Paardrijden is zielig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XponytjeX
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:46

Ik vind paardrijden niet zielig, omdat wij mensen inderdaad ook moeten werken. En inderdaad, wij krijgen er iets voor. Maar paarden ook, onderdak warmte voor etc. Paardrijden is ALLEEN niet zielig bij paarden met een baasje die het goed doen

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:48

XponytjeX schreef:
Ik vind paardrijden niet zielig, omdat wij mensen inderdaad ook moeten werken. En inderdaad, wij krijgen er iets voor. Maar paarden ook, onderdak warmte voor etc. Paardrijden is ALLEEN niet zielig bij paarden met een baasje die het goed doen

Onderdak en warmte is menselijk :)
Weidegang (met beschutting) en maatjes, stuk belangrijker, dan kan ie best een uurtje gereden worden, als je dat maar juist doet.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:48

XponytjeX schreef:
Ik vind paardrijden niet zielig, omdat wij mensen inderdaad ook moeten werken. En inderdaad, wij krijgen er iets voor. Maar paarden ook, onderdak warmte voor etc. Paardrijden is ALLEEN niet zielig bij paarden met een baasje die het goed doen


Maar zo denken paarden niet.. paarden denken niet, als ik nu een uur werk, krijg ik eten en onderdak.
Dus het valt helemaal niet te vergelijken.

XponytjeX
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:49

EskeGirl schreef:
XponytjeX schreef:
Ik vind paardrijden niet zielig, omdat wij mensen inderdaad ook moeten werken. En inderdaad, wij krijgen er iets voor. Maar paarden ook, onderdak warmte voor etc. Paardrijden is ALLEEN niet zielig bij paarden met een baasje die het goed doen

Onderdak en warmte is menselijk :)
Weidegang (met beschutting) en maatjes, stuk belangrijker, dan kan ie best een uurtje gereden worden, als je dat maar juist doet.

Dat bedoel ik met etc. ;)

XponytjeX
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:50

Slina schreef:
XponytjeX schreef:
Ik vind paardrijden niet zielig, omdat wij mensen inderdaad ook moeten werken. En inderdaad, wij krijgen er iets voor. Maar paarden ook, onderdak warmte voor etc. Paardrijden is ALLEEN niet zielig bij paarden met een baasje die het goed doen

Maar zo denken paarden niet.. paarden denken niet, als ik nu een uur werk, krijg ik eten en onderdak.
Dus het valt helemaal niet te vergelijken.

Misschien niet, misschien wel... Ooit in een paardenhoofd gekeken? Ik niet.

Acceptance

Berichten: 149
Geregistreerd: 18-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 00:51

Maar ook de gedachte; wij mensen moeten werken dus de dieren ook vind ik eigenlijk best bijzonder.. Wij mensen hebben het zo ver laten komen w.b.t de samenleving en daar zijn in het algemeen de dieren telkens de dupe van

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:51

Dan snap ik het :)
Vaak genoeg mensen die denken 'paard lekker knus in stalletje', dat zijn de gedachte van een holedier, niet van een vlaktedier.

Note: ik ben voorstander van 24/7 buiten, maar dat is niet altijd haalbaar. Het tegenovergestelde, 23/7 binnen, vind ik daarentegen onacceptabel.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:52

Stel nou dat je eerst een discussie met je paard moet hebben voor je het zadel er op mag gooien, de volgende discussie volgt al snel als je op wil stappen etc etc..

Ja dat zou het heel anders maken, maar dat het leuker? Nee.
Dus dan hadden we misschien wel allemaal op struisvogels gereden omdat paarden "het niet leuk vinden".

Hier hebben de paarden een luizen leven: eten en slapen. Zielig? Nee ik vind van niet.

En idd, ze weten niet beter.

Als ik door de wei loop gaan er 4 hoofden omhoog om te kijken wat ik ga doen, of ze lopen achter me aan, komen knuffelen of op een andere manier aandacht halen..
Dat is niet omdat ik het ze verplicht of omdat ik ze dat heb geleerd.

XponytjeX
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:53

Zo kun je het ook bekijken.... Dubbele gedachten nu ;)

XponytjeX
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:55

Mee eens, over dat buiten. Ik zie ook een paard liever 24/7 buiten, mijn 'warm en droog' was meer om een toon aan te zetten. Ik bedoelde ermee: verzorging.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:01

ik vind het niet zielig, zolang het wel een beetje vrijwillig blijft.. ik las pas een discussie topic over kippen trucjes leren, werd ook over gezegd dat het zielig was enzo.. en toen kwam iemand met het argument; het is zielig dat kinderen in afrika niet naar school mogen, maar dieren een hersenloos leven zonder uitdagingen geven is okay.. ik weet dat dit niet helemaal hetzelfde is en ook moeilijk te vergelijken is. maar ik ben het wel helemaal er mee eens. ik vind het juist zieliger wanneer ze totaal geen uitdaging in hun leven hebben en alleen maar hoeven te slapen en te eten. maar dit hoeft dan natuurlijk niet alleen op het rijden te slaan. grondwerk enzo ook. allemaal super juist. wanneer het maar vrijwillig is

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:07

Acceptance schreef:
Oke het leven van een paard is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met een proefdier etc.


Proefdier is een heel administratief begrip he. Alle proefdieren krijgen goed voer, hebben een veilige stressloze/-arme leefruimte/slaapplaats die elke dag schoongemaakt wordt, sociaal contact met soortgenoten en verzorgers en zodra het welzijn in het gedrang komt, meteen dierenarts of welzijnscommissie er bij. Elke handeling of verandering van situatie is geregistreerd, daardoor traceerbaar en wordt duchtig gecontroleerd.

Een manegepaard dat maanden loopt met kwalen omdat het toch zijn uren moet draaien heeft het zwaarder hoor. Of al het 'maar ff aankijken' dat een gewoon particulier paard ondergaat, het om de zoveel dagen mesten dat ie in zijn eigen vuil staat, op een weide gegooid worden zonder dat er een kat naar omkijkt, ...

Vind je hele 'discussiepunt' een beetje een klassiekerd zonder antwoord, maar om dan toch op één punt in te gaan. Ook proefdieren mogen een stem krijgen en hoeven niet altijd over dezelfde kam geschoren te worden. De tijd van tolerantietesten op konijnen in fixatieboxen ligt al ver achter ons. Net zoals het paardrijden op de 10j dat ik niet gereden heb ook 180° veranderd is.

Acceptance

Berichten: 149
Geregistreerd: 18-01-11

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 01:12

Ik weet zelf de ins and outs niet van een proefdierleven en doelde er met deze zin meer op dat het leven van menig paard zo slecht nog niet is. Ook zijn inderdaad hier en daar uitzonderingen waaronder ik persoonlijk de manege paarden vind vallen.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:16

Acceptance schreef:
Ik weet zelf de ins and outs niet van een proefdierleven en doelde er met deze zin meer op dat het leven van menig paard zo slecht nog niet is. Ook zijn inderdaad hier en daar uitzonderingen waaronder ik persoonlijk de manege paarden vind vallen.


Niet alle manegepaarden.
Ken een manege die de paarden praktisch 24/7 buiten heeft staan.

Acceptance

Berichten: 149
Geregistreerd: 18-01-11

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 01:20

En ook daar heb je inderdaad uitzonderingen in.
Ik ken zelf ook een manege waar paarden genoeg weidegang krijgen en elke dag een schone stal hebben.

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:21

Zielig is ook weer een kwestie van interpretatie. Wat is zielig? Ik vind het zielig als iemand zijn paard helemaal kletsnat rijdt, niet uitstapt en dan in de kou de wei in gooit. Maar gewoon een paard met een ruiter op zijn rug? Nee, die vind ik niet zielig.

Ik ken ook genoeg manegepaarden die super behandeld worden, maar ook die niet goed behandeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:34

Interessant topic. :)

Ik ben zelf bewust gestopt met rijden, ik voel(de) mij niet meer prettig bij het 'gebruiken' van dieren voor mijn eigen plezier.
In mijn ideale wereld zouden er helemaal geen dieren meer gefokt/gehouden worden. Dat klinkt krom omdat ik zelf ook veel dieren heb en ik me geen leven zonder hen kan voorstellen, maar het zou zoveel dierenleed schelen dat ik het er graag voor over zou hebben. Ik vind het eigenlijk niet kunnen om als mensen te bepalen hoe dieren moeten leven. We bepalen niet alleen over leven (fokken) en dood (slachten) maar ook over kwaliteit van leven (bio-industrie, proefdieren etc.). Ik zou het liefst alleen nog maar dieren in het wild zien. Maar goed, zo ver zijn we nog niet, dus zo lang ze er zijn hoop ik mijn dieren op een zo natuurlijk mogelijke manier te houden. Paardrijden past daar voor mij niet meer bij.

mika11 schreef:
Maar wat wil je dan?
Als een paard niet meer wordt gebruikt omdat het zielig is, wat blijft er dan over?
Dat ze alleen worden gefokt als slachtvee.


Wat er over blijft? Een dier dat gewoon dier mag zijn? Interessante visie die helaas goed weergeeft hoe veel mensen er over denken. Dieren moeten nut hebben en gebruikt kunnen worden, anders hoeven ze er niet te zijn? Of hoe zie jij dat precies?

Blitz22

Berichten: 758
Geregistreerd: 29-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:38

Ik vind het idd zielig... Hoe sommige mensen met hun paarden omgaan... Trekken aan de teugels sporen en zwepen gebruiken.. Alles maar doen wat wij willen... En als ze ergens last van hebben of ze willen niet springen en ze bokken krijgen ze op hun larie want dat mag niet. Ze moeten doen wat wij willen, terwijl door het bokken een dier alleen iets duidelijk wilt maken. Hij kan moeilijk zijn hoofd draaien en zeggen he baas ik vind dit niet leuk om te doen, kunnen we niet iets anders doen of he ik heb daar pijn, wil je daar naar laten kijken...? Hoeveel paarden er alleen maar in stallen staan. Manage paarden die naar iedereen moeten luisteren en doen ze dat niet, hup Eef maar een schop met je benen of zweep laat hem maar merken dat jij de baas bent. Zo ook trouwens met honden maar dat is een ander verhaal...

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:45

Ik vind de 'hoge' dressuur sport vooral altijd naar om te zien op een 1 of andere manier. Deze foto heb ik even uit een nieuwsbericht gepikt, en dit is geloof ik maar klasse L, maar hoe lang die mond uitgerekt is bij deze (bekende) hengt, ik vind het er super naar uit zien :') hoewel ik sommige dressuur proeven erg bijzonder en kundig er uit vind zien, kijk ik er niet altijd met plezier naar.
Afbeelding

Ik kan me niet voorstellen dat paarden dit met plezier doen :+ bosritten onder het zadel vind ik dan weer heel anders, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. We weten immers niet hoe een paard denkt :+

Edit:
Foto in dit topic vind ik er ook naar uit zien...:
[VN] KWPN-hengst Breezer verkocht naar Amerika
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 10-01-15 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:52

Inderdaad hangt het maar net af van hoe met de paarden omgegaan wordt en hoe ze buiten dat uurtje rijden gehouden worden vind ik.

Dressuren en in de krul lopen vind ik persoonlijk verschikkelijk en hoeven mijn paarden ook echt niet. Ze worden wel eens in de bak gereden voor toch een beetje souplesse en spieren, maar max 2 x per week en dan hoeven ze ook echt niet in de krul te lopen. Vooral lang teugeltje en ontspannen.

Ze lopen dan ook zeker niet weg als ik met het zadel aankom. Ookal zadel ik ze los in de wei, ze blijven gewoon staan. Voor mij een teken dat ze het zo slecht niet hebben.

Als je op de juiste manier rijdt kan dit ook voordelen hebben voor een paard. Natuurlijke scheefheid wordt verbeterd, balans en evenwicht ook, evenals conditie. Paard voelt zich dan in vrijheid ook beter.
Dat merk ik echt aan mijn paarden. Tevens heb ik paard met hoefbevangenheid en cushing, die moet gewoon regelmatig in beweging blijven. Ook dmv grondwerk en wandelen, rij max 1 x per week, maar ik zie duidelijk dat het beter voor hem is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:00

Ik word nogal aangezien als een ''natural'', ik doe mijn paarden natuurlijk bekappen, mijn paarden staan 24/7 buiten, ik gebruik geen dekens en ook geen bitten. Vaak krijg ik dan naar m'n kop gesmeten ''ja, maar paardrijden is ook niet natuurlijk''. Nee, dat klopt dat hoor je mij ook niet beweren.

Ik ben echter te egoïstisch om niet paard te rijden, ik vind het te leuk. Maar in mijn egoïsme probeer ik wel het beste te doen voor mijn paard(en) en zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven. Dat betekend dus dat ik mijn paard niet opsluit in een stal en geen onnodige attributen gebruiken zoals hoefijzers, zwepen en dekens. Dat is overigens niet hetzelfde als dat ik pertinent tegen dat alles ben (op uitzondering van het opsluiten in een stal, dat vind ik hoe kort ook gewoon not-done). Ik ben echter voorstander van hoefijzerloos, bitloos en dekenloos. Maar in een enkel geval zal het wellicht wel nodig zijn, hoewel ik dat laatste bij een bit niet geloof maar ik zie een bit niet als bijv. dierenmishandeling (ligt natuurlijk wel deels aan het gebruik) maar zie niet in waarom dat ík het zou gebruiken als ik het niet nodig heb. Wel geloof ik dat dekens en hoefijzers veel vaker worden gebruikt dan dat ze daadwerkelijk nodig zijn en dat gaat dan, vind ik, ten koste van het paard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:07

Acceptance schreef:
Maar ook de gedachte; wij mensen moeten werken dus de dieren ook vind ik eigenlijk best bijzonder.. Wij mensen hebben het zo ver laten komen w.b.t de samenleving en daar zijn in het algemeen de dieren telkens de dupe van

Werk van dieren is niet met dat van mensen te vergelijken.
En wat dacht je van het leven in de "vrije" natuur? Daar moeten dieren véél harder "werken" om in leven te blijven, en sterven vaker dan niet een voortijdige en meestal vrij gruwelijke dood.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:18

Paardrijden vinden mensen leuk. Paarden ook? Geen idee. Maar als wij het dan toch willen kunnen we er maar beter voor zorgen dat we ze voor de rest een luizenleventje geven, waar dan tegenover staat dat wij plezier van het paard kunnen hebben. Paard hoeft niet te staan juichen als ik met een zadel afkom maar zolang het geen staken etc. is, kan je ervan uit gaan dat ie er in het ergste geval "neutraal" tegen kijkt. En kom op zeg, dat is toch ook geen wereldramp.

Ik las hier in het topic iemand wiens paard wegloopt als het zadel eraan komt. Kan het dan niet gewoon zijn dat het zadel niet goed ligt of iets dergelijks :o Sorry hoor maar om het gelijk erop te gooien dat ie 't allemaal vreselijk vindt lijkt me wel heel dramatisch.

Wbt leuk vinden, trouwens, ik ken echt wel zo'n paard hoor. In de bak niet vooruit te branden, ze loopt haar rondje wel maar niet van harte. Galop bijvoorbeeld is amper te doen (al is ze daarna wel een pak vlotter, is een ouder besje, na de galop is ze wat losser en dan gaat het allemaal wat makkelijker).
Ga je echter met haar naar het bos, dan heeft ze haar hoofd fier omhoog, oortjes naar voren en ik hoef maar één keer "toe maar, meid" te zeggen op de lange paden en ze gaat al :D Je kan mij echt niet wijsmaken dat ze dat niet leuk vindt.

Om het trouwens even door te trekken naar mensen: zo zwaar zijn wij niet in vergelijking met onze paarden, hoor. (Als het goed is.) Ik kan makkelijk een stuk lopen met een zware rugtas (zeg, 20% van mijn lichaamsgewicht) mits dit in een goede rugtas zit die het gewicht goed verdeelt en ik geen spierpijn heb oid. Iets vergelijkbaars zal wel opgaan voor paarden, niet?
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-01-15 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:21

eens ook met Margrathea: Zie dat bij mijn eigen pony ook. Onder het zadel dan doet hij steigeren en omdraaien en alles wat niet mag. Maar zodra hij voor de wagen loopt is het een engeltje. Dat is voor mij 1 iig duidelijk dat hij niet graag onder het zadel loopt (nee, hij heeft niks in z'n rug en het zadel is ook niet het probleem) en 2 hij wel graag voor de wagen loopt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:22

Maartje1990 schreef:
eens ook met Margrathea: Zie dat bij mijn eigen pony ook. Onder het zadel dan doet hij steigeren en omdraaien en alles wat niet mag. Maar zodra hij voor de wagen loopt is het een engeltje. Dat is voor mij 1 iig duidelijk dat hij niet graag onder het zadel loopt (nee, hij heeft niks in z'n rug en het zadel is ook niet het probleem) en 2 hij wel graag voor de wagen loopt.


:j
Graag werken is echt niet iets raars hoor. Honden hebben dat vaak ook (en die gaan zich zelfs misdragen als ze zich vervelen). En bij de kar loop je waarschijnlijk buiten, hij mag voorop, prachtig natuurlijk :D