Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:21

riegje schreef:
terpentijn schreef:
@riegje, wat/wie bedoel je, bedoel je Van Silfhout?



Ja die bedoelde ik.


Alex of Diederik?

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:24

Ik ben eens met mijn toenmalige instructrice mee geweest naar Alex van Silfhout. Zij trainde daar destijds. Ik vond het een vriendelijke man en ik heb toen ook niks van een rollkurmethode gezien tijdens de training. Diederik kwam er ook nog bij in de baan rijden met een jong paard en dat ging er ook vriendelijk aan toe.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:33

riegje schreef:
terpentijn schreef:
@riegje, wat/wie bedoel je, bedoel je Van Silfhout?



Ja die bedoelde ik.


Alex of Diederik?[/quote]


Diederik & Alex zelf zien rijden werd van beide niet echt enthousiast. al vond ik zoonlief erger dan z'n vader

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:42

Ik heb zelf ook eens een clinic (M/Z) gereden van Alex van Silfhout en heb een zeer fijne les gehad! Gaf heel positief les (al was ie wel helemaal gek van de mijne, dat kan ook geholpen hebben :P ) Hij heeft mij toen goed geholpen met dat laatste stukje oprichting. Heb ook geen enkele pas achter de loodlijn hoeven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:50

Resistance schreef:
Ik rijd nu een tijdje een paardje (paardje - hij is niet zo groot) van ik geloof ongeveer 5/6. Momenteel oefen ik vooral veel overgangen met hem, staf-drap, stap-galop, en ook weer terug enzo, om het achterbeen goed te trainen. Ook ben ik op zoek naar ontspanning.

Kunnen jullie vanaf deze foto's beoordelen hoe jullie het beeld nu vinden ogen?




[ [url=m/oLRx6p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uxjQ49.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eWuBhu.jpg]Afbeelding[/url] ]




We zijn inmiddels weer wat maanden verder en ik heb zelf best het gevoel dat ik vooruit ben gegaan! :)

Ik heb op de manege aangegeven dat ik echt gewoon correct en vriendelijk wil leren rijden. Geen getrek, geen geschop. Geen paard in een houding trekken, maar juist zorgen dat het paard actief en rechtgericht op de achterhand loopt, en zelf je hand opzoekt wanneer het daaraan toe is.

Ik heb een instructeur die me daar ontzettend goed bij helpt en er veel aandacht aan besteedt.

Dit is een filmpje van afgelopen week. Dit was mijn eerste keer rijden met dit paard (Lorette, FranklinxJohnson). Het fijne aan dit paard vond ik dat wanneer je iets fout doet, het meteen afgestraft wordt; als ik iets te sterk in mijn handen wordt, wordt ze enorm onrustig in haar hals en maakt zichzelf ook sterk.

Momenteel ben ik ook enorm aan ontspanning in mijn eigen handen en armen aan het werken. Niet trekken, niet inwerken, helemaal niets. Ik probeer echt met mijn benen en zit te rijden en met mijn handen enkel een constante verbinding te houden, verder niets.

Zelf ben ik vooral blij met de laatste helft van het filmpje omdat ze daar echt ontspant. Verder ben ik mij ervan bewust dat er nog héél veel moet gebeuren, en daar wil ik dan ook voor werken.





Ik ben benieuwd wat jullie vinden! :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:18

Wat mij vooral opvalt, is dat je volgens mij best strak bent in je armen, eigenlijk in het hele filmpje wel. Je ziet bijvoorbeeld je handen een beetje op en neer gaan met het lichtrijden en nog wat andere dingen die ik niet zo goed weet te verwoorden die duiden op een gespannen arm.
Maar je hebt verder wel inderdaad een hele vriendelijke manier van rijden! Ik ben wel benieuwd hoe dit paard zou reageren als je echt eens bewust je hele arm los zou laten. Probeer eens om tussendoor je armen uit te schudden of een klopje op de hals te geven. Wanneer jij los laat, kan een paard ook ontspannen :)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:07

Ik snap wat je bedoelt, ja! :) Dit is inderdaad een dingetje. Ik vind het heel lastig om de balans te vinden tussen mijn handen dragen, en ze te ontspannen. Als ik er bewust op let gaat het, maar als ik dan weer ergens anders mee bezig ben vergeet ik het als het ware weer en sluipt dat "spannen" er weer in. Ik denk dat dat een kwestie van blijven oefenen is.

Uitschudden ga ik zeker proberen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:59

Je moet je paard veel meer rijden, Resistance. Denk ik dan toch. Okee, dit is maar een kort fragmentje, dus ik weet niet hoe de rest van de les is geweest, maar hier zit je gewoon maar wat mee te hobbelen. Je moet je paard écht vooruit rijden, dan komt dat hoofd ook wat hoger, krijgt je wat meer actie achteraan, en als het goed is ook wat meer aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:10

BigBen schreef:
Je moet je paard veel meer rijden, Resistance. Denk ik dan toch. Okee, dit is maar een kort fragmentje, dus ik weet niet hoe de rest van de les is geweest, maar hier zit je gewoon maar wat mee te hobbelen. Je moet je paard écht vooruit rijden, dan komt dat hoofd ook wat hoger, krijgt je wat meer actie achteraan, en als het goed is ook wat meer aanleuning.



Vergeet niet dat dit de eerste keer rijden was met dit paard. Dan is het nog even ontdekken hoe je op elkaar reageert enzo. :)

Daarbij is het een jong dier van net 4? Ik vind het dan zelf belangrijker dat een paard wat vertrouwen in zichzelf krijgt, en vind ik een hoog hoofd absoluut nog niet belangrijk. Ik heb liever dat ze eerst haar eigen weg leert zoeken dan dat ik er al meteen aan begin te sleutelen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:10

Ik ben het wel eens met BigBen. Het paard loopt dan te diep dan te hoog met het hoofd en dat betekent echt altijd dat je paard achter niet aan het werk is. De motor niet aan is.
Het paard lijkt voldoende vertrouwen in zichzelf te hebben; loopt ontspannen en braaf zn rondje met de oortjes naar voren. Lijkt een beetje in slaap te dutten.
Dus eerst de motor aanzetten door reactie op je been naar voren te vragen en terug te vragen, net zolang tot je paard echt flink goed vertrekt voor je been. Overgangen dus. Je hoeft echt niet te "sleutelen" maar een stabiele aanleuning komt van achter.
Maar ik weet niet of ze je dat in een groepsles op de manege ook leren. Lijkt me op zich wel een fijn paardje.
Wat je armen betreft: met je armen zo recht naar beneden kun je ook niet meeveren. Teugels korter en zoek de lengte van de teugels in je armen (gebogen). Je hebt nog heel veel "arm" over die mee naar voren kan veren.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:13

mixed feelings! Las net dat Rien de bondscoach word in Finland. Ik hoop dat tie daar een geweldig succes gaat krijgen! andere kant zeer treurig dat zo'n een man het elders moet/ gaat zoeken omdat ze er hier doof en blind voor zijn!..

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:33

Ik denk dat deze vraag hier wel passend is, zo nee, dan hoor ik het graag :)

Als ik fotomateriaal zie van de toppaarden in de dressuur valt me iets op en ik vraag me af of ik dit juist zie.
Ik zie paarden met een zodanig lang achterbeen dat deze niet eens onder de massa lijkt te kunnen komen in een zweefmoment/van de grond en aan de grond zorgt voor een hoog kruis, waardoor het in ieder geval oogt alsof het paard een weggedrukte rug heeft.

Kan iemand me uitleggen waarom hier toch op in wordt gezet in de fokkerij? Of verbeter me natuurlijk, ik leer graag bij.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:43

Ik vind het wel passend en een goede vraag! Arlando vond ik hier bijvoorbeeld een goed voorbeeld van waar dit in mijn ogen redelijk extreem was.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:57

Kan iemand hier even een voorbeeldfoto van plaatsen? Ik kan me er niet een plaatje bij maken.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:10

Afbeelding
Even gestolen uit het fotoverslag van The Dutch Masters op de voorpagina.
In dit geval het rechterachterbeen dat ook wat gedraaid naar voren lijkt te gaan. Ik vind het er altijd uitzien alsof het been niet recht en volledig gestrekt naar voren kan gaan, omdat dat de bodem geraakt zal worden. En hierbij ook het hoge kruis en het 'deukje' voor de achterhand.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:23

Dat niet gestrekte achterbeen vind ik niet per se een probleem, niet gaan zitten, weggedrukte rug wel echt. En de aanleuning lijkt een beetje strak, maar is gevoel dit hoor. Maar ik vind die klieren achter de kaak zo dik niet fijn om te zien.

Nou is niet gaan zitten niet zo raar in een uitgestrekte draf natuurlijk. Maar ik kan er niet heel goed uithalen wat dit is eigenlijk, bij een appuyement zou je stelling verwachten die die is er niet, dus ik denk dat dit een draf is, maar niet een uitgestrekte dan. Ik bedoel, de gang is overduidelijk een draf natuurlijk, maar ik kan er niet uithalen welke oefening dit is.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:54

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-380323

Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik even Apache als voorbeeld genomen en een standfoto van hem neer gezet.

Als je de standfoto goed bekijkt dan zie je dat de horizon scheef loopt dus dat het beeld vertekend. Om zijn bouw goed te kunnen beoordelen kun je even je hand onder de hoeven leggen (op die lijn) en zo zie je hoe hij gebouwd is als hij recht staat.

Wat mij dan gelijk opvalt is dat zijn rug kort is en verzonken in het middenstuk (achter de schoft), hij is overbouwd en het kruis is hellend met een lang en steil achterbeen wat een beetje achter de massa staat.

Zoals hij gebouwd is loopt hij ook, dit paard kan moeilijk de hoeken van het achterbeen zo klein maken en het bekken zo kantelen dat de schoft omhoog komt. Hij kan het tot op bepaalde hoogte door zijn bouw en dat zie je dus terug.

Of dit wenselijk is voor de fokkerij in de hogere dressuursport? ik vind van niet maar dit paard heeft andere kwaliteiten waardoor hij toch op dit niveau kan lopen en die ook waardevol zijn.

Het Donnerhall bloed wat ook erg succesvol is in de hogere dressuur, zijn over het algemeen ook niet het meest gunstig gebouwd. (neerwaartse romp, lang achterbeen, overbouwd)
Maar hardheid, karakter en hoe het paard zijn lijf kan gaan gebruiken door goede training zijn belangrijker uiteindelijk dan het perfecte gebouwde paard. Hoewel dat laatste natuurlijk wel een streven zou moeten zijn in de fokkerij.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:45

Dankjewel! Maar is het dan toeval dat ik dit steeds vaker zie of zie ik dingen die er niet zijn? :+

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:13

Ik weet niet of je het nu vaker ziet dan voorheen, ligt denk ik ook aan de paarden die momenteel op topniveau presteren.

Heb je namen van paarden bij wie je het ziet?

Isabell Werth rijd vaak met wat meer ongunstig gebouwde paarden, maar die heeft zoveel vakmanschap dat ze uit ieder paard het beste kan halen imo.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:16


Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:18

xChanelx schreef:
Dankjewel! Maar is het dan toeval dat ik dit steeds vaker zie of zie ik dingen die er niet zijn? :+


Wat je misschien vaker ziet is dat paarden "afbreken" in het middenstuk en in 3 stukken lopen. Rug weggedrukt en voor en achterhand niet evenredig in beweging. Maar dat is puur rijderij en staat weer los van de bouw van een paard.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:27

Even een vraag over dat verzonken middenstuk.
...er is een paard bij mij op stal die qua 'bouw' vreselijk lenig is, maar hij heeft wel een verzonken middenstuk - het enige deel wat niet beweegt als de ruin loopt.

Ik heb hem nog niet onder het zadel gezien.
Maar het lijkt mij een risico factor mbt 'lopen in twee stukken'.
Weet iemand hier meer over...?

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:50

Ja dat is het ook, alles valt of staat met of hij in beweging en bij het aanspannen van zijn buikspieren wel met de schoft omhoog kan bewegen of niet. En dat ligt ook weer aan de rest van zijn bouw..(hoe zijn achterhand gebouwd is en zijn achterbeen)

Als hij dat niet kan dan heeft zo'n paard met zo'n rug ook extra risico op gezondheidsproblemen zoals KS. (kissing spines)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:06

Janneke2 schreef:
Even een vraag over dat verzonken middenstuk.
...er is een paard bij mij op stal die qua 'bouw' vreselijk lenig is, maar hij heeft wel een verzonken middenstuk - het enige deel wat niet beweegt als de ruin loopt.

Ik heb hem nog niet onder het zadel gezien.
Maar het lijkt mij een risico factor mbt 'lopen in twee stukken'.
Weet iemand hier meer over...?

Met betrekking tot u vraag kan men eenvoudig stellen dat iedere afwijking van het algemeen aanvaarde ideaalbeeld een risico kan inhouden dat het betreffende paard niet ideaal zal bewegen.

Een woord vooraf: Er is iets eigenaardigs met de uitdrukking "in twee stukken lopen" alsof er geen verbinding is tussen voor- en achterhand, alsof deze fysiek ontbreekt. De realiteit is echter dat deze er juist heel sterk aanwezig is, te sterk zelfs, de rug verkrampt en neemt niet meer deel in de harmonische samenwerking van natuurlijk bewegingsapparaat , waardoor de harmonie tussen voor- en achterhand ontbreekt. Dit moet men bij het lezen van het volgende, in gedachten houden.

Een weke of wekere rug heeft niet alleen nadelen, maar ook voordelen tegenover een korte rug. [Ik neem gemakshalve aan dat de voordelen van een korte rug bekend zijn.] De zijdelingse buigzaamheid is wezenlijk groter. En juist deze eigenschap kan grote voordelen opleveren bij de schwung-ontwikkeling van de draf [juist rechtuit]. De langere rugspieren kunnen bij gerichte training veel beter worden ingezet bij bewegingen waar veel schwung wordt verlangd, zoals de uitgestrekte draf en de passage: In draf trekt de tegenovergestelde zijde van het afzettende been [het werk-been] samen bij goed rug-gebruik. Daardoor wordt het bekken aan die zijde naar voren getrokken en dus de zijde van van het werkbeen beweegt naar achteren en draagt daardoor mee bij aan de kracht waarmee wordt afgedrukt. Dit is een essentieel onderdeel van goed rug-gebruik in draf. En juist die werking kan bij een korte rug duidelijk minder zijn. Bovendien kan een paard bij een korte sterke rug veel gemakkelijker alles vastzetten en verkrampen. Het is dus niet mijn ervaring dat dit specifieke probleem eerder zou leiden tot het lopen 'in twee stukken'. Vreemd genoeg, vind ik paarden met een iets wekere rug vaak, makkelijke weer tot 'loslaten te krijgen', dan paarden met een korte [en sterke] rug.

Naar mijn smaak concentreren veel ruiters/africhters te zeer op de fysieke nadelen van een paard om daarmee de 'verantwoordelijkheid' te kunnen afwentelen bij een eventueel toekomstig falen.
Om het gechargeerd te stellen: Het ideaal paard komt men meestal alleen 'op papier' tegen. En mocht men het geluk hebben zo'n dier toch in levende lijve tegen te komen, dan is OF met een ongeschikt karakter behept, of mankeert anderszins iets, en zo niet,.... is het in ieder geval te duur :+ .
Voor mij bestaat juist het grootste plezier van rijden/africhten daarin problemen te analyseren en op te lossen, met het risico te falen. En dan herinner ik mijzelf graag aan de hieronder geciteerde uitspraak van Etienne Beudant.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:04

Wil ik er wel even op wijzen dat een weke rug en een verzonken middenstuk niet hetzelfde zijn.