Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:18

Ik rij zelf altijd zonder, alleen als ik ga crossen, maar dat doe ik bijna nooit. Reden: Toen ik nog niet zo lang reed was er een meisje bij mij in de les met een bp, het paard sprong opzij en ze viel op haar arm (gebroken. toen moest ze haar arm bewegen om de bp af te doen maar dat deed dus verschrikkelijk veel pijn. Was een dure bp dus zonde om hem kapot te knippen. Sinds dien nooit gereden met bp

paspopje

Berichten: 27
Geregistreerd: 27-07-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:44

Symbios schreef:
Ben zelf wel groot voorstander van bodyprotectors. Rijd nu niet meer na een nare val, had toentertijd geen bodyprotector helaas. Mogelijk had ik nu nog gereden als dat anders was geweest, maar dat weet je nooit. Ook de mentale component speelt een rol (angst om te rijden).


Wat naar. Ernstige val verder qua lichamelijk letsel ook?

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:22

ddgraaf01 schreef:
bodyprotectors blijven een lastig onderwerp.

hoewel ik zeker vind dat ze bij de cross een grote toegevoegde waarde hebben bij de veiligheid. hebben kennissen van mij ook eens een gesprek gehad met een arts die het daar totaal niet mee eens was.

zij waren met hun dochtertje op een springwedstrijd en het meisje voor haar startte en viel met bodyprotector aan midden in de sprong en leek een beetje last van haar rug te hebben waarna de ambulance werd gebeld.

vervolgens kwam er niet alleen een ambulance maar ook een trauma helikopter. gelukkig bleek het meisje niks ernstigs te hebben en hebben ze haar voor de zekerheid met de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis.

Ik zou me zelf niet veiliger voelen met een body protector. Wel weet ik voor me zelf dat het veel letsel kan besparen. Ja en als je ongelukkig valt heb je sowieso pech. maar de vraag is of het zonder protector allemaal zoveel beter is.

Leuke vraag voor een POL Gevallen met protector, Zonder protector. Wel letsel, geen letsel.. EN hoe erg. Opname geen opname enz.

Dan weten we al iets meer.

Ik heb al moeite altijd een cap op te doen. Reed eigenlijk altijd zonder. Nu met. Maar meestal verwaterd dat weer.

Zat ervaring een braaf paard. Maar ook met zat ervaring en een braaf paard kan je heel hard vallen.
ondertussen hebben die kennissen van mij gepraat met de arts uit de traumahelikopter. En hij gaf aan niet te snappen waarom bo
dyprotectors niet verboden waren in de paardensport. De rand van de bodyprotector zit namelijk op een hele gevaarlijke plek. Mocht je zoals dit meisje midden op een balk vallen, op de rand van je bp is er een grote kans dat je een dwarslaesie oploopt!

Ook kan een bodyprotector gevaarlijk zijn omdat je je val niet goed kunt breken omdat je je rug niet bol kunt maken, en hoewel de bodyprotector bij een schop een goede schokbreker kan zijn, maakt het niks uit als er een pard boven op je ligt want dat drukt je bodyprotector net zo hard plat als dat het paard jou plat drukt.

dus hoewel ze de klap van bijvoorbeeld een schop van een paard of een harde crosshindernis zeker deels op kunnen vangen zit er toch ook een keerzijde aan.

zo'n grote keerzijde zelfs dat als dit meisje geen bp aan had gehad de traumahelikopter niet eens op had komen dagen.



Geloof het meteen. Maar de keren dat een body protector veel letsel heeft bespaard hoor je niet.
Denk dat het een afweging is.

Hoe groot is de kans dat je NET verkeerd valt.. EN hoeveel ander letsel kan het wel besparen.

Maar dat zie je alleen in statestieken die er misschien niet eens zjin. Meningen geven daar geen antwoord op. Kei harde getallen wel.

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:22

Toen ik net begonnen was met paardrijden moest ik van mijn ouders met springen ook een bodyprotector om. Buiten dat ik dat ding verschrikkelijk vond zitten denk ik wel dat dat mij destijds heeft beschermt tijdens het vallen. Ik ben ook meerdere keren gevallen dat ik verwondingen had waarbij de bodyprotector niet heeft geholpen.

Ik denk dat het maar net is waar je op valt en of je toevallig net verkeerd valt.

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:45

Ik rijd ook met een bodyprotector. Ik denk dat het wel veiliger is. Mijn bodyprotector is van USG en die heeft van die flexibele 'blokjes'. Die zitten volgens mij wel minder in de weg tijdens het rijden dan zo'n bodyprotector zonder blokjes :j

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:55

Met cross is een bodyprotector verplicht en terecht ook. Met springen zou ik hem persoonlijk ook liever omhebben maar met dressuur rij ik altijd zonder. Ligt ook aan wat voor paard, of je verwaccht er binnn 3 seconden af te liggen of..

NickyNK

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:21

het geeft natuurlijk altijd meer beschermen. alleen en is niet zeker als je valt dat je niks breekt het verlicht alleen.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:25

Ik doe mijn bodyprotector alleen aan als ik ga crossen. Half jaar geleden heb ik met springen mijn sleutelbeen gebroken. Toen twijfelde ik toch om ook met springen met bodyprotector te rijden, maar ik vind het ongemak toch zwaarder wegen dan die extra veiligheid. Ligt natuurlijk ook aan het type bodyprotecter hoe fijn die zit. Ik vraag me ook af hoezeer een bodyprotector beschermt tegen botbreuken.

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:28

Met normaal in de bakrijden heb ik geen bodyprotector aan.
Wel als ik veel en hoog ga springen of een strandrit.( en heel soms met een buitenrit, dat ligt er maar net aan )
Maar verder niet

Emaychoja
Berichten: 174
Geregistreerd: 16-02-17

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:07

Ik draag geen bodyprotector omdat ik er nu het geld niet voor heb en omdat ik ze echt niet fijn zitten. En ja, ik heb de juiste maat gepast.
Misschien als ik het wat breder heb dat ik dan uitgebreider op zoek ga en er 1 koop maar nu zal dat nog wachten. :)

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:18

Op m'n eigen paard draag ik hem bijna nooit, soms met springen en met een cross ook. Met jonge paarden draag ik hem wel altijd. 2 jaar geleden door een val (met bodyprotector) een aantal dingen beschadigd in m'n rug. Ik wil niet weten wat ik eraan had overgehouden zonder bodyprotector.

@Emaychoja heb je ze alleen gepast of ook mee gereden? Als je m aandoet zitten inderdaad vaak niet zo lekker maar als je eenmaal gaat rijden merk je er niks meer van :)

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:55

Ik heb nog nooit een bodyprotector gehad, maar het is natuurlijk wel veiliger.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:53

Drie jaar geleden is er bij ons een meisje gevallen met haar rug tegen de bakrand. Ambulance was er in 5 minuten. Meisje meegenomen en godzeidank had zij een bodyprotector aan. Het bleef nu "maar" bij kneuzingen in ribben en rug wat helemaal weer goed is gekomen. Als ze die bp niet aan had gehad, had ze zeker wat gebroken.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:26

Ik ben er zelf geen voorstander van.
Ik heb er zelf ook nog nooit mee gereden en zou het ook niet willen het belemmerd je beweging heel erg vind ik.
Maar voor mensen die wat angst hebben voor springen snap ik dat ze een bodyprotector gebruiken.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:35

Passadena schreef:
Ik heb er zelf ook nog nooit mee gereden en zou het ook niet willen het belemmerd je beweging heel erg vind ik.


Als je er nog niet mee hebt gereden hoe weet je dan dat het je beweging belemmerd :+

Ik vind ze helemaal niet belemmerend. Ik denk dat veel af hangt van het model en of die goed past!

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:47

Ik spring zelf altijd met bodyprotector. Ik ben een keer samen met mijn toenmalige pony gevallen en dankzij mijn bodyprotecter had ik slechts een gebroken sleutelbeen (twijgbreuk, niet eens volledig geknapt) dus ik ben zeker voorstander van het dragen tijdens risicovollere situaties :)
Heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die dan ribben hadden gebroken zonder bodyprotector en dat de ribben dan in organen geprikt hadden %)

Ik heb zelf een hele fijne bodyprotector en vind het absoluut niet erg om hem aan te doen :)

robinxfellow

Berichten: 807
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:13

Ik draag hem enkel tijdens de spring- en crossles.

Terrydr

Berichten: 81
Geregistreerd: 09-01-17

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:34

Met springen misschien wel of cross oid

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:06

FatCat schreef:
Passadena schreef:
Ik heb er zelf ook nog nooit mee gereden en zou het ook niet willen het belemmerd je beweging heel erg vind ik.


Als je er nog niet mee hebt gereden hoe weet je dan dat het je beweging belemmerd :+

Ik vind ze helemaal niet belemmerend. Ik denk dat veel af hangt van het model en of die goed past!


dit is echt waar, ja zelfs met 7,5 maanden zwanger paste het ding nog goed bij mij. Dus is het een kul argument,zeker als je er nog nooit mee gereden hebt!

Seraphia
Berichten: 272
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:53

Ik heb zelf altijd zonder gereden maar mocht ik het rijden weer oppakken dan zou ik het wel in overweging nemen om het eens een keer te gebruiken. :)

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:13

Met springen en cross heb ik hem wel om, bij dressuur niet.
Buitenrijden in het bekende gebied heb ik hem ook niet om, als we wat verder gaan en onbekende omgeving weer wel.

Ik heb dan wel zo'n flexi ding, met die blokjes. Ik vind hem best fijn zitten, aka ik heb er geen last van. Alleen wat warmer :Y)

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:57

Ik doe mijn bodyprotector alleen om als ik ga crossen maar dit doe ik eigenlijk bijna nooit! haha

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:47

Het is idd wel slim om te dragen, sws bij springen, dan kan je bijvoorbeeld ook tegen een staander aankomen hoorde ik en dan heb je dus ook een probleem.. Zonder rijdt wel veel fijner vind ik! :)

horsez_7
Berichten: 34
Geregistreerd: 30-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:28

natalie92 schreef:
Ik rij met springen wel met bodyprotector, de rest van de tijd niet



ik reed alleen vroeger met een bodyprotector.
met springen doe ik het af en toe.
alleen als ik iets hoger ga springen.
liefs femke

horsez_7
Berichten: 34
Geregistreerd: 30-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:29

Sunny8 schreef:
Ik rijd ook met een bodyprotector. Ik denk dat het wel veiliger is. Mijn bodyprotector is van USG en die heeft van die flexibele 'blokjes'. Die zitten volgens mij wel minder in de weg tijdens het rijden dan zo'n bodyprotector zonder blokjes :j


ja ik heb er ook een met an die blokjes.
die van mij kan je aan de achterkant omvouwen.
liefs femke