Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe rijd je correct achterwaarts?

 
Profiel   

Hoe ik het oorspronkelijk geleerd heb:
- benen wat naar achter en drijfhulp geven
- bekken naar voren kantelen
- begrenzen/tegenhouden met teugels

Hoe ik het nu leer:
- ophouding door core aan te spannen
- drijfhulp geven (benen niet verplaatsen)
- teugels moeten slap kunnen hangen en spelen hierin geen rol

Manier 1 ging altijd prima, maar ik heb ontdekt dat je dan wel echt afhankelijk van je teugels bent dus manier 2 staat mij meer aan. Ik heb best veel teugeldruk nodig om paardlief tegen te houden. Maar tot dusver loopt mijn paard bij manier 2 dwars door mijn core ophouding heen en gaan we dus helemaal niet achterwaarts. Dit is dus ook geen groot succes.

Hoe zou je volgens jullie achterwaarts moeten rijden? Bij voorkeur graag onderbouwen met argumenten, ik ben vooral benieuwd naar de waarom en niet alleen naar de hoe. :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:05 



 
Profiel   

Ik leg wel mijn been naar achteren, ik vind het op die manier voor het paard makkelijker om onderscheid te maken. Maar ik geef inderdaad ook geen teugeldruk, sluit wel mijn knie/bovenbeen wat meer aan als hulp om te 'zitten', dus geef eigenlijk ook een soort ophouding vanuit mijn zit. Grote nadeel van tegenhouden met je hand vind ik altijd dat ze vaak erachter duiken en dat het weer lastiger maakt om achterwaarts te gaan.

Als je paard gewend is dat je wel teugeldruk geeft zou ik beginnen met het aw inzetten op de voor hem normale manier en die druk afbouwen. Ik sluit tijdens het aanleren mijn hand ook weleens om aan te geven dat ze niet naar voren mogen (als ze wel naar voren willen gaan) en laat dan weer los zodra ze wel achterwaarts neigen of daadwerkelijk gaan. Op die manier beloon je door het weghalen van druk al voor de goede reactie. Dus aw inzetten, beweegt hij dan hand langzaam minder druk/los en been eraan en heel veel belonen. Dan kan je steeds sneller je hand eraf laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:24 



 
Profiel   

Ik ga achterwaarts door meer op mn broekzakken te gaan zitten, benen op zn plek houden, eventueel licht teugeldruk en dan verder niks alleen bekken blijven kantelen tot je wilt stoppen met achterwaarts gaan.
Rij wel western moet ik erbij zeggen. (Ook daarin verschilt het per trainer wat je leert)

Ik heb nooit gesnapt waarom sommige mensen hun benen zo ver naar achteren leggen om achterwaarts te gaan, is nog niemand die mij daar een zinnig antwoord op heeft kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:25 



 
Profiel   

poeh ik moet bij die van mij de knop om achterwaarts te gaan er nog op zetten. Dus ik moet nog even bedenken hoe en welke manier het fijnste werkt. ik laat het je weten !

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:27 



 
Profiel   

Cissy, in mijn geval, om onderscheid te maken met voorwaarts....Overigens vind ik het niet nodig om je benen zowat op z'n kont te leggen, gewoon een paar cm is voldoende. Maar als je je hand loslaat zal je toch aan je paard kenbaar moeten maken dat de ene hulp voorwaarts en de andere achterwaarts betekent. En dat kan je ook mooi met je zit maar ik denk dat de meeste ruiters niet talentvol genoeg zijn om dat onderscheid puur en alleen op zit, wanneer been en teugelhulp gelijk zijn, altijd op dezelfde manier consequent aan te geven. Ik niet tenminste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:28 



 
Profiel   

Zoals ik het geleerd heb is de sliding stop eigenlijk achterwaarts vanuit galop. Daarom gaan ze zo lekker op hun gat zitten omdat ze achterwaarts denken te moeten vanuit de galop. Als je dan je bekken niet kantelt en je benen naar achteren steekt lig je er voorover vanaf met je neus in het zand. Vandaar bekken kantelen, en paard voelt kleine verschillen heel goed. Ik weet nooit of het nou is dat je je schaambeen naar voren/boven lift of de rand van je heup naar achteren, maar je gaat meer op de broekzakken zitten ipv op je rits.
Als je paard zo fijn is afgericht kun je alleen door het kantelen naar voor/achter ook zonder teugelhulp voor/achterwaarts, is echt fijn rijden en je ziet bijna niet wat de ruiter doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:36 



 
Profiel   

Ik leg mijn benen iets naar achteren (voor het onderscheid tussen voorwaarts en achterwaarts), ik leun een fractie naar voren (om de rug te ontlasten waardoor het paard makkelijker zijn rug kan opbollen zodat hij ook achterwaarts kán, nu mijn paard sterker is, leun ik steeds minder naar voren), wanneer ik druk geef met mijn benen begrens ik voor, maar zodra ze achterwaarts gaat, laat ik mijn hulpen "los" (been blijft op dezelfde plek en ik houd wel contact met de mond). Een paard hoort namelijk door te gaan met datgene wat jij van hem vraagt totdat jij anders aangeeft, alleen begrenzen bij de inzet zou dus genoeg moeten zijn en komt denk ik wel overeen met de ophouding die jij bedoeld bij manier 2. Wanneer ik weer voorwaarts wil, leg in mijn been weer terug naar voren, ga weer zitten en geef been.
Ik had bij het aanleren wel een langere begrenzing nodig dan alleen bij inzet omdat ze simpelweg de hulp nog niet volledig begreep, maar dat kun je daarna afbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 19:55 



 
Profiel   

Ladyson schreef
Hoe ik het oorspronkelijk geleerd heb:
- benen wat naar achter en drijfhulp geven
- bekken naar voren kantelen
- begrenzen/tegenhouden met teugels

Ik ken het 'benen iets terugleggen' als een trucje om het zwaartepunt naar achter te brengen. Bekken naar voor kantelen kan dit ondersteunen, hangt af van wat je met je hoofd en schouders doet.
(Gewoon uitproberen op de eerste skippybal die je tegenkomt.)
Citaat
Hoe ik het nu leer:
- ophouding door core aan te spannen
- drijfhulp geven (benen niet verplaatsen)
- teugels moeten slap kunnen hangen en spelen hierin geen rol

Manier 1 ging altijd prima, maar ik heb ontdekt dat je dan wel echt afhankelijk van je teugels bent dus manier 2 staat mij meer aan. Ik heb best veel teugeldruk nodig om paardlief tegen te houden. Maar tot dusver loopt mijn paard bij manier 2 dwars door mijn core ophouding heen en gaan we dus helemaal niet achterwaarts. Dit is dus ook geen groot succes.


Ik leerde ooit: 'de Spaanse ophouding':
maag iets naar binnen/ naar je rug,
tenen naar binnen dwz bovenbenen draaien en eventueel iets knijpen
en als je bijvoorbeeld stapt klein beetje bijdrijven. (Doel: verzameling.)
Dit is de 'waarschuwing' blijf nu nog efkes stappen - en een seconde later vraag ik halt, of draf, een wending of galop.



Sta je stil en geef je de 'ophouding als waarschuwing': zeer te prijzen gedrag.
En dan een seconde later op diezelfde manier extra via je core het zwaartepunt naar achter brengen.
Qua aanleren zijn stemhulpen of been+teugel hulpen niet verkeerd, mijn doel is enkel op buikspieren.
(De combinatie wel drijven plus buikspieren: in principe erg goed - in de praktijk niet makkelijk!)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-04-18 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 20:12 



 
Profiel   

Exact zoals Bowo het omschrijft :j .

Je moet ook onderscheidt maken tussen het aanleren van de oefening (meer begrenzing), het bevestigen van de oefening en tot slot het verfijnen van de oefening.

Jouw methode 1 is meer aanleren, en methode 2 meer het resultaat van verfijnen.

Verder is een veel gemaakte fout dat halthouden en achterwaarts als 1 oefening worden gereden en niet als 2. De oefening halthouden eindigt met het ontspannen van de hand. Voor het achterwaarts kan je dan opnieuw begrenzen.
Sla je dat stukje over, dan zul je voor het achterwaarts nog meer moeten begrenzen en eindig je met heel veel druk op de teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 20:13 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik leg mijn benen iets naar achteren (voor het onderscheid tussen voorwaarts en achterwaarts), ik leun een fractie naar voren (om de rug te ontlasten waardoor het paard makkelijker zijn rug kan opbollen zodat hij ook achterwaarts kán, nu mijn paard sterker is, leun ik steeds minder naar voren), wanneer ik druk geef met mijn benen begrens ik voor, maar zodra ze achterwaarts gaat, laat ik mijn hulpen "los" (been blijft op dezelfde plek en ik houd wel contact met de mond). Een paard hoort namelijk door te gaan met datgene wat jij van hem vraagt totdat jij anders aangeeft, alleen begrenzen bij de inzet zou dus genoeg moeten zijn en komt denk ik wel overeen met de ophouding die jij bedoeld bij manier 2. Wanneer ik weer voorwaarts wil, leg in mijn been weer terug naar voren, ga weer zitten en geef been.
Ik had bij het aanleren wel een langere begrenzing nodig dan alleen bij inzet omdat ze simpelweg de hulp nog niet volledig begreep, maar dat kun je daarna afbouwen.


Precies dit doe ik ook, inderdaad licht naar voren zodat de rug makkelijker kan bollen tijdens het achterwaarts. mijne stapt daardoor mooi diagonaal achterwaarts. is ook altijd weer vlot voorwaarts omdat je hem zo mooi voor je hulp uit kunt blijven rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 20:32 



 
Profiel   

Als je je hele been een fractie naar achteren legt gebeurt er al iets in je bekken waardoor je paard meer ruimte krijgt om de rug te kunnen bollen, dan hoef je ook niet naar voren te gaan zitten.
Wat ik een grote misser vind is als mensen denken het been naar achteren te leggen maar IPV daarvan hun onderbeen optrekken en dan daarbij voorover gaan zitten , dan ziet het eruit of je voorover gevallen bemt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen