Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardrijden is zielig...

 
Profiel   

beide loopt hij buiten. Maar hij zal wel liever trekken dan dragen? Hij wordt tegenwoordig nog maar zelden bereden (pak weg 3 keer per jaar door m'n nichtjes) dus dan is het prima voor hem en voor mij
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 01:25 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
beide loopt hij buiten. Maar hij zal wel liever trekken dan dragen? Hij wordt tegenwoordig nog maar zelden bereden (pak weg 3 keer per jaar door m'n nichtjes) dus dan is het prima voor hem en voor mij


Joah, niks geks aan toch? Net mensen, die paarden, met hun voorkeuren voor dingen enzo. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 01:36 



 
Profiel   

@ magrathea; mijn zadel ligt goed. Mijn paard mag simpelweg (sinds ze van mij is) veel paard zijn en dat kan ook bij haar. Ik heb een hele sensibele merrie. Ik ben van menig dat je juist bij zulke paarden heel goed moet aanvoelen wat zij nodig hebben. Dat houdt ook in sOms paar stappen terug doen om weer 1 vooruit te komen.

wanneer ik bv een buitenrit maak ( ook met een ander paard erbij), wil ze in eerste instantie liever niet het erf af maar oké omdat het toch "moet", gaat ze. Ik haal haar over middels mijn stem. Vervolgens loopt ze op de heen weg rustigmaar wanneer we een bepaald punt voorbij zijn en we richting huis gaan, verhoogt ze haar tempo duidelijk; maw ze wil terug naar de kudde/huis. Daar heeft zij belang bij! Ik heb het idee omdat ik dit besef, dit respecteer, haar hierin begeleid, we daar tot een punt gekomen zijn, dat we redelijk ontspannen buitenritten kunnen maken. En inmiddels ook paar keer bitloos gereden of dat verantwoord is, laat ik even in het midden :o


Belangrijk is denk ik wel om aan te geven dat de dame die haar hiervoor reed, met regelmaat in de sloot heeft gelegen en het daardoor niet plezierig vond om met haar buiten te rijden. En mijn merrie is afkomst van Zeoliet.....in ons geval geeft dat geen verdriet......je moet alleen de juiste benadering weten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 07:09 



 
Profiel   

Bij mij staat belang van t paard voorop, heeft ie iets zoals een wond of dik been dan doe k er werkelijk alles voor om t hem gemakkelijk te maken.
Daarbij, hij is echt werkwillig en wil zn vrijheidsdressuur kunstjes echt graag doen dus dan vraag k ze..

Maar ben het met je eens op sommige vlakken is het zielig want sommige mensen zien ze idd als handelswaar en minderwaardig ect

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 07:43 



 
Profiel   

Soms vraag ik me inderdaad ook wel eens af of het niet ontzettend zielig is wat wij allemaal aan het doen zijn binnen de paardensport. Zoals gisteren op wedstrijd, toen er meerdere malen tegen een ruiter gezegd moest worden dat hij nu wel weer genoeg geslagen had met de zweep. Of die andere man, die het vertrouwen van zijn paard zo hard beschaamde door hem 3 keer in een hindernis te parkeren. Ja, ik vind dat best zielig. Maar het kan ook anders, en achter die 'andere' manier kan ik wel staan. Maar ik vraag me steeds vaker af of de wedstrijdsport wereld toch wel aan mij is besteed. Volgens mij wil ik daarvoor veel te veel vriendjes zijn met mn paarden, ze hóeven niet te presteren. Zij mogen toch ook wel eens hun dag niet hebben? Maar ach, dan bereik ik toch gewoon niks, geen probleem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 08:08 



 
Profiel   

Volgens mij heeft mijn paard het prima, en heeft lol onder het zadel. Zoals ik kan genieten van sporten, zo heeft mijn paard volgens mij ook lol in zijn "werktijd". Hij groeit van de complimenten, wordt zelfs nukkig als hij te weinig 1 op 1 aandacht van "de mens" krijgt. Zijn paardenmaatjes zijn voor hem niet genoeg, want als er drie dagen niemand voor hem komt (uiteraard krijgt hij wel gewoon de standaard verzorging en staat buiten met zijn maatjes), merken we dat hij vervelender wordt, gaat lopen trappen tegen de stalwand rond het eten, niet super braaf is tijdens het buiten zetten, gewoon nukkig.

En ja, ook bij mij is het tijdens het rijden soms ook niet leuk, maar mijn leven is ook niet alleen maar lol. Part of life.

Overdag staat hij te genieten van zijn kudde, hij krijgt goed eten, kent geen gebrek aan voedsel, is krachtig en krijgt verzorging waar nodig. Volgens mij kunnen paarden dat echt wel waarderen, een zorgeloos leven.

En ja, niet ieder paard heeft het goed, en het is heel kwalijk dat ze zelfs niets kunnen doen om deze omstandigheden te verbeteren. We kunnen dan ook alleen maar onze ogen open houden, en mensen zoveel mogelijk informatie geven over hoe ze met weinig de omstandigheden voor het dier kunnen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 08:55 



 
Profiel   

Ergens heb je en punt ja, maar van los in de weide gooien en er later een hoefbevangen paard uitplukken die ook nog tonnetje rond is worden we ook niet blij van....

Volgensmij vind verzorgponylief het niet zo erg, die springt vrijwillig en uit zichzelf hindernissen :+

Ach, ze mag 4 dagen per week doen wat ze wil, en de andere 3 dagen doe ik er wat mee. Is dat zo'n vervelend leven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 09:02 



 
Profiel   

Ik vind het ook een hele intressante discussie. Zo intresant dat ik er laats een boek over heb gelezen.
Ik denk dat je daarvoor tijdje terug voor moet in de tijd om te kijken hoe zielig het uiteindelijk is.
Waarom is een paard tam(en in staat voor je tewerken) en een gazelle niet?
Dit komt omdat paarden vroeger eten en onderdak bij de mens zochten zo konden ze geholpen worden en bleven de natuurlijke vijanden uit de buurt. En natuurlijk overleefde een paar niet omdat ze gegeten werden door de mens maar dat woog niet op tegen de overlevings kans van de rest van de kudde.
Doordat ze zo volgzaam waren naar de mens toe werden ze uiteindelijk gebruikt om zwaarder werk over te nemen en zo leefde ze van elkaar. Paarden gaven mensen hun arbeid in ruil voor eten en een veilig huis..
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/wete ... ten/29138/
nog een stukje over het gen dat het paard tam maakte

Maar ik denk als je met een respectvolle manier met een paard omgaat het niet zielig is. Het hoort zelfs bij ons paarden zijn belangrijk geweest voor onze ontwikkeling en wij voor hun ontwikkeling..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:08 



 

Elk dier moet werken, jagen, vechten, enz om te kunnen overleven. (Geld ook voor mensen ;))

De meeste paarden hebben het goed voor elkaar, ze hoeven enkel een uurtje een ruiter op hun rug te verdragen en daarvoor krijgen ze voedsel, veiligheid, verzorging, comfort medische verzorging voor terug.
Weet je wat pas zielig is? Als je zo paard in natuur los zou laten waar je hem aan zijn lot over houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:29 



 
Profiel   

Fjorj schreef
Elk dier moet werken, jagen, vechten, enz om te kunnen overleven. (Geld ook voor mensen ;))

De meeste paarden hebben het goed voor elkaar, ze hoeven enkel een uurtje een ruiter op hun rug te verdragen en daarvoor krijgen ze voedsel, veiligheid, verzorging, comfort medische verzorging voor terug.
Weet je wat pas zielig is? Als je zo paard in natuur los zou laten waar je hem aan zijn lot over houdt.



Het mooie is daar kan de dierenarts wereld weer heel erg veel van leren. Hoe ze omgaan met ziektes en voedsel te kort.. Misschien komt het zielig over

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:31 



 
Profiel   

Een paard staat te grazen, sociaal te doen met vriendjes, zoekt eten, verdedigt z'n territorium en doet het een en ander aan voortplanting.
Dan komen wij...Je vangt een dier uit de natuur en dan ga je er op zitten. En dan accepteert dat dier het ook nog eens gewoon. Heel logisch...not.
Nee, als ik er diep over na denk dan is paardrijden eigenlijk heel erg raar.

Maar ik doe het tóch. Omdat ik het leuk vind en omdat ik niet elke dag heel diep nadenk.
Ik heb zelfs een eigen paard en ik denk zelfs dat hij het leuk vindt om uit rijden te gaan. Omdat hij dan briest en vrolijk voorwaarts loopt.
Maar zeker weten doe ik het nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:42 



 
Profiel   

In veel gevallen vind ik het zielig ja. Op mijn vorige stal bijvoorbeeld; paarden die 5 dagen per week een uur in de binnenbak gereden werden en de overige 2 dagen een halfuur in de stapmolen. En dan ook nog rondjes, voltes en oefeningen. Echt geen klap aan voor zo'n dier.

Natuurlijk waren er ook mensen die veel afwisselden; 3x dressuur maar dan ook regelmatig in de buitenbak (denk echt dat dat al scheelt), een keer springen, regelmatig een buitenrit of in ieder geval buiten uitstappen, keertje longeren enz.

Maar toch denk ik dat als paarden mochten kiezen ze nooit bakwerk, longeerwerk of een stapmolen zouden kiezen. Vaak is het beter dan niets, alles beter dan lang op stal en helemaal geen beweging.

Meest ideaal lijkt mij 24/7 buiten en met slecht weer op stal kunnen en veel buitenrijden. Ik merk aan mijn merrie dat ze daar echt van geniet; oren naar voren, fanatiek lopen, lekker briesen en ze is ontzettend braaf en werkt goed mee. Dat is ook eigenlijk hoe ik mijn pony's houd, bakwerk doen we maar eens per week. Mijn merrie komt trouwens ook altijd naar me toe, luid hinnikend. Dat geeft ook wel een fijn gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:47 



 
Profiel   

Eerlijke ruiters met fijne omstandigheden (weidegang, passend tuig, goede voeding, ...) is niet zielig voor een paard.
Maar uitzonderingen zijn er altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 16:51 



 
Profiel   

MiReRe schreef
Een paard staat te grazen, sociaal te doen met vriendjes, zoekt eten, verdedigt z'n territorium en doet het een en ander aan voortplanting.
Dan komen wij...Je vangt een dier uit de natuur en dan ga je er op zitten. En dan accepteert dat dier het ook nog eens gewoon. Heel logisch...not.
Nee, als ik er diep over na denk dan is paardrijden eigenlijk heel erg raar.


Heb jij je paard uit de natuur gevangen en ben je erop gaan zitten?

Wilde paarden van vroeger vergelijken met de huidige paarden (die gefokt zijn op mensgerichtheid, werkwilligheid, meewerkend karakter etc) is natuurlijk onzin. Ik denk ook niet dat je zomaar op een wild paard moet gaan zitten tenzij je graag de rest van je leven in een rolstoel doorbrengt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 17:59 



 
Profiel   

Hangt natuurlijk beetje van de ruiter/verzorger af! Ik bedoel als je iemand hebt die een paard telkens weer afmat is het voor het beesie ook niks meer aan! Verder vind ik het alleen maar mooi als je aan de houding van het paard ziet dat hij/zij er van geniet en daarmee ook vaak een sterke band met zijn ruiter ontwikkeld :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 18:06 



 
Profiel   

Ik zou best het leven van mijn paard willen leiden, al zeg ik er direct bij dat ik lang niet bij iedereen paard zou willen zijn ;) Hoe sommige mensen met hun paard omgaan is inderdaad zielig -:(-
Mijn paard heeft geen klagen al zeg ik het zelf.
Of paardrijden zielig is hangt in mijn beleving van de eigenaar/ruiter af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-15 20:24 



 
Profiel   

Thesserd schreef
Ik vind de 'hoge' dressuur sport vooral altijd naar om te zien op een 1 of andere manier. Deze foto heb ik even uit een nieuwsbericht gepikt, en dit is geloof ik maar klasse L, maar hoe lang die mond uitgerekt is bij deze (bekende) hengt, ik vind het er super naar uit zien :') hoewel ik sommige dressuur proeven erg bijzonder en kundig er uit vind zien, kijk ik er niet altijd met plezier naar.
[ Afbeelding ]

Ik kan me niet voorstellen dat paarden dit met plezier doen :+ bosritten onder het zadel vind ik dan weer heel anders, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. We weten immers niet hoe een paard denkt :+

Edit:
Foto in dit topic vind ik er ook naar uit zien...:
[VN] KWPN-hengst Breezer verkocht naar Amerika


Precies en dat vind ik dus ook, met name in de sport word steeds minder gekeken naar het welzijn van het paard maar eerder naar prestatie etc. Ookal zijn daar ook uitzonderingen in w.b.t ruiters! Maar ook ik kijk ondanks mijn mening met liefde naar hoe naar hoe sommige ruiters hun paarden kundig en vriendelijk over de hindernissen sturen.

Ik ben mij ervan bewust dat dit eigenlijk een discussie is met uitzonderingen en dat er verschillende visies over zijn.. Maar ik vond het erg interessant om er via dit topic achter te komen hoe menig bokker erover denkt of ze via dit topic aan het nadenken zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-15 12:15 



 
Profiel   

Ik weet niet of je dat in het algemeen kunt zeggen, soms is paardrijden zielig, soms niet. Hangt helemaal af van diegene die hem rijdt, verzorgd etc.

Ik vind paardrijden wel echt een hele vreemde sport als ik er lang over na denk. Je gaat op een dier zitten en laat hem allemaal 'kunstjes'/'trucjes' doen, bijvoorbeeld over hindernissen springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-15 12:22 



 
Profiel   

Ook ik sta wel is met tranen in mijn ogen te kijken hoor! Ik rijd mijn paarden vrijwel niet. Gewoon wanneer WE zin hebben.en dan is het vooral een lekker buitenritje ik denk dat als je je paard goed genoeg kent.. je snel merkt wanneer hij het wel of niet wil.

Helaas zijn er (in mijn ogen helaas) ook mensen die het dier alleen en puur voor de sport hebben. Ik snap dat het een sport is... maar je paard verkopen omdat hij het z niet aan kan vind ik toch best ver gaan. Je heb natuurlijk altijd uitzondering van de klik niet hebben en gewoon niet met elkaar kunnen maar ik vind een paard absoluut geen product. Zomers lekker weide.. en winter zo veel mogelijk los en rennen wanneer ze willen. Ik geniet daar het meeste van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-15 20:58 



 
Profiel   

Een paard moet lekker paard kunnen zijn, het paard moet zich net als veel andere dieren helaas aanpassen aan de mens.... Dus ik ben erg blij voor de paarden die zoveel mogelijk in hun waarde worden gelaten. Maar helaas gebeurt dit niet altijd, en dan niet alleen in de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:29 



 
Profiel   

Acceptance schreef
... Eens of oneens?

En nee dit is niet een of ander hersenspinsel van iemand die paardrijden geen sport vind.

Maar eentje van mijzelf. Op mijn 6e begonnen op de manege, later een verzorgpony gekregen en uiteindelijk overstap naar de paarden gemaakt. Helaas na 10 jaar volop genoten te hebben van de sport/hobby was het plezier weg door tijd gebrek. Paard verkocht en uit het oog verloren.


Zeg nou zelf, ja de meeste paarden hebben weidegang, stallen, worden verzorgd, krijgen eten. Niks te klagen zou je zeggen. Toch?
Maar daarnaast zijn ze volledig afhankelijk van de mens (lees; hoefsmid,dierenarts en voeding) en worden ze of ze nou willen of niet ook bereden.

Als iedereen eens heel kritisch naar zichzelf zou kijken , wie heef er nou nog nooit eens een te harde hand gehad, spoor/zweep onnodig gebruikt uit onmacht of frustratie door miscommunicatie. Juist ja heel weinig of zelfs niemand..

Een paard is voor de meeste mensen een maatje,rots in de branding maar ook hobby.
Er word van een paard verwacht dat ze ons dragen, altijd luisteren en de tuigage maar accepteren.

Dit alles heeft mij even op de (nuchtere) vrijdag avond aan het denken gezet..

Oke het leven van een paard is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met een proefdier etc. En ook in de paardensport heb je mensen die het welzijn van hun paard voorop stellen maar door het artikel wat ik laatst las over de endurance wereld waar een dierenarts was opgestapt, begin ik te beseffen dat geld/eigen belang steeds meer voorop komt te staan..

Brand maar los bokt!

Oh en allemaal nog de beste wensen :o


Paardrijden is niet zielig. Paarden zijn er altijd geweest om op te rijden, als ze dat niet waren geweest, bestonden ze nu waarschijnlijk niet meer (uitgeroeid)! En zeg nou zelf, heb jij het ooit gemerkt dat een paard er problemen mee heeft? Bovendien, een normaal paardenmens verzorgt paarden goed, dus die beesten hebben niets te klagen!

Beetje veel uitroeptekens gebruikt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:44 



 
Profiel   

Paarden, dieren, zijn niet gemaakt om op te rijden. Paarden zijn iets van 10-15 duizend jaar gedomesticeerd, ze zijn er al langer dan de mens.

En uitgeroeid, kom op zeg :') Er zijn honderdduizenden diersoorten naast de mens die niet nuttig voor ons zijn, die zijn er nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:51 



 
Profiel   

Een paard is een dier. Een mens staat boven een dier. Daarom vind ik paarden in normale omstandigheden niet zielig. Mishandelen is wel gemeen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:55 



 
Profiel   

SilkyLover11 schreef
Een paard is een dier. Een mens staat boven een dier. Daarom vind ik paarden in normale omstandigheden niet zielig. Mishandelen is wel gemeen. :j


Mensen zijn ook dieren en paarden zijn niet 'gemaakt'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:57 



 
Profiel   

SilkyLover11 schreef
Een paard is een dier. Een mens staat boven een dier. Daarom vind ik paarden in normale omstandigheden niet zielig. Mishandelen is wel gemeen. :j

Een mens is ook een dier. Dat de mens de intelligenste soort is, betekend niet dat we boven de natuur staan, dat staan we namelijk helemaal niet, we ZIJN natuur.

Rare diersoort is de mens eigenlijk, we rijden op andere dieren, dragen huiden van andere dieren en drinken melk van andere dieren :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-15 20:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen