Paardrijden is zielig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:01

EskeGirl schreef:
SilkyLover11 schreef:
Een paard is een dier. Een mens staat boven een dier. Daarom vind ik paarden in normale omstandigheden niet zielig. Mishandelen is wel gemeen. :j

Een mens is ook een dier. Dat de mens de intelligenste soort is, betekend niet dat we boven de natuur staan, dat staan we namelijk helemaal niet, we ZIJN natuur.

Rare diersoort is de mens eigenlijk, we rijden op andere dieren, dragen huiden van andere dieren en drinken melk van andere dieren :')


En dan denken we ook nog eens vaak dat we beter zijn dan de natuur, terwijl we daarzelf ook gewoon een deel van zijn :')

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:10

Finliox schreef:
En dan denken we ook nog eens vaak dat we beter zijn dan de natuur, terwijl we daarzelf ook gewoon een deel van zijn :')
Moah, denk dat sommige mensen wel heel erg ver van de natuur af staan hoor...Genoeg mensen die echt niet aan het licht kunnen zien hoe laat het is of aan de wolken of dat er regen uit komt of niet. Wbt spullen van een dier gebruiken, is dat niet veel anders dan dat een roofdier een ander dier opeet? (al zou het de mens sieren als ze niet meer namen dan dat ze nodig hebben) En als je dan bedenkt dat er genoeg mensen zijn die ook niet willen weten waar hun biefstukje aan heeft gezeten...Hoe ver kun je van de natuur af komen?

maatje31 schreef:
Mensen zouden het zelf eens kunnen testen; paard los laten staan in een ruimte en aan komen lopen met een zadel......denk echt dat de meeste paarden weg lopen, als ze de kans en kennis/ruimte hebben.
Want dat speelt natuurlijk ook mee. Hoeveel paard is jou paard? Sommige paarden zijn zo getraind dat er weinig "paard" van over is gebleven. Dat zijn net robotten :(

Heb dat weleens per ongeluk gedaan. Wilde eigenlijk longeren maar paardlief vond daar dusdanig geen ruk aan (lees: ze slofte wat in de rondte en moest er echt actie uit persen) dat ik ze heb los geknipt en het zadel ben gaan halen. Oortjes kwamen erop en mevrouw bleef heel netjes stilstaan totdat ik er op zat. En sjouwen dat ze toen deed! Heb het ook wel bij een kennisje gezien. Die heeft meerdere paarden en daar wordt regelmatig bij voorbaat al ruzie gemaakt als ze met een halster het land in komt. Halster is de voorbode van werken en daar zijn ze daar niet vies van. En daar wordt toch ook best wel stevig gewerkt.
Bedenk me ineens dat ik mijn vorige verzorgpaardje ook regelmatig los voor de zadelkamer parkeerde (luiheid, westernzadels zijn zwaar :o ) en dat ie dan genoeg tijd had om weg te komen. In het ergste geval vond ik hem een metertje verder omdat hij een verdwaald hapje had gespot. :')

Dus nee, ik denk niet dat paardrijden per definitie zielig is. Wel dat het, wat al eerder gezegd is, er wel aan ligt wie er hoe rijdt. Het kan verdraaid zielig wezen als er iemand, die je nog niet alleen zou laten met een dode goudvis, op een paard gaat zitten.

En in hoeverre is het gek als je je paard allerlei 'kunstjes' leert? Genoeg mensen die hun hond, kat of konijn allerlei gekke dingen leren zoals over obstakels springen of op tonnetjes gaan zitten. Is dat dan ook gek? Of is dat gewoon op een leuke manier bezig zijn met je dier?
Want dat is paardrijden voor mij, net zoals 'uit eten gaan' (stukje aan de hand wandelen en dat ze dan ergens even mag grazen), lekker frutten of gewoon bij ze in de wei gaan zitten en genieten van het uitzicht.

Zelfs als je je paard als sportobject zou zien, dan nog. Als je je evengoed wel realiseert dat het boven alles een dier is met bepaalde behoeftes, daar aan kunt voldoen en eerlijk bent naar het paard hoeft het ook niet zielig te zijn. Dat je in zo'n geval een paard verkoopt omdat ie niet verder dan de Z komt is dan eigenlijk ook niet meer dan eerlijk naar dat paard. Je hebt er dan beiden geen lol meer aan. Jij moet dan presteren onder je niveau en je paard moet presteren boven zijn kunnen. Denk dat beiden dan beter af zijn met andere partners die beter passen.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:11

ik zie het zo: als je het goed doet (ook het rijden) is het niet zielig. dan wordt het paard niet gedwongen maar doe je het samen en het paard zal het leuk gaan vinden. (maar dat gebeurt natuurlijk lang niet altijd)
ook wordt er steeds beter naar het welzijn en gedrag van paarden gekeken. dus ik denk dat we erop vooruit gaan.

hoe vaak zie je niet dat een gepensioneerd (sport)paard in de wei staat te verpieteren puur omdat het niet de meer de aandacht krijgt wat het vroeger kreeg.


ik heb er ook wel eens over nagedacht, dat het eigenlijk best raar is. maar toch is het iets moois, wij passen ons aan om met een paard te communiceren en daardoor het paard dingen te leren. maar een paard leert ons ook dingen. we communiceren en bereiken zo dingen samen. het paard vertrouwd (als het goed is) op je. en je wilt zijn vertrouwen niet beschamen. als jij gelukkig bent, voelt het paard dat ook. dus ik denk dat we elkaar gelukkig maken.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:15

Tja, wat is zielig? Ben ik ook zielig omdat ik moet werken voor mijn inkomen terwijl ik dat helemaal niet altijd leuk vind? Ik denk dat een gezond paard het prima vind om een uurtje per dag te werken voor 24u top verzorging, beter dan ploeteren in het wild en maar hopen dat je iets te eten krijgt...

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:22

Interessante hersenspinsels hier. Ik zit hier ook weleens aan te denken. Ik volg.

Ik denk dat het verschilt per paard en natuurlijk hoe het wordt verzorgt (basisbehoeftes: goede voeding, beweging, contact met soortgenoten etc).
Ik merk zelf dat onze Fjord rijden niet (zo) leuk vindt. Ze loopt weg als ik haar wil pakken. Ik rij haar helemaal niet veel, 1x in de week. En ik geloof ook niet dat er lichamelijk iets met haar aan de hand is. Buitenritten doe ik haar ook geen plezier mee. Terwijl ze mennen harstikke leuk vind. Met de trailer gaan we naar menles. Zodra ze die ziet, komt ze aanlopen.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:23

Ik ben het met mijn voorganger eens.

In sommige gevallen vind ik paardrijden zielig. Neem bijvoorbeedl mijn merrie. Schat van een paard, maar vind de bak verschrikkelijk, tenzij ze de hogere dressuuroefeningen mag doen, maar ook dit heeft ze na een paar keer ook wel weer gezien.
Ik rij inmiddels misschien 2x per maand, voor de rest lekker wandelen, longeren, natural horsemanship, aan de hand springen oid. Maak ik haar veel blijer mee dan met rijden. Dus ja, waarom zou ik nog veel rijden?
Ik vind dat de eigenaar zich ook aan het paard moet aanpassen. Ik heb een 20-jarige, kan alles nog, heeft nergens last van, maar heeft gewoon geen zin meer. Die paar keer dat ik rij, vind ze het leuk en is ze enthousiast. Dat heb ik liever dan haar vooruit moeten schoppen.
Sinds ik er regelmatig naast sta is onze band ook veel beter geworden dan toen ik er nog 4 á 5 keer in de week op zat.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:37

Ik heb vaak gemengde gevoelens over paardrijden, ze zijn er niet voor gemaakt en het is puur voor ons eigen plezier..... maar wat ik het meest erg vind is dat als een paard stuk is of niet meer voldoet als een paar oude schoenen wordt weggedaan. Zolang ze aan de verwachting voldoen krijgen ze de mooiste spulletjes, mooie setjes, suplementen, massage ect. Voldoet hij niet meer of hij raakt langdurig geblesseerd dan is de liefde net zo snel over. Dat vind ik triest.....

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:46

Totaal niet zielig. 1 uur per dag hoeft mijn paard mij te dragen, verder staat hij in de wei en op stal. Hij hoeft zich nooit zorgen te maken om eten, want dat krijgt hij vol op. Hij vindt borstelen heerlijk en dat doe ik dan ook vaak. Kortom 23 uur per dag kan hij doen wat hij wil en 1 uur per dag moet hij naar mij luisteren. Hij heeft het beter geregeld dan ik.. Ik moet 8 uur per dag werken :P

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:03

Pfffffffff ts ik heb er ook gemengde gevoelens bij.
Een paard onderwerpen, stuk ijzer in de mond, dwingen (of geen andere keuze laten hoe je het noemen wil).

Buiten dat is er imo ook veel te weinig aandacht voor de basiszorg, jaarlijks tandarts, zadelcontrole, jaarlijkse check of behandeling van bijv. fysio of osteopaat en dat vind ik nog veel erger.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:08

Dan stop je er toch mee Tabaluga?

Ik vind het niks met dwingen te maken hebben. Het is een samen spel, actie reactie.. Maar dat het paard naar jou moet luisteren is wel handig..

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:13

Als iemand zou willen dat ik fanatiek m'n lichaam zou gaan trainen, zou ik daar geen zin in hebben.
Wanneer er dan iemand is die me een duwtje in de rug geeft, zou ik doorgaan en er uiteindelijk zeker van genieten. Vertel je tegen mij dat ik een stuk moet gaan hardlopen, zou ik dat liever niet willen, maar achteraf voelt het wel fijn!

Zo zie ik paardrijden.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:22

Caatje87 schreef:
Dan stop je er toch mee Tabaluga?

Ik vind het niks met dwingen te maken hebben. Het is een samen spel, actie reactie.. Maar dat het paard naar jou moet luisteren is wel handig..



Hoe je het ook wendt of keert het paard moet luisteren (wanneer en hoe enz. verschilt per persoon) of je het paard dwingt of zijn keuzes beperkt tot de dingen die jij wil. Een paard heeft denk ik wel een wil om te pleasen net als een hond maar hoe ver moeten we daar in gaan. Kritisch blijven is niet verkeerd.

Richtlijn die me aanspreekt:


Welzijn paard beoordelen aan hand van basisvrijheden


Als richtlijn voor welzijn wordt uitgegaan van de vijf basisvrijheden:

vrij van dorst, honger en ondervoeding,
vrij van fysiek en thermaal ongerief,
vrij van pijn, verwonding en ziektes,
vrij van angst en chronische stress,
vrij om natuurlijk gedrag te vertonen.
Vrije toegang tot schoon drinkwater

Voor de dierenarts is een belangrijke rol weggelegd. Deze zou de paarden jaarlijks moeten controleren op hun gezondheid en welzijn en de eigenaar moeten kunnen adviseren hoe het welzijn verbeterd kan worden, indien nodig. De welzijnscheck is hierbij een handig hulpmiddel. Een handig moment voor deze jaarlijkse gezondheidscheck zou bijvoorbeeld kunnen zijn tijdens de jaarlijkse influenza/tetanus-enting, wanneer de dierenarts toch al bij het paard op stal is.

(van internet)

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:25

niet alle reacties doorgelezen maar bedenk het volgende:
als de mens niet was gaan paardrijden was het paard alleen nuttig geweest als voeding en waarschijnlijk uigestorven als diersoort of gebruikt zoals we nu doen met koeien en varkens....
dan is het rijden wat we er nu op doen zo slecht nog niet denk ik zo...

Killian1

Berichten: 86
Geregistreerd: 03-12-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:31

Ik vind het niet zielig, ze krijgen een dak boven hun hoofd elke dag lekker eten een aai over hun bol en ga zo maar door. Dat uurtje dat ze moeten werken heb ik niet zo'n moeite mee als het maar op een normale manier gebeurd en als je afwisseling houdt in het werk.
Enige waar ik soms moeite mee heb is in de wintermaanden dat ze veel binnen staan (kunnen helaas echt niet op de wei) en achter die tralies staan te kijken naar buiten... Mijn paarden komen er minimaal 2 keer per dag uit maar toch...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:48

Ik zou niet kunnen zeggen dat mijn paarden zielig zijn. Ze staan 24 uur per dag buiten (nu 12 hectare, zomer 's 5 hectare ongeveer) of het nou regent, hartstikke warm is of ijs koud. Dit hebben ze vanaf dat ze klein zijn gehad, ik denk dat als ik ze 24 uur per dag op sluit ze helemaal doordraaien.

Ik rij eens in de 3 weken minimaal, en dan moet het al goed weer zijn, voor een relaxt buiten ritje.
Mijn merrie is niet zo happig maar loopt wel mee. Mijn oudste ruin, vier in mei, wil altijd mee. Hij wil altijd het land uit, met mij mee. Jammer genoeg ben ik maar alleen en is hij nog niet genoeg beleerd om alleen mee op pad te gaan dus gaat hij er niet zo vaak uit als hij zou willen.

Het enigste waar ik nu toch wel tegen ben is rijden met een bit, oké het is "veiliger" maar ik rij mijn merrie met side pull (zij is door een professional beleerd) en mijn ruin gewoon met zijn hoofdstel (en hij is niet beleerd).

En dan heb je nog de manege paarden die dag in dag uit rondjes achter elkaar door de bak lopen, die lijken mij toch echt helemaal afgestompt van het gewone leven ...

Eigenlijk ben ik dan wel een beetje hypocriet want ik begin als het goed is morgen weer met paardrijd lessen maar dat is ook alleen maar in de hoop dat ik zoals ze dat hier noemen mijn "galops" kan halen om in de toekomst toch meer met paarden bezig te kunnen zijn op professioneel gebied.

Maar dan denk ik toch dat mijn paarden zich geen beter leven kunnen wensen ...

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:49

Heb minder problemen met mijn paard dan met het gemiddelde konijn wat staat weg te verpieteren in de tuin, en ik vind gemiddeld 400 euro per maand uitgeven voor iets waar ik niets aan heb een dure hobby. Denk daar niet te veel over na, ik probeer het mijn paard zo aangenaam mogelijk te maken met de mogelijkheid dat ze 24/7 naar buiten kan met voldoende ruwvoer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:12

Ik moest vroeger in de paardrijles netjes zitten, luisteren naar de instructeur, mijn oefeningen mooi doen, terwijl ik liever gewoon over hindernissen aan het crossen was, of in het bos aan het rijden was. :) Maar ik hoef hier niemand te vertellen dat het maar goed is dat ik al die lessen heb gehad, anders rij je je paard gewoon stuk.

Voor paarden is het een beetje hetzelfde, denk ik. Om leuke dingen te kunnen doen (tenminste, als je een paard hebt dat graag werkt) moet je trainen, ook al vindt je paard dat dan weer saai, misschien. Maar wij moeten dan toch de verstandige zijn en even zeggen "Hup, nu ga je dit doen" en achteraf belonen met een stukje rennen of een buitenrit. Jammer dat we het niet kunnen uitleggen maar achteraf is het nodig, dus het moet maar :)

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:34

palousa_boy schreef:
Stel nou dat je eerst een discussie met je paard moet hebben voor je het zadel er op mag gooien, de volgende discussie volgt al snel als je op wil stappen etc etc..

Ja dat zou het heel anders maken, maar dat het leuker? Nee.
Dus dan hadden we misschien wel allemaal op struisvogels gereden omdat paarden "het niet leuk vinden".

Hier hebben de paarden een luizen leven: eten en slapen. Zielig? Nee ik vind van niet.

En idd, ze weten niet beter.

Als ik door de wei loop gaan er 4 hoofden omhoog om te kijken wat ik ga doen, of ze lopen achter me aan, komen knuffelen of op een andere manier aandacht halen..
Dat is niet omdat ik het ze verplicht of omdat ik ze dat heb geleerd.


_/-\o_ precies dit.
Als ik mijn paard niet rijd, dan wordt die ongelukkig. Week stil laten staan (wel verzorgd natuurlijk) en hij was hartstikke ongelukkig. Hij wil gewoon werken. Dat aangeleerd? Nee. Natuurlijk wel op een eerlijke manier! Als ik de wei in kom, komt die in draf op mij af om te spelen. Aangeleerd? Nee. Als ik mijn andere paard uit de wei haal en hem laat staan vind die dat niet leuk. Want hij wil mijn aandacht. Ons andere paard staat heel haar leven al in een groep (ook met makkelijke paarden) en ze kiest er zelf voor om alleen te gaan staan. Als wij haar 24/7 buiten zouden laten staan en het zou kei hard regenen enzo, en wij zouden haar niet 1x in de week op een rustig bosritje meenemen, zou ze nu ziels ongelukkig zijn en zou ze niet eens 28 zijn vanwege longproblemen.
Ik ben het wel met dingen eens die hier staan, en ik snap echt niet dat sommige mensen hun paard de trailer in slaan (meegemaakt op wedstrijd dat iemand dat deed) Mensen snappen blijkbaar niet dat een trailer beangstigend kan zijn voor paarden omdat ze niet kunnen vluchten/niks kunnen zien. Snap niet dat mensen dat niet snappen dat hun paarden dat eng vinden. En natuurlijk ben ik het er mee eens dat je je paard niet alleen maar moet schoppen!
Iedereen heeft gelukkig zijn eigen mening, en vind het wel leuk om deze discussie te volgen!!

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:36

Mijn paard wordt al 5 jaar niet gereden, loopt lekker in een kudde 24/7.... Dus jij wilt beweren dat je paard ongelukkig wordt als hij paard moet zijn :? Jij wilt gewoon rijden, niks mis mee maar je paard wordt echt niet ongelukkig als jij er niet meer op gaat zitten hoor! :?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:39

Paperboy schreef:
Mijn paard wordt al 5 jaar niet gereden, loopt lekker in een kudde 24/7.... Dus jij wilt beweren dat je paard ongelukkig wordt als hij paard moet zijn :? Jij wilt gewoon rijden, niks mis mee maar je paard wordt echt niet ongelukkig als jij er niet meer op gaat zitten hoor! :?



Het kan natuurlijk best zijn dat haar paard zich prettig voelt na het 'sporten'.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:05

Paperboy schreef:
Mijn paard wordt al 5 jaar niet gereden, loopt lekker in een kudde 24/7.... Dus jij wilt beweren dat je paard ongelukkig wordt als hij paard moet zijn :? Jij wilt gewoon rijden, niks mis mee maar je paard wordt echt niet ongelukkig als jij er niet meer op gaat zitten hoor! :?


Ik vind dat wel kort door de bocht volgens mij zijn er wel degelijk paarden die zich gaan vervelen of misschien gewoon zo gewend zijn dat ze iets doen dat het stress oplevert als dat niet zo is. Daarin kunnen paarden gewoon flink verschillen. Ik ken een aantal echte werkers die gewoon moeten bewegen of na moeten denken omdat ze anders ongelukkig worden of hun energie er dan maar op onpraktische manieren uit laten (ontsnappingskunsten, andere paarden pesten etc.). Er zijn er misschien ook een aantal die het liefst de hele dag op wei soezen en alles er tussen. Hoewel je dat natuurlijk wel op 100 manieren op kan lossen en dat niet perce rijden hoeft te zijn denk ik niet dat ieder paard even gelukkig is met 24/7 wei zonder uitdagingen. Ons paard is met "pensioen" maar we kregen echt van alle kanten het advies om nog iets met hem te doen, weet niet of hij zo is omdat wij hem dat geleerd hebben of omdat dat in zijn karakter zit maar niets doen is niets voor hem.

G_entle
Berichten: 209
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:12

grappig, ik vraag het mezelf ook altijd af.
Maar mij paard is pas 4 maanden onder het zadel, en als ik hem uit de paddock haal komt ie direct heel blij naar mij toe. opzadelen en opstappen gaat echt super. Dat is voor mij een bevestiging dat hij het echt niet erg vind en ook wel leuk om wat te doen.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:49

Tabaluga12 schreef:
Paperboy schreef:
Mijn paard wordt al 5 jaar niet gereden, loopt lekker in een kudde 24/7.... Dus jij wilt beweren dat je paard ongelukkig wordt als hij paard moet zijn :? Jij wilt gewoon rijden, niks mis mee maar je paard wordt echt niet ongelukkig als jij er niet meer op gaat zitten hoor! :?



Het kan natuurlijk best zijn dat haar paard zich prettig voelt na het 'sporten'.


Lekker kort door de bocht maargoed. Ik heb nog 3 andere paarden in de wei lopen dus het is echt niet dat ik persee haar wil rijden. Als zij niet gereden wordt gaat ze inderdaad zoals hierboven word gezegd andere paarden pesten, en is ze heel somber en niet goed in d'r vel... En inderdaad daarna voelt ze zich een stuk fijner!

Jaleesaa

Berichten: 450
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Almere buiten

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:12

Vind paardryden niet zielig op de manier die ik doe. Vooral veel buiten rijden en door de wei crossen. Vind het wel zielig als een paard dag in dag uit dressuur matig word getraind zonder afwisseling.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:18

ik vind het niet zielig zolang er naar het paard geluisterd wordt.
Mijn paard begon namelijk erger en erger te reageren op tuig en ruiter (ook na fouten van mijn kant en dingen die verzorgers uitgehaald hebben zonder dat ik erbij was). Ik heb toen nog geprobeerd hem terug onder het zadel te krijgen door veel oefening en hulp, maar heo meer hij het zadel weer accepteerde, hoe ongelukkiger en afstandelijker hij werd. Ik heb toen de beslissing genomen het zadel aan de kant te gooien en hem van de weide te laten genieten. Ik heb nu een veel gelukkiger paard. Ik ben dus van mening dat niet elk paard geschikt is als rijpaard, doordat sommige gewoon ongelukkig hiervan wordne