarden die in afgescheiden weiden staan zodat ze niet lekker kunnen rennen of spelen vind ik ook zielig

Bit weet ik niet helemaal ligt er net aan hoe je er mee omgaat
ppaarden horen gewoon natuurlijk gehouden te worden (in mijn ogen)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:07

Zij , de paarden, weten niet beter dan "gereden "worden, dat ontslaat echter de paardeneigenaars in geen enkel geval van het waken over een paardwaardig bestaan BUITEN het rijden om voor het paard. En zich te verdiepen in het wezen van een paard, een vrijheids- en bewegingsdier. Bij uitstek.

Het is geen ruilhandeltje zo van: ik geef je eten en een stal (of dat dan weer het leukste is voor een paard: zo'n 3,50 x 3.50 gevangenis) en daarvoor mag ik op je gaan zitten en met je doen wat ik wil. Sommigen denken zich alles te kunnen aanmeten omdat het paard""voor dat ene uurtje dat ik er op zit" kennelijk de haver maar moet verdienen. Wat een antieke gedachtengang.

Velen denken er blijkbaar toch zo over.

Dat is niet van paarden houden, dat is een dictatuur uitoefenen over een levend wezen dat zich wat dat betreft niet kan weren, een ruilhandeltje er op na houden; jij vreten, ik rijden.

Dat is toch niet de bedoeling, hoop ik?

joshi_lotus

Berichten: 92
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:28

Ze zijn niet anders gewend in hun leven. Ja ze zijn niet gemaakt om te rijden maarja.

Natuurlijk moeten ze op een juiste manier gereden worden, zonder dwang en pijn.
Ook de belangrijke eisen, zoals gezeldschaf, weide gang etc moet niet worden vergeten.


Opzich denk ik dat het paard achteraf wel blij is met dat uurtje lopen. Hij krijgt beweging en conditie.
Conditie is juist weer fijn zodat ie langer kan spelen, (jup heb het gezien dat een paard geen rondje meer kon galoperen omdat ie doodop was omdat de eigenaar bijna nooit meer kwam voor beweging).


Mits je respect hebt en hem een goed leven geeft is rijden niet zo zielig hoor.

MStefanie
Berichten: 29
Geregistreerd: 18-01-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:19

Denk ik zelf ook vaak over na. Als ik bv ga springen straalt het plezier wel van mijn paard af, maar langst de andere kant kan ik ook wel eens klungelen wat geen goed gevoel is voor mijn paard vrees ik. Miscommunicatie zal ook bij iedereen wel eens zijn waardoor het voor beiden ook niet meteen prettig is. En een harde hand kan er inderdaad ook perongeluk wel eens zijn, ookal is het niet de bedoeling, heb je het zelf niet door en is het gewoon een snelle snok. Zo'n dingen gebeuren nu eenmaal. Ik zou het dus niet weten. Als het zo zielig was zou mijn paard misschien ook gewoon niet goed meewerken, wat ook niet het geval is want ze werkt graag.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:29

Arashah schreef:
GerenGer schreef:
Als je op wedstrijd sommige mensen ziet rijden zou ik wel willen dat paardrijden wordt afgeschaft.
Dan doet het paard niks goed en wordt die alleen maar in de mond getrokken. Daar kan ik dan echt niet naar kijken.
Qua verzorging krijgen sommige paarden bijna nooit ruwvoer en alleen maar brok. Dan vind ik dat je ook verkeerd bezig bent.



Alleen in de Mond getrokken? Ik heb iemand gezien die in de ring is afgestapt en heeft het paard geslagen met de zweep.. en dit zie ik ook met losrijden.. of een springruiten die los gegaan is met de zweep op het paard omdat het even had geweigerd.. (en dit voor de ogen voor jonge toekomstige ruiters die precies het gleijke doen of er misschien van leren anders en beter met hun paard om te gaan)
Dan vind iki het rijden van een paard ook walgelijk, Maar Meer om zulke mensen.

En dat met veel brok weinig ruwvoer zie ik zelfs op professionele stallen.. die krijgen Meer brok dan ruwvoer en dan wonderen dat een paard door stress en brok maagzweren krijgt..


Nog sterker, ik was op wedstrijd en iemand met een pony schuin achter mij die pony wilde de trailer niet op. Nou wat ik toen heb gezien vond ik toch best erg... Ze pakte een zweep en ging tekeer op die pony. Vaderlief had de pony vast en trok er maar aan, pony ging paar keer langs de trailer en hing zich eigen bekant op. Toen stond die er bijna op, maar stijgerde dus klapte net niet achter over, en maar meppen en maar meppen. Mijn pony's gaan soms ook niet de trailer op, maar dan doe ik het met andere 'trucjes' maar nooit met de zweep... Vind zoiets best kwalijk.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:50

Dat is inderdaad hartstikke kwalijk. Omdat zij zelf niet het verstand en de kennis hebben om de pony trailer mak te maken gaan ze maar lopen meppen. Pony de pineut omdat baasje niet de tijd wil nemen om te oefenen. Egoïstisch noem ik dat.

jijenik11
Berichten: 82
Geregistreerd: 18-04-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:54

het is niet altijd zielig hoor
maar wel soms als race paard en rollkur enzo