Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:42

Okay, eventjes wat fotootjes van wat ik dan bedoel.

Dit is volgens mij correct. Opwaarts gesprongen, door het lijf, buiging in het vrije achterbeen, waardoor het dus helemaal niet eerder aan de grond hoeft te komen:
Afbeelding
Afbeelding

Ja dit is moeilijk en kost veel kracht, maar daarom is de galop ook juist een moeilijke gang en juist die correctheid in de galop is dus iets waar ik streng op selecteer bij aankoop van een paard.

En dit is volgens mij niet correct. De gevraagde oprichting en uitstrekking kan nog niet door 1 achterbeen verwerkt worden. Volgens mij is dit dus een rijfout, vaak veroorzaakt door spanning (teveel willen vragen).
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog even mijn dressuurproeven boekje er op nageslagen en daar staat ook duidelijk bij de beoordeling van de gangen.
Onjuistheden in de galop: op 1: paard verliest zijn drie-takt.

Dus ik vraag me af, is dit nou een ook verschijnsel waarbij spectakel de voorkeur krijgt boven correctheid, net zoals het hoog zwaaiende voorbeen en de achterblijvende achterhand in draf. Ook niet correct maar wordt ook door veel mensen wel graag gezien en ook goed beoordeeld?
Of is het zo dat in de hogere dressuur (ik heb maar het gewone KNHS proeven boekje, geen FEI) het niet meer als incorrect wordt gezien? Hoe worden jury's geacht dit te beoordelen?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:50

Sorry, maar deze beelden bewijzen niets. Pas als het bewegende beelden zouden zijn, konden wij waarnemen of dat binnenachterbeen in de juiste takt beweegt of dat het iets vroeger land.
Ik ben daarin altijd duidelijk geweest; foto's bewijzen weinig.
Natuurlijk zijn er tactfouten die door een onjuiste rij-wijze worden veroorzaakt. Ik zal dat niet ontkennen. En evengoed zijn er afwijkingen in de tact die uit correct rijden voortkomen.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:03

Nou dan vind ik persoonlijk het afdoen van foto's die niets zeggen ook een dooddoener. Deze foto's zijn allemaal min of meer vanuit dezelfde hoek en op hetzelfde moment in de galop genomen en daarmee volgens mij wel degelijk vergelijkbaar.
En de fotoos geven een beeld van wat ik bedoel, en wat je op de laatste 2 fotoos overduidelijk ziet is dat de 3-takt verloren is. Volgens mij, en dus volgens mijn proevenboekje waarin de regels voor beoordeling staan is verlies van de 3-takt incorrect. Behoud van takt in alle gangen is volgens mij een zeer belangrijk uitgangspunt voor correct rijden. Daarom verbaast het mij dat Rien dus zegt dat het optimaal is. Volgens mij is het optimaal zoals Valegro galoppeerd (Het is mij altijd opgevallen dat hij indrukwekkend met veel expressie en afdruk galoppeerd, met behoud van de 3-takt, dat was 1 van de dingen waarin hij er voor mij echt uitsprong boven alle anderen). Maar zoals hij galoppeert is niet velen gegeven, daarom wordt volgens mij door anderen veel getruckt met de opwaartse 4-takt. Dat is dus volgens mij niet optimaal. Misschien tegenwoordig wel geaccepteerd, dat weet ik niet, maar niet optimaal.

Zo is het tenminste zoals ik er tegenaan kijk. Waar ik vnl ook benieuwd naar ben is wat de instructies zijn aan juryleden over hoe dit te beoordelen. Ook op hoger niveau. Krijg je aftrek voor die 4-takt, aangezien er dus echt in de beoordeling staat dat verlies van de 3-takt een fout is. Of mag je een spectaculaire 4-takt gewoon met een 10 beoordelen?

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:40

Op de 1e foto zie ik een fotomoment waarin lijkt het paard in 3takt te landen. Nek niet hoogste punt en de aanleuning mbt de trens vind ik wat zwaar maar idd. Er bestaat geen perfect plaatje. Op alles is iets aan te merken.

Op de 2e echter lijkt dit moment naar 4takt te gaan. Puntje van de hoef gaat al omlaag om te landen en t achterbeen hangt nog hoger. Ook hier vind ik t paard niet fijn in de aanleuning en nek niet hoogste punt.

De 3e foto vind ik zelf als fotograaf niet zo mooi vanwege de opgetrokken lip, been die wel erg ver naar achter ligt en de voorhoef die al. Doorkanteld ter voorbereiding van de landing maar wat ik wel zie is een mooie bolle rug, minder spanning op de bakstukken (helaas wel teveel op de stang vandaar wss ook opgekrulde lip). Nek hoogste punt, neus voor de loodlijn. De buiging in t achterbeen laat wel duidelijk zien dat hij in de sprong gaat zitten. Meer souplesse in de rug dan het paard op de 1e 2 fotos.

De laatste foto vind ik eigenlijk het fijnst. Nek hoogste punt. Weinig druk op de bakstukken en hoogstwss dus heel fijn/licht in de aanleuning. Hij lijkt wat lang in de rug waardoor het achterbeen minder ver onder lijkt te grijpen maar hij ziet er wel heel soepel uit.

Ik denk dat mede door het fokken (opwaartse romp, hoog op de benen) ook wel verschil maakt wat er gevraagd kan worden wbt de takt.

Ik zie deze 4takt zoals op de laatste fotos daardoor ook niet als negatief terwijl ik op de 2e foto juist zou zeggen dat het paard niet genoeg over de rug/fijn in de aanleuning is.

Smaak verschilt natuurlijk :j is het zoals in het boekje staat??? Nee hrt is geen 3 takt.

Maar in het boekje staat bij midden/uitgestrekte gangen ook dat het paard in het gehele frame mort verlengen. Echter is t me al ugh keer voorgekomen dat wanneer ik t paard ook verleng in t geheel frame er wordt geschreven dat het paard te lang wordt met 5/6,5... En als ik de hals behield waar die de rest vd proef ook was kreeg ik 7/8en.

En dan liet k ze echt niet zooo lang worden. Maar gewoon kans om neus er iets meer uit te steken.

Het is en blijft een sport waar een hoop gebied grijs is.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:46

Ik heb weer een paar vragen.
Mijn paard ontspant heel moeilijk, na heel veel overgangen loopt hij dan wel ontspannen en over zijn rug heen, maar dan zijn we al snel een dik half uur verder. Iemand tips?
En dan nog iets, vaak loopt hij met zijn achterhand meer naar binnen, hoe los ik dit het beste op?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:49

Heb je misschien ook een filmpje?

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:50

CalipsoLover schreef:
Ik heb weer een paar vragen.
Mijn paard ontspant heel moeilijk, na heel veel overgangen loopt hij dan wel ontspannen en over zijn rug heen, maar dan zijn we al snel een dik half uur verder. Iemand tips?
En dan nog iets, vaak loopt hij met zijn achterhand meer naar binnen, hoe los ik dit het beste op?


Wat betreft de achterhand, probeer schoudervoor te denken. Dus als je voelt dat hij zijn achterhand naar binnen wil zetten, zet hem dan een paar stappen schouder voor en zet hem dan weer recht. Dit zal in het begin moeizaam gaan, en waarschijnlijk houdt hij rechtuit niet lang vol. Maar uiteindelijk zou het moeten verbeteren. :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:53

Dat laatste, achterhand naar binnen is relatief makkelijk te corrigeren.
In ouderwetse dressuurtermen: zet de voorhand voor de achterhand.

Op de lange zijde: je buitenhand bijna boven de manekam, je binnenhand iets naar binnen, licht 'oogcontact'.
Bij de hoekletters: vlak voor de F etc doe je je binnenhand iets naar voor en opzij en he 'neemt je paard mee' aan een doorhangende binnenteugel.
Veel van hand veranderen, dat maakt het dier ook soepel - en let op dat jij in de wending niet 'op buiten wordt gegooid'/ de middelpuntvliedende kracht volgt.

Een dier dat correct buigt, dwz oa stelling binnen en jou draagt op het binnenachterbeen
gaat ook sneller 'zitten'.

En 'gaan zitten' is krachtpatserij: eerst voorbereidende oefeningen doen en dan pas het doel bereiken: 'het zij zo'.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:59

Nee helaas geen filmpje... Wel een foto waarbij het duidelijk te zien is, zal hem plaatsen als dat gewenst is. En als ik hem schouder ervoor zet, ben ik bang dat hij weer naar binnen gaat vallen, is dat dan 'acceptabel' of niet? Bedankt alvast!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:03

Als hij naar binnen valt wanneer jij je handen opzij zet, moet je je binnenbeen er meer aan houden ;)

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:19

Als hij naar binnen valt dan zit je te veel aan je binnenhand en te weinig aan je buitenhand. Door ophoudingen aan je buitenhand hou je namelijk de schouder recht op.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:47

Ik vind het heel moeilijk om nog de druk op mijn handen in te schatten, bij te weinig druk valt hij uit elkaar en te veel gaat het hoofd weer in de lucht...

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:06

Ik zie en denk te begrijpen wat je bedoelt Oji. Op de plaatjes hierboven zit een duidelijk verschil en dat is het achterste been, bij Valegro veel meer onder het lijf en bij de onderste twee paarden staat het achterbeen (ver) achter het lijf. Ik ben nog even aan het broeden op wat dit betekent voor de bewegingsafloop en denk idd dat het andere achterbeen bij de onderste twee paarden snel genoeg bij moet schakelen en aan de grond moet komen om eea op te kunnen vangen, het andere aan de grond staande achterbeen trekt het niet denk ik.
Bij echte verzameling, beide achterbenen dus meer onder het lijf, zal er idd wel eerder een 'goede' viertakt kunnen ontstaan waarbij het binnenachterbeen een fractie eerder landt dan het diagonale voorbeen.
De 'spectaculaire galop', die niet meer in drie takt is, is me ook al heel vaak opgevallen. Zeker de laatste tijd. En zet daar ook mijn vraagtekens bij. Vaak hoor je deze paarden ook hard met de voorbenen neerslaan op de grond tijdens de galop.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:14

Twee achterbenen aan de grond in galop lijkt me inderdaad een taktfout :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:06

CalipsoLover schreef:
Nee helaas geen filmpje... Wel een foto waarbij het duidelijk te zien is, zal hem plaatsen als dat gewenst is. En als ik hem schouder ervoor zet, ben ik bang dat hij weer naar binnen gaat vallen, is dat dan 'acceptabel' of niet? Bedankt alvast!


Wat mij betreft: ja.
...accoord: in de proef krijg je een onvoldoende als het dier de hoefslag verlaat.
Maar gaat het om rechtrichten: dat kan ook op de gebogen lijn. Uiteraard is het de bedoeling dat hij in die gebogen lijn niet alle gewicht op binnenvoor kiepert.

(En dan de volgende keer iets nadrukkelijker je binnenknie er aan...)

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:54

Janneke2 schreef:
CalipsoLover schreef:
Nee helaas geen filmpje... Wel een foto waarbij het duidelijk te zien is, zal hem plaatsen als dat gewenst is. En als ik hem schouder ervoor zet, ben ik bang dat hij weer naar binnen gaat vallen, is dat dan 'acceptabel' of niet? Bedankt alvast!


Wat mij betreft: ja.
...accoord: in de proef krijg je een onvoldoende als het dier de hoefslag verlaat.
Maar gaat het om rechtrichten: dat kan ook op de gebogen lijn. Uiteraard is het de bedoeling dat hij in die gebogen lijn niet alle gewicht op binnenvoor kiepert.

(En dan de volgende keer iets nadrukkelijker je binnenknie er aan...)

Afbeelding

Liever wel geen commentaar op de ruiter, dit is een vriendin en niet ik, dus daar zijn we niet veel mee.
Tijdens het rijden valt dit nog relatief goed mee, vooral aan de longe drukt hij zijn binnenhand naar binnen, longeer nu ook meer met een pessoa en dan is het wel al iets beter.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:04

OVER RIJKUNST EN DE MATE WAARIN EEN BONDSCOACH TOP-RUITERS KAN BEÏNVLOEDEN !!!
https://www.facebook.com/horsesnl/posts ... 6882576924

Dit is geen verwijt aan het adres van Rien van der Schaft, maar slechts een constatering.
Er moet fundamenteel anders gedacht gaan worden over de dressuursport !

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:31

Ja ik had de column inderdaad ook al gelezen en ben het er volledig mee eens.
Ik had stiekum ook gehoopt dat met de komst van Rien vd Schaft er een andere wind door nederland als dressuurland zou gaan waaien. Maar helaas. En nauurlijk heb je als bondscoach maar een beperkte invloed. Je kunt zeggen ach dan stellen we de hele huidige top niet op, maar het is nou ook niet zo dat er een hele schare aan opvolging staat die veel harmonieuzer rijden. En de internationaal scorende ruiters thuis laten voor onervaren jonge garde zonder enige internationale score, dan ben je ook niet lang meer bondscoach. Dus ik snap het enerzijds wel dat je om bepaalde combinaties niet heen kunt.

Maar waar de plank in mijn ogen wel binnen de mogelijkheden die hij wel had is missgeslagen is met het opstellen van Madeleine de Vrees-Witte en Cennin. Na onlangs een gele kaart gescoord te hebben in Aken voor niet paardvriendelijk rijden en vervolgens wangedrag van het team, een toch echt niet fijn en niet harmonieus gereden proef en ook nog eens lager scorend dan de veel vriendelijker ogende proef van Adelinde Cornelissen. Daar had in mijn ogen een statement gemaakt kunnen worden richting meer harmonie en fatsoen, wat ook binnen de mogelijkheden van het aanwijzen voor een plek in het team had gelegen. Maar nee. Ik ben teleurgesteld.

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat je bij Edward Gal en bij Adelinde Cornelissen ziet dat er pogingen gedaan worden om luchtiger en harmonieuzer te rijden, in ieder geval van wat je ziet in de ring (wat er achter de schermen gebeurt weet ik natuurlijk niet). Maar bij geprik van HPM en Madeleine ...tja ik kan daar echt niet blij van worden.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:42

Valt me nu pas op dat je een foto had geplaatst CalipsoLover en dat nog niemand erop gereageerd had.
Het paard oogt op de foto (maar is momentopname dus moeilijk te beoordelen op basis van 1 foto) heel erg hangerig op de hand en daardoor op de voorhand. Ik begrijp dat je hem meer wilt laten ontspannen en daarmee wat lager wilt rijden, maar heb niet het idee dat het paard echt daalt en op de achterhand blijft, maar gewoon aan de voorkant gaat hangen. Hoe is jouw gevoel daarbij? En is het al verbetert want we zijn inmiddels 2 maanden verder.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:20

Ben het helemaal met de collum schrijver en oji eens, vraag me echt af hoe lang t duurt dat mensen dit blijven pikken

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:11

oji schreef:
Valt me nu pas op dat je een foto had geplaatst CalipsoLover en dat nog niemand erop gereageerd had.
Het paard oogt op de foto (maar is momentopname dus moeilijk te beoordelen op basis van 1 foto) heel erg hangerig op de hand en daardoor op de voorhand. Ik begrijp dat je hem meer wilt laten ontspannen en daarmee wat lager wilt rijden, maar heb niet het idee dat het paard echt daalt en op de achterhand blijft, maar gewoon aan de voorkant gaat hangen. Hoe is jouw gevoel daarbij? En is het al verbetert want we zijn inmiddels 2 maanden verder.

Inderdaad, helemaal met je eens. Dit is een probleem dat vaker voor komt en zeker in bochten.
Afbeelding
Wat hier ook duidelijk te zien is, alleen bolt hij hier minder zijn rug heb ik de indruk en hangt nog meer op de teugel
Afbeelding
Terwijl hij hier veel rechter en meer opwaarts loopt, en dit op de rechte lijn is.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 05:16

oji schreef:
Ja ik had de column inderdaad ook al gelezen en ben het er volledig mee eens.
Ik had stiekum ook gehoopt dat met de komst van Rien vd Schaft er een andere wind door nederland als dressuurland zou gaan waaien. Maar helaas. En nauurlijk heb je als bondscoach maar een beperkte invloed. Je kunt zeggen ach dan stellen we de hele huidige top niet op, maar het is nou ook niet zo dat er een hele schare aan opvolging staat die veel harmonieuzer rijden. En de internationaal scorende ruiters thuis laten voor onervaren jonge garde zonder enige internationale score, dan ben je ook niet lang meer bondscoach. Dus ik snap het enerzijds wel dat je om bepaalde combinaties niet heen kunt.

Maar waar de plank in mijn ogen wel binnen de mogelijkheden die hij wel had is missgeslagen is met het opstellen van Madeleine de Vrees-Witte en Cennin. Na onlangs een gele kaart gescoord te hebben in Aken voor niet paardvriendelijk rijden en vervolgens wangedrag van het team, een toch echt niet fijn en niet harmonieus gereden proef en ook nog eens lager scorend dan de veel vriendelijker ogende proef van Adelinde Cornelissen. Daar had in mijn ogen een statement gemaakt kunnen worden richting meer harmonie en fatsoen, wat ook binnen de mogelijkheden van het aanwijzen voor een plek in het team had gelegen. Maar nee. Ik ben teleurgesteld.
Ik moet wel zeggen dat ik vind dat je bij Edward Gal en bij Adelinde Cornelissen ziet dat er pogingen gedaan worden om luchtiger en harmonieuzer te rijden, in ieder geval van wat je ziet in de ring (wat er achter de schermen gebeurt weet ik natuurlijk niet). Maar bij geprik van HPM en Madeleine ...tja ik kan daar echt niet blij van worden.

Ik heb vanaf het begin gezegd dat dit niet zou gaan lukken. Top-ruiters, ook als ze niet de 'eerste' zijn in hun team, wijzigen hun manier van rijden niet omdat een bondsbobo dat wenst. Ze zijn 'zover' gekomen op hun manier en gaan op die beproefde manier door. Als er een verandering in het rijden van ruiters optreed is dat om andere redenen dan de inmenging van de Bondstrainer. Ik kom daar hieronder op terug.

Klopt daar heeft hij zeker een belangrijke kans laten liggen. Ik heb vanaf het begin het hele gedoe om Rien van der schaft een schijnheilige vertoning gevonden. Iemand van het kaliber van Klaus Balkenhol heeft zich daar in Duitsland al de tanden op kapot gebeten. En eerlijk gezegd, heb ik van Rien van der Schaft nooit gevonden dat hij dat niveau had. Dit bondstrainerschap is een hoogtepunt in zijn carrière, maar Rien is een intelligente man die de paardenwereld door en door kent. Ik geloof er dus helemaal geen jota van dat hij ooit serieus heeft overwogen dat hij in staat zou zijn een verandering in de richting van vriendelijker rijden te weeg te brengen.

Van Adelinde Cornelissen kan ik dat niet vinden dat ze in essentie fijner rijdt, echt niet. Alleen dit paard is ietwat makkelijker, maar ik herken dezelfde lelijke manier van rijden erin. Wat Edward Gal betreft; de verandering in rijstijl zal volgens mij eerder z'n reden vinden in het verkregen inzicht dat dit paard die knevel praktijken niet slikt. Was dat niet zo geweest, dan had Rien op z'n kop kunnen staan, dan was hij op dezelfde voet doorgegaan. Toch is het hoopgevend dat hij tot dat inzicht is gekomen.

Maar in de kern is er niets veranderd. En juist daarom heb ik dit artikel geplaatst. Want er moet is veranderen in de dressuursport, voordat er maatregelen worden getroffen door mensen die buiten de paardenwereld staan.
Men moet af van de gedachte dat de meest indrukwekkende bewegingen en precisie zwaarder wegen dan harmonie tussen ruiter en paard en lichtheid en ongedwongenheid.
En in deze prestatie-maatschappij staat winnen nog altijd bovenaan, ook bij de KNHS.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 06:48

Dat Rien de top niet kan veranderen daar geef ik je gelijk in... die zijn vastgeroest in hun eigen manier en eigenlijk niet meer leerbaar. Maar Rien bereikt door deze functie ook de onderlaag. .. en dan is het wel stuk lekkerder rijden als je kan zeggen "dat heb ik van de bondscoach " Zijn publieke optreden... en de online cursus hebben veel meer invloed nu hij wel deze rol heeft. Ja dat is niet de primaire taak van bondscoach. .. maar goed het is wel iets.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 02:13

Evelijn schreef:
Dat Rien de top niet kan veranderen daar geef ik je gelijk in... die zijn vastgeroest in hun eigen manier en eigenlijk niet meer leerbaar. Maar Rien bereikt door deze functie ook de onderlaag. .. en dan is het wel stuk lekkerder rijden als je kan zeggen "dat heb ik van de bondscoach " Zijn publieke optreden... en de online cursus hebben veel meer invloed nu hij wel deze rol heeft. Ja dat is niet de primaire taak van bondscoach. .. maar goed het is wel iets.

Op het gevaar af voor cynisch gehouden te worden. Ik ben sceptisch en heb de indruk dat de inkomsten van de online cursus niet in de kas van de KNHS vloeien en daarbij helpt het natuurlijk dat deze 'ondertekend' worden door iemand de ook de functie van Bondstrainer heeft. Buiten dat mij al ter oren is gekomen dat het vervolg [of het tweede deel, hou mij ter goede] al niet meer de kwaliteit heeft van het eerste deel. Heb ik grote voorbehouden op rij-kunstige adviezen die niet op de precieze lijst geschoeid is van ruiter en paard in kwestie. Niet alleen papier is geduldig.
Maar ik help het u hopen dat het een positieve invloed heeft.

Persoonlijk blijf ik van mening dat het lapmiddelen zijn en blijven indien niet structureel anders tegen de dressuursport aangekeken wordt. En deze fundamentele discussie wordt niet gevoerd, behalve dan onder kleine groepen die bijna extremistisch te noemen zijn.
Ik betreur dat ten zeerste.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:55