Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Het juiste trainingsschema, hoe doe jij het?

 
Profiel   

Je kan het beste om de dag rijden of 3 dagen rijden en dan vrij en dan weer drie dagen rijden en dan weer vrij of rijden vrij rjden vrij
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 10:04 



 
Profiel   

*\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 10:05 



 
Profiel   

Mijn jonge pony zijn schema ziet er zo uit (gaat om een menpony in opleiding)

Maandag: 20 min longeren zonder bijzet
Dinsdag: "vrij": over het erf wandelen en wat spelen met verzorgster
Woensdag: 20-30 min lange lijnen - veel basis stapwerk
Donderdag: vrij
Vrijdag: 20 min lange lijnen - veel drafwerk
Zaterdag: "vrij" wandelen/grazen of lekker niks
Zondag: schriktraining, wandelen of iets anders spelenderwijs

Voor het werk staat hij 5 a 10 min in de stapmolen, behalve voor het stapwerk aan de lange lijnen.
Hij staat 24/7 op een grote paddock buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 10:10 



 
Profiel   

Smudge schreef
Maandag: longeren zonder bijzet
Dinsdag: +/- 40 minuten rijden, lichte training
Woensdag: +/- 40 minuten rijden - normale inspanning
Donderdag: 60 minuten les - zware inspanning
Vrijdag: +/- 40 minuten rijden - normale inspanning
Zaterdag: Wedstrijd (Z dressuur)
Zondag: Vrij (minimaal 8 uur op de wei en nog een stukje aan de hand wandelen)


Persoonlijk zou ik de les naar de dinsdag zetten en op maandag een lichte training doen. Bijvoorbeeld in de vorm van een buitenritje van een uur of anderhalf uur.

De reden daarvoor is dat je zelf al aangeeft dat de les een zware training is. Alleen geef je nu na die zware training eigenlijk geen hersteltijd tot je wedstrijd.

Na de zware les kun je de longeerdag plannen. Zo geef je een dag om te herstellen. Dan donderdag en vrijdag normale lichte training en eventueel zelfs een vrije dag.

Dus dan krijg je:

Maandag buitenrit/lichte inspanning
Dinsdag les
Woensdag longeren/lichte inspanning
Donderdag normale training
Vrijdag normale training (evt. vrij)
Zaterdag wedstrijd
Zondag rust

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 10:21 



 
Profiel   

Wat leuk! Ons schema ziet er wel iets anders uit omdat wij nog bezig zijn met de basis.
Ik ben sinds maart in bezit van Gold en de beste man had daarvoor +/- een jaar stil gestaan dus we zijn nu eindelijk op het punt dat we ergens naar toe kunnen werken. We zijn toevallig de laatste tijd wat meer wedstrijdgericht aan het trainen (Lees: B dressuur en de trailer in proberen te krijgen :+ )

Ons schema ziet er zo uit, soms verwissel ik de dagen af, hangt van de week af:
Maandag: Dressuur les van 45 minuten
Dinsdag: +/- 40 minuten rijden, lichte training
Woensdag: Longeren zonder iets
Donderdag: +/- 40 minuten rijden
Vrijdag: Les grondwerk
Zaterdag: Naar buiten en anders longeren of vrij
Zondag: +/- 40 minuten rijden

Er valt meestal wel een dag uit dan heeft hij lekker vrij, hij staat, nu zomers, 10 uur buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 10:54 



 
Profiel   

Na een zware inspanning heeft het mijn voorkeur om de dag er na een lichte training te doen waarbij de spieren nog wel even worden opgewarmd, maar niet meer dan dat. Kan zowel met de longe zijn als onder het zadel. En dan afsluiten met lekker buiten een stuk stappen op het harde.

En dan pas een rustdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 12:03 



 
Profiel   

Is dat dan een training? Zeker voor een paard dat veel stil staat (door een kleine paddock, weinig motivatie of zelfs op stal) lijkt me dat beetje bewegen ook gewoon een rustdag. Rust betekent naar mijn idee niet dat ze stil moeten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 13:18 



 
Profiel   

Ik vind dit wel een interessant topic!

Zelf is mijn planning niet altijd even standvastig maar doorgaans rijd ik mijn paard twee dagen achter elkaar en dan een dagje rust. Na een zware inspanning (training met trainer of wedstrijd) krijgt hij een dag actieve rust: stappen aan de hand of licht longeren.

De zwaarte van training hangt er vanaf hoe hij die dag aanvoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:47 



 
Profiel   

Geen schema hier... Paard loopt op Z1 niveau, ook wedstrijden.
Ik rij maar 3 keer per week, en wat ik doe is afhankelijk van hoe hij zich voelt en hoe hij aanvoelt... Ohja, niet geheel belangrijk hoe ik me voel :+ Als ik moe ben kan ik niet veel van hem verlangen omdat ik het niet terug kan geven, als hij stijf is kan ik hem niet gaan overvragen.

Zo houd ik mijn paard soepel en blij.

Buiten die drie keer longeer ik ook niet :n Verder probeer ik af te wisselen in de training natuurlijk.

Eerder reed ik wel regelmatig 4 รก 5 keer per week, maar paard werd er totaal niet gelukkig en/of beter van. Zovaak rijden zat mij gewoon tussen de oren. Had echt wat bevestiging van mijn juf nodig en van mijn bowen therapeut :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:20 



 
Profiel   

Ik reed mijn verzorgpaard 2x in de week, ik geloof dat hij in totaal 4 of 5x gereden werd. Ik liet het af hangen van hoe wij ons voelde hoe inspannend het was en keek dit dus echt per keer aan.

Wij reden geen wedstrijdjes samen dus ik denk dat dat in ieder geval voor minder druk zorgde en dat we daardoor lekker rustig aan, of er hard tegenaan konden zonder dat de kans op wedstrijdsucces zou wegebben :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-19 15:33 



 
Profiel   

Wij hebben per paard een eigen trainingsschema, gerelateerd op de planning voor wedstrijden (bij twee paarden) en op hoe ze het doen. Bijvoorbeeld:

Jong paard die hoefbevangen is geweest en nu langzaam moet afvallen en spieren moet opbouwen:
Dag 1: Vrij
Dag 2: Longeren met of zonder bijzet of dubbele lijnen
Dag 3: Rijden
Dag 4: Vrij
Dag 5: Rijden
Dag 6: Lichte arbeid, longeren of lange lijnen
Dag 7: Vrij

Goed getraind paard wat een wedstrijd (Z2 dressuur) moet lopen en een diep gegronde haat heeft aan alle vormen van longeren:
Dag 1: Dressuurmatige training
Dag 2: vrij
Dag 3: Korte training, vooral naar ontspanning en rechtgerichtheid werken en weinig hogere oefeningen vragen of een sprongetje
Dag 4: Longeren met laag ingestelde (losse) bijzet
Dag 5: Dressuurmatige training
Dag 6: Vrij
Dag 7: Wedstrijd

Zo hebben we nog 2 paarden die een compleet ander trainingsschema hebben. Wij staan op een doe het zelf stal met alleen een buitenbak en werken daarnaast fulltime, het is dus niet dat we alle tijd van de wereld hebben en moeten soms ook midden in de week de planning aanpassen vanwege tijd, het weer of andere mensen in de bak. En dan ligt het natuurlijk ook altijd nog aan wat het paard aangeeft, het kan altijd dat wij iets in de planning hebben, maar dat het paard duidelijk aangeeft dat dat het niet gaat worden die dag, dan bedenken we iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-19 15:39 



 
Profiel   

Waarom longeer je het tweede paard al hij er zo'n hekel aan heeft toch?

En meer algemeen: als ik mijn paard rij wil dat niet automatisch zeggen dat ik dat paard ook aan het trainen ben. Soms is het simpelweg beweging geven. Voor mij is trainen als ik bewust bezig ben om zijn prestaties te verbeteren. Wat iets heel anders is dan zijn conditie en soepelheid bewaren/onderhouden.

Dus als algemene vraag: wat is in jouw ogen trainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-19 15:53 



 
Profiel   

Ik longeer haar omdat ik haar ook zonder de druk van een ruiter beweging wil geven en helaas niet de ruimte heb om haar los te laten lopen. Ze staat de hele dag in de paddock, maar kan nou niet zeggen dat ze dan aan haar spieren werkt. Ze heeft er een gegronde hekel aan, maar werkt wel graag voor je dus doet dan mee en gebruikt dan toch goed haar spieren zonder een ruiter die daar weer in kan tegenzitten of in door kan vragen.

In mijn ogen is trainen elke keer als je met je paard bezig bent, alleen is je doel elke keer anders, trainen kan zijn: de zijgangen verbeteren, lang en laag ontspannen werken. Een training kan 10 minuten duren, een training kan 3 kwartier duren. Dit ligt per keer aan de training en aan het doel wat daaraan gesteld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-19 16:26 



 
Profiel   

Ik doe na een zware training/wedstrijd ook altijd nog iets van beweging.
Mijn schema ziet er ongeveer zo uit:

Ma rust
Di wandelen/longeren (weer afh)
woe les
do dubbele lijnen
Vrij rust/wandelen
zat wedstrijd (jumping)
zo longeren/wandelen (weer afh)

Soms rij ik iets meer maar mijn paard houdt niet van piste werk dus ik probeer zoveel mogelijk buiten te "werken"

Ik denk dat je gewoon heel erg op je gevoel moet afgaan en moet bewaken dat er genoeg afwisseling is in inspanning en ontspanning
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 09:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen