Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 139 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kinderen en sporen

 
Profiel   

En dan doel ik voornamelijk op de echt jonge ruiters. Bijvoorbeeld een 8-jarige, of een persoon van 12. Ik zie namelijk in mijn omgeving regelmatig jonge kinderen op hun pony's rijden met sporen. Behoorlijk wiebelende benen en niet drijven met de kuit, maar dus met het spoortje. Ik heb niks tegen sporen, absoluut niet, mits ze juist gebruikt worden. En ik begrijp dus niet wat een 8-jarige met sporen moet :')

Wat vinden jullie hiervan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 17:41 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit met sporen gereden, voor de meeste pony's is het ook gewoon niet nodig :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 17:46 



 
Profiel   

Ik heb precies dezelfde mening als jij. Sporen opzich prima, máár alleen als je weet hoe je ze moet gebruiken. En zelf ook daadwerkelijk zo goed kunt rijden dat je ze goed kunt gebruiken.

Edit: Ik denk niet dat een ruitertje van van rond de 8 jaar hier toe in staat is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:43 



 
Profiel   

Ik denk dat een ruiter van 8 niet goed met sporen kan rijden inderdaad, maar voor de rest wil ik NIET naar leeftijd kijken :=

Ik vind dat iemand die er niet mee kan rijden echt met z'n poten er van af moet blijven.
Ja, als je er niet mee kan rijden en je ze pakt heb je poten XD

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:46 



 
Profiel   

Ik ben zelf 16 en rijd sinds kort met sporen(afentoe, lang niet altijd). Ik leer er nog mee om te gaan en vind het ook grote onzin dat zo'n kleintje al met sporen rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:47 



 
Profiel   

Nouja als hij/zij ermee kan rijden en de pony het accenteerd. tuurlijk geen probleem. Maar als de ruiter er niet mee kan om gaan. Laat ze dan lekker hobbelen zonder die dingen. Denk dat sporen ook niet echt meerwaarde heeft op die leeftijd want echt 'goed' rijden doen ze toch nog niet. Er zijn uitzonderingen natuurlijk!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:51 



 
Profiel   

Ik heb zelfs kinderen van 6-7 al zien rijden met sporen, meestal op een oudere shetlander dus daarom... :\ |o
Natuurlijk absoluut géén voorstander van deze dingen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:55 



 
Profiel   

Ik heb een beenhouding van lik-me-vesje en zal dus ook geen sporen dragen, ik kan er simpelweg niet mee omgaan.
Snap ook niet dat ouders ermee akkoord gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:55 



 
Profiel   

Ik zie het (via facebook) veel gebeuren met de kids op wedstrijd. Dan trainen ze thuis zonder spoor en gaan op wedstrijd met. Uiteindelijk rijden ze nu constant met spoor :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:56 



 
Profiel   

Ik vind het nogal raar om pour op leeftijd af te gaan. Ik ken een paar kinderen (7-10 jaar) die veel beter rijden dan menig volwassene en ik heb er dan ook totaal geen probleem dat zulke kinderen (rijden vrolijk gp oefeningen en springen met gemak 1m30 parcours) met sporen rijden. De kunde van de ruiter is imo veel belangrijker dan leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 18:58 



 
Profiel   

Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen met sporen die ze er niet uit kunnen houden.
Ik vind sowieso dat veel mensen te makkelijk sporen pakken.
Je moet niet met sporen rijden vind ik, kinderen niet en volwassenen niet.
Ik ben er niet tegen als je ze écht, écht goed gebruikt maar je ziet vaak genoeg dat ze verkeerd worden gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 19:00 



 
Profiel   

Ik heb hier een aantal jaren geleden ook ooit eens een topic over gemaakt. Ik moest een B1 proef jureren met A-pony's en heb hier toen een serieuze ruzie gehad met een van de ouders. Vroeger was het reglement dat je niet met sporen en zweep tegelijk mocht rijden, ondertussen is dit in de lagere klassen wel toegestaan, maar was het reglement op de website van de vereniging nog niet aangepast. Komt er op een bepaald moment een jongetje binnen et zowel sporen en zweep, dus ik zeg tegen de vader dat er niet met sporen en zweep tegelijk mag gereden worden. Vader verbaasd, maar ik had het reglement van de website afgedrukt en hij had er voor gekozen om de zweep aan de kant te leggen.
Toen het jongetje eenmaal bezig was stompte hij continu met zijn sporen, die benen gingen alle kanten op. Ik had op zijn protocol geschreven dat het wel wat rustiger aan mocht met die sporen, maar hij had alsnog een nette proef gereden voor zijn leeftijd.
Even later, tussen twee deelnemers, in komt diezelfde vader van dat jongetje naar me toe gestormd, tierend dat hij naar het secretariaat was gegaan en dat er wél met sporen en zweep gereden mocht worden, eiste dat zijn zoon de proef opnieuw mocht afleggen, en waar haalde ik het lef wel niet vandaag om zo'n opmerking op zijn protocol te schrijven. Ik heb toen gewoon rustig geantwoord dat ik niet op de hoogte was dat dat ondertussen wel mocht aangezien het zo nog op het reglement op de website stond, en dat zolang zijn zoon zijn beentjes niet stil kon houden hij beter zonder sporen zou rijden. Had ik beter niet gezegd, want toen begon hij me uit te schelden dat ik een betwetende snotneus ben en dat die pony niet vooruit is te krijgen zonder zweep en sporen. Er is toen iemand van het bestuur tussen moeten komen die hem probeerde uit te leggen dat het niet mijn fout was aangezien de website niet meer up to date was, maar daar wou die vent niks van horen. Ben blij dat ik hem niet meer ben tegengekomen op wedstrijd, wat een nare man :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 19:02 



 
Profiel   

Mijn dochter vond het ook wel interessant maar mag het nog niet. Daarentegen ken ik jonge ruitertjes die wel bekwaam zijn voor sporen dus een leeftijd wil ik er niet op plakken.

Overigens rij ik zelf met springen bewust zonder spoortjes, omdat ik enorme kapstokken heb nog. Dat vind ik niet fair voor de paarden, eerst beter zitten dan pas sporen. Terwijl ik dressuurmatig wel regelmatig een spoortje omdoe. Ook als volwassene moet je kritisch kijken naar jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 20:57 



 
Profiel   

leeftijd maakt niet zoveel uit...wel een stil been en een onafhankelijke zit.Heb ik trouwens nog nooit gezien bij een 8 jarige :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-15 21:14 



 
Profiel   

Het heeft met leeftijd te maken maar eigenlijk ook weer niet haha.
Kindjes van 6-7 hebben nooit genoeg ervaring om goed met sporen te kunnen rijden en letten er meestal nog niet echt op wat hun benen aan het doen zijn tijdens het rijden.
Aan de andere kant: er zijn genoeg volwassenen die zowat gaten in hun paard prikken met hun sporen met hun zwaaiende benen (het is bijna alsof ze er mee weg willen vliegen).
Er zijn heus wel een paar kinderen tussen de 12 en 18 die een stuk beter met sporen kunnen omgaan dan de gemiddelde persoon in die leeftijdsgroep, maar er geldt altijd dat je per individu moet kijken.
Leeftijd maakt niet uit: sommige mensen zijn gewoon (nog) niet geschikt om met sporen te rijden.

Zelf heb ik nooit met sporen gereden. Ik heb er dus niet enorm veel verstand van.
Ik heb me tot nu toe prima gered zonder, en ik ben bang dat ik een paard pijn ga doen aangezien ik die dingen nooit gebruikt heb. Ik heb op zich wel een goede houding en ben rustig met hulpen, maar toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 19:16 



 
Profiel   

Ik ben het er mee eens dat zo'n kleintje geen sporen nodig heeft. Echter vind ik dit niet leeftijd gebonden. Helaas zie ik genoeg 'volwassen en jong volwassen' ruiters die de sporen niet gebruiken waar ze voor bedoeld zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 19:19 



 
Profiel   

ikzelf ben 12 en heb op mijn shetlander wel een spoortje nodig, Maar dat zijn hele kleine stompen sporen... Ik heb geen wiebelbenen dus hij heeft er geen last van. Ik heb ken wel een meisje die had grote scherpe sporen aan en een zweep. ( onze lesgeefster was even naar het toilet) en dat meisje begon aan de teugels te trekken, te slaan met de zweep en ze zat been te geven. Toen werd ik boos. Toen stopte ze wel...
Ik vind dat je alleen sporen moet geven als je ermee om kan gaan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 19:19 



 
Profiel   

koosje14 schreef
Ik heb nog nooit met sporen gereden,


Wat voegt dit aan deze discussie toe? :P


Sporen zijn er alleen voor de verfijning, dus wanneer het echt nodig is in je training dat je paard flink scherp aan je been staat. Ook dan hoeft het niet persé maar kan ik het me wel goed voorstellen. Ik zou juist voor een beginnende ruiter en al helemaal een kind van 8 het absoluut afraden om met sporen te rijden. Krijg je luie ruitertjes van zou ik zeggen :roll: drijven met je benen! Paard of pony aan het been krijgen zonder hulpmiddelen anders leer je nooit goed rijden imo.

Nu is het natuurlijk niet zo dat we de kinderen hier op aan moeten kijken maar eerder de ouders of instructie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 19:20 



 
Profiel   

Citaat
Kindjes van 6-7 hebben nooit genoeg ervaring om goed met sporen te kunnen rijden en letten er meestal nog niet echt op wat hun benen aan het doen zijn tijdens het rijden.


Je hebt er hier in de regio best al veel uit paardenfamilies die vermoedelijk als kind van twee al begonnen zijn. Zie je zo'n gup van 7 of 8 jaar bloedfanatiek een parcours van een meter rondspringen of al hartstikke netjes een L proef rondsturen. Die kindjes hebben nogal eens veel meer feeling en handigheid dan menige volwassene.

Mijn kinderen vallen er niet onder maar ik zal zeker de jeugd niet uitvlakken zelf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 20:00 



 
Profiel   

Mijn instructrice zegt ook wel is eigenlijk zou je nu een spoortje moeten hebben. Ik heb ze gister met de les voor het eerst omgehad en opzich viel het me mee. Had gedacht dat paardjelief zou protesteren omdat ik haar misschien wel in de weg zou zitten. Thuis durf ik het nog niet, maar in de les bevalt het me goed en krijg ik gelukkig goede aanwijzingen zodat ik ze niet ga gebruiken als het niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 20:10 



 
Profiel   

Zelf vind ik dat een jong kind niet met sporen mag en kan rijden maar ook niet met bit,
Wat is het doel van een spoor , veel volwassenen weten dat niet eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 23:27 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat het kinderen vaak te snel wordt toegestaan om met sporen te rijden.

Zelf rijd ik bijna nooit met sporen omdat ik naar mijn mening nog niet op ieder paard mijn benen daar stil genoeg voor kan houden.

Ieder paard moet ook zonder sporen te rijden zijn. Als je het gevoel hebt dat je niet fijn kan rijden zonder denk ik dat je ook naar je eigen rijden en de manier van het geven van je hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-15 22:56 



 
Profiel   

Ik denk meer dat kinderen in het algemeen minder motorisch zijn ontwikkeld qua stille beenligging in vergelijking met volwassene.
Natuurlijk heb je ook uitzonderingen er tussen zitten, dat jonge ruitertjes die goed met sporen kunnen rijden en er ook daadwerkelijk bekwaam over zijn.

Zelf zou ik niet zo snel naar sporen grijpen als ouder over mijn kind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-15 23:05 



 
Profiel   

Ik ben 12, en rijd inmiddels Z1. Aardig stille benen, en bijna geen gebruik van mijn spoortjes. Rij sinds ongeveer mijn 10e met spoortjes, omdat ik al redelijk snel een stille beenligging had. Ben er zelf ook erg op tegen, omdat ik vind dat je moet je kuit moet leren drijven, maar als je een stille beenligging heb en je gebruik zo goed, is er niks mis mee. Heb zelf wel de kleinste spoortjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-15 13:51 



 
Profiel   

Sommige kinderen van 8 gebruiken ze beter dan de volwassenen +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-15 17:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 139 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen