Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Is rijden wreed?

 
Profiel   

Oef, als je het motto hebt dat een dier niet mag werken voor jouw plezier wat een leed kun je dan zien bij honden. Schaapdrijven, speuren, behendigheid en ga maar door. Auw
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 17:09 



 
Profiel   

Ik vind rijden niet wreed. Tenmiste, als het op een harmonieuze manier gedaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 16:54 



 
Profiel   

Als we ze goed behandelen en ze een goed huisje hebben is het echt niet wreed om te rijden...gaat er ook om hoe je met je paard/pony omgaat en hoe je hem berijdt (bit, sporen etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 16:57 



 
Profiel   

quickie schreef
Oef, als je het motto hebt dat een dier niet mag werken voor jouw plezier wat een leed kun je dan zien bij honden. Schaapdrijven, speuren, behendigheid en ga maar door. Auw

Van de zaken die je daar opnoemt veroorzaakt slechts het schapen drijven een zekere mate van dierleed, en dat zijn niet de honden, maar de schapen die eronder lijden. Mijn mening is dat dat acceptabel is als het tot een minimum beperkt wordt, en het doel de middelen heiligt. Je kunt er vraagtekens bij zetten als iemand dit puur voor zijn lol doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 17:02 



 
Profiel   

Ach, als er iets wreed is dan is het de natuur zelf wel.


Biologische paprika's? Lekker hoor, maar dat de rupsen die onschuldig hun maaltje zochten levend worden opgevreten door de maden van sluipwespen is zeker geen dierenmishandeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 19:16 



 
Profiel   

Ik zou de vraag anders stellen, het woord wreed, is volgens mij niet de kwestie. Dat zou heel makkelijk te beantwoorden zijn, dat ligt aan hoe er gereden wordt.

Maar de achterliggende vraag: is het gebruiken van dieren voor ons eigen plezier ok of niet. Dat vind ik een supermoeilijk dilemma.

Als je een paard vraagt wil jij een zadel op je rug en werken, dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat hij lekker grazen in de wei leuker vindt.

Ik geloof dat je niet alles over 1 kam kunt scheren. Ik zou de extremen van de paardensport wel weg willen hebben. Dus waar erge ongelukken mee gebeuren en waar geslagen en gemept wordt en waar vaak blessures mee ontstaan. Dus races, springen met extreme hindernissen, rodeo's, jachten, etc. Ook weet ik niet wat ik van dubbele bitten in de hoge dressuur vind. Of eigenlijk weet ik het wel, ik vind het 3x nix.
Vrijheidsdressuur daarentegen, daar zit nauwelijks dwang achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 19:33 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Ach, als er iets wreed is dan is het de natuur zelf wel.


Biologische paprika's? Lekker hoor, maar dat de rupsen die onschuldig hun maaltje zochten levend worden opgevreten door de maden van sluipwespen is zeker geen dierenmishandeling?



Ach ja, neem grootje in de maling.

"Lekker gif waar niet alleen insecten aan doodgaan: hartstikke tof!"

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 19:37 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Ach, als er iets wreed is dan is het de natuur zelf wel.


Biologische paprika's? Lekker hoor, maar dat de rupsen die onschuldig hun maaltje zochten levend worden opgevreten door de maden van sluipwespen is zeker geen dierenmishandeling?


Ach, er zijn veganisten die serieus vijgen in de ban hebben gedaan omdat een vijg bevrucht wordt door een piepklein vliegje dat opgesloten raakt in de vijg en zo kansloos sterft op de werkvloer.
Ook al zoiets gemeens van de natuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 20:05 



 
Profiel   

Ik speel horseball, volgens heel Bokt mishandelen wij onze paarden.

Naar mijn mening komt er veel meer bij kijken dan enkel (onderdelen van) het rijden. Je kunt niet per tak zeggen of een paard een goed leven heeft of niet. Het hangt van zijn hele leefomgeving en situatie af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-18 15:41 



 
Profiel   

Onze paarden zijn denk ik beter af als in de levende natuur, waar ze achterna gezeten worden en niet de rust hebben die ze hier hebben op de grote weide en 24 uur buiten met fijne stal. Wij kunnen al een tijd wegens blessure leed niet rijden en ik heb serieus het idee dat de paarden het net zo goed missen als wij. We zijn nu toch wat minder bij elkaar daar een paard vooral rust moet hebben en dus niets mag doen (liever ook geen sprintje trekken op de wei hetgeen ze ook niet doen).

Ik ben het helemaal eens met Monique1963:

Monique1963 schreef
Ik zou de vraag anders stellen, het woord wreed, is volgens mij niet de kwestie. Dat zou heel makkelijk te beantwoorden zijn, dat ligt aan hoe er gereden wordt.

Maar de achterliggende vraag: is het gebruiken van dieren voor ons eigen plezier ok of niet. Dat vind ik een supermoeilijk dilemma.

Als je een paard vraagt wil jij een zadel op je rug en werken, dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat hij lekker grazen in de wei leuker vindt.

Ik geloof dat je niet alles over 1 kam kunt scheren. Ik zou de extremen van de paardensport wel weg willen hebben. Dus waar erge ongelukken mee gebeuren en waar geslagen en gemept wordt en waar vaak blessures mee ontstaan. Dus races, springen met extreme hindernissen, rodeo's, jachten, etc. Ook weet ik niet wat ik van dubbele bitten in de hoge dressuur vind. Of eigenlijk weet ik het wel, ik vind het 3x nix.
Vrijheidsdressuur daarentegen, daar zit nauwelijks dwang achter.

aarden het net zo goed missen als wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 08:19 



 
Profiel   

Als je merkt dat je paard het niet fijn vind zou ik het eerst verder proberen en als hij echt heel raar gaat doen zal ik wel bitloos rijden. Maar als je paard het prima vind is het natuurlijk geen dierenleed. En ik denk ook weer zo van: "Jij doet wat voor je paard, het paard doet wat voor jou." Met dit bedoel ik als je goed voor je paard zorgt. Dan gaat het paard denken: "Haar mag ik wel" en dan vind hij het geen probleem dat jij op zn rug zit. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! xx

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 12:49 



 
Profiel   

Rijden zonder bit en een scherpe duwende neusriem kan schadelijker en wreder zijn dan een zacht appelbitje

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 23:11 



 
Profiel   

Rijden is niet altijd wreed

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-18 23:13 



 
Profiel   

Ja.

Wie gaf ons ooit het recht op zo'n dier te stappen die zich daar niet tegen kan verzetten.
Bovenal verzetten z zich meestal ook al bij het inrijden, wij zijn zo naïef te denken dat dit hoort maar het paard wil het gewoon niet, het is tegen zijn natuur in.

Rijden is wreed

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 07:36 



 
Profiel   

Nee, ik vind paardrijden niet wreed.

Helaas zie ik wel vaak mensen hun paard op wrede wijze rijden / aanpakken. Overigens, ...meestal met de beste bedoelingen, gek genoeg. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 08:27 



 
Profiel   

Ik heb alleen de openingspost gelezen en het filmpje gekeken.

Voor mij is dat weer zo'n verregaand idee wat ook oa de rewilders hebben.

Paardrijden is niet per definitie wreed, denk ik.
Maar je moet wel kijken naar of jij wel op het paard past, dus niet te zwaar bent.
Kijken of je het paard genoeg lichamelijk ontwikkeld om dat te gaan doen.
En hoe doe je dat, er zijn mensen die ik wreed vind door de hulpmiddelen en de wijze van training en de manier waarop ze een paard zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 08:46 



 
Profiel   

Arabier schreef
Ja.

Wie gaf ons ooit het recht op zo'n dier te stappen die zich daar niet tegen kan verzetten.
Bovenal verzetten z zich meestal ook al bij het inrijden, wij zijn zo naïef te denken dat dit hoort maar het paard wil het gewoon niet, het is tegen zijn natuur in.

Rijden is wreed

Misschien eens op een andere manier zadelmak maken dan.
Ik heb er dit jaar weer 2 jonge onder het zadel, geen van beide heeft zich verzet.
Alles in rust, met een knuffel en een aai. En ze laten zo op zich hangen, dan is het been erover ook geen gedoe.
En zitten al net zo min.

En ik geloof niet dat ze het als wreed ervaren al die extra aandacht en knuffels en lieve woordjes.
Daar willen ze best wel een ruiter voor dragen in ruil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 08:52 



 
Profiel   

Op de trainingsstal waar ik veel kwam gaf inrijden nauwelijks meer verzet dan voetje aanleren. De ene meer dan de ander, een heel enkele keer een explosie (vaak dan met het wennen van het zadel, niet met het wennen aan de ruiter). Voetje aanleren vinden een hoop paarden ook enigszins stressvol aan het begin. Het is het weggeven van de vluchtmogelijkheid namelijk, maar dat maakt het nog niet slecht.

Ik wil binnenkort het trainen van de oudste van de paarden ook weer oppakken. Niet per se het rijden, want dat is vanwege mij nu niet verstandig, maar wel weer dingen aanleren, laten luisteren (anders dan braaf meelopen van stal naar buiten en terug en braaf poetsen ondergaan). Mogelijk leer ik hem in het tuig lopen, misschien zelfs wel voor de kar inparkeren. Want iets doen vindt hij echt leuker. Ook als dat niet rijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 08:59 



 
Profiel   

darkadia schreef
Maar die 300 geteste paarden, is daar ook van bekend wanneer ze zijn ingereden? En hoe vaak per week? Hoe lang een sessie was etc? Zijn ook allemaal dingen die van invloed zijn. In het filmpje wordt gesproken over inrijden op 2jarige leeftijd. Wat in draf en rensport idd vaak wel zo is, maar andere takken zie je toch wel dat mensen wat later beginnen (hoewel ik ook 3 eigenlijk nog te vroeg vind).


300 maar??? er zijn er al 7,7 miljoen paarden in europa...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 09:33 



 
Profiel   

enjoymyhorse schreef
Arabier schreef
Ja.

Wie gaf ons ooit het recht op zo'n dier te stappen die zich daar niet tegen kan verzetten.
Bovenal verzetten z zich meestal ook al bij het inrijden, wij zijn zo naïef te denken dat dit hoort maar het paard wil het gewoon niet, het is tegen zijn natuur in.

Rijden is wreed

Misschien eens op een andere manier zadelmak maken dan.
Ik heb er dit jaar weer 2 jonge onder het zadel, geen van beide heeft zich verzet.
Alles in rust, met een knuffel en een aai. En ze laten zo op zich hangen, dan is het been erover ook geen gedoe.
En zitten al net zo min.

En ik geloof niet dat ze het als wreed ervaren al die extra aandacht en knuffels en lieve woordjes.
Daar willen ze best wel een ruiter voor dragen in ruil.


Ik maak geen paarden zadelmak want ik ben dus tegen rijden, dus ik kan het niet anders doen haha.

Zeg overigens niet dat mensen hier hun paarden fout behandelen, ik zeg alleen dat ik rijden eigenlijk niet vind horen, maar het maakt me niet heel veel uit eigenlijk, onze maatschappij is toch al naar de klote hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 09:38 



 
Profiel   

Maar je bent tegen doordat je ziet dat paarden zich verzetten.
Dat is je mening baseren op mensen die verkeerd inrijden. Veel kans te gehaast en stappen overslaan.
En dan moet je ook stoppen met omgaan met paarden. Want voetje optillen is net zo min vrije wil. Met jou meelopen om te gaan borstelen ook niet. Even om moeten op de poetsplaats ook niet.
Jonge paarden zullen dat vaak ook tegen verzetten tegen het omgaan, moeten ook leren voor druk te wijken.
Ook mee ophouden dan. Dat is wreed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 09:43 



 
Profiel   

Misschien ben ik er ook wel heelmaal niet tegen besef ik net, ik weet niet waarom maar dit topic heeft me even aan he denken gezet:
Een paar jaar geleden woonde ik in zuid Amerika en daar reed ik op Rancho's , we reden daar vooral pasofino maar ook gewoon.
Hierbij stonden de paarden daar gewoon in het veld, het was misschien 30 graden en er was droogte, maar ze hadden water en bomen met schaduw, en ja, er reden soms 8 jarige beginnetjes zonder cap op, gevaarlijk... Maar het was zo klassiek voor de paarden, als de paarden wegsprongen kregen ze geen klap met de zweep (Wat veel gebeurt op manege's ) maar werden ze rustig gehaald.
Er werd ook vaak geklaagd door ouders dat ze de paarden beter hadden moeten "opvoeden" maar die paarden leefden daar echt als vroeger...

Toen ik weer naar Nederland ging schrok ik echt van hoe hier gereden word, ik was gewend dat mensen reden om ergens heen te gaan (Ja, mensen gingen echt gewoon te paard naar de supermarkt etc) of voor de grap, maar hier werd ik meteen in een hokje gezet, "Beginner" omdat ik geen figuren kon rijden, ik had er zelfs nog nooit van gehoord! Wij gingen gewoon het bos in en kwamen terug...
Hier moet het paard mooi ontspannen lopen, en dat is goed, als een paard zo loopt. Maar door dat principe van "Aan de teugel lopen" zijn mensen het gaan faken door rollkur bijvoorbeeld.

En waarom moet zon paard een perfecte gebroken lijn kunnen lopen, ik snap het niet helmaal, dat paard heeft daar echt geen lol van hoor, waarvoor doe je het dan? Voor jezelf? Zodat je meer prijzen en geld kan winnen?

Sorry voor dit lange nutteloze bericht moest even mn gedachten kwijt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 09:57 



 
Profiel   

Die gebroken lijn, of welk figuur dan ook is om een paard aan 2 zijdes even soepel te krijgen.
En dat willen we zodat hij juist beter een ruiter kan dragen, ook als je er alleen maar een buitenrit mee gaat maken.

Rollkur is gelukkig ook erg veel tegenstand tegen, ik vind dat dus ook wreed. Maar dat maakt voor mij rijden in het algemeen nog niet wreed. Dat is maar een klein groepje mensen die daar aan doen.

Ik heb leren rijden op een manege waar de paarden de hele dag in de wei stonden, ook in de winter.
Voor de lessen werden ze binnen gehaald, in de zomer daarna weer buiten, in de winter in de nacht wel binnen.
Ik heb leren rijden met het motto als het paard niet doet wat jij wilt is dat omdat je als ruiter niet duidelijk bent, niet omdat het paard stout is.

Ook daar werd geleerd dat als je paard ontspannen is dat hij aan de teugel komt, zo niet, ja dan niet :)

Dus het is echt niet overal slecht.
En laten we dat goede onderwijzen zodat de slechte vanzelf verdwijnen :)
Stoppen met rijden geeft niemand het voorbeeld dat het ook prettig kan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-18 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen