Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:03

Ja jammer , maar ik snap t wel, ik hoop dat wat hij geprobeerd heeft wel een beetje blijft hangen.
Zo abrupt stoppen is ook een beetje apart, je zou denken. Dat er wat gebeurd is

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

Ik had gehoopt dat de KNHS met de aanstelling van Rien een ommezwaai zou maken naar meer paardvriendelijk dressuurrijden en definitief afscheid zou nemen van de "Rollkur" periode.

Maar helaas denk ik dat Rien bij de hedendaagse topruiters geen voet aan de grond heeft gekregen en onvoldoende (niet?) gesteund is door de KNHS om echt deze ommezwaai te maken. Dat de aanstelling van Rien meer "symbool politiek" is geweest als een daadwerkelijke wens tot verandering.

Het zou mij ook helemaal niets verbazen als Rien helemaal niet achter de afvaardiging naar Tryon stond en deze opgedrongen heeft gekregen door de KNHS en verplicht was deze afvaardiging te verdedigen. Mogelijk dat dat de druppel is geweest?
Ik vond in ieder geval de keuze voor Madeleine na haar gele kaart voor onsympathiek rijden in ieder geval heel opvallend niet passen in het beeld dat ik bij Rien van der Schaft heb.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:39

Zoals ik al eerder heb geschreven, hier en in het topic over Rien van de Schaft, zal er nooit iets veranderen! Niet in Nederland, niet in Duitsland, nergens, indien niet structureel ANDERS over de dressuursport wordt nagedacht.
Nu krijgen de meest spectaculair bewegende en/of exact uitvoerende paarden de meeste punten. Alles is geoorloofd als er maar net geen bloed bij vloeit. Als die uitvoering ook nog eens 'licht en ongedwongen' uit ziet, is dat mooi meegenomen. TERWIJL HET JUIST ANDERSOM ZOU MOETEN ZIJN!!! Dit zou tamelijk gemakkelijk en duidelijk verwoord kunnen worden in het FEI-reglement.
En er zou ook onder het publiek een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden in plaats van 'prestatie boven harmonie', moet het publiek het omgekeerde gaan leren waarderen; 'harmonie boven prestatie'. Maar ik vrees dat in een maatschappij waar ongebreidelde prestatiedwang, waar alles verword tot een wedstrijd, zelf het zeer persoonlijk liefdesleven op televisie tot een soort wedstrijd wordt gedegradeerd [en het meer dan zat publiek vind], zie ik het duister in voor een positieve ontwikkeling.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:18

Ik rijd nu een tijdje een paardje (paardje - hij is niet zo groot) van ik geloof ongeveer 5/6. Momenteel oefen ik vooral veel overgangen met hem, staf-drap, stap-galop, en ook weer terug enzo, om het achterbeen goed te trainen. Ook ben ik op zoek naar ontspanning.

Kunnen jullie vanaf deze foto's beoordelen hoe jullie het beeld nu vinden ogen?




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:29

Hmmmm... het eerste wat me opvalt is dat je een enorme stoelzit hebt. Daar zou ik eerst aan werken want zolang jij zo zit zal het dier zijn rug blijven wegdrukken en niet graag gaan ontspannen of het gewicht overnemen naar de achterhand.

Overigens is de stoelzit van de andere ruiter die door beeld flitst ook opvallend. Weet niet of dit tijdens een les is maar als jullie les hebben van dezelfde persoon, dan vermoed ik dat daar weinig aandacht voor is.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:14

Resistance schreef:
Ik rijd nu een tijdje een paardje (paardje - hij is niet zo groot) van ik geloof ongeveer 5/6. Momenteel oefen ik vooral veel overgangen met hem, staf-drap, stap-galop, en ook weer terug enzo, om het achterbeen goed te trainen. Ook ben ik op zoek naar ontspanning.

Kunnen jullie vanaf deze foto's beoordelen hoe jullie het beeld nu vinden ogen?




[ [url=m/oLRx6p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uxjQ49.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eWuBhu.jpg]Afbeelding[/url] ]

U hebt een leuk dier [ter beschikking?]. Ik heb altijd een boontje gehad voor vossen. En ik heb er een boel gehad. ze waren, op één na, ook allemaal tamelijk klein, wat goed past bij mijn gestalte.

Ik ben altijd wat huiverig absolute oordelen te vellen met betrekking tot statische beelden, dus wat ik zeg moet met dat voorbehoud in gedachte, gelezen worden.
Het beeld ziet er helemaal niet slecht uit. Maar misschien zou u moeten proberen de neus iets meer naar voren te laten komen, niet veel, een beetje. Voor deze mate van [geringe] oprichting is de profiellijn naar mijn smaak net iets teveel 'erachter'. Het is niet dramatisch slecht, immers het dier loopt harmonisch [zover men dat van een statisch beeld kan aflezen].
Er zijn nog wel andere indrukken die ik krijg bij het zien van de foto's, maar als ik daar iets over zou zeggen, begeef ik mij zonder bevestiging van bewegende beelden, op erg glad ijs.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:31

Goh , helemaal geen response in dit topic over wat Ingrid zonet en Isabell hebben laten zien met hun toppers ??

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:58

Ik heb het helaas niet gezien Peetstap. Heb jij een linkje waar je het kan nazien?
Ingrid staat wel eerste in de eventing na de cross. 2e in dressuur en foutloze cross binnen de tijd.

Kur op muziek is definitief afgelast lees ik net. Terrein staat helemaal onder water en verder uitstellen kan niet want de paarden vliegen terug. Ben benieuwd of het eventing springen maandag nog doorgaat, want die paarden vliegen ook dinsdag....wat een sof zeg voor een wk dat 1 keer in de 4 jaar is.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:17

Herhaling Ingrid was net op Eurosport, zie je toch weer andere dingen , zoals die oortjes van haar oldenburger _/-\o_

Zelf maar es gaan zoeken naar de rit van isabell :)* , er staat genoeg online.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:48

Ik lees hier veel mee, heb ooit weleens iets gepost maar niet frequent.
Ik wilde inhaken op het bericht van peetstap ivm respons over o.a de rit(ten) van Isabelle Werth.

Landenproef:
Ik zal vast de enige zijn, maar ik zie het niet... Ik zag een amazone die veel met haar hand "bij" moest sturen, regelmatig de teugels overpakt, die scheef zit in galop, die zelf grotere wissels springt dan haar paard, een paard wat wel actief blijft maar niet zakt in bijvoorbeeld de piaffe. Een amazone die niet in het paard zit tijdens de uitgestrekte draf, maar een soort van staat. De laatste lijn vond ik het paard gigantisch zwalken en met momenten scheef worden. Nee ik zie het echt niet waarom zij zo geprezen word. Al haar paarden zijn lang in het lijf, en lopen met het kruis hoog. De aanspanning in ontspanning zie ik niet, ik zie een paard wat dr hals draagt zoals het gebouwd is, en net achter de oren knikt ("valse knik"). Het paard is absoluut lenig en blijft actief, dat dan weer wel.

De special vond ik wel beter, maar als ik vergelijk met Laura Graves met Verdades, hoe muisstil zij zit, hoe makkelijk het eruit ziet als zij rijd, dan kijk ik daar veel liever naar en lijkt mij dat dat meer in het plaatje van correcte dressuur valt.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:55

Ik heb deze proeven niet gezien maar herken het beeld wel different1. Wat ik ook gewoon niet zie is waarom die Bella Rosa zo afgeschilderd wordt als een soort wonderpaard door velen....ik vind er niks an.

Maar ik moet dan wel weer zeggen, ben een watje wat dat betreft, zag een foto van een zeer geëmotioneerde Isabel werth dat haar paard na zo lang blessureleed weer op dit niveau wint...tja dat raakt mij dan wel weer. Maar ja wat ik al zei ben een watje, ondanks dat het niet mijn ding was zat ik ook te janken bij het afscheid van salinero met de witte zakdoekjes...ha ha

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:08

Ik ben t eens met different en oji, ik heb niks met werth, nooit gehad. Ik heb de ritten ook niet gezien op deze we dus daar kan ik ook niks van zeggen.
Ik heb gisteren adelinde zien rijden op horse event en ik heb genoten, zij heeft momenteel mijn voorkeur boven Madeleine en Emmelie.
Peetstap jij noemde in een ander topic dat equiday, ben er geweest en sorry, dat is zo niet mijn ding, lekker laagdrempelig ja, maar ook laag NIVO en ik zag daar dingen die m'n tenen deden krullen, onder t kom van vriendelijk en bitloos untsoweiter zag ik evenzoveel paardenleed als elders.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:42

Deze foto zag ik in het topic van Horse Event voorbijkomen en ik vind dit een correct beeld geven. Delen jullie die mening of zie ik iets over het hoofd?
Ik snap dat het lastig is, omdat het een foto is, maar toch.

Afbeelding

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:47

Neus is achter de loodlijn en nek is niet het hoogste punt (ik doe het haar niet na overigens, daar niet van).
Ter vergelijking:
Afbeelding

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:59

Ah kijk! Bedankt voor het andere voorbeeld ook.
Ik lette met name op de dalende achterhand en het gelijke 'stijgen' van het rechterachterbeen en linkervoorbeen (de gele lijnen op jouw plaatje). Is dan slechts de hoofd-/halshouding niet correct op 'mijn' voorbeeld of klopt het sowieso niet?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:05

De hoofd/halshouding is als het goed is een gevolg van wat er in het lichaam gebeurt, dus als die niet correct is, zegt het iets over het lichaamsgebruik.

Ben benieuwd naar de ideeen/aanvullingen van anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:03

FCSA schreef:
De hoofd/halshouding is als het goed is een gevolg van wat er in het lichaam gebeurt, dus als die niet correct is, zegt het iets over het lichaamsgebruik.

Ben benieuwd naar de ideeen/aanvullingen van anderen!



deze foto heeft als eens op bokt gestaan

FCSA is dat het verschil tussen (goed ) opgeleid en afgericht zijn,

Afbeelding

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:36

Bij het onderste plaatje van MCE is de hoofdhals houding dan wel correct, maar die vind ik er in het lijf dan weer helemaal niet fijn uitzien. Als ik dan naar het totaal kijk zie ik weer liever het plaatje wat ChannelX plaatste. Dat ziet er dan losser en fijner uit in het lijf. Niet perfect vanwege die hoofdhalshouding, maar verder zie ik daar niet zoveel verkeerds aan (maar ik ben geen piaffe expert)Paard is wel helemaal rond met schoft hoger als het kruis. Bij het onderste paard is het paard helemaal niet rond, breekt voor mijn gevoel af in het midden en kruis is hoger als de schoft.


Maar dat is dus wat ik zie, ben benieuwd wat de echte dressuurcracks ervan vinden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:32

Zolang het niet een bewegend beeld is, valt van al die beelden weinig af te leiden. Daarvoor is zeker op het niveau van deze oefeningen de materie veel te complex.

De foto van FCSA, vind ik wel het ideaalbeeld benaderen in die seconde, echter wat heb ik daar aan, als de passen bijvoorbeeld onregelmatig of ongelijk zijn, of alle Schwung ontbreekt.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:43

Zo, dit topic maar weer eens een schopje omhoog geven.

Ik ben benieuwd, wat vinden de mensen in dit topic van de aanstelling van de nieuwe bondscoach dressuur Alex van Silfhout?

Zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van het hoe en wat van deze trainer dus sta er volledig blanco in. Maar ben benieuwd.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:52

Ze hebben iemand die de ''rollkurgang'' in het zadel houdt!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:44

@riegje, wat/wie bedoel je, bedoel je Van Silfhout?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:03

terpentijn schreef:
@riegje, wat/wie bedoel je, bedoel je Van Silfhout?



Ja die bedoelde ik.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:12

zag vandaag wel dit voorbij komen:https://www.horses.nl/dressuur/dressuur-nationaal/van-silfhout-in-de-telegraaf-het-wordt-een-hele-uitdaging/

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:21

Mijn dochter heeft een paar jaar gereden een clinic gereden bij Alex van Silfhout. Georganiseerd door de 1 van de deelnemers van het Johnson (nakomelingen) topic. Vond het een erg goede instructeur met heel prettige benadering. Niks gezien wat maar in de richting van rollkur kwam overigens.
(Toen ook nog een leuke foto van Arlando gescoord, die ze toevallig aan het stappen waren :D :D )