Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:47

alice0cullen schreef:
Ik vind het ondingen. Ze zijn oncomfortabel, belemmeren in je beweging. En in mijn mening geeft het geen toegevoegde waarde. Je ribbenkast van zich zelf is sterk genoeg om de klappen op de kunnen vangen in mijn ervaring.
Ik vind ze een vals gevoel van veiligheid geven.
In mijn opinie is een cap voldoende bescherming.


Onlangs brak een vriend van mij nog een rib, omdat hij net wat te hard werd geknuffeld...
In die 15 jaar dat ik rij ben ik vaak van een paard gevallen zonder bp, en dat is toevallig steeds goed gegaan. Maar nu ik spring en cross ben ik erg blij dat ik 'm heb! Je hebt maar 1 rug.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:48

Ik rijd sinds ongeveer een half jaar met een bodyprotector omdat mijn jonge paard af en toe wat ondeugend begon te worden. Ik rijd altijd buiten en draag hem dan altijd. Tijdens de dressuurles is het paard braaf en draag ik hem niet. Eerst heb ik er een 2ehands overgenomen. Die zat niet echt lekker. Daarna heb ik een ander gekocht (DokiHorse) die flexibeler is. Die zit prima. Hij belemmert me praktisch niet. Alleen achterom kijken (wat ik regelmatig doe omdat mijn paard nogal eens schrikt van achterop komende fietsers) is iets lastiger.
Het grootste nadeel is dat ik altijd drijfnat bezweet ben na het rijden. Maar dat is echt het enige (maar wel grote) nadeel.

Sinds ik de bodyprotector draag ben ik (gelukkig) nog niet gevallen, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:46

Ligt aan het paard. :P Maar liever wel... het blijven dieren met een eigen wil soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:55

Als ik de kans had gehad om het 4 jaar geleden 'over' te doen, had ik ook niet meer gaan rijden zonder bodyprotector. "vroegah" hadden ze idd veel plankjes-bodyprotector dingen maar de bodyprotectors komen nu in alle soorten en maten en zelfs leuke kleurtjes.. Ik heb 4 jaar geleden m'n rug op 3 plaatsen gebroken na een val :+ Dus ja, ik ben wel iemand die nu inmiddels zegt; kies maar voor je veiligheid, je leven lang rugpijn is echt geen pretje helaas. Sowieso, als je ouders het je 'verplichten' vind ik dat je hele wijze ouders hebt.. Het zijn en blijven dieren.

Het rug breken bij mij zei overigens niks over het dier, aangezien het een waanzinnig gave merrie was, en ze wordt nu gebruikt als voltigepaard. Paard is niks mis mee, gewoon een slechte dag gehad gok ik :+

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:03

Ik heb mijn rug gebroken met een val ven een paard een PB had het ook nooit kunnen voorkomen. (compression fracture van beneden af) Maar ik draag altijd een PB als ik de eerste paar keer op een jong paard zit. Ik heb een Tipperary PB was erg duur maar zit heerlijk!

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:12

Ik heb de mijne ook bijna altijd om! Heb hem nu al een jaar of vijf. Heb periodes gehad dat ik hem bijna niet droeg, maar het paard dat ik nu rijd heb ik hem wel bij om. Als ik val en het ding ligt nog in m'n kofferbak is ook zo dom. Ik heb ook zo'n ouderwets model, zonder blokjes. Maar die bewegingsvrijheid valt bij mij echt wel mee hoor. Maar doe dan ook geen hele gekken beweging als ik op t paard zit.
Zweten heb ik ook last van! Goed sporshirt en zo'n speciaal hempje van de hema er onder. En anders gewoon een schoon shirtje meenemen!

Edit: ik kan ook gewoon een dressuur zadel aansingelen als ik er op zit met bp aan. Dus genoeg beweging mogelijk.

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:21

Anoniem schreef:
Als ik de kans had gehad om het 4 jaar geleden 'over' te doen, had ik ook niet meer gaan rijden zonder bodyprotector. "vroegah" hadden ze idd veel plankjes-bodyprotector dingen maar de bodyprotectors komen nu in alle soorten en maten en zelfs leuke kleurtjes.. Ik heb 4 jaar geleden m'n rug op 3 plaatsen gebroken na een val :+ Dus ja, ik ben wel iemand die nu inmiddels zegt; kies maar voor je veiligheid, je leven lang rugpijn is echt geen pretje helaas. Sowieso, als je ouders het je 'verplichten' vind ik dat je hele wijze ouders hebt.. Het zijn en blijven dieren.

Het rug breken bij mij zei overigens niks over het dier, aangezien het een waanzinnig gave merrie was, en ze wordt nu gebruikt als voltigepaard. Paard is niks mis mee, gewoon een slechte dag gehad gok ik :+


Heftig... maar inderdaad better be safe than sorry.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:48

Nou ik merk wel degelijk verschil als ik van James wordt gelanceerd met of zonder protector!!! :+
Heb zonder protector al eens een gebroken rib en gekneusde long aan een val over gehouden.
Met body protector kun je net ff iets meer hebben.
Het ligt er aan wat ik in de planning heb en of ik mijn BP aan doe. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 03:13

Anoniem schreef:
Als ik de kans had gehad om het 4 jaar geleden 'over' te doen, had ik ook niet meer gaan rijden zonder bodyprotector. "vroegah" hadden ze idd veel plankjes-bodyprotector dingen maar de bodyprotectors komen nu in alle soorten en maten en zelfs leuke kleurtjes.. Ik heb 4 jaar geleden m'n rug op 3 plaatsen gebroken na een val :+ Dus ja, ik ben wel iemand die nu inmiddels zegt; kies maar voor je veiligheid, je leven lang rugpijn is echt geen pretje helaas. Sowieso, als je ouders het je 'verplichten' vind ik dat je hele wijze ouders hebt.. Het zijn en blijven dieren.

Het rug breken bij mij zei overigens niks over het dier, aangezien het een waanzinnig gave merrie was, en ze wordt nu gebruikt als voltigepaard. Paard is niks mis mee, gewoon een slechte dag gehad gok ik :+

Hier precies hetzelfde :j Gevallen zonder BP, rug gebroken en de rest van m'n leven klachten. Dan denk je toch wel echt even twee keer na voordat je weer op een paard stapt.

Het is inderdaad goed van je ouders dat ze het verplichten vind ik, al zou ik er zelf voor een rondje hobbelen op een brave dodo van een manegepaard ook wel snel doei tegen zeggen. Ik zou gewoon een keer kijken hoe je het vindt rijden. Als je het nou echt verschrikkelijk fijn vindt zitten (ik vind ze namelijk oprecht lekker zitten, en het bevordert m'n houding) rijd je er gewoon mee, en als het nou echt een drama is kan je altijd kijken of je hem alleen met springen of op een buitenrit draagt toch?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:55

heb hem altijd om. Zit de hele dag op jonge paarden die ik zadelmak moet maken of net zadelmak zijjn

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:05

Allereerst TS

Mijn complimenten voor je instelling en manier van denken en in de wereld staan..

Vind het echt een verademing een keer een tiener tegen te komen, die zichzelf nog 'jong' vind en aangeeft pas 7/8 jaar te rijden. Hoeveel jongeren wapperen wel niet met ik ben 'al' en heb razendveel ervaring want ik rijd al zoveel jaar (waarbij ze dan vergeten dat de meeste ponyklasjes tot een bepaalde leeftijd nog niet heel veel zoden aan de dijk zetten kwa ervaring, hooguit in het aantal kilometer).

Vind het fijn om te lezen dat je naast je les ook zulke goede begeleiding hebt.

Zelf heb ik nooit met bodyprotector gereden, ik kan dus ook niets zeggen over het comfort van deze dingen (zal mij er wel in moeten gaan verdiepen want ik wil graag een cross les gaan doen, en dan is ie verplicht). Maar ik merk wel dat met name binnen de jongere generatie er steeds meer aandacht wordt geschonken aan veiligheid.. op de fiets, te paard, gewoon in zijn algemeen.. Over een jaar of 10 hoort het er gewoon helemaal bij denk ik, net zoals we het gewoon vinden om een helm op een brommer te dragen of een cap te paard.

natuurlijk ben ik, en met mij velen volwassen geworden zonder kleerscheuren, of met hooguit wat winkelhaakjes van de vele stuiterpartijen. Maar eigenlijk moet je dat ook maar gewoon geluk noemen.. ik ben een van de gelukkigen die blijkbaar 'ontspannen' kan vallen, nooit wat gebroken, nooit wat gescheurd, maar dat neemt niet weg dat ik mij er wel van bewust ben dat ik een risico sport doe.. als je een keer echt een blessure te pakken hebt, zal het ook sneller een ernstige zijn in vergelijking tot andere sporten. ik heb er daarom ook geen problemen mee als ik er een zou moeten gaan dragen voor de cross (bomen zijn toch over het algemeen hard en ze geven geen bal om verkeersregels, ze gaan niet opzij als ik van rechts kom aanvliegen).

ik zou dus gewoon zeggen, heb je er een tot je beschikking.. gewoon gebruiken, het went vanzelf wel uiteindelijk (of eentje vinden met meer draagcomfort).. beter meeverlegen dan onverlegen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:10

Een fatsoenlijke, goed passende zit absoluut niet in de weg. Ik heb er met springen tegenwoordig ook een aan. Ik heb toen het hele assortiment gepast en de airowear gekocht. Dat is niet zo'n blokjes ding, maar vormt naar je lichaam. Gister middag toevallig gesprongen en warm is het ook echt niet. Ik vond deze beter zitten dan se Racesafe. Alle goedkopere modellen die ik gepast heb vond ik helemaal niks.

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:15

Ik moet van mijn vader een bp dragen omdat een bekende laatst behoorlijk hard is gevallen op haar rug. Ik vind alle bp's die ik heb geprobeerd niet fijn zitten, dus heb nu een harry's horse back protector (een soort vestje met bescherming voor je rug) die zit heel fijn en voel je niet eens zitten!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:18

Ik blijf het een onding vinden. Het beperkt mijn katachtige reflex om op de pootjes te landen als het mis gaat. Heb de meest flexibele die er toegestaan is met crossen.

Blitz22

Berichten: 758
Geregistreerd: 29-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:23

aantal jaren geleden is er bij de pony club waar ik reed een lid overleden die ernstig was gevallen en paard boven op haar. toen heeft de pony club besloten dat iedereen onder een bepaalde leeftijd een Bodyprotector om moest hebben... Ik heb er toen ook gekocht. het is even wennen maar een als je een goede hebt dan merk je het uiteindelijk niet. ik ben een keer heel hard gevallen en kreeg allemaal balken op me rug ( de balken zaten aan de muur opgeborgen.
Ik ben blij dat ik hem om had wie weet wat voor narigheid ik dan had gehad..

Dus ik zou zeggen doen... het kan nooit kwaad als je een goede maat hebt.. en mocht die uiteindelijk te klein zijn geworden dan kan je hem altijd weer verkopen en een grotere maat kopen... je groeit immers nog...

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:32

Ik heb de mijne altijd Om hoor :j als je een goede hebt, en in de juiste maat zou het niet moeten belemmeren in je bewegingen. Ook vormt een bodyprotector zich naar je lichaam, dus na 1 of 2 keer met eentje rijden kan je er eigenlijk nog niets over zeggen. Ik heb er eentje die van voren met een rits sluit en aan de zijkanten Te verstellen is, en deze bestaat niet uit 'platen' maar uit allemaal kleine blokjes, waardoor het soepel is en heel lekker zit :j ik voel me een stuk veiliger met mijn bodyprotector, en ben er best welleens flink afgevallen dat ik blij was dat ik m Om had! :)

NPfotografie
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:09

Ik rijd zelf nooit met bodyprotector maar als je het niet vertrouwt is het wel altijd fijn om er een aan te hebben

AvanKol

Berichten: 958
Geregistreerd: 05-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:23

Ik reed een tijdje op een manege waar een bp verplicht was, ze hadden ze daar ook hangen voor de ruiters. Hier heb ik een aantal verschillende aangehad, en sommige zaten zooo naar!!
Nu ben ik op een andere manege waar het niet verplicht is en ze er dus geen hebben hangen. Voelde me toch wat 'kaal' zonder. Ben zelf op zoek gegaan en heb na veel passen een super fijne gevonden! Lijkt net een bodywarmer en zit niet zo stijf. Je kan je er tenminste normaal in bewegen.

Voor mij heeft het dus absoluut waarde omdat ik me er veiliger in voel, waardoor ik me ook zekerder voel en met meer overwicht op t paard zit. Dus voor mij een win win :j

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:34

Ik heb ivm rugklachten een aantal keer met bodyprotector gereden. Werkelijk waardeloos.
Je kan de beweging van je paard veel minder volgen, dat maakt de kans op vallen alleen maar groter mocht je paard een onverwachte beweging maken.

ddgraaf01
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:57

bodyprotectors blijven een lastig onderwerp.

hoewel ik zeker vind dat ze bij de cross een grote toegevoegde waarde hebben bij de veiligheid. hebben kennissen van mij ook eens een gesprek gehad met een arts die het daar totaal niet mee eens was.

zij waren met hun dochtertje op een springwedstrijd en het meisje voor haar startte en viel met bodyprotector aan midden in de sprong en leek een beetje last van haar rug te hebben waarna de ambulance werd gebeld.

vervolgens kwam er niet alleen een ambulance maar ook een trauma helikopter. gelukkig bleek het meisje niks ernstigs te hebben en hebben ze haar voor de zekerheid met de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis.

ondertussen hebben die kennissen van mij gepraat met de arts uit de traumahelikopter. En hij gaf aan niet te snappen waarom bodyprotectors niet verboden waren in de paardensport. De rand van de bodyprotector zit namelijk op een hele gevaarlijke plek. Mocht je zoals dit meisje midden op een balk vallen, op de rand van je bp is er een grote kans dat je een dwarslaesie oploopt!

Ook kan een bodyprotector gevaarlijk zijn omdat je je val niet goed kunt breken omdat je je rug niet bol kunt maken, en hoewel de bodyprotector bij een schop een goede schokbreker kan zijn, maakt het niks uit als er een paard boven op je ligt want dat drukt je bodyprotector net zo hard plat als dat het paard jou plat drukt.

dus hoewel ze de klap van bijvoorbeeld een schop van een paard of een harde crosshindernis zeker deels op kunnen vangen zit er toch ook een keerzijde aan.

zo'n grote keerzijde zelfs dat als dit meisje geen bp aan had gehad de traumahelikopter niet eens op had komen dagen.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:03

ddgraaf01 en marietje35, heeft dit niet ook te maken met pasvorm, maat en model? Ik heb echt niet het idee dat ik in die van mij niet normaal kan bewegen. Ik kan er ook prima, mee fietsen, autorijden, borstelen, opzadelen en dergelijke.
Ik ben al een aantal keren recht in een hindernis op tegen de bakrand gevlogen, was toch blij dat ik het ding aan had.
Er bestaan ook van die airbag bodywarmers, misschien is dat ook een optie?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:09

Natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat dat in orde is. Een helm die niet past heeft ook geen zin.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:11

Marietje35 schreef:
Natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat dat in orde is. Een helm die niet past heeft ook geen zin.


Maar als jij het hebt over het niet kunnen volgen van de bewegingen. Naar mijn idee zit er ergens iets dan niet helemaal goed?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:14

De bodyprotector kan nog zo goed passen, je zit toch als het ware "ingepakt"
En nu is het natuurlijk niet zo dat je helemaal niet meer kunt meegaan, maar ik vond zelf wel dat je minder flexibel bent. Daar is de protector immers ook voor, als je valt dat je beschermd wordt en dat kan alleen als je "ingepakt" zit.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:11

Weet niet welke jullie aan hebben, maar ik heb eentje van race safe en daar kan ik alles mee doen als ik hem aan heb. Met wisselende van de paarden met op en aftuigen hou ik hem gewoon aan, en heb ik nergens last van.