Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:57

Avanti schreef:
Misschien weer terug gaan naar waar dit topic voor is bedoelt namelijk foto en film beoordeling. Ik vind het altijd erg leerzaam, jammer dat er zo weinig van dit gepost wordt.

Over een tijdje komt er een paard bij, maar spiek toch al op marktplaats. Ik merk dat ik nu veel beter al aan de bespiering kan zien hoe het paard bereden wordt. Het is vrij simpel, maar vreemd dat ik hier nou nooit zo opgelet heb.


Een paard deels kunnen beoordelen op bespiering is een Leerzame insteek voor een topic als dit. +:)+
Zouden we best es uit kunnen kauwen vanuit onze eigen ervaringen, aan de hand van voorbeelden.

Ik krijg zelf vaak bevestigd wat ik zie aan een actief paard, als ik het paard in de spiergroepen en bepaalde punten mag voelen.
Meestal wordt het dan bevestigd, (het klopt wat ik zie) maar zou me graag wat meer willen ontwikkelen hierin.
Er is trouwens een topic waarin paarden op stand worden beoordeeld.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:31

*stille meelezer kruipt onder mee lees steen vandaan*

Op zoek naar een nieuw rijpaard ben ik me hierin aan het verdiepen.
Ik heb veel nuttigs in dit verband gehoord van Karin Leibbrandt (oa 'het CTO syndroom') en van Jeroen Duenk ('het bovenlijnsyndroom').

Beiden gaan over een paard dat geen schoftlift kan, 'mag' maken.
CTO is de Overgang tussen hals (Cervix) en schoft (Thorax) wervels.
Kenmerkend (...en waar ik dus op let bij bet poetsen van een eventueel nieuw rijpaard...!)
... is er een kuiltje voor de schoft
... een opbolling in de lendewerverls
... staan beide voorbenen netjes onder de schouders
... en ik duw in 3 spieren. Die mogen niet zeer doen bij poetsen, duwen, krauwen:
subclavius (die spier mag ook niet te zien zijn) die evenwijdig aan het schouderblad loopt. Ofwel: vanaf de hals gezien borstel ik stevig de voorkant van het schouderblad.
De pectoralis spieren: tussen de voorbenen, rondom het borstbeen.
En de bracheocephalus: loopt van hoofd (pal onder het oor) naar de bovenarm. Eventuele pijn/ gevoeligheid zit vaak rond het schoudergewricht.

Dit kan nog worden aangevuld met 'pelvic outflare', chronische aanspanning van de verkeerde spieren (plus minder soepel worden van bindweefsel) waardoor de benen naar buiten draaien (koehakkig, biljarderen, franse stand). Ik borstel de hamstrings: vanaf het zitbot recht naar beneden.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:33

Interessant om te lezen Janneke!
Uit de blog van Karin begrijp ik dat het met de juiste training te verhelpen is?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:53

Training, en als dierenarts doet ze nog een serie andere dingen (dry needling en wat al niet) en werkt samen met hoefsmeden, osteopathen, etc.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:44

Klopt janneke, maar ook dit is allemaal niet zaligmakend hoor, ze heeft voorkeuren op verschillende vlakken Die ik niet zou kiezen, om verschillende redenen, zolang het allemaal werkt en resultaat geeft zal het best werken. Ik ben bij elke Methode en plan Van aanpak openminded en kijk graag mee, wil weten waarom ze ergens specifiek voor kiezen. Daar leer je altijd van, maar er zitten Dingen tussen die ik anders doe.
Ik heb een paar keer bij haar meegekeken en samengewerkt.
Het mooie in hun methode vind ik het totaal pakket, dus alles wordt bekeken, paard, harnachement ruiter, en dan alle facetten, dat zou vaker gedaan moeten worden, want hier tackel je eerder de oorzaak van een probleem dan maar achter de feiten aan te lopen.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:30

...wat ik erg fijn vind, is dat zij als dierenarts veel informatie geeft over biomechanica, dwz "als het dier zijn ruiter op de correcte manier draagt, gebruikt het wel 'die' spieren en niet 'die' spieren".

Als iemand daar aanvullende informatie over heeft: graag.

En idd 'wat te doen als het niet perfect is', daar zijn vaak meerdere opties voor.
(On topic: correct rijden.)

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:46

Wat mij bij haar opviel was dat er veel invloeden uit de antoine de bot methode door haar trainings methode stromen. Mijn eigen voorkeur is de klassieke manier, ook doorspekt met biomechanika, er zitten veel overeenkomsten in.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:17

Janneke:

Je moet echt wat vaker onder je meelees steen vandaan komen +:)+ , super leerzaam wat je inbrengt.
Ga zeker es gericht met je info aan de gang met de paarden om me heen, es kijken wat ik zelf ontdek hierin aan verschillen kwa paard en spieren.
Ben praktisch ingesteld, moet dit soort dingen eerst zelf voelen en ervaren, dan sla ik het op.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:11

Mag ik hier ook meelezen en praten? Ik ben vanaf begin dit jaar bezig met een opleiding bij Karin en dus ook nu ruim een halfjaar m'n methode van rijden flink veranderd. Paard en ik zijn hier beide zeer blij mee, en zijn ook enorm ontwikkeld afgelopen tijd.

Leuke post van Janneke, kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar de twee personen die je noemt zijn dan ook degenen die ik zelf inschakel om hun kennis en kunde :j
Wat betreft biomechanica tijdens rijden is dit filmpje exact de aanvullende info waar je om vroeg denk ik: https://youtu.be/mGw1TiFMqf4

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:22

Interessant filmpje :j

ik heb wel filmpjes gezien van Will Faber, dat lijkt er ook op..
Overigens vind ik vanuit de westernsport het altijd wel lastig om het paard in de hand te laten lopen.. dat is altijd wel iets waar ik mee aan het prutsen blijf

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:08

Dat wat ik van Will Faerber en z'n volgelingen heb gezien lijkt in de verste verte niet op de rijmanier en gedachte van karin leibrand, eens dat Will het ook over klassieke rijkunst heeft en connectie, en zelfdragend vermogen, maar de uitvoering daarvan zie ik bij de volgers niet. Karin is daarin veel directer

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:15

knollentuin schreef:
Dat wat ik van Will Faerber en z'n volgelingen heb gezien lijkt in de verste verte niet op de rijmanier en gedachte van karin leibrand, eens dat Will het ook over klassieke rijkunst heeft en connectie, en zelfdragend vermogen, maar de uitvoering daarvan zie ik bij de volgers niet. Karin is daarin veel directer


Op welke manier niet dan? Want als ik dat niet goed zie, is dát dus een punt waarop je mij zou kunnen helpen door iets toe te lichten...

Deze post heb ik zo nogal weinig aan.

NB, wat iemands volgelingen doen en wat iemand zelf doet, is ook nogal een verschil...

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:27

Wat ik het grote verschil vind is het uitvoeren in de training, bij art to ride lijkt de stretch het ultieme doel, ik zie iig hier in de regio niemand verder komen dan die stretch,en dan ook nog 's niet op de goede manier, zoals ik 't zie dan hé? op bokt in dit topic zat 1 iemand die verder kwam en die had het voorwaarts neerwaarts ook goed voor elkaar, maar dat was sowieso iemand die naar mijn idee al een bredere basis had. Bij karin haar manier wordt per paard bekeken wat het aan training en ondersteuning nodig heeft, en daar wordt de training op aangepast dus niet alles laag en lang of alles hoger en langzaam, ik noem maar wat.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:46

oh maar dat vond ik uit de filmpjes van Faber lastig te halen ook, hij begint idd bij de stretch en wat daarna komt, dat zal in zijn lessen blijken denk ik..

Het scheelt denk ik ook dat Karin in NL bereikbaar is, en Will niet..dan kun je je leerlingen toch beter begeleiden denk ik?

Voor iemand die geheel buiten die regio zit, én ook nog eens niet standaard dressuur rijdt, is het vergaren van dat soort informatie ook wat lastig.. maar op zich wel te doen. Het zal ongetwijfeld aan alle kanten schorten, maar ook de intentie geldt, denk ik..

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:07

Welke lessen dan cer? Want bij hem kan je niet lessen hij zit in Amerika, en waarom is hij zo een voorbeeld? Wat heeft hij zelf bereikt? Wat maakt dat art to ride een inspiratie voor mensen?
Gewoon een paar losse flodders die ik even afschiet.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:57

Fijne post Janneke, controleren op gevoeligheid is ook een handige tip. Het valt mij op dat bij paarden hoog in het bloed in de lage prijsklasse al veel mis is, wat zo op het blote oog al te zien is. De recreatiepaarden zijn er vaak dan nog beter aan toe.
Wat ik moeilijk kan herkennen zijn goede bewegers of fouten in de beweging.
21 okt weer naar een clinic van K. Leibbrandt met een ruiterbalans training. Haar methode werkt zeer goed voor ons.

Ik reed laatst alleen met een touwtje om de hals, nou Will Feaber zou trots op ons zijn, heerlijk halstrekkend de bak door haha. Wel heel ontspannend maar niet heel veel inspanning.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:26

Hm, ik maak een soort van opmerking over iets wat ik wel eens heb gezien:
"ik heb wel filmpjes gezien van Will Faber, dat lijkt er ook op.."

Dan krijg je "lijkt in de verste verte niet op". Nou, dat heb ik dan blijkbaar verkeerd gezien (maar ik heb er dan ook geen verstand van). Wat ik prettig vind aan zijn filmpjes is inderdaad gewoon het stretchen tov het het in de krul rijden. Lijkt mij op zich al een goed punt om mee te beginnen.

Vervolgens ga je verder over zijn 'volgelingen' en wat die allemaal doen... Dat vind ik zelf een raar argument want een 'volgeling' (wat een rare term eigenlijk, alsof het een sekte is) is niet perse representatief voor de methode natuurlijk.
Maar ik begrijp dat jij de methode van Karin prefereert en dat is je goed recht natuurlijk :j

Citaat:
Welke lessen dan cer? Want bij hem kan je niet lessen hij zit in Amerika,

Ja dát is ook precies wat er staat ;-)
"het scheelt dat Karin in NL bereikbaar is en Will niet"... dus topografisch had ik het ook wel begrepen :j

Citaat:
en waarom is hij zo een voorbeeld?

eehmmm 'zo'n voorbeeld'.. ?? Weet ik veel, ik heb het daar niet over gehad:? Ik heb slechts geschreven dat ik iets heb gezien 'wat lijkt' op de manier van Karin..

Citaat:
Wat heeft hij zelf bereikt?
Ik heb werkelijk geen idee.. ik meen iets met het amerikaans olympisch team.. maar het interesseert mij persoonlijk werkelijk geen ene r**t wat mensen bereikt hebben.. hoe meet je dat dan? Niet aan wedstrijd resultaat mag ik hopen...
Als je een paard goed voor elkaar hebt, heb je wat bereikt, ,dat denk ik. En 'goed' is redelijk breed interpreteerbaar....

Citaat:
Wat maakt dat art to ride een inspiratie voor mensen?

Ik heb werkelijk geen idee... :?
Misschien omdat ze een soort handvat krijgen om hun paard losser en lager naar de ontspanning te rijden.. dat er iemand is die aangeeft dat je ze niet in de krul hoeft/moet trekken... ik zou het niet weten..

Citaat:
Gewoon een paar losse flodders die ik even afschiet
Ja prima, en discussie moet kunnen, maar ik heb daar echt geen antwoord op. Ik heb een paar filmpjes van de beste man gezien en nu lijkt het alsof ik zijn systeem en zijn 'volgelingen' moet verantwoorden... :?

Citaat:
nou Will Feaber zou trots op ons zijn, heerlijk halstrekkend de bak door haha. Wel heel ontspannend maar niet heel veel inspanning
hm, ik proef een beetje dat de methode van Will hier al besproken is, en dat ie afgekeurd is. Prima, ik zal niet meer vloeken in de kerk :')

Wat mij op die filmpjes bracht is de discussie tussen western en dressuur ruiters, waar ik als semi-western ruiter veel meer lang-laag reed, werd mij door dressuurruiters uitgelegd dat dat bij hun 'niet zo werkt' omdat 'dressuurpaarden nu eenmaal anders zijn'. Het ging dan meestal over ontspanning.. Ik vond dat je vanuit ontspanning moet werken, en een paard wat wat lager ingesteld is zal minder snel over zn theewater gaan dan 1 die al hoog in loopt. Dus het was wat makkelijker om dan naar een filmpje van een 'niet'-westernruiter te verwijzen om zo van een stempel af te komen (ja westernpaarden sloffen, kennen geen aanleuning, lopen op de voorhand etc en dáárom kan een dressuurpaard niet ontspannen) Dit even énorm gechargeerd hoor...
Later werd die discussie makkelijker door de komst van Tristan ('kijk, ook een dressuurpaard kan mak zijn') en de komst van een breder toegankelijke verzameling aan instructeurs die een wat andere benadering hebben.
(en dat waarschijnlijk ook al langere tijd uitdragen, maar nu steeds meer binnen bereik van meer mensen komen)

Dit is geen vingerwijzen van het een naar het ander, en ik kan maar heel weinig zeggen over dressuur want ik heb er geen verstand van. Ik ben alleen gewoon steeds op zoek naar de optimale manier om paarden te rijden die niet aan het standaard plaatje voldoen. Dus ik voel me al helemaal niet geroepen om bepaalde methodes te gaan verantwoorden, maar ik wil wel graag informatie vergaren :j

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:09

Het waren helemaal geen vragen om iemand iets te laten verantwoorden of met vingers te wijzen, dat maak jij ervan. Jij maakt in een post een paar opmerkingen waarvan ik denk daar wil ik meer van weten, want de kreten die jij slaakt zijn denk ik vrij algemeen voor meerdere mensen, oh dat lijkt op dat en dat, maar dan? Ga je dan onderzoek doen of stap je klakkeloos in? Het zijn de vragen die ik mezelf stel als ik iets nieuws zie waar mensen mee aan de slag gaan, ik wil weten waarom mensen zich tot iets aangetrokken voelen.
Als een methode of stroming je aanspreekt, ga je dan verder spitten naar de achterliggende gedachten en waarop zo een methode gestoeld is.
Ik zie geregeld nieuwe gezichten bovenkomen uit de massa met een systeem afgeleid van het een of ander en gebaseerd op bv klassiek (de meesten) en de mensen die daar dan vol ingaan waarop maken ze die keus, dat is wat ik me afvraag.
Jou kan het niets schelen wat iemand bereikt heeft, of waar hij vandaan komt, mij wel ik wil weten bij wie iemand getraind heeft en op welk nivo, en waar zo iemand opleidingen volgt en of zo iemand open staat voor bijscholing of andere stromingen /gedachtengang.
Het woord volgelingen gebruik ik voor de mensen die 1 trainings methode vertegenwoordigen, dus de mensen die bij een marijke de Jong of een Will een opleiding gedaan hebben, en dan diegene z'n gedachtengoed verder doorgeven onder diegene z'n naam. Die mensen zijn niet jarenlang in opleiding geweest en hebben meestal zelf nog niet zoveel ervaring, dan is het volgens mij wel het overwegen waard of deze mensen jou daadwerkelijk iets bij kunnen brengen of dat ze feitelijk op hetzelfde of mogelijk lager nivo denken en rijden dan jijzelf.
Hier trek ik idd eerder naar karin haar methode, niet alleen omdat zij bereikbaar is, maar ook o. Dat ik van haar weet wat voor opleidingen ze gedaan heeft en met wie ze allemaal samenwerkt. maar ook zie dat ze per paard een aanpak heeft en daarin alom aanpak heeft, dus voeten lijf harnachement en ruiter. Dat mis ik bv bij Will als ik zie hoe de ruiters daar op het paard zitten de :oo denk ik laat maar!!!
Bij 't ene paard is laag en lang ok maar bij 't andere paard helemaal niet, daar moet je in het natuurlijk evenwicht blijven, ik vind dus een methode waarbij naar het paard en ruiter gekeken wordt belangrijk, geen combi is hetzelfde. Van meneer Will weet ik helemaal niks, ik vind ook niet veel van 'm alleen maar z'n art to ride en verder nul. Het verhaaltje over z'n paarden ervaring. Vind ik vrij algemeen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:29

knollentuin schreef:
Het waren helemaal geen vragen om iemand iets te laten verantwoorden of met vingers te wijzen, dat maak jij ervan.

Ik schrijf 'nu lijkt het alsof ik zijn systeem moet verantwoorden'.. dus het is niet wat ik ervan maak, het is hoe jouw tekst op mij overkomt. Dat mag ik toch gewoon aangeven??

Citaat:
Jij maakt in een post een paar opmerkingen waarvan ik denk daar wil ik meer van weten, want de kreten die jij slaakt zijn denk ik vrij algemeen voor meerdere mensen, oh dat lijkt op dat en dat, maar dan?

Welke kreten dan precies?
Ik zeg precies alleen dat ik het ook lastig vind om vervolgwerk uit zn filmpjes te halen. Verder zeg ik er helemaal NIKS over...

Citaat:
Ga je dan onderzoek doen of stap je klakkeloos in? Het zijn de vragen die ik mezelf stel als ik iets nieuws zie waar mensen mee aan de slag gaan, ik wil weten waarom mensen zich tot iets aangetrokken voelen. Als een methode of stroming je aanspreekt, ga je dan verder spitten naar de achterliggende gedachten en waarop zo een methode gestoeld is.

Nou dan heb ik je verkeerd begrepen.
En ik volg helemaal geen stroming, ik heb geen les van de man, ik ben er niet perse mee aan de slag gegaan. Ik heb precies een paar filmpjes bekeken over het basisprincipe van zijn idee, dat is alles..

Citaat:
Ik zie geregeld nieuwe gezichten bovenkomen uit de massa met een systeem afgeleid van het een of ander en gebaseerd op bv klassiek (de meesten) en de mensen die daar dan vol ingaan waarop maken ze die keus, dat is wat ik me afvraag.

Nou ja gezien o.a. zijn leeftijd is Will niet nieuw.. meer weet ik er niet van.
Wel heb ik hier ook wel eens gelezen over de klassieke meesters die al enige jaren overleden zijn, dus ja ik kan me voorstellen dat mensen dan een 'nieuw' iemand zoeken die daadwerkelijk vragen kan beantwoorden.. ofzo.. iemand die die stijl kan verwoorden, en toelichting en voorbeelden kan geven.

Citaat:
Jou kan het niets schelen wat iemand bereikt heeft, of waar hij vandaan komt, mij wel ik wil weten bij wie iemand getraind heeft en op welk nivo, en waar zo iemand opleidingen volgt en of zo iemand open staat voor bijscholing of andere stromingen /gedachtengang.

Maar hoever ga je dan terug, want als persoon A bij jantje getraind heeft, bij wie heeft Jantje dan getraind? Bij Klaasje, maar bij wie heeft Klaasje dan getraind, etc etc.. totdat je ergens in 1910 zit ofzo?

Ik persoonlijk zoek buiten de gebaande paden.. ik heb niet veel met wedstrijdresultaat, gezien de topruiters (die hoog gewaardeerd worden) mij dus niet aanspreken.
Ook kan iemand wel bij een instructeur getraind hebben, maar daar vervolgens heel anders mee omgaan.
Of iemand open staat voor andere gedachtengangen kom je denk ik alleen maar achter als je actief gaat lessen of clinics bij die persoon gaat volgen?
Dat is met het bekijken van internetfilmpjes misschien wat beperkt om te beoordelen.
Aan de andere kant, een filmpje gaat maar zo ver, ik zou dan wel willen weten wat iemand thuis doet, achter gesloten deuren... doen ze dan wat ze zeggen of doen ze het dan ineens anders..

Citaat:
Het woord volgelingen gebruik ik voor de mensen die 1 trainings methode vertegenwoordigen, dus de mensen die bij een marijke de Jong of een Will een opleiding gedaan hebben, en dan diegene z'n gedachtengoed verder doorgeven onder diegene z'n naam. Die mensen zijn niet jarenlang in opleiding geweest en hebben meestal zelf nog niet zoveel ervaring, dan is het volgens mij wel het overwegen waard of deze mensen jou daadwerkelijk iets bij kunnen brengen of dat ze feitelijk op hetzelfde of mogelijk lager nivo denken en rijden dan jijzelf.
Hier trek ik idd eerder naar karin haar methode, niet alleen omdat zij bereikbaar is, maar ook o. Dat ik van haar weet wat voor opleidingen ze gedaan heeft en met wie ze allemaal samenwerkt. maar ook zie dat ze per paard een aanpak heeft en daarin alom aanpak heeft, dus voeten lijf harnachement en ruiter. Dat mis ik bv bij Will als ik zie hoe de ruiters daar op het paard zitten de :oo denk ik laat maar!!!
Bij 't ene paard is laag en lang ok maar bij 't andere paard helemaal niet, daar moet je in het natuurlijk evenwicht blijven, ik vind dus een methode waarbij naar het paard en ruiter gekeken wordt belangrijk, geen combi is hetzelfde. Van meneer Will weet ik helemaal niks, ik vind ook niet veel van 'm alleen maar z'n art to ride en verder nul. Het verhaaltje over z'n paarden ervaring. Vind ik vrij algemeen.

Helder :j

verder ben ik benieuwd naar dressuur-rijkunst-discussie foto film beoordelingen om te proberen daar wat van op te steken :)

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:47

Hoe je iets leest en hoe je iets opvat verwijt je dus mij als eerste maar feitelijk ben je er zelf mee begonnen al uit mijn eerst post in het verschil tussen karin en Will Geeft niks dat gebeurd vaker met platte teksten. Ik ben wel benieuwd hoe de western ruiters dan de training noemen,jij doet niet aan dressuur zeg je (of ik begrijp 't weer verkeerd) maar alles wat je met je paard traint, oefent, opleiding geeft valt bij mij onder dressuur en de dressuur verschilt in western niet zoveel van de basis dressuur, dat je dan naar andere kriteria kijkt snap ik ook, en dat jij andere eisen stelt snap ik ook, ik heb de eisen dus hoger voor mezelf. Ik sprak laatst iemand en die zei oh ik les bij Die en die, en 't gaat zooooo geweldig, en toen sprak ik die en die en ik zei heel enthousiast oh... Lest ook bij je? Diep denken, ja die had van 't jaar 2x bij haar gelest.
Dus als mensen zeggen bij wie ze traienen kan De waarheid anders zijn.
Wat de een onder trainen verstaat-bin mij elke week of tweewekelijks een jaar lang en de ander gaat 2x per jaar. Dat zijn alle dingen die ik weten wil,

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:53

Ik ben niet representatief voor de 'western' ruiters...
En even hoor... hoe moet ik de zin "jij doet niet aan dressuur"..opvatten ..?
Ik zeg dat ik er geen verstand van heb. Heb ik ook niet.
Verder kan ik je post niet goed volgen.. :)

Ik ga gewoon weer meelezen. Ik lees hier om te proberen rijkunstig wat wijzer te worden, niet om te verzanden in een punt-komma discussie, waar ik zelf ook de oorzaak van ben.. excuus hiervoor :j

Oh, je hebt je post aangepast, waarschijnlijk een halve post zie ik :)

Ik ben het met je eens dat het rijden an sich al onder dressuur (dresseren?) valt. Maar het onderscheid tussen Western (amerikaans, cowboy) en dressuur (engels?) is zo lastig om te benoemen. Ik vind "engels rijden" ook zo'n rare term :')

In basis zou het niet heel veel moeten verschillen.. maar dat is maar net naar wie je kijkt. Neem bijv dat vreselijke Western Pleasure filmpje van een paar pagina's terug.. daar is weinig dressuurmatigs meer aan terug te vinden.. dat is gewoon je paard in het prakje rijden..

Vroeger trainde ik dagelijks onder begeleiding van een trainer. Nu probeer ik zelf-educatief bezig te zijn. Dat heeft meerdere redenen.. voornamelijk het niet hebben van een eigen paard, en het rijden van paarden die niet in het plaatje vallen.

Ik rij nu geen specifieke richting meer, dus geen western en geen dressuur, maar iets wat ertussenin hangt.. ik denk dat we dezelfde eisen hebben in grote lijnen, nl paarden die het lijf goed gebruiken.. maar ik vind dat echt heel moeilijk te bewerkstelligen

Oh Oji, dat wist ik niet :)
Ik heb dat ook niet gezien, ik heb alleen een paar basisfilmpjes gezien, vandaar denk.
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-10-17 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:54

Er is ooit een filmpje in deel 1 van dit topic geplaatst van Will Faeber waarin hij zijn "eindresultaat" (voor zover je daar ooit van kunt spreken) laat zien en een paard dat jaren bij hem in training heeft gestaan naar verzameling reed. Het was bedroevend slecht...spanning, rug weg, achterhand er een kilometer achteraan, geen enkele swung...oftewel alles ontbrak wat hij altijd predikt....Als een willekeurige bokker een dergelijk filmpje op bokt zou plaatsen bij ritp zou ie worden afgebrand...maar hey...dit was will...bij will waren er allerlei redenen waarom het nog niet het ideale plaatje was, bij anderen zou je gewoon totaal verkeerd bezig zijn als je een dergelijk beeld liet zien.....voor mij dus totaal ongeloofwaardig en een bevestiging van wat ik al dacht bij zijn trainingsmethode dat het resultaat zou zijn op de lange duur...heb alleen nog wel eens gezocht maar dat filmpje nooit meer terug kunnen vinden helaas.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:06

Edit2: Oji, dat wist ik niet... ik heb filmpjes van Perhaps gezien die ik wel okee vond :j

Overigens, wat bokt ergens van vindt is niet representatief.. zoveel mensen zoveel meningen.. Het ligt eraan waar iemand vandaan komt, wat de kennis/kunde is, wat de intentie is en nog veel meer dingen.
Als we allemaal op hoog niveau rijtechnisch flawless zouden kunnen rijden zou t mooi zijn, maar dat is niet zo.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:25

oji schreef:
Er is ooit een filmpje in deel 1 van dit topic geplaatst van Will Faeber waarin hij zijn "eindresultaat" (voor zover je daar ooit van kunt spreken) laat zien en een paard dat jaren bij hem in training heeft gestaan naar verzameling reed. Het was bedroevend slecht...spanning, rug weg, achterhand er een kilometer achteraan, geen enkele swung...oftewel alles ontbrak wat hij altijd predikt....Als een willekeurige bokker een dergelijk filmpje op bokt zou plaatsen bij ritp zou ie worden afgebrand...maar hey...dit was will...bij will waren er allerlei redenen waarom het nog niet het ideale plaatje was, bij anderen zou je gewoon totaal verkeerd bezig zijn als je een dergelijk beeld liet zien.....voor mij dus totaal ongeloofwaardig en een bevestiging van wat ik al dacht bij zijn trainingsmethode dat het resultaat zou zijn op de lange duur...heb alleen nog wel eens gezocht maar dat filmpje nooit meer terug kunnen vinden helaas.

Mevr.Oji, Ik kan bevestigen dat ik dat filmpje ook gezien heb, en inderdaad ook niet meer vinden kan. Bovendien heb ik de betreffende meneer zien werken in Duitsland. Hij predikt water, maar drinkt wijn.

Het is natuurlijk niet zijn schuld dat hij als een god gezien wordt. Maar dat is inderdaad het geval. Kritiek op Will Faeber werd of slecht ontvangen of met excuses verdedigd die van anderen nooit geaccepteerd werden. Mijn bezwaar bij meerdere van deze 'Youtube-Goden' is dat ze hun zwaartepunt leggen op een onderwerp, waardoor de positie daarvan in de totale context van de rijkunst verloren gaat. Dat doet Antione de Bodt met zijn nadruk op het 'recht-richten' mijns inziens, ook fout.
En ook ik wens te zien of een betreffende methode inderdaad el echt werkt. Bij wie dan ook. Praatjes vullen geen gaatjes. Papier is geduldig, en nog meer van dat soort gezegden. Dat hoeft niet perse via wedstrijd resultaten. Maar bij een instructeur wil ik ook graag zien dat hij in staat is vooruitgang te boeken bij zijn studenten. En als ik vind dat het resultaat tegenvalt, dan kan ik mij afvragen of hij het goed kan overbrengen of dat zijn/haar theorie en aanpak wel klopt.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:52

Cer schreef:
Ik persoonlijk zoek buiten de gebaande paden.. ik heb niet veel met wedstrijdresultaat, gezien de topruiters (die hoog gewaardeerd worden) mij dus niet aanspreken.


Ik vind dat altijd zo'n dooddoener Cer. Ik rijd geen wedstrijden want de topruiters spreken me niet aan...

Wedstrijden of - als het woord wedstrijden je niet aanspreekt - de proeven die je rijdt, zijn gebaseerd/opgebouwd op het skala van africhting. Daar is niemand tegen volgens mij. Aan de hand van de proeven die je rijdt kun je afmeten waar je zo ongeveer in de training staat. Nu valt er op de jurering ook best wat af te dingen, maar in het algemeen is het toch een goede meetlat.
Als je bijvoorbeeld na 3 jaar nog steeds in de B zit, terwijl je instructeur vind dat het allemaal geweldig gaat, moet je je achter je oren gaan krabben of je wel een goede instructeur hebt.
Maar als je buiten de gebaande paden gaat, is er niets waar je dat aan kunt afmeten en kan een iedere instructeur je vanalles wijsmaken.

Veel kijken naar lessen van anderen, kijken naar resultaten van de lesklanten van instructeurs kunnen je ook een heel stuk wijzer maken. Dat geldt zowel voor de "Engelse" als de western dressuur.