Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:39

Ja het is een merrie een Vosse met 3 witte benen

Nog nooit eerder dit gehad met haar. Tuurlijk iedereen heeft al eens een mindere dag. Maar zelfs naar hormonen toe is ze zelfs zo lastig niet.

Ik heb ze al tien jaar maar heb altijd het idee dat we nooit verder geraken als die basis dingen. Maar ofwel is het winter en dan ligt het rijden al wat meer stil of druk op het werk..

Tuurlijk de basis is het belangrijkste. Maar mss verlang ik plots te veel van haar wat opgericht lopen, verzameld zijn, rechtgricg zijn, perfect tempo .. ja Rome is ook niet in een dag gebouwd zeker.

Heb er overigens ook geen probleem mee om terug naar de basis te gaan want het is voor mezelf ook nodig al weet ik wel werkpunten van mezelf toch blijft het moeilijk en denk dat ik vaak niet correct corrigeer ook niet.
Wat ik zelf vaak fout doe is volgens mij heb ik te weinig contact altijd en niet in beide handen evenveel.

Heb wel eerder de opmerking gehad dat ik haar soms te veel haar zin laat doen idd. Maar wil wel zeker zijn dat er fysisch ook niets is. Aangezien ze bij het opnemen ook toch soms protest vertoont of het moet echt zijn omdat ze het gewoon moeilijk vindt.

@ kadankovitch zoiets was ik ook al aan het denken stappen, stappen, stappen

@sinne bedankt voor je uitleg.

@ Rebecca soms legt ze der oren beetje naar achter bij het aandraven ja.en staart zwiepen ook maar heeft ze al de volle tien jaar gedaan er moest maar 1 vlieg op haar durven komen zitten haha. Wat bedoel je met psychologisch ?

Ik zal dinsdag avond anders proberen iemand een stukje te laten filmen gewoon in stap al.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:35

Ik bedoelde fysisch! excuus! (dus iets lichamelijks)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:27

Hmmmm...idefix, als je je paard a 10 jaar hebt en ze vertoond de laatste 2 weken echt afwijkend gedrag ten op zichte van die eerdere 10 jaar zou ik misschien toch wel aan iets medisch denken. Is er iets anders veranderd de afgelopen maand, zoals voer, huishouding???

Zelf zou ik even een stap op de plaats doen, paard een paar weekjes rust op de wei geven en een DA even langs laten komen om een bloedje te laten trekken en even goed de rug te bevoelen. Heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar lees ook wel eens iets van cystes op de eierstokken die een gedragsverandering teweeg kunnen brengen.

Osteopaat zou ik eventueel pas doen nadat de DA een checkup heeft gedaan.

Een enorme gedragsverandering bij een paard dat je al lange tijd goed kent, zou ik niet negeren!

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:44

Ja ze is sinds begin van de maand 24/24 op de weide en is al weer snel te dik naar mijn idee. Dus dacht mss daar ergens het probleem lag.

Sommige dingen herken ik wel hoor alleen dat schrikken dat is iets nieuws. Heb even mail nagekeken wanneer ik vorige keer de osteopaat had laten langs komen gek genoeg was dat toen ook in mei ... En had dezelfde dingen beschreven toen aan hem.

Ja ga haar voorlopig even laten tot er iemand is langs geweest. Zou niet willen dat ik haar onnodig belast of mss wel pijn doe .

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:37

Ik begrijp het echt niet. Eerst maakt u de indruk alsof u niet weet wat u overkomt en nu blijkt dat het vorig jaar ook is gebeurd Indien en u toen een osteopaat erna hebt laten kijken, waarom vraagt u het hier?
Uit alles blijkt dat u toch van plan was weer hetzelfde te gaan; een osteopaat raadplegen. Dat kan heel verstandig zijn, maar indien u daarna niets verandert, is de kans erg groot dat u volgend jaar weer dezelfde klachten hebt.

Wat was vorig jaar de conclusie van de osteopaat?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:44

OPINIE:
Het kan heel goed zijn dat de oplossing van bepaalde problemen die ruiters ondervinden tijdens het rijden, opgelost kunnen worden door hulp van vakmensen zoals dierenartsen, hoefsmeden en allerhande passers en paten [sorry 'peuten] , maar heeft dat dan nog iets te maken met rijkunst?
Neen zeker niet !

Ik heb sterk de indruk dat te vaak beroep gedaan wordt op 'niet-rijkunstige' [laat ik ze hierna 'hulpverleners' noemen] ondersteuning zodat men vooral niet onder ogen hoeft te zien dat er iets fundamenteel fout is in het rijden.
Het is ook zo gemakkelijk om te zeggen dat "mijn paard" zo buitengewoon moeilijk is. Gemakkelijk want dan heeft men altijd een excuus waarom iets niet lukt.
Uit mijn periode bij meneer van Loon en mijn eigen praktijkervaring heb ik juist het tegendeel ervaren. Slecht hoogst uitzonderlijk bleek een hulpverlener nuttig te zijn. En dan ging het meestal om de meer reguliere vorm; dierenarts en hoefsmid.

En het is toch ook eens nodig om onder ogen te zien dat veel van deze 'hulpverleners' niet snel zullen toegeven dat zij in het betreffende geval geen nuttige bijdragen kunnen leveren. Dat is tegen hun handel. En het wordt al te vaak niet geaccepteerd door degene die hun hulp inroept.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:10

Idifix, mijn "Opinie" hierboven slaat niet zozeer op uw casus, ofschoon ik er wel door aan het denken ben gezet.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:41

@ kadankovitch dat was niet vorig jaar hoor, is al enkele jaren geleden. En ik heb wel gezegt dat ik nu dingen terug herken maar zeker niet alles. Sorry als het verwarrend over komt.

Ik begrijp je opinie wel, ergens heb je een punt.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:26

Eens hoor Kandankovitch. In mijn ogen is bewegingstherapie de allerbeste therapie Alleen geldt dat alleen voor correcte beweging. Vaak wordt er al een peut of een paat bij gehaald zodra een paard een tikje scheef is, terwijl in mijn ogen je er het beste een goede instructeur bij kunt halen die je leert dat scheve op te lossen.
Geldt ook voor paarden die ergens vast zijn komen te zitten. Je kan er een peut of paat bij halen om het los te werken, verder rijden op de gebruikelijke wijze en een paar maand later die peut of paat weer terug laten komen. Meestal is er niets mis met het paard, maar wordt het paard gewoon vast gereden. Beter het rijden dan goed onder de loupe te nemen.

Ik heb nog nooit een peut of paat bij mijn in het begin toch zeer scheve paard gehad. Wel heel veel geinvesteerd in instructie. Heb ook nog nooit in de 30 jaar dat ik jonge paarden rijd, structurele rugproblemen gehad met een paard en ik ben bepaald geen sterruiter en geen vlieggewichtje. Problemen met vastzitten komen vaak door structureel verkeerd rijden, je paard dingen vragen waar het nog niet aan toe is, waardoor het zich vast gaat zetten in de rug.

Zie ook vaak paarden met wel structurele rugproblemen, zoals Kissing Spines of artrose in de wervels, waar dan maar tot in het oneindige peuten en paten bij gehaald worden...terwijl een DA in een vroeg stadium zoveel ellende had kunnen voorkomen. Bij mij komt er echt geen kneder aan de rug als die rug niet eerst op de foto is gezet. Maar zoals ik al zei, gelukkig nog nooit nodig gehad.

Ook ik doel hier niet mee op jouw specifieke geval idefix. Ik reageer op Kadankovitch als algemeen statement van wat ik vaak om mij heen zie en hier op Bokt lees.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:14

Ik denk er net zo over! Ik ben geen voorstander van 'natuurlijk' maar wel van nuchter :Y) zo vind ik dat jonge paarden moeten spelen omdat ze daar sterk en handig van worden. Als ze dat niet kunnen/mogen, leg je een basis voor problemen. Ik trek dat ook liefst door naar oudere paarden, maar goed, er zijn er ook die niet spelen.

Verder geen peuten hier, maar enkel de dierenarts. En als er dan ooit wat kan bijgedragen worden door een peut, zal dat in samenspraak met de DA gebeuren en zoek ik mezelf een nuchter persoon uit.

Het gaat fout in het rijden, maar ik vrees ook in het fokken. Nu ben ik te jong om te zeggen dat het ooit beter was hoor, dus geen idee. Maar je ziet wel een voorkeur voor fijne dieren en dat is jammer, want ze kruisen minder in. Kan ook te maken hebben met mijn voorkeur voor stevig beenwerk. We zullen even moeten afwachten wat dat gaat geven. Langs de andere kant gaan ze ook vooruit en kan kwaliteit steeds beter gemonitord worden.

Behalve deze aanvullingen sluit ik me aan bij Kadankovitch en Oji wat rijkunst betreft. Mensen geven liever halfjaarlijks €300 aan peuten + €20 per week aan les, dan dat ze kwalitatief les nemen voor dat geld en blessures voorkomen. Dat voelt spaarzamer zeker?

edit; Idifix, ook niet op jou bedoeld :+

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:41

Maar ben ook bezig met het zoeken naar een kundige lesgeefster ben me er wel van bewust dat ik hier uiteraard ook aan meedraag en wss voor een groot stuk. Maar iemand deftig en betaalbaar vinden is niet altijd makkelijk.

Ik volg jullie punt echt wel ga er even over nadenken wat eerst te doen nu. Donderdag had ik normaal een halfuur les op staan met iemand nieuw laat ik dit nu doorgaan of niet ?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:46

Wat kan iemand nu werkelijk overbrengen in een half uur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:48

Idifix schreef:
Maar ben ook bezig met het zoeken naar een kundige lesgeefster ben me er wel van bewust dat ik hier uiteraard ook aan meedraag en wss voor een groot stuk. Maar iemand deftig en betaalbaar vinden is niet altijd makkelijk.

Ik volg jullie punt echt wel ga er even over nadenken wat eerst te doen nu. Donderdag had ik normaal een halfuur les op staan met iemand nieuw laat ik dit nu doorgaan of niet ?



Jij kent je paard het beste, als je echt denkt dat ze pijn heeft niet natuurlijk. Als je twijfelt kan je dat juist als onderwerp van de les meenemen.
Als het een kundig persoon is, kan die je daar zeker mee helpen. Is meteen een mooie test. Ik zou het zelf wel aandurven onder voorbehoud dat je geen sterke vermoedens hebt van pijn.

Ik heb zelf ook voorkeur voor iemand die graag even op het paard komt. Als ze dat niet durven, ben ik al wat op mijn hoede, tenzij er een goede reden voor is natuurlijk.

Ook ben ik geen fan van de vaste tijdsduur. Als er na een halfuur nog een probleem is of juist sterke vooruitgang die ik wil bevestigen, zou ik het niet fijn vinden als mijn lesgever vertrekt.

maar ik denk zomaar dat je ook een halfuur zegt omdat je verwacht dat er mensen reageren dat het te zwaar is of iets dergelijk ;) wat ik zou begrijpen, bokt kan heftig zijn

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:55

Inderdaad, een les duurt zolang als ie duurt. Soms ben ik met een half uur klaar en soms duurt het een uur voordat of bij mij of bij mijn paard het kwartje is gevallen. Uitgangspunt is altijd goed eindigen. Wij stoppen nooit op een vast tijdstip, altijd gewoon als het voelt dat het voldoende nut heeft gehad.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:59

Maar een half uur als eerste les bij een nieuw iemand lijkt me wel heel weinig, dan heb je toch sowieso tijd nodig om uit te leggen wat de lesgever haar methode is en jij om aan te geven (en te laten zien) wat de issues zijn waar je tegenaan loopt. Dan moet je elkaar nog een beetje aftasten.

Een half uur bij een vaste instructrice waarbij je elkaar al helemaal begrijpt en de issues van ruiter en paard volledig bekend en als alles fijn verlopen is kan wel, maar bij een nieuwe vind ik het wel heel erg kort.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:59

Ik kom ook weer eens binnen wandelen. Hallooooo!!

Laat ik starten met een vraag,

Zou je een paard strijken (achter) af kunnen leren, zo ja.. Met wat voor oefeningen aan de hand/longe en/of onder het zadel?

Wat meer info over het paard;
Fries (oud type) met wat lastige rug (kort en week) . Vooral veel longewerk mee gedaan, wordt wel afentoe bereden. Bedoeling is dat ik er 3x p.w. mee aan de bak ga. Heb een filmpje maar die is niet om aan te zien (1e x er op, 2e x ooit op een boomloos zadel.. Een andere komt hopelijk snel en paard hartstikke hengstig, plakte enorm aan mn been, ga k mezelf niet aandoen om te posten) _O-

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:31

Tenzij u ernstig masochistische neigingen hebt, zou ik u plaatsing ook sterk afraden :+ }> .

Het probleem van uw paard hangt toch sterk af van de stand der achterbenen, de ouderdom van het dier. De mogelijkheid om intensief te trainen en de bewerkbaarheid van het paard.
Met andere woorden, om er zo een antwoord op te geven, is er te weinig informatie. En dan nog is de uitkomst extreem onzeker. foto's van de stand van de achterbenen en de achterhand vanuit verschillend gezichtspunten en duidelijk bewegende beelden van achter en en-profiel zouden het iets makkelijker maken.
De rug op zich is voor mij niet het grootste probleem. De bewerkbaarheid kan dat wel zijn.

Het probleem lijkt op 12-dimensioneel schaak.

Het kan een interssant project zijn als u erin stapt zonder grote verwachtingen.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:31

Er zijn momenten dat het strijken minimaal is KDV, dat is net na het loswerken en bij voldoende voorwaartse drang. Echter is die aandachtspanne dermate klein dat na 10 a 15 min het paard enorm begint te strijken.

Noem het gebrek aan activiteit/vermoeidheid. Zal eens kijken/vragen of t ok is als ik wat fotos neem van de beenstand maar ik meen mij te herinneren dat het paard eigenlijk niet nauw of kaarsrecht op de benen staat.

Ik heb geen hoge verwachtingen. Behalve dan gymnastieken en af en toe een proefje hobbelen.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:38

Kan best zijn dat het in het werk beter wordt hoor. Friezen staan ook bekend om slappe knie(banden). Dat kan best opknappen

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:54

Gisteren er weer op gezeten. Nadruk gelegd op reageren aan t been en op de voltes netjes om het been buigen ipv recht blijven. Strijken was toen aanzienlijk minder. Op moment dat ze begon te strijken van vermoeidheid maar toch een net stukje correct inbuigen liet zien lekker uitgestapt.

Stiekem is t best een leuk dier :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:57

S_en_Z schreef:
Gisteren er weer op gezeten. Nadruk gelegd op reageren aan t been en op de voltes netjes om het been buigen ipv recht blijven. Strijken was toen aanzienlijk minder. Op moment dat ze begon te strijken van vermoeidheid maar toch een net stukje correct inbuigen liet zien lekker uitgestapt.

Stiekem is t best een leuk dier :D

Ik zou eerder zo blijven doorwerken en niet met het werk aan de hand beginnen. Dat is geen wondermiddel en u hebt in het verleden getoond onder het zadel mooi werk te verrichten. En ik heb daarbij ook de opmerking van mevr. Babootje , hiervoor, in gedachte. Zou het probleem daarin liggen dat is gewoon verstandig rijden de beste optie. Werk aan de hand draagt daar niet zoveel aan bij.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:23

Na in een ander topic het een en ander tegengekomen te zijn over de gratis on line training van Rien van der Schaft Dressage pro Movement, was ik nieuwsgierig geworden en dacht laat ik ook eens kijken.

Laat ik voorop stellen dat ik tot op heden altijd heel blij werd van wat ik van Rien van der Schaft aan instructie materiaal heb gezien. Vind het altijd mooi aansluiten bij mijn eigen ideeen en heb me juist voor deze gratis training een account aangemaakt om te kijken of de betaalde training misschien iets voor mij zou zijn (als aanvulling, zeker niet als vervanging van gewone lessen).

Dus ik begin bij thema 1, van achter naar voren. Hoor allemaal dingen over de gevolgen van valse oprichting op de takt in stap en draf waar ik mij prima in kan vinden. Dan komt het deel over galop en daar moet ik zeggen, dat ik toch wel zeer verbaasd over was. Eerst verteld ie iets over de 4-takt galop waarbij het buiten voorbeen eerder landt als het binnen diagonale achterbeen en geeft aan dat dit het gevolg is van spanning, taktverlies etc etc…so far so good. Maar dan zegt ie het volgende (eventjes letterlijk geciteerd): “Wordt het paard in de galop op de goede manier verzameld, en het achterbeen wordt geprikkeld en de voorhand wordt door het achterbeen gedragen, dan kunnen we in de optimale situatie komen dat het binnenachterbeen een fractie eerder de grond raakt als het buiten diagonale voorbeen. Dan heb je ook een soort 4-takt gallop maar een hele positieve 4-takt galop wat juist een fijn gevoel geeft omdat die rug niet strak is maar die rug je gaat dragen” (einde citaat)

Hierover ben ik dus zeer verbaasd. Ik kan me nog enigszins vinden in dat buitenvoor eerder landen als binnenachter slechter is als binnenachter eerder als buitenvoor, maar in mijn mening is het allebei niet goed….en al helemaal niet zoals hij noemt een “optimale situatie”.

En dan begin ik nu dus te twijfelen….want wie ben ik nu helemaal, een simpele basis ruiter en Rien is een trainer die ik hoog heb zitten. Maar deze opmerking druist wel heel erg tegen mijn gevoel in van wat correct is en waar je naar moet streven. In mijn beleving is 4-takt altijd een gevolg van een niet losgelaten rug, waardoor taktverlies. Is het binnenachterbeen eerder landen als het buitenvoorbeen het gevolg van een paard bergop/opgericht willen rijden, maar nog een gebrek aan kracht in de achterhand om dit te verwerken, waardoor taktverlies. Wat me wel opvalt is dat je het tegenwoordig heel veel ziet. Ook bij hoge dressuurhotemetoten. Op de hengstenkalender die ik 2 jaar geleden had gekregen zag ik ook alle galopfotoos op die manier en dan dacht ik dus, welke gek presenteert zijn hengst nu met een niet correcte galop. Het levert ook spectaculaire plaatjes op, maar het blijft in mijn ogen niet correct als dressuurmatige galop (rengalop is een ander verhaal).

Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd, misschien hang ik een hele ouderwetse gedachte aan in deze, dus ben erg benieuwd naar jullie mening. Ben ook heel benieuwd naar (als die er tussen zitten) de mening van juryleden hoe een dergelijke 4-takt galop beoordeeld dient te worden in de proef.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:13

oji schreef:
Na in een ander topic het een en ander tegengekomen te zijn over de gratis on line training van Rien van der Schaft Dressage pro Movement, was ik nieuwsgierig geworden en dacht laat ik ook eens kijken.

Laat ik voorop stellen dat ik tot op heden altijd heel blij werd van wat ik van Rien van der Schaft aan instructie materiaal heb gezien. Vind het altijd mooi aansluiten bij mijn eigen ideeen en heb me juist voor deze gratis training een account aangemaakt om te kijken of de betaalde training misschien iets voor mij zou zijn (als aanvulling, zeker niet als vervanging van gewone lessen).

Dus ik begin bij thema 1, van achter naar voren. Hoor allemaal dingen over de gevolgen van valse oprichting op de takt in stap en draf waar ik mij prima in kan vinden. Dan komt het deel over galop en daar moet ik zeggen, dat ik toch wel zeer verbaasd over was. Eerst verteld ie iets over de 4-takt galop waarbij het buiten voorbeen eerder landt als het binnen diagonale achterbeen en geeft aan dat dit het gevolg is van spanning, taktverlies etc etc…so far so good. Maar dan zegt ie het volgende (eventjes letterlijk geciteerd): “Wordt het paard in de galop op de goede manier verzameld, en het achterbeen wordt geprikkeld en de voorhand wordt door het achterbeen gedragen, dan kunnen we in de optimale situatie komen dat het binnenachterbeen een fractie eerder de grond raakt als het buiten diagonale voorbeen. Dan heb je ook een soort 4-takt gallop maar een hele positieve 4-takt galop wat juist een fijn gevoel geeft omdat die rug niet strak is maar die rug je gaat dragen” (einde citaat)

Hierover ben ik dus zeer verbaasd. Ik kan me nog enigszins vinden in dat buitenvoor eerder landen als binnenachter slechter is als binnenachter eerder als buitenvoor, maar in mijn mening is het allebei niet goed….en al helemaal niet zoals hij noemt een “optimale situatie”.

En dan begin ik nu dus te twijfelen….want wie ben ik nu helemaal, een simpele basis ruiter en Rien is een trainer die ik hoog heb zitten. Maar deze opmerking druist wel heel erg tegen mijn gevoel in van wat correct is en waar je naar moet streven. In mijn beleving is 4-takt altijd een gevolg van een niet losgelaten rug, waardoor taktverlies. Is het binnenachterbeen eerder landen als het buitenvoorbeen het gevolg van een paard bergop/opgericht willen rijden, maar nog een gebrek aan kracht in de achterhand om dit te verwerken, waardoor taktverlies. Wat me wel opvalt is dat je het tegenwoordig heel veel ziet. Ook bij hoge dressuurhotemetoten. Op de hengstenkalender die ik 2 jaar geleden had gekregen zag ik ook alle galopfotoos op die manier en dan dacht ik dus, welke gek presenteert zijn hengst nu met een niet correcte galop. Het levert ook spectaculaire plaatjes op, maar het blijft in mijn ogen niet correct als dressuurmatige galop (rengalop is een ander verhaal).

Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd, misschien hang ik een hele ouderwetse gedachte aan in deze, dus ben erg benieuwd naar jullie mening. Ben ook heel benieuwd naar (als die er tussen zitten) de mening van juryleden hoe een dergelijke 4-takt galop beoordeeld dient te worden in de proef.


Nu heb ik Rien van der Schaft niet zo bijzonder hoog 'zitten', maar juist nu kan ik hem gelijk geven. Tact zuiverheid is zeker iets dat nagestreefd moet worden, absoluut. Maar tegelijktijd is het ook een fictie die men in de theorie gebruikt om de complexe materie van de rij-kunst gestructureerd 'onder de knie te krijgen. Echter moderne technieken hebben het mogelijke gemaakt om een veel duidelijker, spreek preciezer beeld te krijgen van de bewegingsafloop van een paard, zeker in verhouding tot het stadium van africhting. Onder andere Hillary Clayton heeft aan die verbeterde inzichten veel bijgedragen. Zo weet men al langer dat naarmate de gedragenheid van een paard toeneemt het diagonale achterbeen van een paard, ook in de uitgestrekte draf een fractie van 'n seconde eerder land dan het daaraan verbonden diagonale voorbeen. En dat is gezien het algemene streven in de dressuur de achterhand meer lst te laten opnemen, niet zo verwonderlijk. Zo is ook het verschijnsel te begrijpen dat meneer van der Schaft hierboven aanhaalt. Uiteindelijk heeft in de totale rijkunst het gevoel, het steeds verbeterde gevoel naarmate de africhting vorderde altijd het meest geteld voor de bekwame africhters. Dat nu blijkt dat het theoretische construct dat men heeft opgezet, niet helemaal klopt met de werkelijkheid, is misschien een beetje jammer, maar is volledig te begrijpen. Ik denk dat het hier om een klassiek voorbeeld gaat waar de uitzondering de regel bevestigd.

Overigens komen deze verschijnselen ook voor bij de galoppirouettes, de keerwendingen, en de wissels om de pas. Dus zo vreemd is dat niet

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:25

In de pirouttes vind ik het logisch. Op 3 benen kun je niet draaien en denk ook niet dat een paard lang meegaat als je die op 1 standbeen draait.

Maar in mijn ogen hoort een meer bergop/verzamelde galop gepaard te gaan met meer buiging in de gewrichten en dient dus het binnenachterbeen meer opgetild te worden, waardoor ie nog steeds gelijk landt met het buitenvoorbeen. Dan is in mijn ogen een paard sterk genoeg voor de opwaartse galop, en ja dat kost kracht, maar dan is in mijn ogen dus de rug nog los.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 01:05

oji schreef:
In de pirouttes vind ik het logisch. Op 3 benen kun je niet draaien en denk ook niet dat een paard lang meegaat als je die op 1 standbeen draait.


Nou het probleem speelt veel meer op het meetkundige vlak en de beschikbare tijd. De voorhand legt een veel grotere afstand af en heeft dus meer tijd nodig.

oji schreef:
Maar in mijn ogen hoort een meer bergop/verzamelde galop gepaard te gaan met meer buiging in de gewrichten en dient dus het binnenachterbeen meer opgetild te worden, waardoor ie nog steeds gelijk landt met het buitenvoorbeen. Dan is in mijn ogen een paard sterk genoeg voor de opwaartse galop, en ja dat kost kracht, maar dan is in mijn ogen dus de rug nog los.

Beide achterbenen moeten meer opgetild worden, maar tegelijkertijd daalt het bekken dus de afstand/ruimte waarin het achterbeen beweegt wordt ook kleiner, per saldo komt het achterbeen niet hoger. En aangezien het meer last op neemt wordt het ook gedwongen om eerder op de grond te komen. Immers in de lucht [u hebt het over 'opgetild zijn'] is niet in een fase waarin de been kan dragen.
Ik denk dat men zich te weinig realiseert wat de consequenties zijn indien een paard inderdaad substantieel meer last op de achterhand neemt.