Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Is rijden wreed?

 
Profiel   

Zoals al vaker hier gezegd: Paardrijden an sich vind ik niet wreed, maar het gaat er natuurlijk om hoe een paard behandeld wordt om te zeggen of het voor dat paard wreed is of niet, ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn.
Ik heb overigens wel degelijk wilde paarden (pony's) met doorgezakte ruggen gezien :+
Dit waren oude kleine pony's (schat rond de 1.20) die elk jaar een veulen krijgen. Dus zelfs dat argument gaat niet op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-16 16:59 



 
Profiel   

Riraito schreef
amyyy55 schreef
Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..


Some crazy meat eaters :')

Nee, even serieus. Het hele natuurlijke, wilde leven lijkt mij ook een beetje te mooi gemaakt. Het liefst zou ik het dier diezelfde beleving geven, maar dan zonder alle ongemakken. Helaas zal je daar nooit een weide voor hebben die groot genoeg is. Maar mocht ik ooit een paard hebben later, dan weet ik niet of ik er een zadel op leg. Een paard accepteert ons, maar een groot deel van de paarden wordt wel degelijk gedwongen. Protest, stress, gaat misschien wel weer over, maar ik zie het meer als 'ik leg me er maar bij neer'. Ons leventje is ook niet zonder zorgen, wij moeten ook werken, maar mijn dieren hoeven niks. Alleen leven.


Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-16 21:18 



 
Profiel   

Ik denk dat je wel iets aan schade aanbrengt, maar dat ligt meer aan hoe je rijd etc.

ben je op gewicht, heb je goed passend zadel, heb je een goede houding, rijd je bijv. 1 uur in de week en dat soort dingen, zal je minder schade aanbrengen dan als je precies het tegenovergestelde hebt.

Ik denk eigenlijk ook wel dat de beweging heel veel uit kan maken. Staat je paard de hele dag in de stal, zal het niet alleen saai zijn voor je paard maar je paard zal ook stijver worden. Paarden die veel op de wei staan (denk dan 24/7 in de zomer, winter alleen 's nachts binnen bijv.) krijgen veel meer beweging en worden dus ook losser. Ik denk dat dat ook wel heel veel uitmaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-16 21:32 



 
Profiel   

amyyy55 schreef
Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze :)


Natuurlijk klopt niet alles en de meeste van haar filmpjes gaan over extremen of US standaarden. Maar er zitten zeker punten van waarheid in.

Ik geloof zeker dat sommige paarden het werk leuk vinden, maar soms is het ook de enige afleiding die ze krijgen. Ik heb er zelf ook net weer wat lesjes op zitten sinds jaren niet gereden te hebben en nog steeds vind ik het moeilijk. Ik zit het paard dwars, paard wil niet in galop. Pure miscommunicatie, wordt paard daar nu zo blij van? De manege zelf is prima hoor, niets dan lof, paardjes lekker buiten en maar een paar uurtjes werken per week. Maar ik voel me soms egoïstisch dat ik op het paard stap, hij is ten slotte geen fiets zonder gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-16 22:37 



 
Profiel   

Riraito schreef
amyyy55 schreef
Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze :)


Natuurlijk klopt niet alles en de meeste van haar filmpjes gaan over extremen of US standaarden. Maar er zitten zeker punten van waarheid in.

Ik geloof zeker dat sommige paarden het werk leuk vinden, maar soms is het ook de enige afleiding die ze krijgen. Ik heb er zelf ook net weer wat lesjes op zitten sinds jaren niet gereden te hebben en nog steeds vind ik het moeilijk. Ik zit het paard dwars, paard wil niet in galop. Pure miscommunicatie, wordt paard daar nu zo blij van? De manege zelf is prima hoor, niets dan lof, paardjes lekker buiten en maar een paar uurtjes werken per week. Maar ik voel me soms egoïstisch dat ik op het paard stap, hij is ten slotte geen fiets zonder gevoel.


Tja daar kan ik me wel in vinden. Mijn fjord houdt niet van bakwerk.. Dit is echter wel nodig om recht te richten(kan ook aan de hand, amar vind erop toch makkelijker)

Buiten vind hij wel erg leuk en springen af en toe ook. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-16 15:21 



 

amyyy55 schreef
Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze :)


Dat is natuurlijk je goed recht, maar valt ook wel een beetje in de categorie 'slecht onderbouwd' toch :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-16 15:25 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
amyyy55 schreef
Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze :)


Dat is natuurlijk je goed recht, maar valt ook wel een beetje in de categorie 'slecht onderbouwd' toch :D


Ja klopt, ik Was ook niet aan t proberen om het goed te onderbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-16 17:20 



 
Profiel   

Uiteraard is paardrijden schadelijk voor het lichaam. Ze zijn immers niet geboren met een ruiter op hun rug :P Maar betekent dit dat we opeens met z'n allen moeten stoppen? Natuurlijk niet! Als niemand ooit paarden had gehouden zouden ze nu waarschijnlijk zelfs een bedreigde diersoort zijn (dat laatste heb ik uit een wetenschappelijk onderzoek, als ik de link vind plaats ik die er achteraf wel bij).

Natuurlijk kun je er wel alles aan doen om het rijden comfortabeler te maken voor het paard. Hier bestaan, zoals bij zo veel andere dingen in onze sport, veel misvattingen over.

De misvattingen:
- 'bitloos rijden is beter voor je paard dan met bit rijden' Wanneer een bit juist gebruikt wordt is het eigenlijk niet schadelijk. Wanneer er op een juiste manier bitloos gereden wordt, is bitloos ook niet schadelijk. Met een scherpe hackamore kan je ook veel schade aanrichten, en datzelfde geldt ook voor een gewone trens of een zwaarder bit.
- 'een barebackpad (bbp) is natuurlijker' Ja, voor jou voelt een bbp natuurlijker aan dan met een zadel, maar we vergeten soms waarom mensen zadels hebben ontworpen: om je gewicht te verdelen over een grotere oppervlakte en zo de druk op de rug van het paard te verkleinen. Een bbp heeft minder 'middelen' om de druk te verspreiden: het is eigenlijk een veredeld, meestal wollen, zadeldekje.
- 'sporen zijn mishandeling' Net het zelfde als met het bit: bij sporen hangt het er vanaf hoe ze gebruikt worden. Ze dienen als middel om je hulpen te verfijnen, dus niet om je paard sneller te laten gaan. Ruiters die met sporen rijden, moeten deze verantwoordelijkheid op zich nemen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben NIET tegen zonder zadel en bitloos rijden. En al helemaal niet tegen paardrijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-16 17:20 



 
Profiel   

maralyn schreef
Sporen hoeven niet wreed te zijn.
Het is voor het verfijnen en minimaliseren van de hulp. Omdat het paard zo goed is opgeleid dat de omstanders bijna niet meer kunnen zien welke hulpen hij geeft.

Het afmaken zelf is minder zielig dan leed er om heen.
Met renpaarden en springpaarden snap ik die link niet helemaal.
Elke sport heeft rotte appels.
En zelfs op de wei kan n paard zn beenderen breken. Terwijl hier geen verdere leed aan te pas is gekomen.

Hoe mensen hun paarden stallen... 20 uur per dag in stal. Drie uur buiten en één uur training. Dat vind ik wreed.


Edit: ik bedoel dat ik het wreed vind als ze de paarden soms zo intensief gebruiken om te racen of springen dat ze snel blessures krijgen, waardoor ze dus moeten worden afgemaakt terwijl dat anders waarschijnlijk nog lang niet had gehoeven. En van sporen natuurlijk alleen als je ze verkeerd gebruikt.

Bovendien; het is inderdaad wreed hoe sommigen hun paard stallen, zo'n dier is er niet voor gemaakt om de hele dag in een klein hok te staan met misschien één uurtje beweging. Helemaal mee eens.

Sorry voor de onduidelijkheid :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-16 22:18 



 
Profiel   

Dit is ook iets wat ik mij regelmatig af vraag als ruiter.

Ik merk niet duidelijk dat het paard er onder lijdt (mits je "normaal"rijdt), maar het is ook niet natuurlijk dat wij op een dier zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-16 13:51 



 
Profiel   

Tja het beste is natuurlijk paarden in de vrije natuur..heerlijk vrij..maar ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-16 20:30 



 
Profiel   

Onzebram schreef
Tja het beste is natuurlijk paarden in de vrije natuur..heerlijk vrij..maar ja


Zoals de pony's die hier in het wild lopen in Nederland, die ('s winters) overlijden omdat er te weinig/geen voedsel is? En dat zal niet alleen in NL zo zijn met paarden in het wild. Echt ideaal hoor. :n

Ik vind paardrijden niet wreed zolang je eerlijk bent tegenover je paard, je op een correcte manier traint en je ervoor zorgt dat je al je spullen goed voor elkaar heb (zoals goed passend tuig, jaarlijks tandarts en osteopaat/fysio etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-16 20:37 



 
Profiel   

Change3x schreef
Onzebram schreef
Tja het beste is natuurlijk paarden in de vrije natuur..heerlijk vrij..maar ja


Zoals de pony's die hier in het wild lopen in Nederland, die ('s winters) overlijden omdat er te weinig/geen voedsel is? En dat zal niet alleen in NL zo zijn met paarden in het wild. Echt ideaal hoor. :n

Ik vind paardrijden niet wreed zolang je eerlijk bent tegenover je paard, je op een correcte manier traint en je ervoor zorgt dat je al je spullen goed voor elkaar heb (zoals goed passend tuig, jaarlijks tandarts en osteopaat/fysio etc)

Dat is toch gewoon onderdeel van de natuur?
Moeten we nu alle dieren uit het wild halen om te voorkomen dat ze doodvriezen als het extreem koud is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-16 16:04 



 
Profiel   

Dat zegt ze toch ook niet? Ze geeft enkel aan dat leven in het wild niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dat er bedreigende factoren zijn in de natuur dat bij de mens niet van toepassing is. Mijn paard had zelf ook allang dood geweest in het wild...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-16 16:41 



 
Profiel   

Wreed: nee

Schadelijk: komt veel voor!

Op veel kleine ponys zitten te grote kinderen, dit kan zeker schadelijk zijn voor de rug van de pony. Wees er bewust van dat je soms te groot voor je pony word!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-17 13:50 



 
Profiel   

Het paard moet natuurlijk tijdens het beleren en erna met respect (ook qua welzijn, ...) worden behandelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-17 15:50 



 
Profiel   

Als je je paard forceert en dingen laat doen die het eigenlijk niet kan, is het wreed. Als je gewoon rijdt is het (naar mijn mening) prima. Paarden zijn eigenlijk niet bedoeld om op te rijden, maar ze kunnen het wel aan. Het ligt vooral aan het gewicht en de rijstijl van de rijder.

De schadelijkheid van een bit valt ook best mee. Natuurlijk is het niet fijn voor een paard om een stuk metaal in zijn/haar mond te hebben, maar het is bedoeld om het paard te besturen en ongelukken te voorkomen. Als je een eigen paard hebt kun je het trainen om bitloos te rijden, maar met een eigenwijs/druk of manegepaard is het bijna onmogelijk om GOED bitloos te rijden.


Naar mijn mening is paardrijden niet wreed, zolang je het paard niet forceert dingen te doen die het eigenlijk niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 19:58 



 
Profiel   

Mijn rug is erger versleten door het slepen van zakken voer, mestkarren, uitmesten, bieten dragen, tuig slepen, ... dan mijn paard dat misschien met wat geluk 1x per maand eens wordt gereden en de rest 24/7 in een kudde staat te niksen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 20:02 



 
Profiel   

Het is een beetje volgens mij een non-discussie omdat sedert het ontstaan van de mens deze al vanaf het begin dieren gebruikten,en zoals in deze paarden, om erop te rijden. En dat is niet wreed,dat is gewoon gebruiken maken de ontstane situatie tussen mensen en dier. Denk een beetje aan de welbekende 'evolutie?ladder'. De mens staat bovenaan de evolutie ladder en dan komen pas de dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 15:46 



 
Profiel   

Ik ben ook vegetariër en denk hier ook wel overna. Maar het ligt er net aan denk ik wat jou grenzen zijn. Sommige mensen vinden het houden van dieren opzich al onnatuurlijk en zijn daar op tegen. Maar zelf stel ik niet zulke grenzen. Paardrijden is volgens mij iets dat geen kwaad kan als je het vriendelijk doet en probeert samen te werken. En altijd rekening houden met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 19:49 



 
Profiel   

Mijn antwoord is nee.
Ik vind echter wel dat mensen soms meer rekening mogen houden met het paard.
Gelukkig is het algemeen al bekend dat rollkur echt niet kan, maar er zijn nog veel meer dingen waar de mens op moet letten.
Er zijn ook veel paarden die rijden niet leuk vinden, maar dat vind ik anders dan het meteen wreed noemen, als een kind niet naar school wil is het ook niet meteen wreed als je ze naar school brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 11:46 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik vind heel veel mensen wreed rijden. Paard heeft 0 inbreng en moet maar precies doen wat gevraagd word, vaak de kin nog net niet op de borst.
Paarden in stal houden vind ik ook wreed, evenals het rijden met enkel gebroken bit of prikken met sporen.

Echt er wanneer men echt kijkt naar het paard als wezen en diens behoeftes kan rijden en paarden houden heel mooi zijn. We moeten dan alleen wel af van middeleeuwse principes, maar dat kan ook gewoon.


Absoluut mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 15:15 



 
Profiel   

Is rijden wreed? Dat vind ik onder andere afhankelijk van welk doel de ruiter voor ogen heeft. Bij paarden die alleen maar tellen om te scoren in de wedstrijdwereld is het totaal anders dan bij een recreatief paard. Al heb je onder de recreatieven ook wel ruiters die wreed rijden. Dan is het weer afhankelijk van de band tussen ruiter en paard. Ach ja. Over het algemeen vind ik het niet wreed, mits het paard met respect en liefde wordt verzorgd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 19:48 



 
Profiel   

Riraito schreef
amyyy55 schreef
Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..


Some crazy meat eaters :')

Nee, even serieus. Het hele natuurlijke, wilde leven lijkt mij ook een beetje te mooi gemaakt. Het liefst zou ik het dier diezelfde beleving geven, maar dan zonder alle ongemakken. Helaas zal je daar nooit een weide voor hebben die groot genoeg is. Maar mocht ik ooit een paard hebben later, dan weet ik niet of ik er een zadel op leg. Een paard accepteert ons, maar een groot deel van de paarden wordt wel degelijk gedwongen. Protest, stress, gaat misschien wel weer over, maar ik zie het meer als 'ik leg me er maar bij neer'. Ons leventje is ook niet zonder zorgen, wij moeten ook werken, maar mijn dieren hoeven niks. Alleen leven.

Als jij een paard wil hebben en er niet op wilt gaan rijden,dan kun je een van de zeer vele paarden opvangen die arbeidsongeschikt zijn geworden en daarom wegmoeten. Daar hoef je niet veel voor te betalen en je redt dan een paardenleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 20:20 



 
Profiel   

Je kunt met rijden schade aanrichten. Maar ik vind rijden niet per definitie wreed. Het ligt eraan hoe er gereden wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen