Kinderen en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:44

Ik rijd zelf ook met sporen ( ik ben 13). Maar opzich word het in mijn klasse vrijwel door iedereen gebruikt. En ik rijd met spurslow dus ja ik kan ook niet zonder spoorXD

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:20

AQHAProud schreef:
Ik rijd zelf ook met sporen ( ik ben 13). Maar opzich word het in mijn klasse vrijwel door iedereen gebruikt. En ik rijd met spurslow dus ja ik kan ook niet zonder spoorXD


wat is een spurslow? :o

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:17

Spurslow gebruiken we in de western:) Dus als ik mijn spoor aandruk dan gaat mijn paard langzamer:)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:18

Dit gebruiken btw niet alle western ruiters. Ik denk dat veel recreatieve western ruiters het niet eens kennen. Maar de pleasure wedstrijd ruiters misschien wel:)

Justme_24
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:06

Sporen is eigenlijk alleen nodig als het paard minder goed reageert op been... ik heb niks tegen sporen maar ik mocht er pas mee rijden toen ik doorzittend mn benen helemaal stil kon houden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:50

Justme_24 schreef:
Sporen is eigenlijk alleen nodig als het paard minder goed reageert op been... ik heb niks tegen sporen maar ik mocht er pas mee rijden toen ik doorzittend mn benen helemaal stil kon houden.


Hier ben ik het dus niet mee eens.. Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:14

Op de manege of mangeniveau, nee. Ik heb ook wel eens 8-jarige zien rijden waarvan ik dacht: Dat is een talentje. Dan heb ik er weinig problemen mee.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:27

Gizeppie schreef:
Justme_24 schreef:
Sporen is eigenlijk alleen nodig als het paard minder goed reageert op been... ik heb niks tegen sporen maar ik mocht er pas mee rijden toen ik doorzittend mn benen helemaal stil kon houden.


Hier ben ik het dus niet mee eens.. Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..



Mee eens! Pas als je paard helemaal precies voorwaarts is aan je been, dan pas een spoortje als dat nodig is voor die oefeningen inderdaad!

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:11

ik rij zelf niet met sporen maar kinderen uit mijn les wel...
zelf zie ik dan als de paarden iets niet doen/goed doen, dat ze dan meteen gaan 'schopen' met die sporen.
natuurlijk niet iedereen dat. als je weet hoe je er mee om moet gaan zou ik zeggen ga ervoor!

soms zie ik dan ook weleens dat ze de sporen voor niks om doen. licht er natuurlijk ook aan op wat voor paard je zit :D

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:08

Citaat:
Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..


Zo heb ik het mij ook laten vertellen, over die verfijning.

Zelf denk ik dat het gewoon een erfenis van het slagveld is.

Ik heb paarden gereden voor wie de beenhulpen voor travers erg simpel waren: je zet de beweging in met zit, 'intentie' gewicht en die teugel tegen de hals, het buitenbeen duwt op de gewone plek (alleen bij galop buitenbeen achter de singel).
Altijd prima resultaat zonder spoor.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..


Zo heb ik het mij ook laten vertellen, over die verfijning.

Zelf denk ik dat het gewoon een erfenis van het slagveld is.

Ik heb paarden gereden voor wie de beenhulpen voor travers erg simpel waren: je zet de beweging in met zit, 'intentie' gewicht en die teugel tegen de hals, het buitenbeen duwt op de gewone plek (alleen bij galop buitenbeen achter de singel).
Altijd prima resultaat zonder spoor.


Ik krijg dit idd ook voor elkaar zonder een spoor hoor.. ;) Maar helaas is het in het ZZ verplicht..

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:02

...de stang hoeft niet meer in, maar de spoor moet nog steeds aan de laars, begrijp ik.
(Gebruik hoeft niet.)

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:06

Ik vind sporen niet leeftijdgebonden. Liever een kind die deze correct gebruikt dan een volwassene die onnodig veel zit te prikken.
Helaas zie ik veel kinderen die ze niet netjes gebruiken... Sowieso veel trekkende en prikkende kinderen, naar mijn idee waren we vroeger veel later met het “Anky willen zijn” en langer aan het spelen.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:25

k ben persoonlijk van mening dat het niet leeftijdsgebonden is maar vaardigheidsgebonden.
Ik heb volwassenen zien rijden die hun been er behoorlijk intrappen met elke stap, maar er rijden bij ons ook meisjes van 7 a 8 jaar oud die een hoger rijniveau hebben als ik.
Bij dat soort kinderen zie ik er niet echt een probleem in. Wel ben ik van mening enkel met een spoor te rijden waar nodig. Ik gebruik ze zelf ook, zal heel eerlijk zijn. Maar niet continu, ik gebruik persoonlijk mijn spoor bij de paarden waarvan ik het idee heb dat het als hulpmiddel helpt.
Is het niet nodig? Dan laat ik ze graag aan de kant liggen.