Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:40

Cer, ik begrijp dat je mijn reactie heel negatief opvat, maar dat is dan hoe jij het leest. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt in dit topic of eerdere dressuurtopics dat ik zelf B/L ruiter ben, dus het zou wel heel raar zijn als ik dat denigrerend zou bedoelen. Mijn ervaring ligt vooral bij het rijden van groen spul naar B/L niveau en dan werd het onder mijn kont verkocht. Heb zelf nog nooit een piaffe of passage oid gereden, zal nooit gaan gebeuren ook denk ik.

Verder ben ik zelf zeker een jaar of 20 la-die-la ruiter geweest die vooral het bos in ging of naar het strand. Ik geloof niet dat paarden daar kapot van gaan, ik geloof ook niet dat paarden persé serieus gedressuurd moeten worden om blij en gezond te bljven. Ik geloof dat natuurlijk blessure gevoeligheid van een paard, stalmanagement en vooral gezond verstand van de ruiter/eigenaar bepalen of een paard gezond blijft. Vooral dat gezond verstand ontbreekt het volgens mij veel aan, maar dat zie ik bij recreatieruiters (die zonder nadenken over zware bodems akkeren), maar ook bij fanatieke dressuurruiters (die 20.000 kleine voltes draaien met een paard dat zich vasthoudt om die buiging er maar in te krijgen)...of springruiters die te vaak maar hoog willen springen en adere facetten van de training vergeten.

Wat betreft mijn opmerking over jouw niveau, je geeft zelf keer op keer aan geen kennis van dressuur te hebben, je geeft aan dat een paard rustig van jou op een volte mag uitbreken of naar binnen vallen....dan is je niveau dressuurmatig niet hoog. Zoals ik al zei, dat geeft niet, maar dat neemt niet weg dat ik wel denk dat als dat je dressuurmatige niveau is, dat je een paard kapot rijdt als je dan de piaffe zou gaan trainen.

Ik ben pas de laatste 10 jaar me veel meer gaan verdiepen in zaken. Instructie buiten de deur gaan zoeken (veel verschillende instructie bekeken en les bij gehad om te kijken wat bij mij past), serieuzer met opleiden bezig gegaan ipv stuur/rem/gas zit erop, loopt enigzins nageeflijk en in balans, maakt een leuk sprongetje en klaar voor het bos (en dus vaak ook de verkoop)...Ik maakte me ook nooit druk om die ei-vormige voltes...maar nu ik er wel serieus mee bezig ben besef ik me juist des te meer wat het rijkunstig verschil is en de meerwaarde in dressuurmatige training van een ronde volte vs een ei-vormige volte.

Met mijn huidige paard hoop ik verder te gaan komen als B/L in dressuur en springen (eventing laat mijn eigen lijf helaas niet meer toe) Maar goed, deze is van mijzelf en blijft...die wordt niet verkocht zodra ze daar klaar voor is *\o/*

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:21

Dat is het punt. Goede instructie (helaas niet gemakkelijk te vinden) maakt het verschil. Je kunt door lezen en video's kijken best een hoop inzichten verwerven, maar om die toe te kunnen passen in het rijden/trainen, en je zo rijtechnisch verder te ontwikkelen, kun je niet zonder iemand langs de kant met verstand van zaken en het vermogen dit over te dragen. Zodat je inderdaad niet alleen begrijpt dat alleen een echt ronde volte trainingswaarde geeft, maar ook hoe je die probleemloos rijdt.

Het is gewoon jammer als ruiters niet investeren in echt goede instructie, en wel in bijv. leren rijlaarzen van een duur modemerk.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:46

Askja schreef:
Dat is het punt. Goede instructie (helaas niet gemakkelijk te vinden) maakt het verschil. Je kunt door lezen en video's kijken best een hoop inzichten verwerven, maar om die toe te kunnen passen in het rijden/trainen, en je zo rijtechnisch verder te ontwikkelen, kun je niet zonder iemand langs de kant met verstand van zaken en het vermogen dit over te dragen. Zodat je inderdaad niet alleen begrijpt dat alleen een echt ronde volte trainingswaarde geeft, maar ook hoe je die probleemloos rijdt.

Het is gewoon jammer als ruiters niet investeren in echt goede instructie, en wel in bijv. leren rijlaarzen van een duur modemerk.


Ik kan niet anders dan dit voor 100% onderschrijven.
Ik heb de ervaring opgedaan dat niet alleen papier geduldig is, maar ook video-materiaal. Te vaak wordt iets mooier voorgesteld dan het is. Dat is één punt.
Het andere is, dat bijna iedereen voor zich zelf heel graag als individu gezien wenst te worden, maar toch meent dat dat de regels en stellingen in een boek of video, die bijna altijd een meer 'globale waarheid' weergeven, klakkeloos wensen over te nemen. Ik ben er van overtuigd dat goede, op individuele maat toegesneden les onvervangbaar is !
En om dat goed te laten functioneren moet men ook bereid zijn om een bepaald risico te nemen. Om een practisch voorbeeld te geven: Enige weken geleden heb ik op youtube video's bekeken van 'sciencemotion' van een zekere meneer Jean Luc Cornille. Ik heb er dingen gezien die mij zeer aanstonden. Jammer genoeg kan ik hen niet goed verstaan omdat hij onduidelijk spreekt een ook nog een mishmash van Engels en Frans [zou hij alleen Frans spreken, had ik er minder problemen mee]. Maar het lijkt mij dermate interessant dat ik er toch trainingen bij zou willen proberen [dit is iets hypothetisch op dit moment]. Hij heeft een ietwat andere benadering dan de andere Franse trainers die ik ken. Zou ik bij hem trainen, dan is het niet meer dan eerlijk dat ik hem de kans geef om hetgeen hem voorstaat te laten aantonen, zich te laten bewijzen. Dus niet bij de eerste de beste tegenslag te vertrekken. Maar hier knelt wel de schoen tegenwoordig. Namelijk instant resultaten worden geëist. Men is te kritisch en men [ver-]oordeelt te snel .
In dit verband, speelt nog een verschijnsel mee dat ik tegenwoordig vaker waarneem: Enerzijds geven mensen toe dat ze weinig weten, maar anderzijds oordelen diezelfde mensen, met hun beperkte kennis, anderen ruiter, leraren en trainers met absolute hardheid en bijna goddelijke onfeilbaarheid. Het is niet juist indien men meent in staat te zijn met beperkte kennis zelf te kunnen selecteren wat goed is en wat slecht. "Ik pik uit de verschillende methoden het 'goede' eruit", lijkt heel mooi maar is een drogreden !

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:53

Interessant, Kadankovitch! Ik heb namelijk een driedaagse clinic gevolgd bij Jean-Luc Cornille, zo'n 1,5 jaar geleden. Een van mijn Centered Riding instructeurs had hem naar Nederland gehaald. De vele artikelen en video's op zijn site Science of Lotion hadden mijn interesse gewekt. Jean-Lucs benadering is onorthodox, maar zeer goed onderbouwd vanuit de biomechanica. Ondanks dat ik mij niet in alle aspecten van zijn benadering kan vinden, heeft de clinic van Jean-Luc mij veel gebracht. Vooral het vertragen van de stap op zithulpen en met minimale inzet van de teugels, en daarmee het paard aanspreken op zijn coördinatie en lichaamscontrole/balans, is een aspect dat voor mij een vast onderdeel is geworden van de training van mijn paarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:42

Kadankovitch schreef:
Askja schreef:
Dat is het punt. Goede instructie (helaas niet gemakkelijk te vinden) maakt het verschil. Je kunt door lezen en video's kijken best een hoop inzichten verwerven, maar om die toe te kunnen passen in het rijden/trainen, en je zo rijtechnisch verder te ontwikkelen, kun je niet zonder iemand langs de kant met verstand van zaken en het vermogen dit over te dragen. Zodat je inderdaad niet alleen begrijpt dat alleen een echt ronde volte trainingswaarde geeft, maar ook hoe je die probleemloos rijdt.

Het is gewoon jammer als ruiters niet investeren in echt goede instructie, en wel in bijv. leren rijlaarzen van een duur modemerk.


Ik kan niet anders dan dit voor 100% onderschrijven.
Ik heb de ervaring opgedaan dat niet alleen papier geduldig is, maar ook video-materiaal. Te vaak wordt iets mooier voorgesteld dan het is. Dat is één punt.
Het andere is, dat bijna iedereen voor zich zelf heel graag als individu gezien wenst te worden, maar toch meent dat dat de regels en stellingen in een boek of video, die bijna altijd een meer 'globale waarheid' weergeven, klakkeloos wensen over te nemen. Ik ben er van overtuigd dat goede, op individuele maat toegesneden les onvervangbaar is !
En om dat goed te laten functioneren moet men ook bereid zijn om een bepaald risico te nemen. Om een practisch voorbeeld te geven: Enige weken geleden heb ik op youtube video's bekeken van 'sciencemotion' van een zekere meneer Jean Luc Cornille. Ik heb er dingen gezien die mij zeer aanstonden. Jammer genoeg kan ik hen niet goed verstaan omdat hij onduidelijk spreekt een ook nog een mishmash van Engels en Frans [zou hij alleen Frans spreken, had ik er minder problemen mee]. Maar het lijkt mij dermate interessant dat ik er toch trainingen bij zou willen proberen [dit is iets hypothetisch op dit moment]. Hij heeft een ietwat andere benadering dan de andere Franse trainers die ik ken. Zou ik bij hem trainen, dan is het niet meer dan eerlijk dat ik hem de kans geef om hetgeen hem voorstaat te laten aantonen, zich te laten bewijzen. Dus niet bij de eerste de beste tegenslag te vertrekken. Maar hier knelt wel de schoen tegenwoordig. Namelijk instant resultaten worden geëist. Men is te kritisch en men [ver-]oordeelt te snel .
In dit verband, speelt nog een verschijnsel mee dat ik tegenwoordig vaker waarneem: Enerzijds geven mensen toe dat ze weinig weten, maar anderzijds oordelen diezelfde mensen, met hun beperkte kennis, anderen ruiter, leraren en trainers met absolute hardheid en bijna goddelijke onfeilbaarheid. Het is niet juist indien men meent in staat te zijn met beperkte kennis zelf te kunnen selecteren wat goed is en wat slecht. "Ik pik uit de verschillende methoden het 'goede' eruit", lijkt heel mooi maar is een drogreden !


Dan zijn er twee vragen;
Heb jij dan wel die absolute kennis om voor een ander te bepalen wat hij of zij moet kiezen? Waan jij jezelf dan bijna goddelijk onfeilbaar?
En degene die dan wel voor jou kiezen met die beperkte kennis en jouw diezelfde onfeilbare goddelijke kennis toekennen, wat maakt hen dan zoveel beter/mooier/juister dan die wat voor een ander kiezen? Alleen dat ze voor jou kiezen?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:17

Mevrouw Askja, dat is toevallig, ik kwam deze heer tegen tijdens mijn rooftochten door het land van youtube. Zoudt u mij meer informatie willen geven daarover? Ik denk dat ik al lezend iets beter wijs wordt van zijn benadering. zou hij het puur in het Frans vertellen [terwijl dat echt niet mijn sterkste taal is] dan kon ik hem beter begrijpen. zelfs waar hij het inspreekt vind ik het moeilijk te voelen. En bij de opnames van clinics hoor ik hem nauwelijks. Maar wat ik zie zie sprak mij in sommige gevallen zeer aan.

Dat wat u aanhaalt over de stap, heb ik ook gezien bij andere Franse of Frans georiënteerde africhters, zoals J.P. Jiacomini, Philippe Karl, J.Racinet. Stahlecker schrijft er ook uitvoerig over. Hij beweert dat hij zich daarin vooral door de franse literatuur heeft laten inspireren. En ik ben door hem op dat spoor gebracht. Het is fijn te lezen dat steeds weer opduikt en dat mensen er hun baat mee doen. africhten is toch iets waarin men [ of beter; ik] zich vaker de vraag stelt of men wel goed bezig is. Zeker als het iets is dat niet algemeen aanvaard is. 'Gemessener schrit', ' pas-conté', 'pas diagonalisé' is zo'n begrip. Maar voor mij heeft het heel veel vruchten opgeleverd.

Kunt u uw licht laten schijnen over zijn opvatting met betrekking tot de werking van de ruggenwervel en de verstarring die het ondergaat in bepaalde bewegingen? Daar heb ik hem niet goed kunnen begrijpen. Of kunt u mij de wijzen waar ik precies verdere uitleg kan vinden ?
Bij voorbaat dank

Oh ja, weet u of er nog clinic met hem georganiseerd worden ?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:34

@ Ayasha, ik kan mij vergissen maar ik proef uit u opmerking een agressie die ik niet kan verklaren. Ik heb u niet aangesproken. U maakt van mijn 'schrijfsel' iets wat ik helemaal niet bedoelde. Ik gaf slechts mijn visie over wat ik herken als een trend vandaag de dag: feitelijk onbekwaam zijn en toch op dat vakgebied een absolute mening hebben [dit is dan wel zeer samengevat].

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:36

Dan proeft u verkeerd. Ik stel slechts kritische vragen adhv uw visie. :)
U bent natuurlijk niet verplicht te antwoorden maar dat maakt me niet minder nieuwsgierig. :)
Vervang desnoods de "u" en "jij" vorm door "trainer A en trainer B" als dat de vragen voor u minder agressief doet overkomen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:50

In dat geval kan ik gemakkelijk terug verwijzen naar hetgeen ik al geschreven heb. Immers ik heb mij nergens in die termen uitgedrukt. Het is niet meer en niet minder dan dat wat ik heb geschreven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:52

En dat is een zeer politiek antwoord. :) Dat dan weer wel. :)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:56

Ayasha schreef:
Dan zijn er twee vragen;
Heb jij dan wel die absolute kennis om voor een ander te bepalen wat hij of zij moet kiezen? Waan jij jezelf dan bijna goddelijk onfeilbaar?
En degene die dan wel voor jou kiezen met die beperkte kennis en jouw diezelfde onfeilbare goddelijke kennis toekennen, wat maakt hen dan zoveel beter/mooier/juister dan die wat voor een ander kiezen? Alleen dat ze voor jou kiezen?


Waarom zo persoonlijk worden Ayasha? Volgens mij betrekt Kadankovic dit vooral op zichzelf. Ik begrijp wat Kadankovic probeert uit te leggen, maar dat komt denk ik ook omdat hem ook ben tegen gekomen in een ander topic, waar een bokker een instructeur afkamde, maar er door het topic toch wel achter kwam dat haar instructeur eigenlijk best een goede is en zij gewoon niet begreep wat hij haar aan het leren was. Het heeft tijd, ervaring en kennis om dat te kunnen zien. En bij haar ontbrak dat. Sommigen zien dat van zichzelf niet in.

Ik kan Kadankovic eerlijk gezegd niet ongelijk geven. Ik heb het in het verleden zo vaak gezien. Wij hadden ook een echt goede instructeur op stal. Een aantal was ontevreden omdat ze weinig vorderingen maakten (ik moet ook wel zeggen soms ook echt door gebrek aan talent). Toen was Antoine de Bodt in opkomst en de halve stal "liep over". Zonder door te hebben dat er eigenlijk geen verschil was. Toen liep hetzelfde groepje over naar "academisch" wat dat was HET dan weer. Ook zonder resultaat.

Edit: ik zie dat Kadankovic mij al voor is. :) :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:00

Lees mijn volgende bericht. "je" en "jij" waren in dit geval gemakshalve en niet zozeer om persoonlijk te worden al begrijp ik dat dat verkeerd opgevat kan worden.

Maar waarom is dat groepje dat zoekende is dan zogenaamd "slecht bezig". Nee, ze zijn zoekende. Klaar. Er zijn er ook die heel overtuigd bij een lesgever blijven hangen (ook dat wordt op bokt heel vaak gezien) waarvan je denkt "tja, wellicht zoek je beter verder."
Dat is geen haar beter. :) beperkte kennis maakt dat het een beetje een zoektocht is. En soms zit je meteen goed. Maar veel vaker niet. Het is ook niet makkelijk om goede, fijne lesgevers te vinden dus zo gek is het ook niet.

Wanneer de lesgever in het door jouw genoemde topic haar meer uitleg had gegeven over de oefening, dan had de TS dat topic misschien helemaal niet geopend. :) Voor miscommunicaties zijn er twee partijen nodig. :)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:21

Ayasha schreef:
Maar waarom is dat groepje dat zoekende is dan zogenaamd "slecht bezig". Nee, ze zijn zoekende. Klaar. Er zijn er ook die heel overtuigd bij een lesgever blijven hangen (ook dat wordt op bokt heel vaak gezien) waarvan je denkt "tja, wellicht zoek je beter verder."
Dat is geen haar beter. :) beperkte kennis maakt dat het een beetje een zoektocht is. En soms zit je meteen goed. Maar veel vaker niet. Het is ook niet makkelijk om goede, fijne lesgevers te vinden dus zo gek is het ook niet.


Daar heb je wel gelijk in. Een zoektocht op zich is niet verkeerd. Het vormt je ook.
Maar soms is het gewoon zonde en is het resultaat er ook als je je instructeur vertrouwt en de gelegenheid geeft om je iets te leren. De klik moet er zeker ook zijn. Maar ook dat kost tijd. En soms ook gewoon luisteren en doen in plaats van "ja maren".

Ayasha schreef:
Wanneer de lesgever in het door jouw genoemde topic haar meer uitleg had gegeven over de oefening, dan had de TS dat topic misschien helemaal niet geopend. :) Voor miscommunicaties zijn er twee partijen nodig. :)


Als andere mensen in het topic die alleen afgaan op wat geschreven is (ook best moeilijk) wel meteen begrijpen wat de instructeur bedoelde heeft dat m.i. toch meer te maken met beperkte kennis van de leerlinge dan de communicatie van de instructeur. :D :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:27

Aah, maar ik denk dat de oefening die ze moest doen een "vergeten" oefening is. :) Eentje die ik ook pas leerde bij KDV. :) Ik vrees dat je kan stellen dat de meerderheid van de "jonge garde" (mag ik daar nog onder vallen? :D ) die oefening niet meer zal kennen.
En dan moet ik zeggen dat ik de naam van de oefening ook al lang niet meer wist. Ik ken de oefening en wat ze moet doen. Maar ik ben verschrikkelijk in termen. Het is een klein wonder dat ik "bugeltritt"' nog altijd onthouden heb. :o
Ik denk dat de "nieuwe generatie lesgevers" die ook niet meer aangeleerd zal krijgen. Die oefening. :) Maar dat is niets meer dan een gedacht, daar kan ik verkeerd in zijn. :) Ik ben nog steeds niet begonnen aan mijn initiator dus weet ook niet welke theorie ze daar krijgen. (ik mag me aanmelden voor de cursus maar er is altijd wel wat en het heeft geen prioriteit. Kan beter nog even zo door leren. :') )

Degenen die daar meteen begrepen wat het was waren ook bokkers met al wat meer ervaringsjaren op de teller he. :)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:51

Ayasha schreef:
Aah, maar ik denk dat de oefening die ze moest doen een "vergeten" oefening is. :) Eentje die ik ook pas leerde bij KDV. :) Ik vrees dat je kan stellen dat de meerderheid van de "jonge garde" (mag ik daar nog onder vallen? :D ) die oefening niet meer zal kennen.
En dan moet ik zeggen dat ik de naam van de oefening ook al lang niet meer wist. Ik ken de oefening en wat ze moet doen. Maar ik ben verschrikkelijk in termen. Het is een klein wonder dat ik "bugeltritt"' nog altijd onthouden heb. :o
Ik denk dat de "nieuwe generatie lesgevers" die ook niet meer aangeleerd zal krijgen. Die oefening. :) Maar dat is niets meer dan een gedacht, daar kan ik verkeerd in zijn. :) Ik ben nog steeds niet begonnen aan mijn initiator dus weet ook niet welke theorie ze daar krijgen. (ik mag me aanmelden voor de cursus maar er is altijd wel wat en het heeft geen prioriteit. Kan beter nog even zo door leren. :') )


Die cursus initiator: is dat in Belgie zoiets als ORUN bij ons is?

Ayasha schreef:
Degenen die daar meteen begrepen wat het was waren ook bokkers met al wat meer ervaringsjaren op de teller he. :)


Klopt, maar dat is dan ook precies wat ik bedoelde (en ik denk Kadankovic ook). Zonder voldoende kennis past het niet om zo'n hard oordeel te vellen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:52

Tja, ja en nee. Ik heb hier een instructeur gehad die hier in de omgeving vrij bekend is. KDV kent hem ook volgens mij. Daar heb ik na één les bij gezegd dat het niks ging worden. :) Had ik dat niet gedaan was ik wellicht blijven hangen bij de beste man en had ik nooit bij KDV gelest. Dus ik ben enkel bij KDV terecht gekomen omdat mijn onervaren beslissing was om het met die man iig niet langer dan één keer te proberen. :)
Als het niet goed voelt, voelt het niet goed. Dan mag het Sjef Janssen himself zijn (ja ik weet dat die hier niet zo populair is maar goed, hij heeft wel een mooie CV.) maar dan werkt het niet. :)
Je moet je instructeur ook kunnen vertrouwen en als dat er niet is, wordt er ook niks geleerd want sommige dingen moet je gewoon kunnen aannemen op bepaalde momenten zonder een uitleg waar je een kleine enceclopedie mee kan vullen. En dat kan en doe je alleen als je de instructeur vertrouwd.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:56

Ayasha schreef:
Tja, ja en nee. Ik heb hier een instructeur gehad die hier in de omgeving vrij bekend is. KDV kent hem ook volgens mij. Daar heb ik na één les bij gezegd dat het niks ging worden. :) Had ik dat niet gedaan was ik wellicht blijven hangen bij de beste man en had ik nooit bij KDV gelest. Dus ik ben enkel bij KDV terecht gekomen omdat mijn onervaren beslissing was om het met die man iig niet langer dan één keer te proberen. :)
Als het niet goed voelt, voelt het niet goed. Dan mag het Sjef Janssen himself zijn (ja ik weet dat die hier niet zo populair is maar goed, hij heeft wel een mooie CV.) maar dan werkt het niet. :)


Ik ben het er wel mee eens, dat de klik er wel moet zijn. Maar soms moet dat ook zn tijd hebben.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:54

Ik ben wel benieuwd
Dit zijn Stitch en ik met pad.
Hopelijk is het zadel dinsdag EINDELIJK goed en dan nog hopen een keer goede instructie te vinden
Afbeelding
Mijn handen zijn te laag, daar ga ik op letten ;)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:07

Hoezo vind jij je handen te laag, Wendy?
Ik ben trouwens helemaal niet bekend met pads en wat voor houding daar bij mogelijk/wenselijk is. Ik zou zo vanaf de foto zeggen dat je niet daar zit waar het paard je het beste kan dragen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:44

Je handen liggen vooral te veel tegen je buik. Je kan daar niks meer behalve vastzetten. Hand naar voren. Pad vind ik er eigenlijk helemaal niet fijn uit zien...je houding er op niet en je oogt volgens mij deels door dat pad te groot voor het dier ... (let wel: lijkt.). Je lijkt ook niet echt in balans te zitten en je zelfs wat vast te houden aan de mond.
Ben benieuwd naar Foto's met zadel want denk dat het pad veel negatief vertekend. :)

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:02

Zou goed kunnen hoor dat mijn houding niet klopt. Ik heb al een lang geen goede les meer gehad (nog steeds aan het zoeken naar de juiste instructie)
Ik ben naar mijn mening ook te groot voor hem. Ik wilde liever een E pony of klein paard. Maar hij is gekocht als gezinspony dus dat was geen optie. Pony is 147 en ik ben 70 kilo

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:39

Ben het eens met Ayasha. De pad ligt helemaal op de schouder en lijkt veel te groot. Jij zit enorm in stoelzit wat kan komen door de pad en doordat je idd aan de grote kant bent voor de pony, maar het ziet er eerlijk gezegd ook wel een beetje uit alsof je lekker makkelijk uitgezakt aan het toeren bent ipv echt aan het werken met je paard. Verder handen naar voren, maar ook dat komt mede door de uitgezakte zit. Ga idd een goed zadel kopen en goede lessen nemen!

Maar los van je houding en zit valt er dressuurmatig helemaal niets te zeggen van 1 zo'n losse foto. En dat is toch waar dit topic voor bedoeld is, hoe je je paard dressuurmatig traint.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:34

Hier lag het zadel goed.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:39

Ik vind het gehalte aan name-dropping in dit topic echt bijzonder hoog :')

Het verhaal over instructie is erg lastig, want er zijn ook nogal wat instructeurs die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Voor een onkundige klant ontzettend lastig te beoordelen.. maar het is ook weer eeuwig zonde als iemand zich jaren vals laat voorlichten en alleen maar problemen meekrijgt... dus sja, wat is wijsheid...

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:47

Ook hier ligt het zadel te ver naar voren om een goede dressuurzit te krijgen. Dit is een springzadel en die liggen idd verder naar voren als een dressuurzadel, maar daardoor zijn ze dus eigenlijk niet geschikt om echt dressuur mee te rijden. Het maakt nl dat jij niet in het midden van je paard zit, maar meer op de schoft. Maar ik vind je zit op een zadel wel 100x beter als op die pad. Hier zit je veel actiever en niet in stoelzit.

De galopfoto ziet er actief van achteruit doorgesprongen uit. Alleen is ie wel 4-takt. Links voor staat al aan de grond en rechts achter nog niet. Deze benen moeten gelijk landen om een taktzuivere galop te krijgen. Meestal is dit een gevolg van spanning vasthouden in het lijf dus probeer hem lekker los en makkelijk te houden in de galop.