Paardrijden is zielig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amelandfreak
Berichten: 146
Geregistreerd: 20-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:59

Wat ik wel eens heb meegemaakt tijdens het kijken naar een dressuurwedstrijd op de manege waar ik zelf ook rij....
Staan er toeschouwers aan de kant die behoorlijk luid lopen te verkondigen dat ze paardrijden zielig vinden en dieremishandeling... Tot mijn grote verbazing staat een van hen even later een broodje frikandel (zit paardenvlees in) te eten... Hoe bedoel je tegenstrijdig!
Er werd door goede ruiters met zachte hand gereden... Deze mensen hadden duidelijk geen kennis over paardrijden.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:00

Tigra_ schreef:
Ik kan ook best medelijden hebben met sommige paarden hoor. Zijn zowat de hele dag op een paar vierkante meter in hun eigen mest en urine te draaien. Mogen ze er een uurtje uit moeten ze een ruiter dragen en moeten ze zich ook nog gedragen. Hard werken voor 1 uur om vervolgens weer terug te worden gezet op een paar vierkante meter. Ik kan gewoon weg niet begrijpen dat er mensen zijn die zichzelf paardenliefhebber noemen en hun paard op die wijze houden. Dus ja in dat geval vind ik het zeker zielig.

Met rijden eigenlijk net zo. Niemand is perfect en iedereen heeft zo die momenten die je liever niet zou hebben. Maar zolang je bewust ben van je eigen rijden en daar aan werkt is het heel anders dan willens en wetens dat ontkennen en gewoon verder gaan want dat ligt gewoon aan het paard. Ik heb dan ook helemaal niets met de topsport met paarden.

Eens.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:01

Amelandfreak schreef:
Wat ik wel eens heb meegemaakt tijdens het kijken naar een dressuurwedstrijd op de manege waar ik zelf ook rij....
Staan er toeschouwers aan de kant die behoorlijk luid lopen te verkondigen dat ze paardrijden zielig vinden en dieremishandeling... Tot mijn grote verbazing staat een van hen even later een broodje frikandel (zit paardenvlees in) te eten... Hoe bedoel je tegenstrijdig!
Er werd door goede ruiters met zachte hand gereden... Deze mensen hadden duidelijk geen kennis over paardrijden.

Ik ken genoeg mensen die niet weten dat in een frikandel paardenvlees zit. Dus dat kan gewoon als je dat niet weet, en je hebt ook kipfrikandellen.

jijenik11
Berichten: 82
Geregistreerd: 18-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:03

ZoZenn schreef:
Paarden groeien op in een bepaalde wereld, voor hen is het normaal om te doen wat mensen zeggen. Ze begrijpen niet waarom, maar ze vragen het zich ook niet af. Want als ze dat wel deden, dan konden ze ook begrijpen waarom :)


wij moeten toch ook doen wat onze ouders zeggen en
ze weten ook niet beter toch

maar ja sommige dingen zijn wel heel zielig hoor maar als je het met vriendelijkheid en liefde doet
is het niet zielig en als ze het leuk blijven vinden
/3
Laatst bijgewerkt door Urielle op 02-05-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zoveel emoticons plaatsen is niet nodig.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:05

nou ik kwam er vorige week nog maar achter dat mijn pony van een bloedtapperij is geweest, het beste besluit was dat ik haar gekocht heb en niet laten staan heb bij die handelaar!
Daar was ze echt zielig, bij die tapperij had ze het wel aardig(maar het lijkt mij ook niet geweldig)
Hier is ze echt zichtbaar gelukkig.....en ja ik heb haar omdat ik graag een pony wou(eigen belang) maar haar leven is nu echt wel heel goed, ik en de dierenarts twijfelen er niet aan! ;)

Amelandfreak
Berichten: 146
Geregistreerd: 20-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:05

BeSen schreef:
Amelandfreak schreef:
Wat ik wel eens heb meegemaakt tijdens het kijken naar een dressuurwedstrijd op de manege waar ik zelf ook rij....
Staan er toeschouwers aan de kant die behoorlijk luid lopen te verkondigen dat ze paardrijden zielig vinden en dieremishandeling... Tot mijn grote verbazing staat een van hen even later een broodje frikandel (zit paardenvlees in) te eten... Hoe bedoel je tegenstrijdig!
Er werd door goede ruiters met zachte hand gereden... Deze mensen hadden duidelijk geen kennis over paardrijden.

Ik ken genoeg mensen die niet weten dat in een frikandel paardenvlees zit. Dus dat kan gewoon als je dat niet weet, en je hebt ook kipfrikandellen.


Das waar... Maar ik vind het toch dubbel.. Enerzijds heel fel van leer trekken tegen dierenmishandeling, anderzijds zonder problemen of jezelf af te vragen waar het vlees wat je eet vandaan komt, gewoon alles eten.. Ik vond het vreemd.. Ze stonden bijna te schreeuwen langs de kant..

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:06

Waarom is paardenvlees eten zielig dan? :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:07

jijenik11 schreef:
ZoZenn schreef:
Paarden groeien op in een bepaalde wereld, voor hen is het normaal om te doen wat mensen zeggen. Ze begrijpen niet waarom, maar ze vragen het zich ook niet af. Want als ze dat wel deden, dan konden ze ook begrijpen waarom :)


wij moeten toch ook doen wat onze ouders zeggen en
ze weten ook niet beter toch

maar ja sommige dingen zijn wel heel zielig hoor maar als je het met vriendelijkheid en liefde doet
is het niet zielig en als ze het leuk blijven vinden
/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Sommige dingen zijn zielig maar als je he vriendelijk doet is het niet zielig? Logisch hoor :')
+paarden kan je niet vergelijken met mensen. Paarden zijn van zichzelf heel vriendelijk. Als kinderen niet naar hun ouders zouden moeten luisteren word het 1 grote puinhoop. Kan je dus niet met elkaar vergelijken, en al die smileys hoeft ook niet hoor.

jijenik11
Berichten: 82
Geregistreerd: 18-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:08

EskeGirl schreef:
Waarom is paardenvlees eten zielig dan? :)


ja en wrm is schapen vlees en koeienvlees enzo niet zielig
we zuren alleen over paardenvlees en wrm is dat dan belangerijker dan anderen dieren ?

Amelandfreak
Berichten: 146
Geregistreerd: 20-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:09

EskeGirl schreef:
Waarom is paardenvlees eten zielig dan? :)



Ik vind het persoonlijk niet slechter of zieliger dan ander vlees... Ik vond dat deze mensen wel tegenstrijdig waren

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:09

In veel gevallen zeg ik JA het is zielig. Kijk naar alle maneges. Rukken en plukken in de mond van het paard. te pas en te onpas een schop in de buik. Om daarbij nog maar even achterwege te laten hoevaak de dieren in de bak de rondjes moeten rijden en daarnaast vaak alleen op stal staan.
Uiteraard komen er steeds meer maneges die wél diervriendelijk zijn en hier echt op letten. over die maneges heb ik het natuurlijk niet :+

Ook veel pensionsstallingen zijn zieliga JA. 24/7 op stal als de eigenaar niet kan dat vind ik gewoon not done. maximaal 1 uurtje buiten komen ook absoluut niet of een weiland zo groot als een postzegel? 8)7

Nee heel veel in de paardensport is zielig.

Waarom rijd ik dan paard? Wat ik probeer voor mijn paard is het beste. Ik ben inmiddels af van al het gezeur rondom pensionsstallingen met wel of niet genoeg beweging. sta op een fantastische plek. paardje lief loopt heel de dag buiten, onbeperkt hooi en vriendjes. de ondergrond is grotendeels verhard maar ook onverhard dus is gevarieerd.
Ijzers? zal ik zolang als kan proberen uit te stellen en zoeken naar andere middelen. Ik kijk naar mijn paard wat is voor ons het beste, en niet alleen voor mezelf. nu rijden we nog met bit en zadel (boomloos) maar in de toekomst is mijn doel om volledig tuigloos te kunnen rijden (jong paard, wil toch goede opleiding geven etc etc etc) Ook de manier van omgaan gaat hier zonder slaan en geweld. een zweep gebruiken wij wel, maar niet om te straffen maar als hulpmiddel om aanwijzingen te geven (waar hij voor bedoeld is dus en niet zoals vele hem gebruiken ~~}> )

Nee ik ben er van overtuigd dat mijn paard het zo slecht nog niet heeft :D

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:10

jijenik11 schreef:
EskeGirl schreef:
Waarom is paardenvlees eten zielig dan? :)


ja en wrm is schapen vlees en koeienvlees enzo niet zielig
we zuren alleen over paardenvlees en wrm is dat dan belangerijker dan anderen dieren ?

Omdat mensen raar zijn :j ze doen alleen wat ze zelf willen. Maar ja. Paarden zijn anders blablablabla. Het zijn allemaal dieren. Wil je een echte dierenvriend zijn eet je of heel weinig vlees of gewoon niet. (Mijn mening)

Amelandfreak
Berichten: 146
Geregistreerd: 20-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:11

Ze wonden zich tot kwaadheid aan toe op over de ruiters, maar kritisch naar hun eigen gedrag kijken... ?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:12

Amelandfreak schreef:
Ze wonden zich tot kwaadheid aan toe op over de ruiters, maar kritisch naar hun eigen gedrag kijken... ?

Het blijven Mensen.........

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:18

Denk dat paardrijden behoorlijk zielig is.
Een braaf paard schikt zich gewoon in zijn of haar lot, een minder braaf paard krijgt als het er op aan komt de kogel.

We leggen ons zelf vaak hele mooie termen in de mond met betrekking tot de mens en de paardensport om ons zélf minder slecht te voelen.
We praten onszelf als het ware "schoon ".
Ja hoor er gebeuren sléchte dingen met paarden en pony's maar IK, of maar WIJ......
Altijd maar die "máár ".
Altijd proberen we er ons zelf op z'n voordeligst uit te laten komen.
Wij huis/dierenbezitters maken dieren bewúst afhankelijk van ons mensen, waar het om zorg, eten en onderdak gaat.......en joh, wat zijn ze toch altijd "blij "om ons te zien.......

En uiteraard is dat niet alleen bij paarden en pony's zo.
Het is niet voor niks dat de mensen die écht van dieren zeggen te houden er over het algemeen zélf géén hebben.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:23

RaafSmits schreef:
Denk dat paardrijden behoorlijk zielig is.
Een braaf paard schikt zich gewoon in zijn of haar lot, een minder braaf paard krijgt als het er op aan komt de kogel.

We leggen ons zelf vaak hele mooie termen in de mond met betrekking tot de mens en de paardensport om ons zélf minder slecht te voelen.
We praten onszelf als het ware "schoon ".
Ja hoor er gebeuren sléchte dingen met paarden en pony's maar IK, of maar WIJ......
Altijd maar die "máár ".
Altijd proberen we er ons zelf op z'n voordeligst uit te laten komen.
Wij huis/dierenbezitters maken dieren bewúst afhankelijk van ons mensen, waar het om zorg, eten en onderdak gaat.......en joh, wat zijn ze toch altijd "blij "om ons te zien.......

En uiteraard is dat niet alleen bij paarden en pony's zo.
Het is niet voor niks dat de mensen die écht van dieren zeggen te houden er over het algemeen zélf géén hebben.

Dus jij wilt zeggen dat ik niet goed ben voor mijn katten? Ze komen ook echt verplicht van mij omdat ze het zelf echt niet willen bij mij slapen en achter mij aanlopen :roll:
Tuurlijk. Er zijn mensen die er echt niet goed voor zijn. Maar je kan mij niet wijs maken dat mensen die echt van dieren houden er geen hebben..

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:28

Ik heb ook katten......toevallig, maar ik zal de laatste zijn die gaat beweren dat ze nergens beter terecht hadden kunnen komen......hoe gezellig het ook is en hoe goed ik ook mijn best doe.
Natuurlijk zijn mijn katten ook "blij "met mij..... maar zoiets heet geloof ik "schikken in het lot "en gaat ons goed af.
Maar als je het de katten kon vrágen zouden ze mogelijk iets heel anders zeggen.
Denk dat het goed is dat je je daar van bewust blijft!!

Amelandfreak
Berichten: 146
Geregistreerd: 20-04-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:54

Ik denk dat het belangrijk is om ons keer op keer ervan bewust te blijven dat we onze sport uitoefenen met dieren die niet zo snel hun zwaktes/ pijn zullen laten zien.. Van nature zijn ze dan immers kwetsbaar in de kudde...
Goed je paard observeren en het zo goed mogelijk verzorgen.. Dat scheelt denk ik een hoop leed.
Zelf ben ik nog niet zo'n goede ruiter dat ik het aan zou durven een paard te kopen..
Ik denk persoonlijk dat kennistekort over paarden en misschien zelfoverschatting bij paardeneigenaren oorzaak kan zijn van veel problemen..

Es_sie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-15

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:55

Ik denk inderdaad dat dat bewustzijn het belangrijkst is. En zorgen dat we ze net zo veel teruggeven als wat we nemen. In eten, drinken, verzorging en heel veel liefde... :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:57

Es_sie schreef:
Ik denk inderdaad dat dat bewustzijn het belangrijkst is. En zorgen dat we ze net zo veel teruggeven als wat we nemen. In eten, drinken, verzorging en heel veel liefde... :)

vooral liefde <3 (nou ja ook genoeg eten,drinken en verzorging maar liefde is ook heel belangrijk)

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:07

Ik rijd bijna nooit, maar ik merk wel dat ze er nog veel meer van geniet dan van een wandeling, aan het werk aan de dubbele longe vindt ze ook prachtig. Als ik rijd dan maak ik een buitenrit, eigenlijk rij ik nooit in de bak.
Ik denk dat ik de meerderheid van de paarden in Nederland zielig vind, en dan niet alleen om het rijden maar ook wbt huisvesting. Wat ben ik toch blij dat ik geen paard ben, je hebt niets te kiezen en niets te zeggen, je moet maar geluk hebben.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:12

Voor een dier is liefde niet het belangrijkste... dat zijn de eerste levensbehoeftes, dus dat is eten, drinken en een goede warme slaapplek. Dit alles naar de AARD van het dier. Dus een adequate verzorging.

Mensen verzinnen die zogenoemde liefde er voor het gemak zelf bij: er zijn voorbeelden te over van oz zo "geliefde"paarden die 23 van de 24 uur (dat ene uurtje eruit even OHZ gereden)in stallen zijn opgesloten, of honden die thuis de hele dag in een bench opgesloten liggen tot men eens zin heeft er een een blokje mee om te gaan.
Dat is geen (dieren)liefde, dat is een dier er op na houden.

Liefde begint met de ander IETS GUNNEN, bij een dier dus het dier te mogen zijn dát ze zijn.

Es_sie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:13

BeSen schreef:
Es_sie schreef:
Ik denk inderdaad dat dat bewustzijn het belangrijkst is. En zorgen dat we ze net zo veel teruggeven als wat we nemen. In eten, drinken, verzorging en heel veel liefde... :)

vooral liefde <3 (nou ja ook genoeg eten,drinken en verzorging maar liefde is ook heel belangrijk)


Hihi, dat is het! Maar ik denk dat dat voor de meeste op bokt geen probleem is... ;)

Es_sie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:14

BeSen schreef:
Es_sie schreef:
Ik denk inderdaad dat dat bewustzijn het belangrijkst is. En zorgen dat we ze net zo veel teruggeven als wat we nemen. In eten, drinken, verzorging en heel veel liefde... :)

vooral liefde <3 (nou ja ook genoeg eten,drinken en verzorging maar liefde is ook heel belangrijk)


Hihi, dat is het! Maar ik denk dat dat voor de meeste op bokt geen probleem is... ;)

En Terpentijn: dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Meer geven dan die basisbehoeften, zorgen dat ze ook genoeg extraatjes krijgen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:35

Of het zielig is of niet, zullen we waarschijnlijk nooit weten, we weten immers niet hoe een paard denkt en voelt.
Maar ik denk dat het al heel goed is als je hier als ruiter of nadenkt en bekommert over bent, dan ben je al beter dan al die andere die blindelings dingen doen zonder na te denken of het eigenlijk wel zo goed is.