Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 206 [ 5128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 206  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Er staat een moderatoropmerking op
Pagina 77, 91 & 100. Lees deze eerst aandachtig door alvorens te reageren jn dit topic. Dankjewel!



En zo komen we stilletjes aan Deel 2 van dit open discussie topic!
Ik zou hier een hele mooie opening kunnen neertypen, maar een mooier topic is mij meer waard.

De bedoeling is net zoals deel 1:
Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting, binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.
Geplaatste foto's en video's afmeten aan bovenstaande kaders en hierop gebaseerde goedbedoelde raad geven.

Citaat
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.


Citaat
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.


Deel 1: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Heb je dus vragen over je rijkunst of stel je het Skala in twijfel, aarzel niet en probeer ons ervan te overtuigen en misschien leer je nog iets extra of ben je door deze discussie nog zekerder van je stuk. Of lees je liever stilletjes mee zoals ik? Veel plezier iedereen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:12 



 
Profiel   

Ik zal dan maar meteen inhaken op de filmpjes van het vorige deel. Ik word niet echt blij van de filmpjes van M de R, om eerlijk te zijn.
Waarom niet? Geen verbinding met de mond. Een zeer los/vast contact. Ik heb juist geleerd vanuit contact te laten zakken. En haar houding, net als bij WF, stoort me.
Appelflapje haar foto's laten nmi een goed vwnw gaand paard zien, rug bolt, achterbenen komen wat meer onder het geheel, en de kont zakt een beetje.
Bij de filmpjes van M de R zie ik paarden die schuin naar boven lopen, neus op de grond, rug wat hoger, kont in de lucht. Ik zie liever een boogje net als bij Appelflapje.
Mijn paard gooit ook graag zijn kont in de lucht. Dat is bij hem altijd het teken dat voor los genoeg is, maar achter niet onder komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:26 



 
Profiel   

Stipje!!
En eens met mb

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:32 



 
Profiel   

ik ben eht met je eens dat de verbinding vaak niet klopt en dat er geen contact is. vaak vind ik haar paarden niet voorwaarts genoeg. ze sloffen allemaal een beetje. vooral in de gallop, het is bijna geen gallop te noemen. de theorie ben ik het achter wel mee eens. het werkt heel fijn en is heel toepasbaar.

maar ik sluit me aan dat dit beeld niet de ideale situatie weer geeft. ik zie ook geen filmpjes vna haar waar ze de paarden het hogere werk aanbiedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:44 



 
Profiel   

Het paard in het eerste filmpje loopt wel snel, maar krabbelt met zijn achterbenen. Ze komen er niet onder. Hier heeft mijn paard ook een handje van. En DAT is nou juist zo moeilijk op te lossen. Ik merk het meteen als hij zijn kont in de lucht gaat steken. Dan strekt hij zijn hals, ipv bollen en gaat hij meer struikelen.

Bij de paarden in haar filmpjes heb ik het idee dat ze balans missen. Ze gaan steeds sneller lopen, alsof ze op een koord lopen, hoe minder balans hoe kleiner de stapjes, hoe sneller de passen. Ik wil juist ruimere passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:49 



 
Profiel   

daar ben ik het helemaal met je eens. de theorie erachter vind ik van haar wel fijn. het werkt bij mij heel goed. hij krabbelt zeker niet en wordt mooi ruim en los met ene vaste verbinding op twee teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 14:51 



 
Profiel   

Yeey deel 2!
Is het overigens niet de bedoeling bij de stretch dat het paard zelf het contact opzoekt i.p.v. dat dat de verantwoordelijkheid is van de ruiter?
Correct me if I'm wrong..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 15:01 



 
Profiel   

je paard volgt je hand en zoek contact op. dit is echter geen vanzelfs spekendheid, je paard moet eerst los zijn in de rug om dit te kunnen doen en het vertrouwen hebben in d ehand natuurlijk. door linker en rechter stelling af te wisselen krijg je hem losser over de rug, zo kan die naar je hand gaan strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 15:04 



 
Profiel   

De stretch is een mooier/hipper woord voor voorwaarts neerwaarts rijden. Je begint aan de contact teugel, en laat dan de hals zakken. De mond moet jouw hand volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 15:08 



 

Hoe vinden jullie dat dit paard loopt? Het is een ontzettend "lang" paard wat normaal helemaal uit elkaar loopt, met vooral hele grote passen in de galop. Ik ben nu in de lessen bezig om hem wat meer aan elkaar te rijden.


Zo zag het eruit toen ik er voor het eerst op zat, dan kunnen jullie een indruk krijgen hoe lang hij is:

[ img ]


Helaas zijn dit wat slechte foto's, maar hoe vinden jullie dat het nu gaat (gisteren genomen)? En wat kan er beter?

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 16:24 



 
Profiel   

Jezus wat een ruim lopend dier!! Het zier eruit dat ze nu meer over de rug komt. Zier er beter uit maar zie ook nog veel spanning. Hoe is ze in de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 16:37 



 

DarkoFoitzik schreef
Jezus wat een ruim lopend dier!! Het zier eruit dat ze nu meer over de rug komt. Zier er beter uit maar zie ook nog veel spanning. Hoe is ze in de hand?



Er is inderdaad nog wel wat spanning. :j Hij vindt het nog best moeilijk om kleiner te lopen en dat merk je vaak best wel aan hem. Desondanks gaat het steeds beter. In de hand is hij heel soepel en maakt zich niet sterk. Naar links of recht buigen door de hals is ook geen probleem, door zijn lichaam buigen vindt hij wel lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 17:05 



 
Profiel   

Ik vind het wel een positief verschil Resistance!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 18:22 



 
Profiel   

Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 18:26 



 
Profiel   

Milkberry schreef
Ik zal dan maar meteen inhaken op de filmpjes van het vorige deel. Ik word niet echt blij van de filmpjes van M de R, om eerlijk te zijn.
Waarom niet? Geen verbinding met de mond. Een zeer los/vast contact. Ik heb juist geleerd vanuit contact te laten zakken. En haar houding, net als bij WF, stoort me.
Appelflapje haar foto's laten nmi een goed vwnw gaand paard zien, rug bolt, achterbenen komen wat meer onder het geheel, en de kont zakt een beetje.
Bij de filmpjes van M de R zie ik paarden die schuin naar boven lopen, neus op de grond, rug wat hoger, kont in de lucht. Ik zie liever een boogje net als bij Appelflapje.
Mijn paard gooit ook graag zijn kont in de lucht. Dat is bij hem altijd het teken dat voor los genoeg is, maar achter niet onder komt.

Grappig dat je dit zegt, want de foto's die ik plaatste zijn gemaakt tijdens mijn les bij Monique. Waar ze eigenlijk mee begon is dat je op zoek moet naar een constante én gelijke verbinding op beide teugels. Eigenlijk hetzelfde als wat Will Faerber zegt: zorg dat je de mond (of in mijn geval het hoofd) steeds volgt en contact bewaart. Of, zoals ze het zelf ook verwoordde: je moet je paard als het ware het goede voorbeeld geven. Als je paard geen contact neemt aan één kant, neem jij dat contact, net zo lang tot hij het zelf van je over neemt en je hand mee naar voren wil nemen.

Ben het overigens wel met je eens dat het op de geplaatste filmpjes misschien niet zo naar voren komt, het viel mij ook op dat het contact daar minder constant is. Maar in haar lesgeven is het dus wel degelijk een van de belangrijke punten en ook iets dat ik mezelf gelijk heb moeten aanleren, omdat mijn contact vaak los-vast was.

Milkberry schreef
De stretch is een mooier/hipper woord voor voorwaarts neerwaarts rijden. Je begint aan de contact teugel, en laat dan de hals zakken. De mond moet jouw hand volgen.

Niet alleen volgen, maar ook mee naar voren willen nemen (zonder te gaan hangen en/of duwen uiteraard). Daar zit qua gevoel ook weer een verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 18:35 



 

Milkberry schreef
Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?



Draf was in het begin ook niet echt geweldig. Daar heb ik 1 foto van maar ik weet niet of je daar wat uit kunt opmaken:


[ img ]


Nu is de draf zo en gaat hij al iets meer over zijn rug, ook al vindt hij dat nog moeilijk:



Stap is nog het moeilijkst voor hem. Hij kan wel korte stukjes over zijn rug met zijn hals naar beneden, maar gaat hier wel heel langzaam door lopen. Als je hem dan bijdrijft vindt hij het heel lastig om zo laag te blijven en komt hij snel omhoog waardoor hij zijn rug weer wegdrukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 18:45 



 
Profiel   

Met een paard wat uit zichzelf groot stapt is het een risico dat je het gevoel hebt dat het langzaam gaat maar als je daar teveel aan gaat doen dan verliest het paard makkelijk takt/ritme en balans. Laat dus iemand op de grond goed controleren of jouw gevoel van langzaam wel echt langzaam is... en dat als je vlotter zou moeten stappen dat je niet takt verliest. Telgang ligt op de loer en dat er weer goed uit rijden is best lastig (ervaring mee)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 19:24 



 
Profiel   

Ik zou bij dit type paard ook niet echt focussen op de snelheid in stap. Als hij ontspannen moeilijk vindt, laat hem dan eerst ontspannen in een tempo waarin hij het kan, en als hij daar goed en stabiel in blijft kun je proberen er wat meer lengte/tempo uit te halen (daarmee wil ik niet zeggen dat hij niet voorwaarts moet blijven, maar rij dan stukje voorwaarts zonder te fixeren op die ontspanning. Snap je?)
Alsook in draf, hij moet wel wakker blijven op het been, maar als hij in het begin wil zakken en dan terug komt in tempo, dat is geen ramp, behou die ontspanning, beloon die ontspanning en werk voorzichtig naar dat tempo toe. Dit paard persoonlijk zou ik in eerste instantie liever langer en lager zien, maakt niet veel uit dat hij dan een beetje gestrekt loopt, maar eerst leren ontspannen, dan die kont eronder en dan die oprichting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 20:08 



 
Profiel   

Appelflapje, ik ben me ervan bewust dat je foto's genomen zijn in de les van Moniek. Daarom noemde ik jou ook als voorbeeld. Ik vind jou een goed voorbeeld van hoe het WEL moet. Maar ik vind het bijzonder dat ik dat op HAAR (M de R) filmpjes niet zie. Zoals Darko zegt, theorie is goed, praktijkfilmpjes van het vorige topic minder. Zo vind ik dat ook bij WF en Horseware. Horseware voert het vele malen beter uit dan WF zelf. Maar de theorie onder de filmpjes van WF is goed.

Resistance, terugkomen of versnellen als het moeilijk wordt, is vaak een balansprobleem. Ik zou beginnen aan de contactteugel voltes verkleinen en vergroten en slangenvoltes. Dan leert hij mooie op eigen benen lopen. En als je hem dan je hand laat volgen naar beneden, zal hij dat makkelijker doen zonder erg terug te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 20:59 



 
Profiel   

Milkberry schreef
Appelflapje, ik ben me ervan bewust dat je foto's genomen zijn in de les van Moniek. Daarom noemde ik jou ook als voorbeeld. Ik vind jou een goed voorbeeld van hoe het WEL moet. Maar ik vind het bijzonder dat ik dat op HAAR (M de R) filmpjes niet zie. Zoals Darko zegt, theorie is goed, praktijkfilmpjes van het vorige topic minder. Zo vind ik dat ook bij WF en Horseware. Horseware voert het vele malen beter uit dan WF zelf. Maar de theorie onder de filmpjes van WF is goed.

Eens. :j Dat zie je sowieso vaak vind ik, dat theorie en praktijk zo ver uit elkaar liggen. Iedere instructeur zal zeggen dat een paard goed over zijn rug moet lopen en op de achterhand moet komen, maar de manier waarop sommigen dat dan vervolgens proberen te bereiken is op zijn minst bijzonder te noemen. En ook het moment waarop er wordt gezegd 'ja, dit!' wil nog wel eens verschillen. Blijf ik apart vinden, dat mensen zo'n verschillend beeld kunnen nastreven.

Leuk om te horen dat je mijn foto's een goed voorbeeld vindt trouwens. We doen ons best. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-16 21:07 



 
Profiel   

En als je een chbon aan hem hangt om het sterker te maken tijdens longeren? Kan een goede aanvulling zijn op de training. Vind je geen chambon lang genoeg koop dan een gogue en maak die korter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-16 04:51 



 
Profiel   

Linkje over vwnw rijden.

http://www.equicare-plus.com/voorwaarts ... u-precies/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 05:26 



 
Profiel   

Ah link van karin, heb m toevallig gister op m'n Facebook gedeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 06:11 



 
Profiel   

Resistance schreef
Milkberry schreef
Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?



Draf was in het begin ook niet echt geweldig. Daar heb ik 1 foto van maar ik weet niet of je daar wat uit kunt opmaken:


[ [url=m/MpKrxK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu is de draf zo en gaat hij al iets meer over zijn rug, ook al vindt hij dat nog moeilijk:
[ Video ]


Stap is nog het moeilijkst voor hem. Hij kan wel korte stukjes over zijn rug met zijn hals naar beneden, maar gaat hier wel heel langzaam door lopen. Als je hem dan bijdrijft vindt hij het heel lastig om zo laag te blijven en komt hij snel omhoog waardoor hij zijn rug weer wegdrukt.


Je paard is nog veel te weinig voorwaarts, de ruimte in zn gangen vind ik wel meevallen, hij heeft lange benen maar pakt niet echt ruimte in de pas.
Hij komt op mij stijf over, weinig lossigheid. Overgangen en naar voren rijden, gewoon gas is go, het achterbeen moet meer naar voren gebracht worden, dan pas kan ie loskomen in z'n lichaam

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 06:46 



 
Profiel   

En ik heb nu pas de filmpjes bekeken die gepost waren maar daar kan ik niet blij van worden hoor, het komt op mij zeer amateuristisch over en beide paarden lopen als slappe dweilen ... Dat is mijn mening, sorry als ik mensen kwets, heeft ze ook films met voorbeeldpaarden- daar bedoel ik mee, kijk dit paard, als je m op deze manier rijdt ontwikkeld hij zich zo: evenwichtig, goed bespierd soepel. Dat zie ik nu niet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 206 [ 5128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 206  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen